50 kV Anklaar

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

50 kV Anklaar

Bericht door Hans » 02 apr 2019 17:25

Apeldoorn heeft een rijk 50 kV-verleden. Iets waarvan we inmiddels kunnen constateren dat het inderdaad verleden is. Anklaar, het laatste operationele 50/10 kV-station, wordt omgebouwd naar een 20/10 kV-station. De luchtfoto's toonden inmiddels twee fors uitgepakte trafocellen inclusief inhoud en ook andere informatie wijst erop dat 20 kV aanstaande of zelfs al operationeel is. Maar uiteraard gaat er niets boven een beetje veldwerk om dat te verifiëren.

Vanaf Wageningen richting Holsloot ligt Apeldoorn keurig op de route, dus daar zijn altijd perfecte mogelijkheden tot bijvangst zonder om te rijden. Je kan de A50 nemen, maar via Otterloo over de Veluwe werkt ook heel best. Zodoende was ik anderhalve week terug met de ferrarirode tweezitter netjes via Ede naar Apeldoorn gejaagd als tussenstop. Radio 1 erbij, beetje om je heen loeren naar hoe de Veluwe zich langzaam aan de winter ontworstelt en eenmaal in Apeldoorn bleu en op puur gevoel heb ik mijn weg naar Anklaar gezocht. Ging nog best aardig, tussendoor was slechts één blik op de kaart nodig om er te komen.

Anklaar 50 kV 9.jpg
Stationsbord Anklaar
Anklaar 50 kV 9.jpg (120.36 KiB) 4389 keer bekeken

En daar staat ie. Een klassiek PGEM-openluchtstation. Zomaar ergens weggestopt in een hoekje van een anoniem hoekje van de stad, haast als een relict uit vroeger tijden. En toegegeven, veel scheelt daar ook niet aan.

Anklaar 50 kV 4.jpg
Schakeltuin
Anklaar 50 kV 4.jpg (156.87 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 5.jpg
Anklaar vanaf het fietspad
Anklaar 50 kV 5.jpg (231.54 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 2.jpg
20 kV trafo's
Anklaar 50 kV 2.jpg (117.12 KiB) 4389 keer bekeken

Op mijn kaplaarzen ben ik het bosje ingestruind tot aan het hek. Deze keer geen modder, maar wel bramen en hondenpoep dat ontweken moest worden. De twee nieuwe 20/10 kV-trafo's stonden zelfvoldaan te brommen. Ik hoefde weinig moeite te doen om te verstaan wat ze zeiden:

't Is stil aan de overkant, 't is stil aan de overkant - 't is stil aan de overkant, het is stil aan de overkant!

Anklaar 50 kV 3.jpg
50/10 kV-trafo's achter de oude schakeltuin
Anklaar 50 kV 3.jpg (142.53 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 1.jpg
Anklaar van naast het hek
Anklaar 50 kV 1.jpg (141.62 KiB) 4389 keer bekeken

Dat setje 20/10 kV-sadisten wist van geen ophouden. Respectloos bromden ze richting die arme 50/10 kV-trafo's aan de overzijde die in stilte achter hun scherfmuren hun lot stonden af te wachten. Afgedankt, ingehaald door de tijd. Van binnen nog goed, maar niet meer aangepast op de wereld van nu. Een wereld die is verworden tot iets waarin 50/10 niet meer kan aarden. Ze beheersen een vak en een taak die steeds minder gevraagd is in de wereld. Iets wat we zo vaak zien.

Anklaar 50 kV 4.jpg
Schakeltuin
Anklaar 50 kV 4.jpg (156.87 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 6.jpg
Schakeltuin
Anklaar 50 kV 6.jpg (71.56 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 7.jpg
Schakeltuin
Anklaar 50 kV 7.jpg (133.14 KiB) 4389 keer bekeken

Een echte lekkere oldskool PGEM klassieke openluchtinstallatie met duimendikke hangende rails, staanders met een lichte kopermeniekleur en keramische isolators en eindsluiters om je vingers bij af te likken. Klokgetallen 3 -7 - 11, nooit eerder gezien. Maar qua bouw oersimpel, twee kabelvelden, een koppelveld, drie trafovelden en twee rails. Zo gruwelijk zonde dat dit allemaal stuk moet. Ja ja ja bla bla bla GIS is ook mooi tsja tsja maar ik hoor je lekker niet la la la. :phew:

Anklaar 50 kV 10.jpg
Oude schakelinstallaties
Anklaar 50 kV 10.jpg (100.38 KiB) 4389 keer bekeken

Ondertussen maakte ook iets anders steeds prominenter geluid. Met het postuur van een TL-buis heb je weinig in te brengen als de tank leeg is. Aan de andere kant van de straat stond Restaurant de Gele Bogen. Uitstekend, tijd voor een patatje.

Wait, wut? :evil:

Anklaar 50 kV 13.jpg
Spanningsloze bon
Anklaar 50 kV 13.jpg (77.12 KiB) 4389 keer bekeken

Uitgerekend nummer 000 rolde er uit de boordcomputer. En denk je dat de computer boven de kassa dat nummer kende? Precies. :jaleuk
Na handmatig navraag was er alsnog een patatje gescoord, maar niet zonder enige verbazing over deze system flaw.

