Luik

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Luik

Bericht door Hans » 03 nov 2019 15:15

Daar tak ik op aan, opnieuw een fraaie inkijk in alweer een hoekje van het bolwerk Luik, waar in zijn eentje meer nethistorie verstopt lijkt te zitten dan in het totale Noord Nederlandse 110 kV-gebied, en dan overdrijf ik niet eens.
Ondanks het matige weer blijft het een indrukwekkend gezicht. De hele streek dus. Het idee dat Bas ooit opperde om er eens een paar dagen wat rond te loeren blijft immer aantrekkelijk.

De hoogspanningslijn op het jaagpad zetten. Het is maar goed dat die paden inmiddels zelf historie zijn geworden, want stel je voor dat je elke driehonderd meter je paard moet losmaken om het touw even achter de mastvoet langs te leiden?
'Leo, wát zegt ge? Nog 27 van die rotmasten tot La Troque?' :fok:

Interessant dat het dus niet alleen Nederland is waar het net (figuurlijk) zich sluit rond biomassa in matig doordachte en gesubsidieerde constructies.
Kijkend op de netkaart lijkt er een soort vergelijkbare situatie met Nijmegen te ontstaan. De centrale kwijnt, de centrale sluit, de centrale verdwijnt. Maar de schakeltuin is inmiddels onmisbaar in het net in zijn huidige constellatie, zodat men die tot nader order liever gewoon blijft gebruiken om een nieuwe en ingewikkelde rationaliseringsslag voor te blijven. In tussentijd zal de eigenaar van het centraleterrein zich wellicht herbezinnen op een nieuwe manier om vermogen te produceren, beter passend bij de meer volatiele markt op het net die aan het ontstaan is. Ik zou niet verbaasd zijn als men daar op termijn een STEG wil bouwen om samen te kunnen werken met al die windmolens in de Ardennen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Luik

Bericht door Tom » 03 nov 2019 23:04

Mooie reportage, herkenbaar ook want in 2015 heb ik tijdens een vakantie over dat fietspad onder die mastjes gefietst :grin: .
De centrale maakte toen ook al de indruk dat een aantal eenheden duidelijk buiten gebruik was.
Aan de mastjes is goed te zien dat het al een wat ouder complex is.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 04 nov 2019 16:15

Tom schreef:
03 nov 2019 23:04
Mooie reportage, herkenbaar ook want in 2015 heb ik tijdens een vakantie over dat fietspad onder die mastjes gefietst :grin: .
De centrale maakte toen ook al de indruk dat een aantal eenheden duidelijk buiten gebruik was.
Aan de mastjes is goed te zien dat het al een wat ouder complex is.
Als we even vergelijken met jouw foto's (https://www.hoogspanningsforum.com/view ... 68&p=17001) zien we dat de 70kV en 220kV sindsdien niet gewijzigd is. Op 150kV is het plaatje wel compleet anders: de 150kV-lijn naar Rimière stond nog onder spanning, de oude 105kV-post was nog in dienst, het opstijgpunt was er nog niet,...

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Luik

Bericht door Tom » 04 nov 2019 22:31

Toch nog wat veranderingen dan.
Had ik niet verwacht :) .

