Gouy
Geplaatst: 27 mar 2018 00:45
In dit topic focussen we op Gouy, een hoogspanningspost gelegen op 10km ten noorden van Charleroi en midden in het steenkool- en industriebekken van de Samber en Borinage.
Gouy kwam al voor in het allereerste koppelnet op 70kV: van hieruit werd de elektriciteit van de centrales van Oisquercq en Monceau verder verdeeld over Charleroi en de Borinage. Sindsdien zijn enkele 70kV-lijnen al gesneuveld, maar het merendeel staat er vandaag nog steeds.
In koppelnet 2.0 speelde Gouy een nog veel crucialere rol. Voor de aansluiting van de eerste 150kV-lijnen rond Charleroi koos men immers voor Gouy en niet het nabijgelegen Monceau (20 jaar later kreeg Monceau uiteraard toch nog zijn 150kV, zie hier). De eerste 150/220kV-lijnen in het land liepen in de jaren '50 in een grote ringvorm: Schelle - Mol - Lutterade - Jupille - Rimière - Auvelais - Gouy - Drogenbos - Schelle. Vanuit deze posten werd het 150kV-net vervolgens in alle richtingen verder uitgebouwd. Voor Gouy betekende dat verbindingen met alle hoeken van het industriebekken rond de Samber en de Borinage, de aansluiting van de centrales van Monceau, Trivières en Amercœur, een lijn richting Baisy-Thy die half Waals-Brabant voedt èn een interconnectielijn naar Maubeuge in Frankrijk, waar de Belgische 150 kV aansloot op de Franse 90kV.
Zo'n belangrijk knooppunt kon natuurlijk niet achterblijven wanneer de 380kV werd aangelegd. Al is de rol voor Gouy hier een stuk minder cruciaal dan in het 150kV-net. Zeker in de beginjaren van de 380kV was er in Henegouwen een goede balans tussen de afname van de industrie en de geproduceerde elektriciteit in de vele steenkoolcentrales. De grote vermogens van Tihange naar Brussel lieten Gouy links liggen, de aansluiting bleef bij een aftakje op één draadstel. De sluiting van de steenkoolcentrales zorgde later voor een nood aan betere integratie in het 380kV-net, waardoor er in Courcelles een volwaardige schakelpost gebouwd werd en Gouy met 2 transfos van 450MVA gevoed werd.
Kort gezegd zijn er weinig hoogspanningsstations in België met zo'n rijke geschiedenis.
Dan ook nog een korte blik op de toekomst: Zoals overal in België zal de 70kV ook hier op lange termijn verdwijnen. In deze streek zal alle belasting vroeg of laat overgaan naar 150kV. Elia kiest er echter voor om dit gefaseerd te doen en één voor één de 150/70 kV invoedingspunten af te schaffen, Gouy is echter uitgekozen als laatste invoedingspunt 70kV dat gaat verdwijnen. Monceau, Ville-sur-Haine, Montignies, Farciennes en Bascoup verliezen de komende jaren reeds hun 150/70 transfo's . In de nabije toekomst zal de resterende belasting op 70kV dus naar Gouy verplaatst worden. Enkele 70kV-lijnen krijgen daarom de komende jaren een retrofit om nog mee te kunnen tot 2030-2035, daarna zal het wel onherroepelijk gedaan zijn met het spanningsniveau.
De 150kV-lijnen hebben weinig te vrezen: ze worden versterkt, gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd (vernieuwingsproject).
Hierbij deel 1 van de fotoreportage.
