De hoogspanningspost van Ans is tot vandaag een beetje een vreemde eend in de bijt, er staan immers geen transfo's maar enkel schakel- en meetapparatuur. De oorzaak hiervan ligt, uiteraard, in de historiek van het Luikse net.
Oorspronkelijk lag er in Luik enkel het 6kV-net, dit werd gevoed vanuit meerdere centrales over de stad verspreid, onder andere in Bressoux en Montegnée. Later kwam er een 70kV-net dat deze centrales verbond. Toen de centrale van Montegnée sloot was er echter niet genoeg invoeding van het 6kV-net meer over en werd in Glain een nieuwe post 70/6kV geopend. De technologie stond echter niet stil en de 15kV deed zijn intrede, eerst in de landelijke gebieden waar nooit veel 6kV-infrastructuur gebouwd werd. Om deze nieuwe 15kV-netten te voeden is de standaardoplossing vanuit het staatsnet gezien eenvoudig: zoek een gebied met +-30MVA verbruik, bouw een hoogspanningslijn ernaartoe en laat de distributienetbeheerder het oplossen.
De distributienetbeheerder ALE (tegenwoordig RESA) was hier echter niet mee akkoord, één hoogspanningspost om alle randgemeenten in het noordwesten van Luik te voeden zou enorm veel kilometers 15kV-kabel vergen wat veel te duur was. Het staatsnet (toen van de voorlopers van Elia) had echter geen zin om dure hoogspanningslijnen te trekken naar nietszeggende boerengaten. Dus kwam men met een een speciale oplossing: ALE kreeg slechts enkele voedingspunten vanuit het staatsnet maar legde zelf in de jaren '70 enkele lowcost 70kV-lijnen aan om de elektriciteit verder te verdelen. Hierdoor ontstonden rond Luik twee 70kV-eilandjes die niet tot het staatsnet horen maar deel uitmaken van het (gemeentelijke eigendom) distributienet. Het noordelijke eilandje kan gevoed worden uit Ivoz, Ans of Ampsin, het zuidelijke uit Ampsin of Rimière. Deze 70kV-netten zien er schematisch heel anders uit dan de rest van het net: posten met enkele rails, dunne kabels (148 AMS) en lichte transfos (20MVA). Bovendien worden ze uitgebaat als een echt distributienet in open lus: alle posten kunnen langs beide kanten gevoed worden maar de lus mag nooit gesloten zijn. Elke post op zich heeft bovendien redundantie via het 15kV-net waardoor de beschikbaarheid van de 70kV-voeding minder groot mag zijn.
Zoals gezegd is Ans dus één van die invoedingspunten voor het RESA-net: hier vindt de telling en facturatie plaats, maar meer ook niet.
Nu, 50 jaar later, is de situatie aan het veranderen. Ook in de stad zelf wordt de 6kV langzaam aan vervangen door 15kV waardoor er een extra voedingspunt voor het 15kV-net moet komen. Bovendien vraagt ook Infrabel om een aansluiting op 15kV, het oude 70kV-tractieonderstation is immers aan vernieuwing toe en 15kV is nu éénmaal goedkoper dan 70kV. Alleen zorgt een tractieonderstation op 15kV voor zeer sterke belastingsschommelingen zodat je het enkel kan bouwen op korte afstand van een stevige HS/MS transfo. Dit samengeteld leidt tot de conclusie dat er in Ans 2 HS/MS 50MVA transfos moeten bijkomen. Om onnodige transformatiestappen te vermijden komen deze uiteraard meteen aan de 150kV te hangen. In de vorige post vertelde ik al dat de 70kV-invoeding in Bressoux verouderd is en weg moet en Ans gekozen werd als nieuwe locatie, mede omdat de belasting van het RESA-net hier afgenomen wordt. Om het 70kV-net te voeden moeten er ook een 150/70 145MVA transfo bijkomen. In totaal 3 nieuwe transfos, om deze allemaal te voeden krijgt Ans een stevig dubbelrails 150kV-GIS.
Een blik op het nieuwe GIS in aanbouw, de 150kV-mast wordt later nog aangepast zodat de 4 draadstellen (2x Lixhe en 2x Awirs) kunnen binnenkomen op het nieuwe GIS.

- IMG_6107.jpg (534.17 KiB) 15534 keer geschouwd
Vanuit de 150/70 transfo vertrekken 2 setjes dikke 70kV-grondkabels richting de 70kV-post, deze zullen parallel geschakeld worden om de 145MVA verzet te krijgen.

- IMG_6106.jpg (692.19 KiB) 15534 keer geschouwd
Blik richting de 70kV-post, gezien vanuit de richting van de nieuwe 150kV-post. Rechts de 150kV-lijn richtin Les Awirs, helemaal links een nieuwe mast van de hergebruikte lijn naar Vottem, erachter het 5-armig monster, dan nog de nieuwe eindmast van de lijn naar Vottem, de caravellemast voor de lijn richting Sclessin en tenslotte één van de kleine RESA-lijntjes.

- IMG_6111.jpg (464.47 KiB) 15534 keer geschouwd
Wacht even, stond daar nu 5-armig monster?
Jep, deze zeer stoere mast leidt de oude lijntjes uit Bressoux en Montegnée binnen in Ans.

- IMG_6082.jpg (482.26 KiB) 15534 keer geschouwd

- IMG_6097.jpg (379.47 KiB) 15534 keer geschouwd

- IMG_6104.jpg (526.16 KiB) 15534 keer geschouwd
De bestaande 70kV-post Ans wordt uitgebreid met enkele velden om de 150/70 transfo en lijn naar Vottem aan te sluiten.

- IMG_6103.jpg (486.11 KiB) 15534 keer geschouwd
Tot slot van dit deel nog enkele beelden van de 70 kV-post:

- IMG_6098.jpg (670.49 KiB) 15534 keer geschouwd

- IMG_6095.jpg (664.87 KiB) 15534 keer geschouwd

- IMG_6093.jpg (727.28 KiB) 15534 keer geschouwd

- IMG_6092.jpg (718.24 KiB) 15534 keer geschouwd