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 19 nov 2019 00:55

Uiteraard kan je in Luik niet rond Rimière, waar de 70kV van een groot deel van de stad wordt gevoed vanuit de 220 en 380kV.
Deze post werd gebouwd om het, toen nog vrij nieuwe, Luikse 70kV aan te sluiten op de eerste 150kV-lijnen van het land: Rimière-Aubange en Rimière-Auvelais-Gouy-Ville s/Haine. Of deze lijnen net voor of net na de oerlijn Schelle-Drogenbos gebouwd werden is me nog niet helemaal duidelijk, maar die 3 lijnen waren in ieder geval de eerste 150kv in onze contreien.
De 150kV-post werd eerst nog uitgebreid met onder andere lijnen richting Awirs en Jupille, maar vanaf ongeveer 1970 gebeurde de omgekeerde beweging: één voor één werden de 150kV-lijnen omgebouwd naar 220kV, 70kV of simpelweg buiten dienst gesteld. Sinds 2015 is er dan ook geen 150kV meer te bespeuren in Rimière.
De 220kV-post hier werd dus gevoelig uitgebreid, om dat alles te voeden werd er zelfs een 380kV-lijn uit Gramme gebouwd. Het gewenste vermogen, 630MVA, transformeren was in de jaren '70 nog niet mogelijk met één transfo, dus koos men ervoor om 2 kleinere 315MVA transfo's parallel te schakelen. Intussen werd ook het 70kV-net in de omgeving uitgebreid. Enerzijds met een extra verbinding richting Bévercé en Marcourt, anderzijds met een distributielus die eigendom is van RESA, de distributienetbeheerder.

De eerste foto's van deze reportage zijn echter niet gemaakt in Rimière zelf, maar ten noorden van het dorpje Neuville-en-Condroz. Hier zijn we een parallel van de 150kV en 220kV-lijnen tussen Rimière en Awirs. Opvallend hier zijn vooral de heel open 150kV-masten.