Om te beginnen een -zeer onduidelijke- panofoto ten zuiden van Gouy. Hier kan je letterlijk 360° rondom hoogspanningslijnen zien . Beter wordt het niet. Dan het echte werk: Hier zien we 3 150kV-lijnen richting het noordwesten vertrekken. Achteraan richting La Croyère, in het midden de koppelnet 2.0-lijn richting Schelle en vooraan de kattenkoplijn richting Baisy-Thy, Nijvel en Braine l'Alleud. Deze ene lijn met 3 draadstellen voedt hiermee de helft van de provincie Waals-Brabant, hier wil je dus zeker geen mast-incident hebben. Dezelfde 3 lijnen bij aankomst op het station. De lijn met kattenkoppen splitst hier op in een dubbelvlag (buiten beeld) en de vlagmast links. MIdden de oerlijn en rechts de later gebouwde lijn naar Trivières. Vervolgens een klein overzichtje van het gigantische 150kV-gedeelte. Het telt momenteel 23 velden en 3 rails en is hiermee de grootste 150kV-post van België. In de Benelux geloof ik dat Gouy enkel Diemen moet laten voorgaan. Bundelgeleiders op 150kV zien we in België enkel maar tussen 380-150kV transfo's en de schakelpost. Hier geeft dat dus een lijntje met 1 dubbelvlagmast. Op de achtergrond zie je de eindmasten van de 70kV-post. Deze zit echter zeer goed verstopt achter het 150kV-geweld en is daardoor moeilijk te fotograferen. De snelweg E42 loopt vlak langs de post, de kans dat je hier al eens langsgereden bent is echter klein, dit stuk snelweg ligt immers niet op een noord-zuid as. We zien 4 150kV-lijnen richting zuiden, met de kabels van de 5e op de voorgrond, en het 70kV-lijntje richting Monceau op de achtergrond. De eindmast van de 150-kV lijn richting Monceau. Op andere plaatsen hoort een lijn van begin jaren '60 bij de oudjes, maar bij deze historische post is dat relatief nieuw. Mast 2 van deze lijn. De 380kV-lijn komt langs achter de post binnen, die kant kon ik helaas niet fotograferen. Een overzichtje van de 5 zuidelijke 150kV-lijnen. De lijn richting Amercœur, tegenwoordig parallel geschakeld, vertoont een specialleke: net voor de aankomst op Gouy splitst ze in twee korte lijntjes die uitkomen op de lijnen richting Trivières en Tergnée. Deze 2 bypasjes zijn tegenwoordig geaard. Deze eigenaardigheid is ongetwijfeld het resultaat van een tijdelijke situatie tijdens ombouwwerken waarbij een aantal velden op de post niet beschikbaar waren en de stroom dus maar rondgeleid moest worden. Tot zover deel 1!
Gouy kwam al voor in het allereerste koppelnet op 70kV: van hieruit werd de elektriciteit van de centrales van Oisquercq en Monceau verder verdeeld over Charleroi en de Borinage. Sindsdien zijn enkele 70kV-lijnen al gesneuveld, maar het merendeel staat er vandaag nog steeds.
In koppelnet 2.0 speelde Gouy een nog veel crucialere rol. Voor de aansluiting van de eerste 150kV-lijnen rond Charleroi koos men immers voor Gouy en niet het nabijgelegen Monceau (20 jaar later kreeg Monceau uiteraard toch nog zijn 150kV, zie hier). De eerste 150/220kV-lijnen in het land liepen in de jaren '50 in een grote ringvorm: Schelle - Mol - Lutterade - Jupille - Rimière - Auvelais - Gouy - Drogenbos - Schelle. Vanuit deze posten werd het 150kV-net vervolgens in alle richtingen verder uitgebouwd. Voor Gouy betekende dat verbindingen met alle hoeken van het industriebekken rond de Samber en de Borinage, de aansluiting van de centrales van Monceau, Trivières en Amercœur, een lijn richting Baisy-Thy die half Waals-Brabant voedt èn een interconnectielijn naar Maubeuge in Frankrijk, waar de Belgische 150 kV aansloot op de Franse 90kV.
Zo'n belangrijk knooppunt kon natuurlijk niet achterblijven wanneer de 380kV werd aangelegd. Al is de rol voor Gouy hier een stuk minder cruciaal dan in het 150kV-net. Zeker in de beginjaren van de 380kV was er in Henegouwen een goede balans tussen de afname van de industrie en de geproduceerde elektriciteit in de vele steenkoolcentrales. De grote vermogens van Tihange naar Brussel lieten Gouy links liggen, de aansluiting bleef bij een aftakje op één draadstel. De sluiting van de steenkoolcentrales zorgde later voor een nood aan betere integratie in het 380kV-net, waardoor er in Courcelles een volwaardige schakelpost gebouwd werd en Gouy met 2 transfos van 450MVA gevoed werd.
