Dörpen West - Niederrhein

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Plaats reactie
Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2070
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Dörpen West - Niederrhein

Load door Tom » 17 feb 2019 19:45

Gisteren waren ondergetekende en Hans op pad om het voornemen wat afgelopen december niet van kwam opnieuw in te vullen.
Plan was om te kijken langs de A31 bij Meppen, waar de bouw afgaande op satellietbeelden al zover gevorderd was dat er masten met geleiders stonden.
Mooi weer, dat was duidelijk hoewel de cirrus wat stoorde.
Begonnen vlakbij Wesuwe waar we dit grote portaal zagen. Klaarblijkelijk bedoeld als "stijgpunt" om over te gaan op een stuk kabeltrace.
Dat tracé lijkt te zijn ingegeven om een bestaande 380 kV-lijn te kruisen.
DSCJ5770-b1.jpg
Stevig gefundeerd bouwbord van TenneT.
DSCJ5770-b1.jpg (1.3 MiB) 1841 keer geschouwd
DSCJ5772-b1.jpg
Duidelijke figuur met links de ondergrondse kabels (dubbel), in het midden het portaal en rechts schakelcomponenten en capaciteit
DSCJ5772-b1.jpg (939.22 KiB) 1841 keer geschouwd
DSCJ5773-b1.jpg
Nieuwe geleiders glimmen. De bliksemdraad hangt nog in een rollengordijn omdat de Autobahn wordt gepasseerd.
DSCJ5773-b1.jpg (684.04 KiB) 1841 keer geschouwd
DSCJ5777-b1.jpg
De 380 kV-lijn waar het ondergrondse stuk lijn onderdoor gaat komt hier met een bijzonder scherpe hoek aan.
DSCJ5777-b1.jpg (1.11 MiB) 1841 keer geschouwd
DSCJ5778-b1.jpg
Het portaal van achterzijde gezien.
DSCJ5778-b1.jpg (1.12 MiB) 1841 keer geschouwd
DSCJ5784-b1.jpg
Vanuit de andere richting zien we een indrukwekkend bijna 40 m hoog portaal. Blijkbaar was een bovengrondse kruising van de A31 toch handiger dan ondergronds te passeren. Aan de onderste balken komen isolatoren om de geleiders richting de eindsluitingen te begeleiden.
DSCJ5784-b1.jpg (1.14 MiB) 1841 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2070
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Tom » 17 feb 2019 20:08

Iets ten zuiden van het stijgpunt stond een tweetal lijnvakken al met geleiders ingetrokken. Korte vakjes, want drie hoekmasten en twee steunmasten. Hoge masten zien we, zou het met de magneetveldeisen te maken hebben?