Achteraf gezien had ik op die plaats beter ook eens achterom gekeken, daar zie je in de 70kV-masten immers een overgang van het jaren '20/30 mastmodel naar het jaren '50 mastmodel op de plaats waar Awirs is ingelust op de lijn Rimière-Flémalle. Maar dat heb ik niet gedaan, geen foto dus.
IMG_6659.jpg
IMG_6659.jpg (651.73 KiB) 11155 keer bekeken
IMG_6660.jpg
IMG_6660.jpg (750.6 KiB) 11155 keer bekeken
Dan komen we bij de post zelf. Zoals bij meerdere Elia-posten is ook deze moeilijk fotografeerbaar: een hoge muur en een drukke weg maken het level van de hoogspannings-geïnteresseerde soms heel moeilijk.
Toch een poging: links de 380kV, later meer daarover. Midden de 70kV richting Haute-Sarte. Deze lijn had oorspronkelijk 2 draadstellen maar is volgens mij het tweede exemplaar al vrij snel kwijtgespeeld. De komst van 150kV in Haute-Sarte degradeerde deze lijn immers tot hulpvoeding en daarvoor volstaat het ene draadstel wel. Rechts zien we tenslotte de 70kV richting Awirs. Het speciale aan deze lijn is dat ie niet op het schakelveld binnenkomt maar rechstreeks aan de 220/70/70 transfo hangt. Het Luikse 70kV-net is immers in 2 stukken gesplitst die niet helemaal in fase zijn, je kan ze dus onmogelijk met elkaar verbinden. Vandaar ook de 220kV-transfo met per fase telkens 2 secundaire wikkelingen op 70kV.
De oprichting van de 70kV-invoedingen in Ans en Sart-Tilman zou het faseverschil tussen de 70kV-lijnen moeten verkleinen, maar tot nader order blijft de opdeling behouden.
IMG_6661.jpg
IMG_6661.jpg (783.28 KiB) 11155 keer bekeken
Dan gaan we één voor één de inkomende lijnen op de post af, een heel werkje :grin: De noordelijke lijnen richting Sart-Tilman en Ougrée zijn bijna niet te fotograferen, dus die ontbreken hier.
Eerste lijn in the picture is de 70kV naar Comblain, waar de lijn splitst in een stuk richting Bomal en een stuk richting Heid-de-Goreux. Dit laatste deel zal de komende jaren belangrijk worden tijdens de ombouwwerken van Heid-de-Goreux-Bévercé-Coo naar 110kV. Wanneer deze werken af zijn zal de 70kV in Heid-de-Goreux echter niet meer nodig zijn. Omdat Bomal op termijn een eigen 220/70/15 transfo krijgt zal de lijn op de foto dus overbodig worden en hoogstwaarschijnlijk worden afgebroken.
Bemerk ook de speciale zadel-hoekmast. Die durft men enkel bij heel korte mastopeenvolgingen te gebruiken.
IMG_6682.jpg
IMG_6682.jpg (775.26 KiB) 11155 keer bekeken
Vervolgens zien we achterin de 220kV-eindmast naar Seraing, de oudste 220kV-lijn hier, vanuit deze lijn is de 220kV-post opgebouwd. Veel interessanter is natuurlijk de voormalige caravellemast in de voorgrond. Op deze plaats stond tot 1994 een oude 150kV-eindmast, maar in dat jaar werd de lijn richting Bressoux helemaal vervangen. De nieuwe masten konden 220kV aan maar in het begin werd één draadstel op 220kV bedreven en het andere nog op 150kV. Omdat de 150kV-post inmiddels verdwenen was werd dit 150kV-draadstel doorverbonden met de lijn richting Awirs. Om alle 220kV-geweld te passeren werden de caravelle-constructie en 3 buismasten gebouwd. In 2015 kreeg Jupille echter een tweede 220/150 transfo waardoor de 150kV uit Awirs niet meer nodig was. Veel vermogen verzetten op 220kV was belangrijker, dus werden beide draadstellen parallel verbonden.
Bij problemen met de 380/220 transfo is het voornamelijk via deze lijn dat het nodige vermogen uit Lixhe tot hier moet geraken.
IMG_6681.jpg
IMG_6681.jpg (858.74 KiB) 11155 keer bekeken
Een wat beter zicht op de buismast die ooit de 150kV droeg.
IMG_6665.jpg
IMG_6665.jpg (895.93 KiB) 11155 keer bekeken
2 buismasten zijn van het vlaggenmast-type, de middelste is echter een driehoeksmast.
IMG_6666.jpg
IMG_6666.jpg (879.87 KiB) 11155 keer bekeken
Hier zien we de 70kV-transitiemast van de lijn naar Esneux. Dit is één van de recentere lijnen, toen deze gebouwd werd stond het hier al zo vol dat enkel een grondkabel oplossing bracht om het 70kV-veld te bereiken. Deze lijn is geen eigendom van Elia maar van de RESA (het vroeger ALE). Zoals we eerder in Ans zagen heft RESA niet zo'n vertrouwen in 70kV-kabels en hebben ze ook hier een reserve kabeltje gelegd, je weet maar nooit. De posten verder op deze lijn zijn ook van de typische low-cost RESA-architectuur: dunne kabels, 20MVA-transfos en enkelrail.Omdat er uiteindelijk 3 van deze 70/15 posten en het Infrabel-tractieonderstation van de spoorlijn Luik-Marloie op deze lijn hangen is die wel redelijk stevig belast. De hulpvoeding van deze lijn vormt dan ook een probleem, maar later meer daarover.
IMG_6667.jpg
IMG_6667.jpg (774.98 KiB) 11151 keer bekeken
Volgende mast in het rijtje is de eindmast van de lijn richting Aubange. Oorspronkelijk in de jaren '30 gebouwd als een 150kV-lijn met 2 draadstellen, maar in de jaren '70 is hij omgebouwd naar 220kV. Omdat er wat zuidelijker in Villeroux al een 220kV voeding vanuit Brume kwam was het tweede draadstel hier niet meer nodig. De originele eindmast stond wat dichter tegen het 150kV-veld, deze op de foto is later gebouwd. Op de satellietbeelden kan je trouwens nog heel goed zien waar de 150kV-post ooit lag, mooi tussen de 70 en 220kV in.
IMG_6671.jpg
IMG_6671.jpg (863.6 KiB) 11155 keer bekeken
We richten de blik ook even naar het zuiden. Daar zien we links de 70kV richting Comblain, bedreigd op lange termijn. De rest op de volgende foto.
IMG_6668.jpg
IMG_6668.jpg (744.87 KiB) 11155 keer bekeken

Links een stevig 15kV-lijntje dat de hulpvoeding vormt van Anthisnes en tevens alle tussenliggende 15kV invoedt. Midden de 220kV-lijn naar Villeroux, daarnaast de voormalige 150kV-lijn naar Jemeppe en nog verder de 380kV richting Gramme.
IMG_6669.jpg
IMG_6669.jpg (782.04 KiB) 11155 keer bekeken
Als slot van het eerste deel nog het zicht op de 380kV-lijn en de lijn richting Jemeppe. De 380kV moet hier over een hele hoop andere lijnen passeren, dus hoge masten zijn van doen.
IMG_6670.jpg
IMG_6670.jpg (777.34 KiB) 11155 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 19 nov 2019 01:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 19 nov 2019 01:32

Oorspronkelijk waren er 2 150kV-lijnen in Rimière. Die naar Aubange is inmiddels omgebouwd naar 220kV, de andere lijn richting Jemeppe is met de komst van de 380kV opgedeeld in verschillende stukjes waarvan het gedeelte van Gramme tot Rimière spanningsloos werd gezet.
Nu blijkt de lijn echter nodig te zijn op 70kV, dus wordt hij weer helemaal in orde gezet. De eindmast is aangepast om de draden naar beneden te leiden om een opstijgpunt te creëren.
Gedurende korte tijd moest deze 150kV-lijn over het nieuwe 220kV-veld geleid worden, daarvoor werd de nu ongebruikte mast in de achtergrond gebouwd. Maar al snel ging de lijn in de mottenballen waarna die mast overbodig werd.
IMG_6675.jpg
IMG_6675.jpg (902.67 KiB) 11153 keer bekeken
Het opstijgpunt zit goed verstopt achter een hek, maar het is duidelijk al gereed.
IMG_6676.jpg
IMG_6676.jpg (1.08 MiB) 11153 keer bekeken
De 150kV-lijn ging in de mottenballen nog voordat het huidige mastnummersysteem werd ingevoerd. We zien dus nog een oud mastbordje (of wat er van over schiet).
IMG_6677.jpg
IMG_6677.jpg (967.64 KiB) 11153 keer bekeken
Links van de voormalige 150kV/toekomstige 70kV eindmast zien we de eindmast van de 220kV-lijn naar Awirs.
IMG_6672.jpg
IMG_6672.jpg (969 KiB) 11153 keer bekeken
Mast 1, mastrij UL232. Duidelijk.
IMG_6664.jpg
IMG_6664.jpg (969.57 KiB) 11153 keer bekeken
De voormalige 150kV-lijn richting Awirs bestaande uit masten met buisprofielen is tegenwoordig spanningsloos, eerste was hij aangesloten op het 150kV-veld, later rechtstreeks op de lijn richting Jupille.
IMG_6680.jpg
IMG_6680.jpg (854.18 KiB) 11153 keer bekeken
IMG_6673.jpg
IMG_6673.jpg (904.67 KiB) 11153 keer bekeken
Op mast 33 van de 380 kV-lijn Gramme-Rimière gaat de lijn over van één naar 2 draadstellen.
IMG_6674.jpg
IMG_6674.jpg (822.13 KiB) 11153 keer bekeken
Links de eindmast 380kV, rechts de parallel geschakelde 380/220 transfo's.
IMG_6679.jpg
IMG_6679.jpg (951.64 KiB) 11153 keer bekeken
Tot slot een foto van het transfopark, in Rimière staan de reservetransfo's voor het hele zuidoosten van het land.
IMG_6678.jpg
IMG_6678.jpg (885.6 KiB) 11153 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Luik

Bericht door Tom » 19 nov 2019 11:41

Bijzondere mastjes met buisprofielen in dat lijntje naar Avirs. Zie je niet zo vaak.
Ik wist niet dat de verbinding naar Villeroux in een eerder stadium op 150 kV zat.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 20 nov 2019 09:48

Tom schreef:Bijzondere mastjes met buisprofielen in dat lijntje naar Avirs. Zie je niet zo vaak.
Ik wist niet dat de verbinding naar Villeroux in een eerder stadium op 150 kV zat.
Straffer nog: bij Aubange ging de lijn zelfs de grens over en verbond het Belgische 150kV-net met het toenmalige Franse 150 kV-net. In België zijn enkele 150kV-lijnen omgebouwd naar 220kV, maar in Frankrijk was er ooit een uitgestrekt 150kV-netwerk dat nagenoeg helemaal afgebroken is en vervangen door 220/380kV.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 10 dec 2019 00:37

In 1934 bestond het Belgische koppelnet in feite uit een stervormig 70kV-net dat vanuit Schelle uitlopers had richting Bressoux (Luik), Mol, Zwevegem en Monceau (Charleroi). In Oisquercq was er ook een verbinding met het Brusselse 36kV-net.
De stervorm betekende dat elektriciteit uit Luik naar Charleroi helemaal langs Mechelen rond moest, dat was door de toenemende vermogens echter een probleem aan het worden, een nieuwe lijn tussen het Luikse industriebekken en dat van Charleroi drong zich dus op. 10 jaar eerder was 70kV nog het neusje van de zalm, maar in de jaren '30 kon 150kV ook al waardoor deze spanning gekozen werd voor deze, voor die tijd, zware verbinding.
In Luik wou men de binnenstad niet intrekken met zware lijnen, dus werd er gekozen voor Rimière voor het transformatorstation, van waaruit er 70kV verder de stad werd in gelegd. In Charleroi was Auvelais het logische eindpunt omdat hier verbinding gemaakt kon worden met het 30kV-stadsnet. Niet veel na de bouw werd de lijn echter al verlengd naar Gouy en Ville-sur-Haine.
Deze lijn vormde samen met Gouy-Drogenbos-Schelle de basis van waaruit later het 150kv-koppelnet werd opgebouwd.
In het begin van zijn carrière was Rimière-Auvelais dus een 150 kV-lijn van 60km zonder ook maar één tussenstation. Later werden er bij Seilles en Marchin 150/70 posten opgericht, maar de lijn zelf werd niet onderbroken. Dit liep gedurende bijna 40 jaar perfect, totdat de 380kV verscheen. De komst van de kerncentrales en pompcentrale zorgde dat er opeens veel meer vermogen verzet moest worden tussen Luik en Charleroi. De 380kV tussen Gramme en Gouy kon deze taak perfect af, maar parallelle stromen op het 150kV-net zouden fataal zijn voor dit onderliggende net. De netten van Luik en Charleroi moesten dus losgekoppeld worden om te kunnen blijven bestaan. De lijn Rimière-Auvelais was tot 1972 één van de belangrijkste van het land en viel op één dag terug tot ongewenste verbinding. Kant Luik werd een stukje tot Seilles nog behouden op 150kV, maar dit is gevoed vanuit Gramme ipv Rimière, waardoor Gramme-Rimière de mottenballen in ging. Van Seilles tot Les Isnes is de lijn hergebruikt in het 70kV net, het deel Isnes-Auvelais is afgebroken.
Nu, na 40 jaar mottenballen, gebeuren er tussen Rimière en Gramme werken om de lijn weer in dienst te nemen. Isolatoren worden vervangen, nieuwe draden getrokken en masten geschilderd. Of toch, werden...
IMG_6683.jpg
IMG_6683.jpg (683.15 KiB) 10809 keer bekeken
De "Boucle du Condroz" is de hoogspanningslijn van Rimière, via Esneux en Anthisnes naar Ampsin-Neuville. De lijn zelf is eigendom van de RESA, maar Elia moet wel zien dat ze ten allen tijde gevoed kan worden. Vanuit Rimière, met zijn zware 220/70 transfo is dit geen probleem, maar wanneer door werken of een defect de lijn vanuit Ampsin gevoed moet worden kan dit tot overbelasting leiden. Ampsin ligt immers ook redelijk ver van voedende transfos en moet ook nog een deel van de "Boucle de Hesbaye" voeden.
Elia bedacht een snuggere oplossing door gebruik te maken van de mottenballenlijn. Deze wordt op 70kV weer in gebruik genomen om vanuit Rimière rechtstreeks Ampsin en Haute Sarte te voeden. Het oude lijntje richting Haute-Sarte kan dan aangesloten worden op de lijn naar Abée-Scry om zo de "Boucle du Condroz" aan beide kanten op Rimière aan te sluiten.

