Namen en rugnummers
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #3
Mast 44 staat aan de rand van de zandvlakte die Almere Poort nog voornamelijk is, nabij de aansluiting van de Hogering op de A6. Het is de enige hoekmast en een van de drie masten met kattenoren op Almeers grondgebied.
Er is iets geks aan de hand met deze mast. De bliksemdraad boven het circuit Wit gaat vanaf deze mast richting Diemen over in een systeem van 3 x1 bliksemdraden. Verderop is een en ander gewoon zonder isolatie op de traverse gemonteerd. Detail van het broekstuk met de twee bordjes en de doorverbindingskast voor de glasvezelbundels. Let op de overlengte van de glasvezels. De situatie boven het circuit zwart. De glasvezelbundels worden afgetakt.
Mast 44 staat aan de rand van de zandvlakte die Almere Poort nog voornamelijk is, nabij de aansluiting van de Hogering op de A6. Het is de enige hoekmast en een van de drie masten met kattenoren op Almeers grondgebied.
Er is iets geks aan de hand met deze mast. De bliksemdraad boven het circuit Wit gaat vanaf deze mast richting Diemen over in een systeem van 3 x1 bliksemdraden. Verderop is een en ander gewoon zonder isolatie op de traverse gemonteerd. Detail van het broekstuk met de twee bordjes en de doorverbindingskast voor de glasvezelbundels. Let op de overlengte van de glasvezels. De situatie boven het circuit zwart. De glasvezelbundels worden afgetakt.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 30 okt 2012 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Volgens mij had circuit zwart op dit punt vroeger ook 3x1 bliksemdraden maar is dit komen te vervallen vanwege de glasvezelkabel in de bliksemdraad. De masten die iets verderop bij de A1 staan hebben tussen knooppunt Muiderberg en het tankstation boven circuit wit ook dezelfde 3x1 bliksemdraad. De enige reden die ik me kan bedenken waarom dit is gedaan is om de bliksemdraden beter zichtbaar te maken voor vogels.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #4
De overgang naar het vasteland bij Muiderberg nabij de Hollandse brug.
Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit, met daarboven de 3x1-bliksemdraad. Van rechts naar links masten 38, 37, 36, 35, 34, en daarachter twee masten met kattenoren (33 en 32), die verderop in deze bijdrage beter in beeld komen. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit. Hoekmast 32 op de voorgrond. Tot hier loopt de 3x1-blikdemdraad, die bij de 9 portaalmasten pure overkill zou zijn. Mast 33, met circuit Wit op de voorgrond. Van rechts naar links is richting Diemen. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit. Portaalmast 23. Daarachter hoekmast 22, van waaruit richting Diemen de 3x1-bliksemlijn weer verder gaat. Zijaanzicht portaalmast 23, met circuit Wit op de voorgrond. Van rechts naar links is richting Diemen.
De overgang naar het vasteland bij Muiderberg nabij de Hollandse brug.
Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit, met daarboven de 3x1-bliksemdraad. Van rechts naar links masten 38, 37, 36, 35, 34, en daarachter twee masten met kattenoren (33 en 32), die verderop in deze bijdrage beter in beeld komen. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit. Hoekmast 32 op de voorgrond. Tot hier loopt de 3x1-blikdemdraad, die bij de 9 portaalmasten pure overkill zou zijn. Mast 33, met circuit Wit op de voorgrond. Van rechts naar links is richting Diemen. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit. Portaalmast 23. Daarachter hoekmast 22, van waaruit richting Diemen de 3x1-bliksemlijn weer verder gaat. Zijaanzicht portaalmast 23, met circuit Wit op de voorgrond. Van rechts naar links is richting Diemen.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 30 okt 2012 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Dat heb ik wel meer gezien... De spullen om glasvezels te splicen zijn in de regel onderdeel van een vast ingerichte werkplek in een bestelbus, die parkeert dan zo dicht mogelijk bij de aftakkast en het hele binnenwerk van die kast verdwijnt dankzij die overlengte in de bus om daar bewerkt te worden. Op die manier blijven stof en vuil, regen en wind buiten, en heeft de monteur een goed verlichte werkplek.ElektroThriller schreef:Let op de overlengte van de glasvezels. Eventueel kunnen deze op grondniveau of ondergronds worden gemonteerd.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #4
Detail bij mast 22, boven circuit Wit. De drievoudige bliksemdraden hebben een functie ter vogelbescherming. Ik heb ook veel varkenskrullen in bliksemdraden gezien. Mast 22, kijkrichting Lelystad, dus circuit Wit rechts. Van rechts naar links masten 20, 19 en 18 aan deze zijde van de A1, en mast 17 aan gene zijde. Aan de horizon zie je heel goed het Muiderslot, in open landschap. Dit en de oude kern van het stadje Muiden is een heel goede reden om het tracé nabij de beide benzinestations tot vlak voor Diemen naar de andere kant van de A1 te verleggen. Kijkrichting Lelystad. Circuit Wit rechts. Van links naar rechts masten 21, 22 en de negen portaalmasten. Mast 21. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit Op een mooi fietspad langs de spoorweg richting Weesp deze deltamast van de 150 kV-lijn Diemen - Graveland. Latere foto's volgen, want ik moest met spoed naar elders.
Detail bij mast 22, boven circuit Wit. De drievoudige bliksemdraden hebben een functie ter vogelbescherming. Ik heb ook veel varkenskrullen in bliksemdraden gezien. Mast 22, kijkrichting Lelystad, dus circuit Wit rechts. Van rechts naar links masten 20, 19 en 18 aan deze zijde van de A1, en mast 17 aan gene zijde. Aan de horizon zie je heel goed het Muiderslot, in open landschap. Dit en de oude kern van het stadje Muiden is een heel goede reden om het tracé nabij de beide benzinestations tot vlak voor Diemen naar de andere kant van de A1 te verleggen. Kijkrichting Lelystad. Circuit Wit rechts. Van links naar rechts masten 21, 22 en de negen portaalmasten. Mast 21. Kijkrichting Diemen. Links circuit Wit Op een mooi fietspad langs de spoorweg richting Weesp deze deltamast van de 150 kV-lijn Diemen - Graveland. Latere foto's volgen, want ik moest met spoed naar elders.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 30 okt 2012 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #5
Ik ben vanochtend weer even naar mast 68 gegaan voor het maken van detailfoto's van de uiteinden van beide kattenoren.
Beide uiteinden zijn geïsoleerd van de bijbehorende bliksemlijn. Dat betekent dat zo'n mast het bij blikseminslag helemaal moet hebben van zijn eigen lokale aarding.
Het waarom van de totale isolatie van de mast van het systeem van bliksemdraden is mij sowieso nog niet duidelijk.
Boven circuit zwart: OPGW-bliksemlijn (OPtical Ground Wire) geïsoleerd. Beide glasvezelbundels gaan naar de doorluskast bovenin het broekstuk. Zie ook de bypass voor de eigenlijke bliksemlijn. Boven circuit wit: bliksemlijn geïsoleerd. De bliksemlijn loopt zowel door in de vorm van een bypass als door beide isolatoren heen.
Er is ook een vogelnest te zien!
Ik ben vanochtend weer even naar mast 68 gegaan voor het maken van detailfoto's van de uiteinden van beide kattenoren.
Beide uiteinden zijn geïsoleerd van de bijbehorende bliksemlijn. Dat betekent dat zo'n mast het bij blikseminslag helemaal moet hebben van zijn eigen lokale aarding.
Het waarom van de totale isolatie van de mast van het systeem van bliksemdraden is mij sowieso nog niet duidelijk.
