Hoogspanningsmasten in Limburg

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 07 jul 2012 17:02

Afgelopen zondag ben ik naar de open dag van het Siemens testcentrum voor spoorwegmaterieel te Wegberg-Wildenrath geweest en dat ligt net over de grens bij Roermond. Na afloop had ik dus mooi even de gelegenheid om een paar bijzondere hoogspanningsmasten op te zoeken

Afbeelding
De 380kV grensovergang van de verbinding Maasbracht - Siersdorf in de buurt van Vlodrop wou ik graag zelf ook eens bekijken en deze aparte hoekmast met kattenoren en hoog topstuk blijf ik een bijzonder gezicht vinden
Bijlagen
MBT-SFK-380-31.jpg
Bij deze hoekmast is heel mooi de overgang van de dubbele bliksemdraad schuin boven de fasedraden, zoals we dat in Nederland gewend zijn, naar een enkele hoog geplaatste bliksemdraad zoals dat in Duitsland gangbaar is te zien. Ook is goed te zien dat er aan de Nederlandse kant glaskap isolatoren zijn toegepast en aan de Duitse kant keramische isolatoren. Deze hoekmast staat nog wel ruim op Nederlands grondgebied. Verder zie je de geleiderbundel over gaan van 3 naar 4 geleiders per fasedraad.
MBT-SFK-380-31.jpg (302.26 KiB) 9054 keer bekeken
Selfkant.jpg
Nog een overzichtsfoto waarop goed de overgang van Nederlands naar Duits mastontwerp te zien is. De eerste Duitse draagmast staat net over de grens in Duitsland.
Selfkant.jpg (342.72 KiB) 9054 keer bekeken
MLBK-BSDL-150-62.jpg
Enkele masten verderop gaat de 380kV verbinding over de 150kV verbinding Maalbroek - Beersdal heen. De 150kV lijn heeft hier twee donaumasten waarbij de bliksemdraad niet onder de 380kV lijn door loopt! De bliksembescherming van de 380kV lijn wordt dus voldoende geacht.
MLBK-BSDL-150-62.jpg (273.38 KiB) 9054 keer bekeken
MLBK-BSDL-150-61.jpg
De 150kV verbinding Maalbroek - Beersdal richting het noorden. De foto is gemaakt bij het gehucht Annendaal.
MLBK-BSDL-150-61.jpg (267.41 KiB) 9054 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Max » 07 jul 2012 20:32

appart die afspanmast... vind het er eigenlijk maar niet uit zien.. maarja t is wel uniek.
verder leuk zo die fotosessie.
als ik zo die duitse masten zie denk ik bij me zelf van goh wat zou ik weer eens graag duitsland bezoeken
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 08 jul 2012 16:11

Na de foto's bij de grens ben ik nog even doorgereden richting Vlodrop om de vreemde objecten in een fasedraad zoals besproken in dit topic eens te bekijken. Dit lijngedeelte was een paar kilometer van het punt waar de 380kV lijn de grens passeert. Deze 150kV lijn loopt voor een groot gedeelte parallel aan de grens en loopt tussen Koningsbosch en Schinveld zelfs over Duits grondgebied.
Bijlagen
MLBK-BSDL-150-52.jpg
Het gedeelte met de vreemde objecten begint bij een wisselmast tussen Posterholt en Vlodrop. De foto is gemaakt richting het zuiden. Je ziet het object hier al duidelijk in één van de onderste fasedraden hangen. Wat me verder opvalt bij deze hoogspanningslijn is de afwezigheid van afstandhouders tussen de beide geleiders.
MLBK-BSDL-150-52.jpg (300.67 KiB) 9054 keer bekeken
IMG_5014.jpg
Ik heb het object van dichtbij bekeken en een 100% crop foto van gemaakt maar het blijft onduidelijk wat het precies is. Ik denk dat het zelf een object is om de uitzwaai van de fasedraad tegen te gaan, een soort windvanger. Deze foto heb ik ook gepost in het onderwerp over deze objecten.
IMG_5014.jpg (27.84 KiB) 9054 keer bekeken
MLBK-BSDL-150-51.jpg
De 150kV lijn Maalbroek - Beersdal is gebouwd met tonmasten maar i.t.t. de meeste tonmasten in Gelderland en Limburg heeft deze verbinding voor het grootste gedeelte maar één bliksemdraad. Verder valt het op dat het witte circuit keramische isolatoren heeft en het zwarte circuit voorzien is van glaskap isolatoren. De fasedraad met de v-ophanging is ook de fasedraad waar de vreemde objecten in hangen.
MLBK-BSDL-150-51.jpg (298.48 KiB) 9054 keer bekeken
MLBK-BSDL-150-50.jpg
De 150kV verbinding Maalbroek - Beersdal richting het noorden. Je ziet hier de vreemde objecten duidelijk per twee tussen de masten in hangen maar wat het precies zijn blijft vooralsnog onduidelijk.
MLBK-BSDL-150-50.jpg (322.58 KiB) 9054 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 19 feb 2017 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door voltron » 08 jul 2012 18:27

Mooie foto's. Dat er zowel glas als keramische isolatoren zijn gebruikt in 1 mast is in zuid holland wel heel gebruikelijk.. Alle verbindengen die ik hier in de buurt ken hebben dit ook

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door bas380 » 08 jul 2012 21:05

leuke fotosessie, peter

ik vind die 380kv hoekmast met topstuk ook apart. om eerlijk te zijn vind ik het niet lekker bijpassen op onze typisch hollandse hoekmasten.