Kort gezegd zijn er weinig hoogspanningsstations in België met zo'n rijke geschiedenis.
Dan ook nog een korte blik op de toekomst: Zoals overal in België zal de 70kV ook hier op lange termijn verdwijnen. In deze streek zal alle belasting vroeg of laat overgaan naar 150kV. Elia kiest er echter voor om dit gefaseerd te doen en één voor één de 150/70 kV invoedingspunten af te schaffen, Gouy is echter uitgekozen als laatste invoedingspunt 70kV dat gaat verdwijnen. Monceau, Ville-sur-Haine, Montignies, Farciennes en Bascoup verliezen de komende jaren reeds hun 150/70 transfo's . In de nabije toekomst zal de resterende belasting op 70kV dus naar Gouy verplaatst worden. Enkele 70kV-lijnen krijgen daarom de komende jaren een retrofit om nog mee te kunnen tot 2030-2035, daarna zal het wel onherroepelijk gedaan zijn met het spanningsniveau.
De 150kV-lijnen hebben weinig te vrezen: ze worden versterkt, gerenoveerd of zelfs totaal vernieuwd (vernieuwingsproject).
Hierbij deel 1 van de fotoreportage.
Om te beginnen een -zeer onduidelijke- panofoto ten zuiden van Gouy. Hier kan je letterlijk 360° rondom hoogspanningslijnen zien . Beter wordt het niet. Dan het echte werk: Hier zien we 3 150kV-lijnen richting het noordwesten vertrekken. Achteraan richting La Croyère, in het midden de koppelnet 2.0-lijn richting Schelle en vooraan de kattenkoplijn richting Baisy-Thy, Nijvel en Braine l'Alleud. Deze ene lijn met 3 draadstellen voedt hiermee de helft van de provincie Waals-Brabant, hier wil je dus zeker geen mast-incident hebben. Dezelfde 3 lijnen bij aankomst op het station. De lijn met kattenkoppen splitst hier op in een dubbelvlag (buiten beeld) en de vlagmast links. MIdden de oerlijn en rechts de later gebouwde lijn naar Trivières. Vervolgens een klein overzichtje van het gigantische 150kV-gedeelte. Het telt momenteel 23 velden en 3 rails en is hiermee de grootste 150kV-post van België. In de Benelux geloof ik dat Gouy enkel Diemen moet laten voorgaan. Bundelgeleiders op 150kV zien we in België enkel maar tussen 380-150kV transfo's en de schakelpost. Hier geeft dat dus een lijntje met 1 dubbelvlagmast. Op de achtergrond zie je de eindmasten van de 70kV-post. Deze zit echter zeer goed verstopt achter het 150kV-geweld en is daardoor moeilijk te fotograferen. De snelweg E42 loopt vlak langs de post, de kans dat je hier al eens langsgereden bent is echter klein, dit stuk snelweg ligt immers niet op een noord-zuid as. We zien 4 150kV-lijnen richting zuiden, met de kabels van de 5e op de voorgrond, en het 70kV-lijntje richting Monceau op de achtergrond. De eindmast van de 150-kV lijn richting Monceau. Op andere plaatsen hoort een lijn van begin jaren '60 bij de oudjes, maar bij deze historische post is dat relatief nieuw. Mast 2 van deze lijn. De 380kV-lijn komt langs achter de post binnen, die kant kon ik helaas niet fotograferen. Een overzichtje van de 5 zuidelijke 150kV-lijnen. De lijn richting Amercœur, tegenwoordig parallel geschakeld, vertoont een specialleke: net voor de aankomst op Gouy splitst ze in twee korte lijntjes die uitkomen op de lijnen richting Trivières en Tergnée. Deze 2 bypasjes zijn tegenwoordig geaard. Deze eigenaardigheid is ongetwijfeld het resultaat van een tijdelijke situatie tijdens ombouwwerken waarbij een aantal velden op de post niet beschikbaar waren en de stroom dus maar rondgeleid moest worden. Tot zover deel 1!