@Peter, bedankt! Ja dit jaar heb ik heel wat kilometers afgelegd met de OV-fiets! Het PGEM-project is in ieder geval al een stuk opgeschoten.
@Peter_S, bedankt! Ik heb nog wat foto's gemaakt tussen Boekend en Blerick van de originele masten, maar tussen Boekend en Venray ben ik nog niet geweest, dit staat nog wel in de planning.
@Tom, bedankt! Zelf verlang ik ook meer richting de lente & zomer, mede doordat je langer de tijd hebt om een bepaalde lijn langs te gaan.
@Hans, het is voor mij nu letterlijk even rust nemen aangezien ik met die slijmbeursontsteking thuis zit... Zelf vind ik het wel goed dat de PGEM masten nu toch een randstaafbeschildering krijgen, zo komen we toch sneller achter de circuitkleuren.
@ET, bedankt! Michel is inderdaad bezig met andere zaken betreft de fotografie, maar hij geniet nog altijd van als ik weer de fiets pak. Van de masten moet ik het hedendaags toch van de weekenden hebben aangezien ik nu ook een baan heb (zoals de meeste hier).
We gaan verder met het derde deel.
- We gaan verder in de bossen bij Venray. Ten tijde dat ik deze lijn voor de derde keer bezocht waren ze druk bezig met het inhangen van de derde bliksemgeleider in de top van de mast. Hier zien we mast 137 op de grens tussen Brabant en Limburg.
- DSC_8291.jpg (996.8 KiB) 11176 keer bekeken
- Even verderop bij mast 128 is duidelijk de nieuwe derde draad te zien. Zijn originele beeld is weer compleet.
- DSC_8453.jpg (765.31 KiB) 11176 keer bekeken
- In de buurt van Boxmeer komen we deze hoekmast tegen met het nummer 115. Duidelijk zijn de Gelderse kenmerken te zien in deze ET-mast die ver buiten de Gelderse grens nog te zien zijn.
- DSC_8623.jpg (858.26 KiB) 11176 keer bekeken
- Bij Boxmeer takt zowel één circuit uit Venray als één circuit vanuit Haps af naar het gecombineerde 380/150kV station Boxmeer. Dat gebeurt tussen masten 104 & 103 bij portaal 103A.
- DSC_8789.jpg (855.09 KiB) 11176 keer bekeken
- Het station van Haps, gebouwd ten tijde van de aanleg van de lijn tussen Haps en Gennep. Hedendaags stopt de lijn uit Nijmegen hier met twee circuit. En eindigen één circuit vanuit Boxmeer en Gennep. Het circuit vanuit Venray gaat door naar Gennep.
- DSC_8906.jpg (928.63 KiB) 11176 keer bekeken
- Mast 87 is een later gebouwde mast wat duidelijk te zien is. Het is een gecombineerde steunmast, hoekmast & eindmast.
- DSC_8910.jpg (666.13 KiB) 11176 keer bekeken
- Het deel tussen Haps en Nijmegen heeft nieuwe isolatoren gekregen. Hier zien we masten 83 & 84. Vroeger overspande de lijn hier het Duitse Lijntje tussen Boxtel & Wesel. Wat wel opvalt is dat de spoorlijn hier op de PGEM manier werd overspannen, terwijl we op PNEM gebied staan.
- DSC_8935.jpg (814.17 KiB) 11176 keer bekeken
- De lijn overspant bij Linden de Maas. Helaas heeft de crossing in 2016 geleiderverhoging gekregen bij de onderste traversen. Ook de hoekmasten zijn aangepast. Die hebben in 2014 preekstoelen gekregen. Dit is alleen het geval tussen Cuijk en Teersdijk, hedendaags hebben de masten hier ook hun derde bliksemgeleider terug gekregen.