@die rare dingen: het heeft zoals ik bij die andere topic gezegt had vast iets met die V-ophanging te maken hebben.
maar wat het is? onderhoudskarretje? gewricht? windvangers? het is iig een bizar vreemd iets.

tot slot zien die tonmasten best wel nice uit zonder die extra traversen, deze lijn veranderd trouwens continu van mastontwerp.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 09 jul 2012 14:30

Mooi of lelijk, die 380kV hoekmast laat mooi het hoogteverschil tussen de Nederlandse en Duitse standaard 380kV donaumasten zien Het blijft in een uniek geval

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Hans » 09 jul 2012 17:01

Kijk aan, zo komt er ook nog eens iemand in Limburg. Blijft voor ons toch nog een onontdekt gebied.
Toch is dat punthoofd m.i. geen gezicht. Graag zou ik die op de main site willen gebruiken als voorbeeld van een kruising tussen een Nederlandse en een Duitse mast.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 09 jul 2012 23:46

In Limburg is zeker veel te zien dus mocht verder iemand in de buurt komen kan dit topic zo aangevuld worden. Als ik nog een keer in de buurt ben en tijd over heb wil ik eens bij Maasbracht en de andere grensoverschrijdende 380kV lijn naar België kijken.

Al mijn foto's mogen natuurlijk ook gebruikt worden op de main site

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Paullus » 14 jul 2012 17:46

Door de hoogteverschillen is Limburg mooi om te zien. Dat hebben we in het westen niet
Zo kijk je met de trein tussen Bunde en Beek- Elsloo op een bepaald moment neer op een 150 kV Donaumast in het dal links van de spoorlijn. Even later gaat de betreffende luchtlijn over de spoorlijn heen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Hoogspanningsmasten in Limburg

Bericht door Peter » 02 feb 2013 23:14

Vandaag moest ik wat voor m'n broer ophalen in Reuver. Zodoende heb ik nog even van de gelegenheid gebruik gemaakt om door te rijden via de A73 richting Maasbracht. Gelukkig was het weer inmiddels wat beter geworden. Naar Reuver toe reed ik bijna constant in de natte sneeuw...

Net na de afrit Maasbracht heb je vanaf de oude weg goed zicht op de lijnen richting het zuiden. Ik ben even op een zijweg gestopt om enkele foto's te maken.

Afbeelding
Hier zien we twee klassieke 380kV donaumasten naast elkaar. Op de voorgrond zien we de verbinding Maasbracht - Graetheide, deze is echter nog altijd met 150kV in bedrijf en voor zover ik weet zijn er geen plannen om de spanning te verhogen naar 380kV. De traversen van deze mast zijn voorzien van een railing. Daarachter zien we een mast uit de grensoverschrijdende verbinding Maasbracht - Van Eyck (B) die wel met 380kV in gebruik is. Op de achtergrond is de Clauscentrale te zien met nog meer hoogspanningslijnen rondom deze centrale.

Afbeelding
Naast de grote masten staat ook nog deze stokoude 150kV lijn met masten uit de jaren '30! Deze 150kV verbinding liep vroeger van Roermond naar Lutterade, maar delen van deze lijn zijn verdwenen of verbouwd. Tussen Maasbracht en Lutterade is nog wel een groot deel van de originele masten aanwezig. Let vooral op het bijzondere topstuk van deze voorloper van de ET-mast Op de achtergrond is o.a. de andere grensoverschrijdende 380kV verbinding naar Duitsland te zien.

Afbeelding
Nog een blik op de Clauscentrale, die overigens twee koeltorens heeft maar de andere koeltoren valt vanaf dit punt net weg. Voor de centrale loopt de 380kV verbinding Maasbracht - Eindhoven die inmiddels weer in bedrijf is.

Afbeelding
De lijnen naar Van Eyck (B), Graetheide en Lutterade van de zijkant gezien. Het oude 150kV mastje valt in het niet naast de grote 380kV masten.

Afbeelding
Bij de Clauscentrale zijn ook een paar fraaie crossings naast elkaar te zien. Hier zien we de 380kV verbinding naar Dodewaard en twee 150kV verbindingen naar Buggenum en Boekend. De 150kV crossingsmasten doen met hun aambeeldvormige top al een beetje Belgisch aan. Verder zie ik dat deze 380kV crossingsmasten weer een andere variant zijn dan de masten die ik al getekend heb. Deze variant teken ik nog wel een keer als iemand Maasbracht - Dodewaard in 3D gaat bouwen

Tot zover de foto's uit Maasbracht. Ik kon zo geen weg vinden om dichter bij de centrale te komen, dus daar heb ik helaas geen foto's van. Ik had nog wel aan de andere kant van het trafostation willen kijken maar rondom het trafostation is ook nogal veel begroeiing dus dat schiet ook niet op met fotograferen. Eigenlijk moet je voor zoiets een fiets hebben en op je gemak rondtoeren. Met een auto kun je niet zomaar overal stoppen zonder het verkeer te hinderen.

Plaats reactie