Mast 198 van de oude lijn is vervangen door een nieuwe mast met 2 verdiepen om de splitsing richting Haute Sarte te maken (zie achteraan op de foto).
IMG_6684.jpg
IMG_6684.jpg (723.17 KiB) 10809 keer bekeken
In de oude lijn Rimière-Haute Sarte is een nieuwe vlagmast gebouwd die in de toekomst de draden zal afleiden naar het zuiden.
IMG_6685.jpg
IMG_6685.jpg (781.83 KiB) 10809 keer bekeken
IMG_6686.jpg
IMG_6686.jpg (746.87 KiB) 10809 keer bekeken
Die draden gaan vervolgens naar deze nieuwe vlagmast in de lijn richting Abée-Scry, zodat de "Boucle du Condroz" langs hier gevoed kan worden.
IMG_6690.jpg
IMG_6690.jpg (751.13 KiB) 10809 keer bekeken
Deze zadelmast zal een kleine lijnhoek moeten maken om de draden naar de nieuwe vlagmast te krijgen.
IMG_6693.jpg
IMG_6693.jpg (824.66 KiB) 10809 keer bekeken
De oude mast 199 moest de lijn Rimière-Haute Sarte overspannen en is dus al hoog genoeg om ook de verbinding tussen de nieuwe vlagmasten te kunnen passeren.
IMG_6687.jpg
IMG_6687.jpg (788.14 KiB) 10809 keer bekeken
Maar eeuh, op die vorige foto zien we tijdelijke trekdraden die in de grond verankerd zijn, dat doen ze normaal toch niet?
De reden is als volgt: de werken om de oude lijn te herstellen en in gebruik te nemen zijn in 2015 stilgelegd omdat enkele buurtbewoners (die daar zeker niet voor 1934 zijn komen wonen) naar de rechter stapten. De procedures lopen nog steeds, dus mag Elia niet verder werken. De hele werf is dus al 4 jaar in deze half afgewerkte toestand blijven hangen en niemand kan zeggen waar het naartoe gaat. Nimby?
Bovendien hebben de bewoners er volgens mij alleen bij te winnen: het stukje van de 70 kV-lijn Ampsin-AbéeScry met zadelmasten tussen mast 195 en 199 van de oude lijn zou immers afgebroken worden wanneer de stroom via de oudere ex-150 kV-lijn kan gaan.

Dat men in 1934 de lijnen anders bouwde dan nu is wel duidelijk:
IMG_6688.jpg
IMG_6688.jpg (1.03 MiB) 10809 keer bekeken
IMG_6689.jpg
IMG_6689.jpg (630.22 KiB) 10809 keer bekeken
Om deze reportage niet te moeten afsluiten met een halfafgewerkt hoogspanningsproject zijn hier nog wat foto's van de kerncentrale vlakbij :)
IMG_6695.jpg
IMG_6695.jpg (910.18 KiB) 10809 keer bekeken
IMG_6710.jpg
IMG_6710.jpg (763.87 KiB) 10809 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Luik

Bericht door Shrek » 22 jan 2021 01:18

Luik, een mooie stad die heel vlot te bereiken is en een geweldig interessant hoogspanningsnet heeft. Valt het op dat ik er een kleine voorliefde voor heb? :love

Deze keer gaan we naar het noorden van de stad, de industriële wijk Bressoux. Meer dan 100 jaar geleden stond hier al een centrale en was het één van de punten waaruit het stedelijke 6 kV-net ontstaan is. Later werd de binnenstad voorzien van 11kV die ook in Bressoux gemaakt werd. Dit was dan ook een logisch aanknooppunt voor de eerste 70kV-lijnen in de streek en later werd het ook de kern van het 150kV-net.

