Namen en rugnummers
Re: Namen en rugnummers
Weer mooie foto`s van de masten in Duitsland.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #4: hoekmast 38 van Meeden - Diele
Update 18 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Update 18 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 18 aug 2013 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Mooie detail foto`s van de hoekmast.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Namen en rugnummers
Haha, dat klopt ja. Het oversteken van het kanaal is zelfs met een auto (onweerchase) een crime. Er is domweg geen brug te bekennen over een zeer lange afstand.ElektroThriller schreef: De grensovergang, inclusief drie Nederlandse masten. Jullie willen niet weten hoeveel kilometer fietsen het is van de ene naar de andere zijde!
Opmerkelijk is ook het waarschuwingsbord op nummer 38. Het afbladderende hoogspanningsteken zien we vaker, maar de spelfout 'Levensgevaarlijk Hoge spanning' (twee hoofdletters) is in dit gebied pas in Zwolle-Meeden-Emshaven rechtgezet.
De verbinding in kwestie, inclusief het Duitse deel, heb ik ook wel eens bezocht. Inderdaad op onweerchase. Wanneer je d.m.v. nowcasting met weerkaarten en na een aantal jaren ook enig gevoel voor de zaak je gebied hebt gekozen, is het meestal zo dat je minstens drie uur van tevoren aanwezig bent op die plek. En dan begint het lange wachten totdat de onweersbuien exploderen.
Wat doe je in die meerdere uren wachttijd tijdens meestal hete zomerdagen? Precies: de andere hobby erbij pakken en je chasematen vermoeien met een grand tour naar een nabije hoogspanningslijn of een bezoekje aan het dichtstbijzijnde trafostation.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #5: hoekmast 26 van Meeden - Diele
Update 18 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Op de terugweg van Winschoten naar Bad Nieuweschans kwam ik langs de Tweekarspelenweg nog een hoekmast tegen. Een beetje overkill na mast 38? Misschien. Maar ik begin hoekmasten steeds interessanter te vinden. Gewone draagmasten zijn eigenlijk maar heel saai. En het was die woensdagmiddag heerlijk zonnig weer.
Update 18 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Op de terugweg van Winschoten naar Bad Nieuweschans kwam ik langs de Tweekarspelenweg nog een hoekmast tegen. Een beetje overkill na mast 38? Misschien. Maar ik begin hoekmasten steeds interessanter te vinden. Gewone draagmasten zijn eigenlijk maar heel saai. En het was die woensdagmiddag heerlijk zonnig weer.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 18 aug 2013 21:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #6: Winschoten
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
De 110 kV-lijn Meeden - Winschoten. Het masttype is verguisd én bejubeld.
Mast 27, bij het eindpunt, dus het 150 kV-station Winschoten bij de Oostelijke Randweg. Mast 27. Mast 27. Mast 24. Mast 24. In de verte het punt van waaraf de lijnen Meeden - Diele en Meeden - Winschoten parallel lopen, richting Meeden. Op de achtergrond de watertoren van Oude Pekela. Detail van mast 24.
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
De 110 kV-lijn Meeden - Winschoten. Het masttype is verguisd én bejubeld.
Mast 27, bij het eindpunt, dus het 150 kV-station Winschoten bij de Oostelijke Randweg. Mast 27. Mast 27. Mast 24. Mast 24. In de verte het punt van waaraf de lijnen Meeden - Diele en Meeden - Winschoten parallel lopen, richting Meeden. Op de achtergrond de watertoren van Oude Pekela. Detail van mast 24.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 19 aug 2013 07:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #7: Meeden #1
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Combinatiemast 110 kV (Stadskanaal)/380 kV (Zwolle), en wel de laatste mast (nummer 237) voor de ingangen van het station Meeden. Op de achtergrond de zuidelijke zijde van station Meeden. Kijkrichting Stadskanaal/Zwolle. Mast 5 van de 110 kV-lijn Meeden - Winschoten, en de 380 kV-lijn Meeden - Diele. De lijnen Meeden - Winschoten en Meeden - Diele, gezien in de richting van Winschoten.
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's is nabewerkt.
Combinatiemast 110 kV (Stadskanaal)/380 kV (Zwolle), en wel de laatste mast (nummer 237) voor de ingangen van het station Meeden. Op de achtergrond de zuidelijke zijde van station Meeden. Kijkrichting Stadskanaal/Zwolle. Mast 5 van de 110 kV-lijn Meeden - Winschoten, en de 380 kV-lijn Meeden - Diele. De lijnen Meeden - Winschoten en Meeden - Diele, gezien in de richting van Winschoten.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 19 aug 2013 07:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #8: Meeden #2
Update 19 augustus 2013: alle foto's hebben een nabewerking ondergaan.
Combimast 380 kV/220 kV (Eemshaven/Weiwerd) ter hoogte van de weg tussen Westerlee en Meeden. Wat een massieve hoeveelheid staal als je eronder staat! Blik in noordelijke richting. Verder in de richting van station Meeden. Links op de achtergrond mast 237 van Zwolle/Stadskanaal - Meeden, die in de vorige bijdrage aan de orde kwam.