Het mastontwerp met de V-kettingen lijkt aan te sluiten bij het masttype dat meer voorkomt in Niedersachsen.
Wel valt op dat de gaffel bij de steunmasten wat kleiner en korter is dan veel van zijn evenknieën. Naar onze smaak niet een vooruitgang. De hoekmasten en dan zeker deze "HA" vielen op door hun smalle traverses die wel wat hoog zijn aan het mastlichaam. Verder hebben ze nog een diagonaalkruis boven het broekstuk in plaats van het fijnmazigere verband hogerop. Eerste indruk was dus toch even wennen, maar het zijn natuurlijk wel vakwerkmasten :wintracktong:
DSCJ5794-b1.jpg
Het "HA" - types. Met de knoopplaten nog in de menie.
DSCJ5794-b1.jpg (1 MiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5798-b1.jpg
Via deze werkweg waren de bouwlocaties goed te bereiken. Twee verderop werd nog gemonteerd, ondanks zaterdag.
DSCJ5798-b1.jpg (996.66 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5802-b1.jpg
Een mastsectie met traverses inclusief isolatoren (die dingen wegen toch niks) lag klaar om gehesen te worden.
DSCJ5802-b1.jpg (1.62 MiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5805-b1.jpg
De ondertraverse met duidelijk zichtbaar een loopweg.
DSCJ5805-b1.jpg (1.04 MiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5807-b1.jpg
Op de tip van de gaffel zat een bijzonder zwaar blok waar verschillende afspanpunten op zitten. Het viel ons op dat de hoeklijnen van de randen van de gaffel niet 90° waren maar circa 80° en 110°. De gaffels hebben geen rechthoekige doorsnede vandaar. Dat zie je niet van onderaf.
DSCJ5807-b1.jpg (925.51 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5811-b1.jpg
De top van de mast met het ontspringen van de gaffel.
DSCJ5811-b1.jpg (997.33 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5815-b1.jpg
Het onderste stuk van het broekstuk dat naar verluidt al als geheel wordt geplaatst op het moment dat het beton van de fundering wordt gestort. Boven de grond zie altijd een ronde betonpoer, onder de grond kunnen palen of een grote plaat zitten.
DSCJ5815-b1.jpg (1.28 MiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5816-b1.jpg
De geleiders hadden hier (misschien tijdelijk?) nog een opvallend grote zeeg. Dat zag er toch wat vreemd uit, verderop zou het beeld anders zijn.
DSCJ5816-b1.jpg (929.74 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5817-b1.jpg
De hoekmast was voor de tijdelijke situatie met geleiders aan één zijde met staalkabels afgespannen.
DSCJ5817-b1.jpg (796.54 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5819-b1.jpg
Vanuit een andere hoek nogmaals de tijdelijke eindmast. Deze mast is van een zwaarder type als de HA van de eerste foto, duidelijk te zien aan de kruisprofielen in de randen.
DSCJ5819-b1.jpg (964.58 KiB) 1837 keer geschouwd
DSCJ5825-b1.jpg
Detail van het opvallende kruisblok in het tussenstuk van de mast dat eigenlijk beter past in het broekstuk.
DSCJ5825-b1.jpg (890.41 KiB) 1837 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2070
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Tom » 17 feb 2019 20:45

Toen reden we eerst nog navigerend over rustige binnenwegen een stukje naar het noorden. We kruisten de 110 kV-lijn die tot onze verbazing vrijwel gelijk was aan de 110 kV-masten in de lijn die ooit tot aan Musselkanaal doorliep. Alleen de spits week dan af van de bliksemtraverse die de Nederlandse versie heeft. Helaas geen foto van genomen, maar ga ik zeker nog een keer doen.

Bij Neusustrum kwamen we op een geschikte plek uit waar de lijn vrijwel gereed was, ook geverfd.
Zo aanschouwden we nieuwe lijn parallel aan de oude, blootgesteld aan de slagschaduw 8-) van een van de talrijk aanwezige windmolens. En het geknetter van de oudere in bedrijf zijnde 380 kV-lijn.
DSCJ5826-b1.jpg
De nieuwe masten zijn duidelijk een stuk groter dan de oude.
DSCJ5826-b1.jpg (1.05 MiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5829-b1.jpg
Dubbele masten een hoge en een lage.
DSCJ5829-b1.jpg (1.48 MiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5836-b1.jpg
Let op de middelste ophanging van de V-kettingen, zo kan de traverse nog smaller.
DSCJ5836-b1.jpg (972.96 KiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5840-b1.jpg
De gaffel
DSCJ5840-b1.jpg (826.96 KiB) 1832 keer geschouwd
Hoewel je zou zeggen dat de masten gelijk op zouden kunnen gaan, zijn de posities niet naast elkaar gezet. Ook zijn er wat hoekmasten met minimale lijnhoek.
DSCJ5834-b1.jpg
Een van de HA-types.
DSCJ5834-b1.jpg (986.74 KiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5844-b1.jpg
De hoekmast van dichterbij.
DSCJ5844-b1.jpg (873.64 KiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5846-b1.jpg
In de "buitenbocht" twee verticale post-isolatoren.
DSCJ5846-b1.jpg (1.01 MiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5853-b1.jpg
De ladder bevindt zich in het midden, zal te maken hebben met veilige afstand tot in bedrijf staand circuit.
DSCJ5853-b1.jpg (971.6 KiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5858-b1.jpg
Het stevige fundament van deze mast.
DSCJ5858-b1.jpg (1.49 MiB) 1832 keer geschouwd
DSCJ5860-b1.jpg
Laatste met de oudere lijn letterlijk op de achtergrond.
DSCJ5860-b1.jpg (1.2 MiB) 1832 keer geschouwd