Eerst een algemene blik op het hoogspanningsstation. Dit zicht was enkele jaren geleden nog niet mogelijk door de vele appartementsblokken grenzend aan industriële sites. Intussen is hier een grote modernisering van de stad bezig met de bedoeling er een bloeiende wijk van te maken.
IMG_7638.jpg
IMG_7638.jpg (896.35 KiB) 5687 keer bekeken
De eerste hoogspanningslijn in beeld is een oude bekende: de verbinding richting Ans die daar het vijfkoppig monster als eindmast heeft. Mast 43 helpt de lijn de Maas over, vroeger liftte er ook nog wat middenspanning mee op deze Maas-crossing. Deze lijn, oorspronkelijk gebouwd als verbinding met de steenkoolmijn van Montegnée, was ooit de hoofdvoeding van Ans maar staat nu op de slooplijst door de plaatsing van een 150/70 transfo in Ans.
IMG_7640.jpg
IMG_7640.jpg (786.42 KiB) 5687 keer bekeken
De 70kV-post van Bressoux was ooit één van de grootste van het land, maar is in de loop der tijden steeds minder belangrijk geworden. Vorig jaar is het laatste 70kV-veld buiten dienst gegaan, het grootste deel van de prachtige staalstructuur is helaas al afgebroken.
De lijn naar Ans was al langer niet meer aangesloten op Bressoux omwille van een lichte faseverschuiving tussen het 70kV-net gevoed uit 150kV en het gedeelte gevoed uit 220kV. Deze lijn gaat hier een kort stukje ondergronds en kwam vroeger uit op een 220/70 transfo in Jupille.
IMG_7641.jpg
IMG_7641.jpg (1.03 MiB) 5687 keer bekeken
De lijn richting Monsin vertrok vroeger met een odnergrondse kabel vanop de 70kV-post. Via een doe-het-zelf constructie is deze voorlopig in aftak gezet op de lijn naar Ans. De eindmast is daarmee ook meteen een aftakmast, al is het een tijdelijke situatie.
IMG_7639.jpg
IMG_7639.jpg (1002.42 KiB) 5687 keer bekeken
Van de andere kant gekeken zien we de vroegere connectie met de hogere spanningsniveaus. In eerste instantie vertrok hier de lijn richting Jupille, waar het op 220kV verder ging naar Nederland en Duitsland. Later werd op deze plaats twee 150/70 transfos aangesloten op het 70kV-station, eentje daarvan deed nog tot voor kort dienst.
IMG_7643.jpg
IMG_7643.jpg (1.07 MiB) 5687 keer bekeken
Hier zien we de plek waar tot vorig jaar de 150/70 transfo stond. Ik heb me laten vertellen dat het dit exemplaar is dat uiteindelijk naar Ans verhuisd is.
IMG_7644.jpg
IMG_7644.jpg (986.27 KiB) 5687 keer bekeken
De 150kV-kabel die de transfo voedde is al verwijderd.
IMG_7647.jpg
IMG_7647.jpg (1.26 MiB) 5687 keer bekeken
Deze mast was vroeger deel van de verbinding op 70kV richting Jupille, intussen is hij hergebruikt op 150kV. De 70kV loopt voorlopig nog over de nieuwere mast er net achter.
IMG_7645.jpg
IMG_7645.jpg (966.3 KiB) 5687 keer bekeken
Deze mast was vroeger de eindmast van de lijn richting Vottem/Tongeren. Sinds de verbouwingen in Ans is deze hier losgekoppeld en wordt nu dus langs het andere uiteinde gevoed vanuit Ans. Het is de bedoeling om de lijn richting Monsin hier op aan te sluiten, er zal dus nog een kleine verbouwing nodig zijn binnenkort.
IMG_7646.jpg
IMG_7646.jpg (866.43 KiB) 5687 keer bekeken

Plaats reactie