Boven circuit zwart: OPGW-bliksemlijn (OPtical Ground Wire) geïsoleerd. Beide glasvezelbundels gaan naar de doorluskast bovenin het broekstuk. Zie ook de bypass voor de eigenlijke bliksemlijn. Boven circuit wit: bliksemlijn geïsoleerd. De bliksemlijn loopt zowel door in de vorm van een bypass als door beide isolatoren heen.
Er is ook een vogelnest te zien!
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 30 okt 2012 10:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #6
En dan denk je alle masten met kattenoren in Almere te hebben gehad - en dan zie je er vanaf de A6 nog eentje: mast 56, op een strekdam aan de andere kant van het Weerwater. (Vanaf de andere kant van het Weerwater heb ik al eerder foto's genomen.)
Op de uiteinden van de kattenoren zie je hetzelfde als wat je op de foto's van gisteren ziet.
Tussen de masten 44 en 56 zijn er 12 mastafstanden, evenals tussen de masten 56 en 68. Met de plattegrond van Almere erbij (schaal 1:13000) kom ik uit op een afstand tussen twee opeenvolgende masten met kattenoren van 4589 meter. De gemiddelde mastafstand is 382 meter.
De afstand tussen de kattenorenmasten 56 en 68 levert nagenoeg dezelfde resultaten op.
En dan denk je alle masten met kattenoren in Almere te hebben gehad - en dan zie je er vanaf de A6 nog eentje: mast 56, op een strekdam aan de andere kant van het Weerwater. (Vanaf de andere kant van het Weerwater heb ik al eerder foto's genomen.)
Op de uiteinden van de kattenoren zie je hetzelfde als wat je op de foto's van gisteren ziet.
Tussen de masten 44 en 56 zijn er 12 mastafstanden, evenals tussen de masten 56 en 68. Met de plattegrond van Almere erbij (schaal 1:13000) kom ik uit op een afstand tussen twee opeenvolgende masten met kattenoren van 4589 meter. De gemiddelde mastafstand is 382 meter.
De afstand tussen de kattenorenmasten 56 en 68 levert nagenoeg dezelfde resultaten op.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Herfstige activiteit: masten scoren in (de buurt van) Almere #7
Vandaag schitterend fotoweer; heel wat beter dan afgelopen woensdag.
Nabij Lelystad en de Maximacentrale. De twee met deltamasten gerealiseerde lijnen Harderwijk - Lelystad en Hattem - Lelystad kruisen de 380 kV-lijn Diemen - Ens bovenlangs, op weg naar het 150 kV-station bij de centrale. Ter plaatse worden beide circuits van de 380 kV-lijn laag gehouden door vier portalen.
Rechts van de portalen wordt de 380 kV-lijn doorgelust naar het 380 kV-station, dat zich direct naast de A6 bevindt.
Overzicht. Links mast 151 van het gedeelte Diemen - Lelystad. Op de voorgrond mast 80 van Lelystad - Harderwijk. Bij de portalen mast 81 van Harderwijk - Lelystad en mast 117 van de lijn Hattem - Lelystad. Deze masten 81 en 117 staan tussen de 380 kV-circuits Wit en Zwart. (Dat is de reden waarom niet op één portaal twee circuits zijn gecombineerd, zoals bijvoorbeeld bij Muiderberg.) Detail van mast 151. Links is de richting Diemen. Zowel circuit Wit als circuit Zwart doorloopt een straat van twee portalen. Ietsje verder, richting Ens, achterom terug kijkend. Standpunt: Visvijverweg hoek Klokbekerweg. Op de voorgrond mast 159 (de mastnummering gaat gewoon door, alsof het ingeluste 380 kV-station er nog niet was)*. Daarachter twee gewone draagmasten 158 en 157, en daar weer achter hoekmast 156, die wordt gevoed vanuit het 380 kV-station.
*Ervan uitgaand dat de mastnummers verderop ongewijzigd zijn gebleven, is er bij het aansluiten op het 380 kV-station een mast bijgekomen. (Ik ga ervan uit dat de vier portalen elk een nummer bezitten.) Een onderzoek ter plaatse was niet mogelijk. In het veld stonden naar schatting honderd koeien....