voltron
380 kV
Loads: 697
Aangesloten op: 25 apr 2012 13:28

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door voltron » 17 feb 2019 20:51

mooie platen. kleine detail verschillen in die nieuwe masten geven een veel zwaardere look dan bij die oude.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3140
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Peter » 17 feb 2019 21:26

Schitterende reportage Tom! TenneT is al aardig ver met de bouw van de nieuwe verbinding 8-)

Wel een heel verschil met de oudere 380kV verbinding uit de jaren '70 met duidelijk zwaardere en hogere masten, ik had niet verwacht dat het verschil nog zo groot was. Voor mijn gevoel is de oudere 380kV verbinding tussen Diele en Meppen wat onder bemeten met "slechts" tweebundels en ik zit me ook af te vragen of men beide verbindingen niet over een groot deel had kunnen combineren met nieuwe viercircuitsmasten, van de andere kant is er ruimte genoeg in dit dunbevolkte gebied. Verder ben ik het Tom eens, de kleinere gaffel van de steunmasten is minder, maar in deze tijd van wintracks en grondkabels zijn alle vakwerkmasten goed :DD

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 2070
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Tom » 18 feb 2019 22:42

Hier is nog een overzichtskaartje van het TenneT-deel van deze lange verbinding. Zag dat de netkaart ook al was aangepast, hulde.
csm_G092_17-140_LB_Dörpen-Niederrhein_V4_e0bcd6a8e3.jpg
csm_G092_17-140_LB_Dörpen-Niederrhein_V4_e0bcd6a8e3.jpg (44.36 KiB) 1784 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Loads: 3147
Aangesloten op: 03 dec 2011 20:49
Favoriete mastsoort: Tonmast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Hans » 19 feb 2019 13:28

En zo werd er aanvankelijk anderhalve maand later dan verwacht en daarna toch ook weer eerder dan verwacht (redelijk ad-hoc) een blik geworpen in het Emsland. Zoals Peter al zei, eigenlijk is het allemaal dichterbij dan het klinkt. Zeker voor ondergetekende, want de bouwplaats is slechts enkele tientallen kilometers bij Holsloot vandaan.

Vlak voor de jaarwisseling had ik wat persoonlijke omstandigheden die plotseling in de weg kwamen (gezinslid bij ondergetekende die onder het mes moest) waardoor het er niet van kwam om toen het Emsland op te zoeken. Tom is toen maar naar Delfzijl gereden. Maar bij deze tweede poging zat er niets meer in de weg en het weer was ongewoon mooi. Eerder dan voor het gevoel logisch was zakte de zon al richting de einder en bleken we uiteindelijk tijd tekort te komen voor de laatste absnitt naar Dörpen. Nuja, die blijft op de lijst staan.
Tom had een beduidend beter fototoestel mee dan ik. De visuele indruk is al grotendeels gegeven. De foto's gemaakt met een jaren oude telefoon uit een Deense webshop zijn dan ook vooral ter aanvulling en/of om soms een gaatje te dichten dat nog is opengelaten.

Na het arriveren in het gebied dacht ik 'ach, dat doen we wel even'... Doorrijden naar de volgende afrit. Terwijl Tom al wees op een paar mastposities, ging ik ervan uit dat die nog tot de oude verbinding behoorden en dat we wel even de volgende afrit moesten hebben. Mispoes. Koud twee kilometer verder bij Segberg kwam het als een verrassing om naast de weg een dik vet portaal aan te treffen.

