Pagina 24 van 34

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 29 mei 2018 08:29
door BaDu
Shrek schreef:
28 mei 2018 22:41
Niet echt een mast, maar een unieke inkijk in een oud 70kV-AIS in Antwerpen dat afgebroken wordt.
In Antwerpen worden zowel de 6,6 kV als de 70kV langzamerhand afgebouwd. Eén voor één gaan de 70/6.6 stationnetjes er dus tussenuit.
Hier zien we de post Moonstraat. foto (c) Princen
Kijk aan daat gaat mijn hart sneller van kloppen :D Masten etc OK, maar metname indoorstations hebben echt wel wat qua vormgeving en esthetiek (ook al is het nooit zo bedoeld).

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 29 mei 2018 16:45
door Johan
Hier wordt ik blij van, als je de monteur ziet zitten dan zie je pas hoe groot alles is. :voldaan: :voldaan:
Alleen begrijp het aantal velden niet, links zijn de twee inkomende kabels en op het eind mogelijk een railkoppeling.
Rechts tel ik zeker vijf velden, een aantal zijn luchtschakelaars gezien de tank aan de onderzijde en als ik op Google Earth zie ik maar plaats voor twee trafo's 70/6.6kV.

Johan

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 01 jun 2018 19:52
door Knarvel
Meer als deze foto heb ik ook niet, maar het reeds gedemonteerde gele bordje heeft de tekst Transformator 3, dus moeten er meer dan 2 trafocellen te vinden zijn...

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 02 jun 2018 01:07
door Shrek
Normaal gezien heeft zo'n hoogspanningspost ook een 70/0,4 kV hulptransfo om de eigen systemen te laten draaien. Bijna alle posten gebouwd in die periode (jaren '30) hebben slecht één rail, in 2 gedeeld door 2 scheiders en een vermogensschakelaar, dus de kans is heel groot dat dat hier ook zo is.

Helaas heb ik niet meer info over deze post in kwestie en kan ik niet helpen met deze foto.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 26 okt 2018 22:19
door Tom
Een kleine reportage vanuit België van afgelopen zondag.
In de buurt van de centrale van Coo, de lijn Brume - Gramme.
Mast 14 en 15 bij het dorp Rahier.
DSCJ5109-b1-kl.jpg
Hoekmast 15 met op de achtergrond de hoge mast op de heuvelrug, waarachter de snelweg tussen Luik en Luxemburg wordt gepasseerd.
DSCJ5109-b1-kl.jpg (958.9 KiB) 9130 keer bekeken

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 26 okt 2018 23:44
door voltron
mooie sfeervolle plaatjes

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 okt 2018 11:41
door Hans
Je had er wel mooi licht bij daar in de gemoedelijke heuvels.
Het had een heel mooie 380 kV-mast kunnen zijn als ze hadden gekozen voor ofwel een bliksembok (dus met de platte zijde boven), ofwel een topstukje op de toren. De huidige situatie is net een beetje jammer. (Ja, je moet als ontwerper echt op eieren lopen voordat je een stelletje pylon geeks tevreden weet te stellen. :phew: )

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 okt 2018 13:05
door Shrek
Hans schreef:Je had er wel mooi licht bij daar in de gemoedelijke heuvels.
Het had een heel mooie 380 kV-mast kunnen zijn als ze hadden gekozen voor ofwel een bliksembok (dus met de platte zijde boven), ofwel een topstukje op de toren. De huidige situatie is net een beetje jammer. (Ja, je moet als ontwerper echt op eieren lopen voordat je een stelletje pylon geeks tevreden weet te stellen. :phew: )
Deze masten zien er helemaal anders uit dan de normale 380kv dubbelvlaggen omdat ze destijds niet door Belgische maar door Duitse ingenieurs ontworpen zijn. Je herkent duidelijk een Duits broekstuk en Duits vakwerk. Waarom net deze lijn (en enkel deze) door Duitsers gemaakt is ben ik nog niet te weten gekomen.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 27 okt 2018 17:38
door Tom
In Nederland zijn ook van die "Duitse" gevallen aanwezig, zie bijvoorbeeld Diemen - Zaandam - Beverwijk. Mijn idee is dat de binnenlandse constructiewerkplaatsen het toen gewoon te druk hadden :grin: of dat de Duitsers een lagere prijs neer konden leggen. Maar inderdaad, je ziet de Duitse constructievorm er duidelijk aan af.

Re: Belgische hoogspanningsmasten

Geplaatst: 28 okt 2018 13:49
door CS
In feite zijn dit internationale masten want ze werden bij een Duitse leverancier besteld maar in Italië getekend (of minstens voor een heel deel).

Niet tegenstaande dit tekenen in Italië zijn de masten wel vermoedelijk berekend in Duitsland want je kan de typisch Duitse mast ontwerpen herkennen door het gebruik van gelaste extensies op de hoofdhoekstijlen, de Duitser lassen duidelijk heel graag.