Update. Opmerkingen bij onderstreepte tekst. Per stel portalen (met onderling verschillende circuits) geldt één mastnummer. We komen dus een mast tekort. Dat is nummer 155. Dat is elders besproken. De koeien zijn trouwens inmiddels weg. Zie viewtopic.php?f=11&t=45&p=3420#p3418
Vandaag schitterend fotoweer; heel wat beter dan afgelopen woensdag.
Nabij Lelystad en de Maximacentrale. De twee met deltamasten gerealiseerde lijnen Harderwijk - Lelystad en Hattem - Lelystad kruisen de 380 kV-lijn Diemen - Ens bovenlangs, op weg naar het 150 kV-station bij de centrale. Ter plaatse worden beide circuits van de 380 kV-lijn laag gehouden door vier portalen.
Rechts van de portalen wordt de 380 kV-lijn doorgelust naar het 380 kV-station, dat zich direct naast de A6 bevindt.
Overzicht. Links mast 151 van het gedeelte Diemen - Lelystad. Op de voorgrond mast 80 van Lelystad - Harderwijk. Bij de portalen mast 81 van Harderwijk - Lelystad en mast 117 van de lijn Hattem - Lelystad. Deze masten 81 en 117 staan tussen de 380 kV-circuits Wit en Zwart. (Dat is de reden waarom niet op één portaal twee circuits zijn gecombineerd, zoals bijvoorbeeld bij Muiderberg.) Detail van mast 151. Links is de richting Diemen. Zowel circuit Wit als circuit Zwart doorloopt een straat van twee portalen. Ietsje verder, richting Ens, achterom terug kijkend. Standpunt: Visvijverweg hoek Klokbekerweg. Op de voorgrond mast 159 (de mastnummering gaat gewoon door, alsof het ingeluste 380 kV-station er nog niet was)*. Daarachter twee gewone draagmasten 158 en 157, en daar weer achter hoekmast 156, die wordt gevoed vanuit het 380 kV-station.
*Ervan uitgaand dat de mastnummers verderop ongewijzigd zijn gebleven, is er bij het aansluiten op het 380 kV-station een mast bijgekomen. (Ik ga ervan uit dat de vier portalen elk een nummer bezitten.) Een onderzoek ter plaatse was niet mogelijk. In het veld stonden naar schatting honderd koeien....
Update. Opmerkingen bij onderstreepte tekst. Per stel portalen (met onderling verschillende circuits) geldt één mastnummer. We komen dus een mast tekort. Dat is nummer 155. Dat is elders besproken. De koeien zijn trouwens inmiddels weg. Zie viewtopic.php?f=11&t=45&p=3420#p3418
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 29 nov 2012 14:48, 6 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Mooie fotoserie! Vooral de eerste foto met de deltamasten en de 380kV lijn die er onderdoor gaat is erg mooi geworden. Normaal gesproken gaat de hogere spanning over de lagere spanning heen maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Verder doet een blauwe lucht veel met een foto
Interessant dat de mastnummering na Lelystad gewoon doorloopt naar Ens. De 380kV masten van de lijn Zwolle - Hengelo hebben in de jaren '90 een lager nummer gekregen nadat het 380kV gedeelte van trafostation Zwolle Hessenweg in bedrijf werd genomen.
Interessant dat de mastnummering na Lelystad gewoon doorloopt naar Ens. De 380kV masten van de lijn Zwolle - Hengelo hebben in de jaren '90 een lager nummer gekregen nadat het 380kV gedeelte van trafostation Zwolle Hessenweg in bedrijf werd genomen.
Re: Namen en rugnummers
leuke fotos, dit zal mijn derde 3d-verbinding worden. ik ken dit stukje nog op mijn uitje naar de aviodrome verderop in 2009.
Thuis in zijn EGD gebied