Hoogspanning Emsland 16feb19 6.jpg
Overzichtsfoto van het terrein
Hoogspanning Emsland 16feb19 6.jpg (131.51 KiB) 1752 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 9.jpg
Portaal en opstijgpunt
Hoogspanning Emsland 16feb19 9.jpg (99.73 KiB) 1757 keer geschouwd

Eh.. ho eens? Wat krijgen we nou dan, wat moet dat apparaat daar.
Verbaasd dacht ik dat het kon gaan om een nieuwe 380/110 trafo ter koppeling van de regio, die erg zwak in het plaatselijke 110 kV-net hangt. Immers, het bestaan van station Rhede met een zeldzame, rechtstreekse 380/20 kV trafo zegt al genoeg over de (on)mogelijkheid om een windpark aan te sluiten op de 110. Mispoes. Na wat geslinger over de binnenwegen kwamen we bij het ding aan en het bleek om een opstijgpunt te gaan.

Hoogspanning Emsland 16feb19 15.jpg
Portaal recht van voren
Hoogspanning Emsland 16feb19 15.jpg (127.21 KiB) 1757 keer geschouwd

Waarom men hier een stukje kabel toepast is niet bekend. Landschappelijke waarde zal wel niet de reden zijn. Strategie, wat ik eerst dacht i.v.m. het niet uit dienst hoeven nemen van de bestaande en overbelaste verbinding bij de overkruising, blijkt het ook niet te zijn. Vlakbij Niederlängen kruist de verbinding een tweede maal, maar daar lijkt geen kabel te worden toegepast. Mogelijk is de reden recreatiepark Dankernsee? Of er ligt een vliegveldje in de buurt? Er steeg wel een propellervliegtuigje op.

Hoogspanning Emsland 16feb19 8.jpg
Overzichtsfoto van het terrein
Hoogspanning Emsland 16feb19 8.jpg (207.99 KiB) 1757 keer geschouwd

Onderdelen voor de jukken en bokken voor de rails, de compensatiemiddelen en de eindsluiters. Alles netjes in de poedercoating gezet. Het gaf een verzorgde indruk die een beetje vloekte met de aard van het portaal zelf.

Hoogspanning Emsland 16feb19 17.jpg
Fragiel hangende vakwerkkokers
Hoogspanning Emsland 16feb19 17.jpg (72.71 KiB) 1757 keer geschouwd

De onderste balken blijken volgens de afbeelding op het informatiebord bedoeld te zijn om steunisolators voor de fixering aan vast te maken. Veel gewicht krijgen ze dus niet te dragen. Maar met de verrelijker als janboerenfluitzoomlens voor de telefoon kwam alsnog aan het licht dat sommige delen wel heel licht lijken uitgevoerd.
Slechts acht boutjes om het totale ding te dragen? En hoe? Met een knoopplaatje die op zeer fragiele wijze aan de toren vast zit en zelfs nu al zichtbaar een beetje omlaag buigt onder de scharnierwerking? :bang:

Het leek of het portaal een klein beetje wijd uitliep. Net of ze zich vergist hadden in de onderste maat van de pinakels op de drie toppen. Nu komt de optische illusie van een cilindrisch deel bovenop een tapse toren wel vaker voor, maar het hoofd een kwart slag draaien kon de illusie niet wegnemen. De knoopplaten bleven een iets wijd uitstaand gezicht. Een kromme lat in de top die vanwege zijn knik een iets kortere lengte moest hebben maakt de verdenking alleen nog maar sterker.

Hoogspanning Emsland 16feb19 5.jpg
Geknikte hoeklat in het portaal
Hoogspanning Emsland 16feb19 5.jpg (69.56 KiB) 1757 keer geschouwd

Ondergetekende, door Darwin voorzien van een gebrekkige roodkegel en daardoor door stormchaseteammaten berucht als navigator, had grote moeite met het lezen van de landkaart. Geruime tijd heb ik de B-weg aangezien voor de A31 waardoor de viaducten en afritten voor geen meter klopten. Tom moest de aanwijzingen, correcties, correcties terug en uiteindelijk toch opnieuw 'ohja wacht ho eens' allemaal maar aanhoren en zal er ongetwijfeld het zijne van gedacht hebben... :haar:

Toch stonden we niet veel later een aantal mastposities verder in de berm van respectievelijk een landstraße en later een soort volwaardige tweebaansweg met flink fietspad, waar desondanks bijna niemand overheen kwam.