- DSC_9213.jpg (764.05 KiB) 11176 keer bekeken
- Beide crossingmasten met de afspanmast in Brabant
- DSC_9232.jpg (862.3 KiB) 11176 keer bekeken
- In Nijmegen is de tweede crossing te vinden over het Maas-Waal kanaal. Hier zijn de masten gelukkig nog origineel! De crossingmasten wijken wel iets af dan hun evenknieën aan de Maas.
- DSC_9702.jpg (881.42 KiB) 11176 keer bekeken
- We gaan nu richting de grotere jongens, de 380kV-masten. Voor het PGEM project ben ik in oktober van Weesp naar Kampen gefietst, een rit van uiteindelijk 105km! Een van de hoogtepunten in de ochtend was de portaalstraat bij Muiden. Hier zien we mast 32 aan de Almeerse uiteinde van de portaalstraat.
- DSC_0732.jpg (1007.53 KiB) 11176 keer bekeken
- Met een aantal masten van het type SB+12 komt de lijn aan in Flevoland. Hier zien we mast 37.
- DSC_0803.jpg (828.66 KiB) 11176 keer bekeken
- De lijn loopt hedendaags dwars door Almere heen. De aanstaande verzwaring van Diemen - Lelystad hebben vele vragen doen opdoemen bij de inwoners.
- DSC_0840.jpg (877.16 KiB) 11176 keer bekeken
- Bij mast 53 kwam de zon even door zodat deze mooie wilg fraai werd belicht door de zon!
- DSC_0996.jpg (1.09 MiB) 11176 keer bekeken
- Een van de hotspots van de lijn is wisselmast 81 die goed te fotograferen is.
- DSC_1278.jpg (1.1 MiB) 11176 keer bekeken
- Maar ook de rij S-7 bij Lelystad mogen niet ontbreken! Bij mast 102 begint de lange rij aan lage masten.
- DSC_1533.jpg (945.36 KiB) 11176 keer bekeken
- Vanaf mast 113 zijn de kleine masten van dichtbij te benaderen. Hier zien we mast 115.
- DSC_1584.jpg (712.73 KiB) 11176 keer bekeken
- Mast 120 is de laatste S-7 met enkele kettingen. Mast 121 is de bekende Ooievaarsmast. Bij ieder punt waar de isolatorkettingen zit daar zit ook een nest.
- DSC_1641.jpg (741.15 KiB) 11176 keer bekeken
- De lijn tussen Lelystad & Ens is hedendaags in verbouwing. Er worden nieuwe geleiders ingehangen en de isolatoren worden allemaal vervangen. Hier zien we mast 163.
- DSC_1940.jpg (876.83 KiB) 11176 keer bekeken
- De lijn tussen Lelystad & Ens staat ook bekend om de Ketelmeercrossing die bestaat uit vijf crossingmasten van gevarieerde hoogtes.
- DSC_2051.jpg (1.03 MiB) 11176 keer bekeken
- Vanaf de andere zijde van het Ketelmeer zien we alle vijf de crossingmasten.
- DSC_2157.jpg (1.12 MiB) 11176 keer bekeken
- Dan gaan we richting de Oostring. Het sluitingsstuk van de landelijke 380kV-ring. Hier zien we hoekmast 5 van Dodewaard - Doetinchem nabij het verdeelstation van Dodewaard.
- DSC_2583.jpg (847.45 KiB) 11176 keer bekeken
- Waar Dodewaard - Doetinchem vooral om bekend staat zijn de verschillende overspanningen van andere lijnen zoals hier tussen mast 30 & 31 de lijn tussen Nijmegen & Apeldoorn wordt overspannen.
- DSC_2916.jpg (716.71 KiB) 11176 keer bekeken
- Mast 30 is nu de enige S+15 in deze lijn. Rechts zien we mast 17 van Nijmegen - Apeldoorn.
- DSC_2974.jpg (701.51 KiB) 11176 keer bekeken
- De overspanning vanaf de andere zijde gezien met op de voorgrond mast 32.
