IJsselmij Hamerkoppen.

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Ruben » 03 jan 2017 10:14

Als eerste wil ik hier iedereen een goed 2017 wensen, en dat het weer een mooie hoogspanningsjaar mag worden!

Ook schiet ik gelijk af met mijn volgende project. Hierbij gaat het om de IJsselmij Hamerkoppen die nog veel te vinden zijn in Overijssel. Met het motto "Stop Hammertime" ben ik met dit project begonnen.

Het gaat hierbij om de lijnen: Zwolle-Deventer, Deventer-Hengelo en Zwolle-Vollenhove. De oudste is Zwolle-Deventer die stamt uit 1940, Deventer-Hengelo stamt uit 1944 en Zwolle-Vollenhove uit 1947. Ook zijn er nog hamerkoppen te vinden in het eerste deel van Harculo/Zwolle-Hoogeveen. Ook stonden er vroeger hamerkoppen in de lijnen Hengelo-Almelo en Hengelo-Enschede.

Van de drie hele hamerkoplijnen is Zwolle-Deventer nog het meest in zijn originele staat te vinden. De andere twee lijnen hebben verkabelingen en omleidingen gekend. Tevens is Zwartsluis-Vollenhove nog jaren enkel-circuit geweest en is hij voor een paar jaar terug weer redundant geworden, helaas is het originele beeld wel verdwenen. Ook is Hengelo Weideweg-Goor nog jaren enkel-circuit geweest toen het net in Twente in eind jaren '80 volledig op de schop werd gegooid.

Zwolle-Deventer is in 1954 onderbroken met de komt van de IJsselcentrale bij Harculo tevens met de komt van de beroemde Jukkenlijn die gelukkig nog altijd mag bestaan! Harculo-Deventer is eind jaren '70 nog verzwaard, wat wel betekend heeft dat alle hoek-, eind- en afspanmasten vervangen zijn door zwaardere exemplaren.

Hier komen een aantal plaatjes voorbij van verschillende hamerkoppen!
DSC_2931.jpg
Links mast 79 vanuit Harculo. Rechts zijn de donaumasten zichtbaar die naar Hengelo en Deventer Bergweide gaan. Van 1944 tot 1968 stonden hier twee hamerkoppen naast elkaar, voordat de lijn naar Hengelo werd omgeleid.
DSC_2931.jpg (797.91 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_2934.jpg
Eindmast 80 vanuit Zwolle bij het station van Deventer Platvoet. Van 1951 tot 1961 had dit station een koppelfunctie toen de lijn vanuit Apeldoorn hier op aangesloten was.
DSC_2934.jpg (628.76 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_2979.jpg
Hoekmast 9 gezien vanuit een flat met 11 verdiepingen, zo geeft het een apart perspectief op de toch al lage masten.
DSC_2979.jpg (996.17 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_3024.jpg
Nog een keer hoekmast 9 met de verloop verder richting Goor. De parapluvorm van de hoekmast is elegant te noemen!
DSC_3024.jpg (531.86 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7232.jpg
Dan maken we een sprong richting Zwolle. Hier zien we mast 44 die in 2009 geplaatst is toen de lijnen vanuit de Weteringskade parallel werden geschakeld richting Harculo.
DSC_7232.jpg (639.71 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7240.jpg
De eindmast vanuit Deventer staat nog altijd er vrolijk bij, een mast van 76 jaar oud!
DSC_7240.jpg (866.45 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7242.jpg
Beide twee-evenmasten die nu bij de Weteringskade staan. Links mast 1 richting Hessenweg en rechts mast 44 richting Harculo.
DSC_7242.jpg (642.58 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7249.jpg
De twee verschillende hoekmasten die de hamerkoppen kennen. De rechter mast met de hoge traversen waren te zien in de lijnen die aansloten op de ET-masten. Links zijn de oude masten richting Vollenhove zichtbaar.
DSC_7249.jpg (553.94 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7252.jpg
De twee crossingmasten over de Wetering. De mastlichaam loopt mooi breed uit en de brede traversen maken het helemaal af!
DSC_7252.jpg (567.41 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7273.jpg
De twee lijnen richting Harculo die door het industrieterrein Marslanden loopt. Duidelijk is het verschil te zien tussen de smalle en brede hamerkop.
DSC_7273.jpg (471.52 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7327.jpg
De overgang in Polder Sekdoorn van de brede naar de smalle hamerkop bij de oude masten van de lijn naar Deventer. Dit gebeurde bij afspanmast 10 die op de achtergrond zichtbaar is.
DSC_7327.jpg (670.18 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7331.jpg
Op de achtergrond zijn de kleine hoekmasten te zien die aansluiting hebben op de Jukkenlijn.
DSC_7331.jpg (686.42 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7406.jpg
Het vervolg van de masten richting Deventer ten westen van het dorp Liederholthuis. Hier zien we steunmast 29, met op de achtergrond wisselmast 28.
DSC_7406.jpg (637.67 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7417.jpg
De fietstocht richting Olst moest ik staken doordat de mist zich weer vormde en ik zo de mist in fietste.
DSC_7417.jpg (386.8 KiB) 8490 keer bekeken
DSC_7435.jpg
Bij Delden heb ik nog een aantal foto's geschoten van mast 113 die naast de spoorlijn Zutphen-Hengelo ligt.
DSC_7435.jpg (794.53 KiB) 8490 keer bekeken
Zelf ga ik verder de lijnen Harculo-Deventer met de aftak naar Olst op de foto zetten, tevens wordt Deventer-Goor-Hengelo door mij gedaan. Mijn goede masten broeder Michel en ik gaan samen Zwolle-Vollenhove op de foto zetten, dit heeft mede te maken doordat er niet zo gauw een station in de buurt is.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Peter » 03 jan 2017 10:34

