Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Trafostaton Lixhe
Ten zuiden van Maastricht en ten westen van de A2 treft je dit indrukwekkende verdeelstation aan.Dit Belgisch station is al vanaf vele kilometers afstand goed zichtbaar.Zowat alle voltages qua hoogspanning die in Belgie bekend is,tref je hier aan.Momenteel wordt het station gevoed door een 380kv circuit vanuit aftak Herderen.Maar op de tegemoetkomende opnames is te zien dat de aftak tot de eindmast zijn voorzien van nieuwe fasedraden voor het 2e circuit.
Ten zuiden van Maastricht en ten westen van de A2 treft je dit indrukwekkende verdeelstation aan.Dit Belgisch station is al vanaf vele kilometers afstand goed zichtbaar.Zowat alle voltages qua hoogspanning die in Belgie bekend is,tref je hier aan.Momenteel wordt het station gevoed door een 380kv circuit vanuit aftak Herderen.Maar op de tegemoetkomende opnames is te zien dat de aftak tot de eindmast zijn voorzien van nieuwe fasedraden voor het 2e circuit.
- Bijlagen
-
- LimburgLuik2 157 (1533x2300).jpg (613.03 KiB) 8450 keer bekeken
-
- Mooie hoekmast van de 150kv Lixhe-Awirs.
- LimburgLuik2 193 (1533x2300).jpg (702.19 KiB) 8450 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 191 (2300x1533).jpg (329.35 KiB) 8450 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 188 (2300x1533).jpg (359.34 KiB) 8450 keer bekeken
-
- Van links naar rechts.220kv Lixhe-Bernau,de middelste is een spanning die ik persoonlijk nog niet ken maar het is kleiner dan 70kv.Rechts de 150 Lixhe-Awirs.
- LimburgLuik2 186 (2300x1533).jpg (391.75 KiB) 8450 keer bekeken
-
- Deze klassieke 70kv mast behoort tot een kleine voedingslijntje naar het CBR-industrie.
- LimburgLuik2 184 (2300x1721).jpg (631.27 KiB) 8450 keer bekeken
-
- Achter de laagspanningspaal is de imposante 220kv (splitsings)mast te zien van het lijntje Lixhe-Berneau.De 2 circuits zijn parallel geschakeld.
- LimburgLuik2 183 (1533x2300).jpg (587.49 KiB) 8450 keer bekeken
-
- Op de achtergrond 2 zware 380/150kv lijnen.Desondanks staat deze zadelmast zijn mannetje.
- LimburgLuik2 177 (2300x1533).jpg (386.54 KiB) 8450 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 178 (1533x2300).jpg (399.07 KiB) 8608 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 171 (2300x1533).jpg (397.92 KiB) 8621 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 168 (2300x1536).jpg (508.7 KiB) 8621 keer bekeken
-
- nog meer zadelmasten.
- LimburgLuik2 164 (1533x2300).jpg (655.54 KiB) 8623 keer bekeken
-
- Nogmaals de 2e mast van de 380kv lijn Lixhe-Herderen.
- LimburgLuik2 144 (1533x2300).jpg (398.21 KiB) 8624 keer bekeken
-
- Deze 'zadelmasten' zag ik voor het eerst in Belgie.Doet mij denken aan de vele vakanties in Frankrijk in mijn jeugd.
- LimburgLuik2 142 (1448x2300).jpg (326.28 KiB) 8624 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 132 (2300x1533).jpg (393.21 KiB) 8625 keer bekeken
-
- Hier maakt de 380kv een klim over de heuvels.
- LimburgLuik2 141 (2300x1533).jpg (488 KiB) 8626 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 128 (2300x1533).jpg (665.34 KiB) 8632 keer bekeken
-
- links de 2e hoekmast van de 380kv lijn.Vanaf hier zijn de draden ingehangen voor het 2e circuit.Links het 150kv lijn Langelo-Lixhe-Awirs.
- LimburgLuik2 123 (2300x1533).jpg (491.09 KiB) 8634 keer bekeken
-
- Dikke vette eindmast van de 380kv aftak-lijn Herderen-Lixhe.Voorlopig nog enkelcircuit.
