Re: PGEM project
Geplaatst: 19 apr 2019 23:56
Na de grote dennenbomen is het tijd voor wat kleins. We gaan nu naar de kleinste masten van Gelderland. Ede - Barneveld - Nijkerk.
Deze lijn is in 1952 in gebruik genomen als Ede - Nijkerk, hierdoor werd Nijkerk opgenomen in het 50kV-net. Dit werd later een onderdeel van de West-Veluwe 50kV ring Ede - Nijkerk - Harderwijk - Nunspeet - Kootwijk - Ede.
De lijn begon ten noorden van het station van Ede stammend uit 1929. Doordat de eindmasten voor de lijnen uit Hemmen & Kootwijk al bij het station stonden & geen plek was voor een derde mast voor een lijn vanuit het noorden begon de lijn met een portaal net ten noorden van de eerder genoemde eindmasten.
Bij mast 1 gaat de lijn een stukje parallel lopen aan de Kippenlijn tussen Ede & Barneveld. Tussen mast 3 & 4 wordt deze alweer overspannen door twee hoge hoekmasten. Vanaf hier houdt de lijn een westelijke koers aan tot mast 12. Bij deze hoekmast & bij hoekmast 17 maakt de lijn twee bochten om nu een noordwestelijke koers aan te houden. Vanaf mast 17 is er een lange rechtstand tot mast 32. In dit stuk rechtstand staat geen afspanmast. Lunteren wordt westelijk gepasseerd door de lijn. Vanaf mast 32 is er weer een aardige rechtstand tot hoekmast 47. De lijn buigt hier meer naar het westen af om Barneveld westelijk te passeren. Bij mast 59 wordt de knik die bij mast 47 gemaakt is hersteld.
De volgende hoekmast dient zich aan bij mast 74, tevens is dit een wisselmast. Vanaf hier gaat de lijn in de richting van de spoorlijn tussen Amersfoort & Apeldoorn. Deze spoorlijn wordt tussen masten 80 & 81 overspannen door wederom twee verhoogde hoekmasten. Vanaf hier loopt de lijn door variërend landschap. Bij hoekmast 92 is de volgende hoekmast. Vanaf hier doorkruist de lijn het gehucht Appel. Bij mast 103 wordt de bocht die bij mast 92 wordt gemaakt hersteld. Vanaf hier is er een lange rechtstand tot aan eindmast 123 in Nijkerk, alleen bij mast 115 is nog een afspanmast in de lijn, tevens een wisselmast.
Door de jaren heen heeft de lijn een paar aanpassingen gehad. In de jaren '60 is het station van Barneveld tussen gekomen. Dit station werd gevoed door één circuit uit Nijkerk & één uit Ede, mast 64A is erbij geplaatst en is een splitsingmast. Het deel tussen Ede & Barneveld werd rond diezelfde tijd verzwaard. De steunmasten krijgen trekschoren & de hoekmasten werden verbouwd of vervangen door zwaardere exemplaren. Met de aanleg van de A30 & de A1 bij Barneveld & Harselaar zijn mast 70 & 82 vervangen door hogere varianten, waar tevens ook de traversen verder uit elkaar staan.
In 2003 kwam de enige verkabeling die deze lijn kent. Mast 55 werd vervangen door een portaal. Masten 56 t/m 64 werden gesloopt vanwege de aanleg van een woonwijk. Het deel tussen Barneveld & Nijkerk is sindsdien parallel geschakeld.
Na vele woorden gaan we over in beeldmateriaal. Ga mee op reis van Ede naar Nijkerk.
Dit was deel 1 van Ede - Nijkerk!
Cheers Ruben
Deze lijn is in 1952 in gebruik genomen als Ede - Nijkerk, hierdoor werd Nijkerk opgenomen in het 50kV-net. Dit werd later een onderdeel van de West-Veluwe 50kV ring Ede - Nijkerk - Harderwijk - Nunspeet - Kootwijk - Ede.
De lijn begon ten noorden van het station van Ede stammend uit 1929. Doordat de eindmasten voor de lijnen uit Hemmen & Kootwijk al bij het station stonden & geen plek was voor een derde mast voor een lijn vanuit het noorden begon de lijn met een portaal net ten noorden van de eerder genoemde eindmasten.
Bij mast 1 gaat de lijn een stukje parallel lopen aan de Kippenlijn tussen Ede & Barneveld. Tussen mast 3 & 4 wordt deze alweer overspannen door twee hoge hoekmasten. Vanaf hier houdt de lijn een westelijke koers aan tot mast 12. Bij deze hoekmast & bij hoekmast 17 maakt de lijn twee bochten om nu een noordwestelijke koers aan te houden. Vanaf mast 17 is er een lange rechtstand tot mast 32. In dit stuk rechtstand staat geen afspanmast. Lunteren wordt westelijk gepasseerd door de lijn. Vanaf mast 32 is er weer een aardige rechtstand tot hoekmast 47. De lijn buigt hier meer naar het westen af om Barneveld westelijk te passeren. Bij mast 59 wordt de knik die bij mast 47 gemaakt is hersteld.
De volgende hoekmast dient zich aan bij mast 74, tevens is dit een wisselmast. Vanaf hier gaat de lijn in de richting van de spoorlijn tussen Amersfoort & Apeldoorn. Deze spoorlijn wordt tussen masten 80 & 81 overspannen door wederom twee verhoogde hoekmasten. Vanaf hier loopt de lijn door variërend landschap. Bij hoekmast 92 is de volgende hoekmast. Vanaf hier doorkruist de lijn het gehucht Appel. Bij mast 103 wordt de bocht die bij mast 92 wordt gemaakt hersteld. Vanaf hier is er een lange rechtstand tot aan eindmast 123 in Nijkerk, alleen bij mast 115 is nog een afspanmast in de lijn, tevens een wisselmast.
Door de jaren heen heeft de lijn een paar aanpassingen gehad. In de jaren '60 is het station van Barneveld tussen gekomen. Dit station werd gevoed door één circuit uit Nijkerk & één uit Ede, mast 64A is erbij geplaatst en is een splitsingmast. Het deel tussen Ede & Barneveld werd rond diezelfde tijd verzwaard. De steunmasten krijgen trekschoren & de hoekmasten werden verbouwd of vervangen door zwaardere exemplaren. Met de aanleg van de A30 & de A1 bij Barneveld & Harselaar zijn mast 70 & 82 vervangen door hogere varianten, waar tevens ook de traversen verder uit elkaar staan.
In 2003 kwam de enige verkabeling die deze lijn kent. Mast 55 werd vervangen door een portaal. Masten 56 t/m 64 werden gesloopt vanwege de aanleg van een woonwijk. Het deel tussen Barneveld & Nijkerk is sindsdien parallel geschakeld.
Na vele woorden gaan we over in beeldmateriaal. Ga mee op reis van Ede naar Nijkerk.
Dit was deel 1 van Ede - Nijkerk!
Cheers Ruben