Hoogspanning Emsland 16feb19 18.jpg
Flink hoge steunmasten
Hoogspanning Emsland 16feb19 18.jpg (93.43 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 22.jpg
Hoekpositie met flinke zeeg
Hoogspanning Emsland 16feb19 22.jpg (92.39 KiB) 1757 keer geschouwd

De nieuwe mast was veel hoger dan de oude verbinding. Maar de masten dragen geen extra knoopplaten of voorzieningen om eventueel later meelifters op 110 kV te kunnen monteren (een gemiste kans, want die zijn hard nodig in dit gebied). Het beperken van het aantal mastposities door langere spanvelden kan een reden zijn, maar het kan ook de magneetvelddiscussie zijn waarin men extreem veilig wil zitten.
In elk geval, als men de zeeg een beetje strakker zet en dan dynamic rating toepast, dan kan je de draden met deze masthoogte prima tot 600ºC laten aanlopen voordat er doorhangknelpunten ontstaan. Ik zie grote potentie voor EHTLS-geleiders. :phew:

Hoogspanning Emsland 16feb19 49.jpg
Karkas
Hoogspanning Emsland 16feb19 49.jpg (135.5 KiB) 1757 keer geschouwd

Tweehonderd meter verderop lag een soort karkas achter de hekken.
Het bleek de nieuwe hoogspanningsmast te zijn, reeds aaneengebouwd in drie hapklare brokken die ze deze week in een wip kunnen monteren. De kunststof isolators hangen er al aan. Zoals Tom al zei, waarom niet, het spul weegt toch niks.

Hoogspanning Emsland 16feb19 24.jpg
Detail 1
Hoogspanning Emsland 16feb19 24.jpg (96.94 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 27.jpg
Detail 2
Hoogspanning Emsland 16feb19 27.jpg (188.46 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 29.jpg
Detail 3
Hoogspanning Emsland 16feb19 29.jpg (175.3 KiB) 1757 keer geschouwd

Als een soort reuzenmeccano liggen de mastdelen te wachten op afmontage. Jammer van die hekken, want bij ondergetekende borrelde er een niet te zuinige Zwolle - Meedennostalgie op. Wat was ik hier graag even tussendoor gelopen en doorheen gestapt. :love

Hoogspanning Emsland 16feb19 32.jpg
Detail 4
Hoogspanning Emsland 16feb19 32.jpg (177.87 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 33.jpg
Detail 5
Hoogspanning Emsland 16feb19 33.jpg (136.88 KiB) 1757 keer geschouwd

Een buitenkans voor een detailblik en wat detailfotografie. Dunne armen en lange tengels waren net toereikend om door de tralies van de hekken heen aan sommige van de onderdelen te voelen of er met de knokkels op te kunnen kloppen ter inspectie.

Hoogspanning Emsland 16feb19 34.jpg
Detail 6
Hoogspanning Emsland 16feb19 34.jpg (122.67 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 41.jpg
Detail 7
Hoogspanning Emsland 16feb19 41.jpg (153.59 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 46.jpg
Detail 8
Hoogspanning Emsland 16feb19 46.jpg (190.21 KiB) 1757 keer geschouwd

De niet-haakse hoeklijnen in de gaffeltop zijn al door Tom beschreven. Maar wat verder ook nog de aandacht trok waren de stapjes of treetjes in de onderste randstaaf van de gaffel die als ladder of klimbouten moesten dienen. Niet binnendoor, maar buitenlangs moet de gaffel worden beklommen. Dat moet je maar durven.

Het volgende doel was het proberen te vinden van een mastvak waarin de katrollen reeds verwijderd waren, zodat het nieuwe toekomstige mast- en lijnbeeld min of meer gereed kon worden bewonderd. Op de satellietfoto van satellietdataportaal is soms wat overlap met de grensregio en vlakbij Dörpen is de zaak dicht genoeg bij de Nederlandse grens om af en toe een hoekje verbinding in beeld te krijgen. Daar leken de geleiders al sinds het najaar aanwezig. Dat bleek te kloppen. Net ten noorden van Niederlängen, bij Neusüstrum, was de verbinding op wat likjes verf en bebording na compleet en klaar om in dienst te gaan.