Update 19 augustus 2013: alle foto's hebben een nabewerking ondergaan.
Combimast 380 kV/220 kV (Eemshaven/Weiwerd) ter hoogte van de weg tussen Westerlee en Meeden. Wat een massieve hoeveelheid staal als je eronder staat! Blik in noordelijke richting. Verder in de richting van station Meeden. Links op de achtergrond mast 237 van Zwolle/Stadskanaal - Meeden, die in de vorige bijdrage aan de orde kwam.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 19 aug 2013 21:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Namen en rugnummers
Een rondje Groningen #9 (slot): Meeden #3
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's heeft een nabewerking ondergaan.
Op de twee hamerkopjeslijnen na zijn de interfaces van alle vier (combi)lijnen zichtbaar. De 110 kV-lijnen naar Winschoten en Stadskanaal doen het laatste stukje ondergronds.
Blik vanuit het oosten, met 380 kV Diele en 110 kV Winschten. Blik vanuit het oosten, met 380 kV Diele en 110 kV Winschten. De laatste vier masten van de lijnen uit Stadskanaal/Zwolle. De 380 kV-aansluitingen vanuit Zwolle. De 110 kV uit Stadskanaal gaat ondergronds. De 380 kV-aansluitingen voor Diele. Blik in noordelijke richting. Lijnen richting regio Delfzijl, Winschoten en Diele. Opstijgpunt van de 110 kV-lijn naar Winschoten. Triggert ADHD!? Westzijde. Rare mast, helemaal links.
Update 19 augustus 2013: dit is een extra mast om beide 220 kV-circuits naar hun bestemming te begeleiden.
Update 19 augustus 2013: een aantal foto's heeft een nabewerking ondergaan.
Op de twee hamerkopjeslijnen na zijn de interfaces van alle vier (combi)lijnen zichtbaar. De 110 kV-lijnen naar Winschoten en Stadskanaal doen het laatste stukje ondergronds.
Blik vanuit het oosten, met 380 kV Diele en 110 kV Winschten. Blik vanuit het oosten, met 380 kV Diele en 110 kV Winschten. De laatste vier masten van de lijnen uit Stadskanaal/Zwolle. De 380 kV-aansluitingen vanuit Zwolle. De 110 kV uit Stadskanaal gaat ondergronds. De 380 kV-aansluitingen voor Diele. Blik in noordelijke richting. Lijnen richting regio Delfzijl, Winschoten en Diele. Opstijgpunt van de 110 kV-lijn naar Winschoten. Triggert ADHD!? Westzijde. Rare mast, helemaal links.
Update 19 augustus 2013: dit is een extra mast om beide 220 kV-circuits naar hun bestemming te begeleiden.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 19 aug 2013 08:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Namen en rugnummers
Ah, Meeden. Altijd een mooie plek.
Je treft er inderdaad opvallende dingen aan, zoals het ontwerp van het 380 kV-gedeelte. Dat is vormgegeven als een vierkant symmetrisch gebouw. Wat betreft het ADAH-gedeelte: waarschijnlijk zit daar dwarsregelapparatuur onder, maar zeker weten doe ik het niet.
Bij Meeden-Emshaven (de zwaarste verbinding van het land) zien we goed hoe sterk ze lijken op Zwolle-Meeden. Eén familie, allemaal. Wat bij het onwerp Meeden-Emshaven alleen niet goed gelukt is, is de "balans" tussen de dikte van de traverse (de 'hoogte'). De bovenste verdieping is lang en smal. De middelste verdieping is korter en nog smaller. Maar onderaan zijn de traversen (die hetzelfde dragen) beduidend dikker en op het oog stomper. Dat trekt het beeld een beetje uit evenwicht. Wanneer de architect hier iets meer zorg aan had besteed was het werkelijk een plaatje van een mastontwerp geworden, maar nu geeft het altijd een beetje een "het-zit-eraan-en-verder-boeien"-gevoel.
Je treft er inderdaad opvallende dingen aan, zoals het ontwerp van het 380 kV-gedeelte. Dat is vormgegeven als een vierkant symmetrisch gebouw. Wat betreft het ADAH-gedeelte: waarschijnlijk zit daar dwarsregelapparatuur onder, maar zeker weten doe ik het niet.
Bij Meeden-Emshaven (de zwaarste verbinding van het land) zien we goed hoe sterk ze lijken op Zwolle-Meeden. Eén familie, allemaal. Wat bij het onwerp Meeden-Emshaven alleen niet goed gelukt is, is de "balans" tussen de dikte van de traverse (de 'hoogte'). De bovenste verdieping is lang en smal. De middelste verdieping is korter en nog smaller. Maar onderaan zijn de traversen (die hetzelfde dragen) beduidend dikker en op het oog stomper. Dat trekt het beeld een beetje uit evenwicht. Wanneer de architect hier iets meer zorg aan had besteed was het werkelijk een plaatje van een mastontwerp geworden, maar nu geeft het altijd een beetje een "het-zit-eraan-en-verder-boeien"-gevoel.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd