In 2011 fietste ik door de polder van Kruibeke. Toen stond daar nog een 15kV-lijntje dat het dorp verbond met het gehuchtje "Kallebeek", de plaats waar de veerdienst naar Hemiksem aankomt.
In Kallebeek stond een mooie paaltransformator.
In de polder waren toen grote werken bezig om een nieuwe dijk en enkele nieuwe sluizen. Om het zware werfverkeer niet tegen het relatief lage middenspanningslijntje te laten rijden, werden enkele houten constructies gebouwd.
De palen van dit 15kV-lijntje zijn in 1955 gebouwd, voorheen bestond de lijn hoogstwaarschijnlijk uit houten palen.
Ter hoogte van de nieuwe winterdijk was het lijntje over enkele tientallen meter ondergronds gebracht.
Aan de zijde van Kruibeke was de eindpaal nog relatief nieuw.
Rond 2015 waren de grootste grondwerken voor de nieuwe dijken klaar, vervolgens werd een nieuwe 15kV-kabel in de rond gestoken en werd dit mooie lijntje afgebroken.
Belgische hoogspanningsmasten
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Dezelfde dag in 2011 fietste ik ook langs Haasdonk. Hier stond een ander 15kV-lijntje langs de vestingweg, deze voedde de cabine aan het fort van Haasdonk. Ook dit lijntje is intussen verkabeld.
Re: Belgische hoogspanningsmasten
Dit is de eindmast in Orgeo. Ooit was het de bedoeling hier naast het 70kV-station een 220kV-post te bouwen, gevoed door deze lijn uit Villeroux en een andere 220kV-lijn uit Chooz. Maar die plannen gaan dus niet door.Shrek schreef: ↑04 nov 2013 10:24Dat is de lijn Orgeo-Respelt (ik heb nog ergens een fototje staan van het eindpunt Orgeo). Die lijn is bedoeld als 220kV-lijn, maar wordt momenteel op 70kV uitgebaat. Als het stroomverbruik in de Ardennen sterk toeneemt zal het stuk Orgeo-Villeroux ook gebouwd moeten worden, maar momenteel zit dat er niet aan te komen.
Omdat infrabel (de spoorwegen) geen verbuik meer zal hebben op het 70kV-net zal de belasting hiervan merkbaar dalen. De noodzaak om deze lijn dan ook echt op 220kV uit te baten valt dan helemaal weg.