- DSC_3001.jpg (852.67 KiB) 11176 keer bekeken
- Bij Bemmel kruiste de 380kV-lijn de aloude 50kV-lijn Nijmegen - Bemmel. Maar door de bouw van de Betuweroute is de lijn onder de grond gebracht. De S+3 die voor de overspanning werd gebruikt is verplaatst.
- DSC_3154.jpg (779.56 KiB) 11176 keer bekeken
- Dodewaard - Doetinchem is ook de enige lijn in de Oostring die nu nog masten heeft met V-ophanging. Zwolle - Hengelo had dat aan één circuit toen de oude 220kV-lijn Harculo - Almelo nog bestond.
- DSC_3307.jpg (745.48 KiB) 11176 keer bekeken
- De crossing over het Pannerdensch Kanaal bij Loo en Angeren is uitgevoerd met twee masten van het type S+12. Op de voorgrond hoekmast 55 van het type HB+0
- DSC_3358.jpg (820.23 KiB) 11176 keer bekeken
- Mast 54 samen met de nieuw gebouwde mast 53A voor de A15, maar die laat zich nog even op zich wachten. Mast 53A is de enige S+18 die zich in de Oostring bevindt.
- DSC_3372.jpg (669.05 KiB) 11176 keer bekeken
- Crossingmast 57 met het vervolg van de lijn richting Duiven & Zevenaar.
- DSC_3391.jpg (792.88 KiB) 11176 keer bekeken
- De bebouwing van Groessen & Duiven wordt zoveel mogelijk vermeden, daarom is er in dit stukje van de lijn zoveel hoeken aanwezig. Op de voorgrond mast 62.
- DSC_3461.jpg (801.86 KiB) 11176 keer bekeken
- De rechtstand tussen masten 65 & 70 is voor mij een hele bekende. De twee masten met de half-verankering staan bij de spoorlijn tussen Arnhem en Emmerich.
- DSC_3558.jpg (650.87 KiB) 11176 keer bekeken
- Ten noorden van Zevenaar begint de lijn zich door de open weilanden zich een weg naar Doetinchem te banen. Wat opvalt zijn de grote verschillen tussen mast 76 & 77. Mast 76 is een S+3 & mast 77 een S-6.
- DSC_3615.jpg (736.6 KiB) 11176 keer bekeken
- Een paar dagen later heb ik het laatste stuk gedaan van de lijn vanaf mast 92 tot het eindpunt bij Langerak die de afgelopen paar dagen flink in het nieuws is geweest. Hier zien we mast 102 die als crossingmast dient voor de overspanning van de Oude IJssel.
- DSC_4270.jpg (1010.12 KiB) 11176 keer bekeken
- De kleine rechtstand van mast 83 tot mast 78 ten noorden van Zevenaar.
- DSC_4504.jpg (961.37 KiB) 11176 keer bekeken
- Mast 73 is de grote HC+0 die bij de A12 staat.
- DSC_4562.jpg (1.06 MiB) 11176 keer bekeken
- Daarna was Doetinchem - Hengelo aan de beurt. Hier zien we mast 121 nabij Wiene.
- DSC_5035.jpg (926.74 KiB) 11176 keer bekeken
- Nabij Goor overspant de 380kV-lijn de 110kV-lijn van Goor naar Haaksbergen. Hier zien we mast 10.
- DSC_5114.jpg (848.63 KiB) 11176 keer bekeken
- De lijn tussen Doetinchem en Hengelo staat vooral bekend om de vele hoge masten. Hier zien we steunmast 103 & hoekmast 102 net buien Goor. Tussen deze twee masten wordt de spoorlijn Zutphen - Hengelo overspannen.
- DSC_5231.jpg (836.54 KiB) 11176 keer bekeken
- Hoekmast 102 is een van de drie grote HB+9 hoekmasten bij Goor. Op de achtergrond zijn de andere twee te zien met de nummers 106 & 107.
- DSC_5285.jpg (2.16 MiB) 11173 keer bekeken
Dit was het derde deel. In het laatste deel komen de laatste reportagefoto's van 2019 aan de orde.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.