Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
-
Tom
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
- Dichtstbijzijnde trafo: Lochem
Bericht
door Tom » 30 okt 2019 19:48
Leuk dat je op deze plek bent geweest, herkenbaar
. Nethistorisch interessant vanwege de bijzondere kruising van de 220 kV-lijn die ooit op deze plek bij mast 61 plaatsvond. En bijzonder dat daarom nu twee eindmasten in het tracé zijn opgenomen.
Geen enkele mast met halfverankeringen. Dat straalt rust uit
Helemaal mee eens, is voor mij ook een van de sterke kanten van de ringsluitingsmasten.
Je kan ook wel de sterke wind zien vorige week zaterdag, niet alleen aan de stand van de isolatoren
.
-
Ruben
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
- Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar
Bericht
door Ruben » 31 okt 2019 12:55
Leuke foto's van de Oostringmasten bij de voormalige kruising!
Ook deel ik de mening dat een enkele ketting bij de Oostringmasten toch rust uitstraalt, dit zie ik ook bij de Westringmasten. In Diemen - Ens kom je er veel tegen.
Terwijl jij daar was, was ik in jouw gebied om Diemen - Lelystad - Ens compleet langs te fietsen (uiteindelijk een rit van 105 km)
Die zaterdag stond inderdaad flink wat wind, gelukkig had ik de richting goed uitgekozen dat ik merendeels de wind in de rug zou hebben.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Bericht
door ElektroThriller » 31 okt 2019 13:03
Op Topotijdreis 1995 kun je beide lijnen zien. De oude lijn is aangepast voor de kruising (onderlangs of bovenlangs?) van de nieuwe lijn. Aan Tom de vraag wat de betekenis van die twee eindmasten is.
- Schermopname TopoTijdreis
- Lemele1976.jpg (298.42 KiB) 11096 keer bekeken
- Schermopname TopoTijdreis.
- Lemele1995.jpg (310.96 KiB) 11096 keer bekeken
Laatst gewijzigd door
ElektroThriller op 31 okt 2019 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
-
ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Bericht
door ElektroThriller » 31 okt 2019 13:26
@Ruben: Leuk dat je 'even' langs geweest bent. Ben benieuwd of je trekmast 112 hebt gefotografeerd, want voor de toegang daartoe heb je wel een BMX o.i.d. nodig. Veel landbouwgrond wordt hier omgetoverd in natuurgebied. Trouwens, ook wisselmast 81 is wegens de sterke ondergroei niet zo best toegankelijk.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
-
Ruben
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
- Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar
Bericht
door Ruben » 31 okt 2019 13:57
Mast 112 heb ik vanaf de zijkant kunnen fotograferen aan de andere kant van t water. Mast 81 kon ik nog goed bijkomen met de fiets. Beide staan er goed op.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
-
Tom
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
- Dichtstbijzijnde trafo: Lochem
Bericht
door Tom » 31 okt 2019 20:52
He dat is leuk, dat er toch nog een kaartblad is waar deze omleiding op staat.
Een jaar voor de aanleg van de 380 kV-lijn werd de omleiding gebouwd met dus alvast vier masten van Ens-Hengelo.
Curieus is dat een van de vier steunmasten van het Meeden-Diele-type is. Alsof er een overgebleven mast was die hier nog kon worden neergezet.
Op de foto uit waarschijnlijk voorjaar 1987 is ook te zien dat de preekstoel op de traverse er toen nog niet was.
- Kruising Lemelerveld.jpg (338.44 KiB) 11057 keer bekeken
-
Peter
- Berichten: 3410
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 31 okt 2019 21:46
Het is inderdaad een opvallend stukje van de 380kV verbinding Zwolle - Hengelo. Heb deze foto inderdaad eerder gezien en de ontbrekende preekstoelen vallen meteen op, net als de bijzondere schuin geplaatste traversen voor de 220kV verbinding, iets wat we het decennium daarna vaker terug zouden zien komen in de 380kV verbinding Zwolle - Meeden
De bizarre kleine 220kV donaumastjes hebben dan slechts 7 jaar bestaan... Toch vraag ik me wel eens af, waarom deze bizarre constructie en geen tijdelijk portaaltje?
Je zou ook denken dat de Meeden-Diele type mast het oorspronkelijke ontwerp was voor de standaard oostring mast aangezien de verbinding Meeden - Diele ook in dat jaar werd gebouwd, en daarvan weten we dat die vanaf het begin preekstoelen hadden. Gelukkig is die het niet geworden want dat blijf ik maar een vreemd iel mastje vinden vergeleken met de latere masten in de oostring
-
Tom
- Berichten: 2681
- Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
- Dichtstbijzijnde trafo: Lochem
Bericht
door Tom » 31 okt 2019 22:19
Heb nog een foto gevonden, is een kopie, maar geeft de situatie vanuit een andere hoek weer.
Je kan ook zien dat de ondertraverse van de eindmast is afgetuid.
- Kruising Lemelerveld II.jpg (1.38 MiB) 11045 keer bekeken
En de 220 kV masten zijn ook goed te zien, zoveel foto's zijn daar helaas niet van.
De logica is mij ook niet zo duidelijk, bijzonder is wel dat het een 220 kV-lijn is en die heeft meer ruimte nodig, dus een groter portaal.