- LimburgLuik2 122 (1533x2300).jpg (595.49 KiB) 8634 keer bekeken
-
- LimburgLuik2 137 (2300x1533).jpg (583.7 KiB) 8634 keer bekeken
Laatst gewijzigd door michel op 28 nov 2016 19:49, 17 keer totaal gewijzigd.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Leuke update van Lixhe !
Ik wist niet dat de werken voor het 2e draadstel al zover gevorderd waren. Was men ook al bezig aan het nieuwe GIS of de nieuwe eindmast?
Ik wist niet dat de werken voor het 2e draadstel al zover gevorderd waren. Was men ook al bezig aan het nieuwe GIS of de nieuwe eindmast?
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Het tweede circuit richting Lixhe verbaast me, maar dat heeft natuurlijk te maken met het oog op de toekomstige DC verbinding tussen België en Duitsland. Lixhe is een leuk station en ik vond het altijd een prachtig gezicht om de lijnen vandaaruit de heuvel op te zien gaan. De masten bovenop zijn vanuit Nederland goed te zien.
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Ongeveer zo: LieksElexTro schreef:Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
De I moet wat korter "Liks" benadert het beterKnarvel schreef:Ongeveer zo: LieksElexTro schreef:Hoe spreekt men de plaatsnaam eigenlijk uit?
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Haha, dank jullie wel
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Haha ik dacht "lizée"... lol
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Het is toch een Franstalige plaatsnaam of niet?
Re: Het 3-landentocht van Ruben en Michel
Ik schiet af met de oude RWE-ster zoals Michel en ik het noemen. We hebben het hier over de lijnen Weisweiler (Zukunft)-Lutterade-Jupille. In 1943 zijn deze verbindingen in dienst gekomen om stroom te leveren aan het Duitse net vanwege de oorlog toen de Duitsers veel stroom nodig hadden. Die kon geleverd worden vanuit Geleen omdat daar de steenmijnen lagen.
De lijnen vanuit Weisweiler, Lutterade en Jupille kwamen onder het huidige station van Schoonbron bij elkaar. Daar werd een driehoek gevormd door drie hoekmasten bij elkaar te zetten. De driehoek bevond zich pal boven de spoorlijn Maastricht-Aachen. In 1986 zijn de punten vanaf de driehoek richting Jupille en Weisweiler tot over de grenzen afgebroken en zijn de oude delen in nieuwe lijnen hergebruikt, hetzelfde geldt voor het deel naar Lutterade daarvan zijn toen de masten 1 en 2 afgebroken en kreeg de lijn vanuit Lutterade aansluiting op de lijn Terwinselen-Limmel en werd de spanning terug gebracht naar 150kV. Het Duitse deel werd hergebruikt in de lijn Weisweiler-Aachen Soers die is hedendaags 110kV. Het Belgische deel is nu onderdeel van de lijn Breneau-Jupille en die is nog altijd op 220kV maar wel parallel geschakeld.
In het eerste deel van de ster reizen we van Schoonbron naar Geleen.
Dit was deel 1 van de 150kV-lijn Schoonbron-Graetheide.
Cheers Ruben & Michel.
De lijnen vanuit Weisweiler, Lutterade en Jupille kwamen onder het huidige station van Schoonbron bij elkaar. Daar werd een driehoek gevormd door drie hoekmasten bij elkaar te zetten. De driehoek bevond zich pal boven de spoorlijn Maastricht-Aachen. In 1986 zijn de punten vanaf de driehoek richting Jupille en Weisweiler tot over de grenzen afgebroken en zijn de oude delen in nieuwe lijnen hergebruikt, hetzelfde geldt voor het deel naar Lutterade daarvan zijn toen de masten 1 en 2 afgebroken en kreeg de lijn vanuit Lutterade aansluiting op de lijn Terwinselen-Limmel en werd de spanning terug gebracht naar 150kV. Het Duitse deel werd hergebruikt in de lijn Weisweiler-Aachen Soers die is hedendaags 110kV. Het Belgische deel is nu onderdeel van de lijn Breneau-Jupille en die is nog altijd op 220kV maar wel parallel geschakeld.
In het eerste deel van de ster reizen we van Schoonbron naar Geleen.
Dit was deel 1 van de 150kV-lijn Schoonbron-Graetheide.
Cheers Ruben & Michel.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.