Hoogspanning Emsland 16feb19 58.jpg
Oude en nieuwe lijn
Hoogspanning Emsland 16feb19 58.jpg (108.26 KiB) 1757 keer geschouwd

Het telefoontje had het moeilijk met de belichting. Gelukkig heeft Tom ze ook op de foto, maar dan beter.
Wat we in elk geval wel zien is dat het hele mastlichaam weliswaar smaller, maar ook zwaarder van postuur lijkt te zijn dan zijn voorouder uit de jaren 70. Het lattenwerk is massiever, de knoopplaten zijn zwaarder, maar het mastpostuur is hoger en juist iets smaller. Duidelijk een kind van de huidige tijd als het om vakwerk gaat, maar of het mooier is? Het is tenminste nog vakwerk, zo is het ook.

Hoogspanning Emsland 16feb19 56.jpg
Tegenlichtopname
Hoogspanning Emsland 16feb19 56.jpg (91.51 KiB) 1757 keer geschouwd

De andere kant op, met tegenlicht, was het telefoonfotografisch waterloo. Maar wat we wel zien is de masthoogte. De twee posities staan praktisch naast elkaar en de hoogte van de ondertraverse van de nieuwe lijn is bijna gelijk aan die van de boventraverse van de oude lijn. Dat is zeker acht meter de hoogte in.
Zou dit nu de prijs zijn van 0,4 microtesla? Dan liever de lucht in, Tennet-stijl?

Ondertussen was duidelijk dat de oude lijn ook op zaterdagmiddag stevig aan de bak moest. Hij knetterde erover ondanks de droge lucht en ook de metalen voorwerpen aan de grond zoals de auto en een verkeersbord pikten de lading op. Met de vingertoppen is het goed te voelen, maar met je oorschelp tegen de paal van het verkeersbord klinkt het net zo luid als een vlamboog op een gemiddeld youtubefilmpje uit Rusland. (Het doet geen pijn, je kan het gerust proberen.)


Raadsel. Het staat in een weiland en het maakt de hele tijd slechte grappen. Wat is het?

Hoogspanning Emsland 16feb19 61.jpg
Zeer flauwe hoekmast
Hoogspanning Emsland 16feb19 61.jpg (101.92 KiB) 1757 keer geschouwd

Een flauwe hoekmast. :logisch:

Hoogspanning Emsland 16feb19 65.jpg
Omhoog naar de bretels
Hoogspanning Emsland 16feb19 65.jpg (121.38 KiB) 1757 keer geschouwd

Met een lijnhoek van amper een paar graden doet hij denken aan Zwolle - Meeden positie 59, een al eveneens vrij zinloze hoekmast. We konden over een braakliggend weiland naar de mastvoet wandelen.

Hoogspanning Emsland 16feb19 64.jpg
Mastvoet
Hoogspanning Emsland 16feb19 64.jpg (150.51 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 72.jpg
Voetenwerk
Hoogspanning Emsland 16feb19 72.jpg (153.62 KiB) 1757 keer geschouwd

Riep er iemand randstaaf? De zwaarte van het vakwerk is beslist geen halve maatregel. Deze jongens kegel je niet zomaar om bij een downburst.

Minder gründlich was de afmontage van de ladder.

Hoogspanning Emsland 16feb19 63.jpg
Brakke ladder 1
Hoogspanning Emsland 16feb19 63.jpg (148.98 KiB) 1757 keer geschouwd

Dat die op de torenwand zit is nog tot daar aan toe. Maar om hem nou te laten doorlopen tot onder de splitsing van het broekstuk... Het is al een lullige broek op half zeven voor zo'n grote mast, maar nu kan je er dus helemaal niet meer onderdoor met een trekker.

Hoogspanning Emsland 16feb19 67.jpg
Brakke ladder 2
Hoogspanning Emsland 16feb19 67.jpg (78.38 KiB) 1757 keer geschouwd
Hoogspanning Emsland 16feb19 68.jpg
Brakke ladder 3
Hoogspanning Emsland 16feb19 68.jpg (98.72 KiB) 1757 keer geschouwd

Verder is het stuk ladder gemonteerd met een forse hoeklat die iets krom loopt, zowel naar boven toe als naar binnen toe. Twee lelijke, wellicht later in de haast erbij ontworpen montagevoetjes houden het geheel tegen de mast aan geklemd, maar de stevige hoeklat zelf kan een beetje mee buigen. Ondergetekende kon er net bij met de vingertoppen (heel soms is een S+12 postuur toch ergens goed voor) en de lat kon een beetje heen en weer zwabberen, waarbij hij het vakwerk van het broekstuk aantikken kon.

Hoogspanning Emsland 16feb19 70.jpg
Moeren
Hoogspanning Emsland 16feb19 70.jpg (141.67 KiB) 1757 keer geschouwd

Alle moeren zitten telkens naar buiten gemonteerd. Misschien sleutelt dat makkelijker, maar het wekt een beetje goedkope indruk. Moeren naar buiten heb ik één keer zelf geprobeerd met het schaalmodel van de PGEM-tonmast (om een zeshoekige indruk te krijgen), maar uiteindelijk bleek dat niet het gewenste resultaat te hebben. En ook in het groot is het een vreemde aanblik.

Inmiddels begon de zon steeds verder te zakken. Tom moest natuurlijk nog een eind verder terug dan ik, dus Dörpen nog opzoeken leek niet realistisch meer. We hebben het erbij gelaten. Dörpen zelf, Niederlängen (met het restant van de oude interconnectie Lathen - Musselkanaal), het andere opstijgpunt bij Dankern en het zuidelijker deel van de verbinding tot de grens waar Tennet en Amprion elkaar ontmoeten lijkt geschikt spul om op de agenda te zetten voor een vervolgbezoek.

Hoogspanning Emsland 16feb19 62.jpg
Ots nachtmerrie
Hoogspanning Emsland 16feb19 62.jpg (172.37 KiB) 1757 keer geschouwd
Trots geboren in het 110 kV-gebied

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3140
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast

Re: Dörpen West - Niederrhein

Load door Peter » 19 feb 2019 17:17

De reden van de grondkabel t.h.v. Haren is mij ook niet duidelijk, het zou inderdaad te maken kunnen hebben met de recreatiegebieden, maar van de andere kant loopt daar al een 380kV verbinding, dus voor het uitzicht maakt het weinig verschil. Wat me overigens nu ook opvalt is dat ten zuiden van het opstijgpunt de bliksemdraad nog niet getrokken is. Ik kan me uit een ver verleden een reportage herinneren van de bouw van Zwolle - Meeden dat de bliksemdraad juist als eerste getrokken moest worden... Nu is de kans op onweer in dit jaargetijde nog niet zo groot, maar ik heb het al een paar keer vaker gezien.

Het verbaast me niks dat de oude lijn flink aan de bak moet om al het windvermogen uit het noorden naar het zuiden te transporteren, en dat moet daar allemaal over die tweebundels... Dat geeft ook meteen de noodzaak van deze nieuwe verbinding aan. Daarnaast heb ik het idee dat hoogspanningslijnen in Duitsland eerder knetteren dan bij ons. Afgelopen zaterdag kon ik het bij Pkt. Ahlde (110kV) ook goed horen, terwijl ik 110kV in Nederland bijna nooit kan horen, tenzij het echt heel vochtig weer is.

Het is jammer dat het vanuit Almelo toch nog wel een flink stuk rijden is en er verder in die omgeving weinig te zien is, anders was ik ook wel gaan kijken. Er is nog weinig activiteit te bespeuren van het gedeelte van Dörpen West - Niederrhein t.h.v. Twente. Het valt me sowieso op dat de bouw van deze verbinding erg lang duurt, men is in 2015 al begonnen ten zuiden van Borken!

Plaats reactie