Terug bij Anklaar moesten de kabelvelden nog op de foto.
Probleem: daar was alleen vanaf de noordkant goed zicht op en daarvoor moest het terrein van het naastliggende gebouw betreden worden. Dat terrein bestond uit een beklinkerd emplacement waar zo te zien bevoorradingsvoertuigen een rondje konden draaien en waar wat parkeermogelijkheden waren. Een indrukwekkende camerapaal met een dome en twee richtcamera's stond net zo stil als de aardbalkjes op de drie fasen van de kabelvelden: roerloos, maar recht omhoog.

Anklaar 50 kV 15.jpg
Geaarde kabelvelden
Anklaar 50 kV 15.jpg (196.89 KiB) 4389 keer bekeken

Voor de kabelvelden is dat foute boel: de twee grondkabels zijn dus niet meer in dienst.

Anklaar 50 kV 16.jpg
Geaarde kabelvelden
Anklaar 50 kV 16.jpg (213.01 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 19.jpg
Geaarde kabelvelden
Anklaar 50 kV 19.jpg (194.78 KiB) 4389 keer bekeken

Met enige droefheid kan worden geconstateerd dat er nu, na uiteindelijk 98 jaar, een einde is gekomen aan de indrukwekkende 50 kV-geschiedenis van Apeldoorn. Een geschiedenis van het overkruisen van de Veluwe met de eerste lijnen van hun soort. Pionierswerk, met mooie architectonische hoogstandjes in zowel stationsgebouwen alsook in mastenbouw. Sloop, ombouw, herbouw, verbouw en uiteindelijk verkabeling. Maar niets is voor eeuwig. Zelfs één eeuw is net teveel gevraagd.

Sprak de gek, met een bouwjaar dat geen enkel recht van spreken geeft over vroegâh.

Anklaar 50 kV 11.jpg
Nog meer schakelveld
Anklaar 50 kV 11.jpg (223.82 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 17.jpg
Nog meer schakelveld
Anklaar 50 kV 17.jpg (141.99 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 18.jpg
Nog meer schakelveld
Anklaar 50 kV 18.jpg (141.96 KiB) 4389 keer bekeken
Anklaar 50 kV 8.jpg
10 kV-bord
Anklaar 50 kV 8.jpg (100.74 KiB) 4389 keer bekeken

Nieuwe 20 kV-kabels, betrapt in hun bestaan door een vervangen deel van de stoep.

Anklaar 50 kV 14.jpg
Nieuwe ingegraven kabels, verraden door de stoep
Anklaar 50 kV 14.jpg (167.35 KiB) 4389 keer bekeken

Nuja, behalve een onaangenaam stille 50 kV-tuin en twee respectloze 20/10 kV-trafo's was er niets meer over dat nog om acuut fotomateriaal vroeg. Terug naar de auto dan maar, die tweehonderd meter verderop bij het tankstation stond.

Nog niet koud neergezakt op de bestuurdersstoel kwamen er twee motoragenten aangereden die even het terrein van het gebouw naast Anklaar op reden en daarna enigszins zoekend rondreden in de directe omgeving. Eh.. oh oh, daor kump wark van, zouden we aan de goeie kant van de IJssel zeggen. Dus ik kijk naar het gebouw, staat daar snoeigroot het logo van de GGZ op. :shock: :shock:

Of die motoragenten daadwerkelijk een verband houden is natuurlijk de vraag. Zeker rondom Paleis het Loo, dat er vlakbij ligt.
Maar er stond nog een afspraak open in Zwolle Wipstrik, dus laten we vooral geen risico nemen. De ferrarirode tweezitter werd gestart en de koers was als de wiedeweerga Apeldoorn uit. Conclusie: de situatie op Anklaar is nu perfect duidelijk, maar ik moet zelf nodig op zoek naar een sympathieker hoofd, een OV-Fiets en een betere camera, want anders kan het best zijn dat Mast van de Maand voor langere tijd door een zaakwaarnemer moet worden geschreven. :phew:
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: 50 kV Anklaar

Bericht door Tom » 02 apr 2019 20:52

Prachtig verhaal, heb weer genoten van je schrijfstijl. Geen 1 april grapje inderdaad het verdwijnen van de 50 kV uit Apeldoorn :( .

Misschien nog aardig om toe te voegen dat op de plek van het parkeerterrein je tegen de twee voormalige eindportalen van de bovengrondse aftakkingslijn Anklaar aankeek. Goed dat je die en ook het station nog hebt vastgelegd voordat het vast allemaal binnenkort verdwenen is.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: 50 kV Anklaar

Bericht door BaDu » 03 apr 2019 12:59

Ik sluit me aan bij de opmerking van Tom :D Prachtige rapportage!!

Enneh doe de zwaantjes de volgende keer de groeten :D
KML-generator generator

Plaats reactie