Leuk gevonden "Stop... Hammertime" Het blijven fraaie en sierlijke masten, de IJsselmij-hamerkopmasten. De foto vanaf de flat in Deventer is briljant! Verder blijven de "dubbele" hamerkopmasten bij de Weteringkade aparte gevallen. Gelukkig heeft men in 2009 wel ongeveer dezelfde stijl aangehouden. Ik zal gelijk even de nummering op de netkaart aanpassen

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Shrek » 03 jan 2017 10:36

Is het gezichtsbedrog of buigen de traversen van de eindmast echt door?

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Ruben » 03 jan 2017 10:40

@ Peter, dank je! De nummering van de Weteringskade lijnen richting Harculo is heel apart. Als ik weer in Zwolle ben met de fiets wil ik best weer kijken om de nummering zo nauwkeurig mogelijk te fotograferen, persoonlijk vind ik die nummering heel apart!

@Sherk, het viel me inderdaad al op dat de traversen van de eindmast doorbuigen. De kabels zijn natuurlijk een stukje zwaarder dan de oude kabels doordat de lijn nu parallel geschakeld is.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Peter » 03 jan 2017 10:48

Ik heb de nummering al gedeeltelijk aangepast. Ik zag een tijd geleden al vanuit de auto toen ik over de Oldeneelallee reed de mastnummers 39 en 27. Met mast 44 en een foto waarop mastbord 34 te zien is weet ik in elk geval al hoe de nummering op de voormalige lijn naar Deventer loopt. Alleen de andere kant is nog even een raadsel.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Ruben » 03 jan 2017 10:55

Ik heb al even op mijn foto's gekeken. De mast die naast mast 34 staat bij de kruising van de oude 220kV-lijn heeft nummer 22. Dus die nummering is ook aangepast!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Shrek » 03 jan 2017 11:02

Ruben schreef:@ Peter, dank je! De nummering van de Weteringskade lijnen richting Harculo is heel apart. Als ik weer in Zwolle ben met de fiets wil ik best weer kijken om de nummering zo nauwkeurig mogelijk te fotograferen, persoonlijk vind ik die nummering heel apart!

@Sherk, het viel me inderdaad al op dat de traversen van de eindmast doorbuigen. De kabels zijn natuurlijk een stukje zwaarder dan de oude kabels doordat de lijn nu parallel geschakeld is.

Cheers Ruben.
Misschien zijn de nieuwe kabels dan toch iets te zwaar voor deze oude mast en hadden ze beter een nieuwe gezet. De andere masten laten zien dat nieuwe masten perfect in het oude mastbeeld kunnen passen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Ruben » 03 jan 2017 11:11

Shrek schreef: Misschien zijn de nieuwe kabels dan toch iets te zwaar voor deze oude mast en hadden ze beter een nieuwe gezet. De andere masten laten zien dat nieuwe masten perfect in het oude mastbeeld kunnen passen.
Zou best kunnen dat de nieuwe geleiders toch iets te zwaar zijn voor deze oude eindmast, de nieuwe "dubbele" hamerkoppen handelen t goed doordat ze ook wat zwaarder zijn gebouwd.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Peter » 03 jan 2017 12:50

Dan is de nummering me nu duidelijk. Er wordt vanaf de jukkenlijn doorgeteld met de oostelijke lijn en begint men vanaf Sekdoorn opnieuw te tellen met de westelijke lijn en loopt de nummering door via de tweevlaksmast en de overgebleven eindmast, zie netkaart Zijn we meteen af van rare nummers zoals bijvoorbeeld mast 6H. Hetzelfde heeft men toegepast tussen de Weteringkade en de Hessenweg maar die stonden er al goed op.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: IJsselmij Hamerkoppen.

Bericht door Ruben » 03 jan 2017 13:01

Scherp opgemerkt Peter, als je t zo bekijkt zit er toch een logica in de nummering van beide Weteringskade lijnen die naar Hessenweg en Harculo gaan!

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie