PGEM project
Re: PGEM project
Na de grote dennenbomen is het tijd voor wat kleins. We gaan nu naar de kleinste masten van Gelderland. Ede - Barneveld - Nijkerk.
Deze lijn is in 1952 in gebruik genomen als Ede - Nijkerk, hierdoor werd Nijkerk opgenomen in het 50kV-net. Dit werd later een onderdeel van de West-Veluwe 50kV ring Ede - Nijkerk - Harderwijk - Nunspeet - Kootwijk - Ede.
De lijn begon ten noorden van het station van Ede stammend uit 1929. Doordat de eindmasten voor de lijnen uit Hemmen & Kootwijk al bij het station stonden & geen plek was voor een derde mast voor een lijn vanuit het noorden begon de lijn met een portaal net ten noorden van de eerder genoemde eindmasten.
Bij mast 1 gaat de lijn een stukje parallel lopen aan de Kippenlijn tussen Ede & Barneveld. Tussen mast 3 & 4 wordt deze alweer overspannen door twee hoge hoekmasten. Vanaf hier houdt de lijn een westelijke koers aan tot mast 12. Bij deze hoekmast & bij hoekmast 17 maakt de lijn twee bochten om nu een noordwestelijke koers aan te houden. Vanaf mast 17 is er een lange rechtstand tot mast 32. In dit stuk rechtstand staat geen afspanmast. Lunteren wordt westelijk gepasseerd door de lijn. Vanaf mast 32 is er weer een aardige rechtstand tot hoekmast 47. De lijn buigt hier meer naar het westen af om Barneveld westelijk te passeren. Bij mast 59 wordt de knik die bij mast 47 gemaakt is hersteld.
De volgende hoekmast dient zich aan bij mast 74, tevens is dit een wisselmast. Vanaf hier gaat de lijn in de richting van de spoorlijn tussen Amersfoort & Apeldoorn. Deze spoorlijn wordt tussen masten 80 & 81 overspannen door wederom twee verhoogde hoekmasten. Vanaf hier loopt de lijn door variërend landschap. Bij hoekmast 92 is de volgende hoekmast. Vanaf hier doorkruist de lijn het gehucht Appel. Bij mast 103 wordt de bocht die bij mast 92 wordt gemaakt hersteld. Vanaf hier is er een lange rechtstand tot aan eindmast 123 in Nijkerk, alleen bij mast 115 is nog een afspanmast in de lijn, tevens een wisselmast.
Door de jaren heen heeft de lijn een paar aanpassingen gehad. In de jaren '60 is het station van Barneveld tussen gekomen. Dit station werd gevoed door één circuit uit Nijkerk & één uit Ede, mast 64A is erbij geplaatst en is een splitsingmast. Het deel tussen Ede & Barneveld werd rond diezelfde tijd verzwaard. De steunmasten krijgen trekschoren & de hoekmasten werden verbouwd of vervangen door zwaardere exemplaren. Met de aanleg van de A30 & de A1 bij Barneveld & Harselaar zijn mast 70 & 82 vervangen door hogere varianten, waar tevens ook de traversen verder uit elkaar staan.
In 2003 kwam de enige verkabeling die deze lijn kent. Mast 55 werd vervangen door een portaal. Masten 56 t/m 64 werden gesloopt vanwege de aanleg van een woonwijk. Het deel tussen Barneveld & Nijkerk is sindsdien parallel geschakeld.
Na vele woorden gaan we over in beeldmateriaal. Ga mee op reis van Ede naar Nijkerk.
Dit was deel 1 van Ede - Nijkerk!
Cheers Ruben
Deze lijn is in 1952 in gebruik genomen als Ede - Nijkerk, hierdoor werd Nijkerk opgenomen in het 50kV-net. Dit werd later een onderdeel van de West-Veluwe 50kV ring Ede - Nijkerk - Harderwijk - Nunspeet - Kootwijk - Ede.
De lijn begon ten noorden van het station van Ede stammend uit 1929. Doordat de eindmasten voor de lijnen uit Hemmen & Kootwijk al bij het station stonden & geen plek was voor een derde mast voor een lijn vanuit het noorden begon de lijn met een portaal net ten noorden van de eerder genoemde eindmasten.
Bij mast 1 gaat de lijn een stukje parallel lopen aan de Kippenlijn tussen Ede & Barneveld. Tussen mast 3 & 4 wordt deze alweer overspannen door twee hoge hoekmasten. Vanaf hier houdt de lijn een westelijke koers aan tot mast 12. Bij deze hoekmast & bij hoekmast 17 maakt de lijn twee bochten om nu een noordwestelijke koers aan te houden. Vanaf mast 17 is er een lange rechtstand tot mast 32. In dit stuk rechtstand staat geen afspanmast. Lunteren wordt westelijk gepasseerd door de lijn. Vanaf mast 32 is er weer een aardige rechtstand tot hoekmast 47. De lijn buigt hier meer naar het westen af om Barneveld westelijk te passeren. Bij mast 59 wordt de knik die bij mast 47 gemaakt is hersteld.
De volgende hoekmast dient zich aan bij mast 74, tevens is dit een wisselmast. Vanaf hier gaat de lijn in de richting van de spoorlijn tussen Amersfoort & Apeldoorn. Deze spoorlijn wordt tussen masten 80 & 81 overspannen door wederom twee verhoogde hoekmasten. Vanaf hier loopt de lijn door variërend landschap. Bij hoekmast 92 is de volgende hoekmast. Vanaf hier doorkruist de lijn het gehucht Appel. Bij mast 103 wordt de bocht die bij mast 92 wordt gemaakt hersteld. Vanaf hier is er een lange rechtstand tot aan eindmast 123 in Nijkerk, alleen bij mast 115 is nog een afspanmast in de lijn, tevens een wisselmast.
Door de jaren heen heeft de lijn een paar aanpassingen gehad. In de jaren '60 is het station van Barneveld tussen gekomen. Dit station werd gevoed door één circuit uit Nijkerk & één uit Ede, mast 64A is erbij geplaatst en is een splitsingmast. Het deel tussen Ede & Barneveld werd rond diezelfde tijd verzwaard. De steunmasten krijgen trekschoren & de hoekmasten werden verbouwd of vervangen door zwaardere exemplaren. Met de aanleg van de A30 & de A1 bij Barneveld & Harselaar zijn mast 70 & 82 vervangen door hogere varianten, waar tevens ook de traversen verder uit elkaar staan.
In 2003 kwam de enige verkabeling die deze lijn kent. Mast 55 werd vervangen door een portaal. Masten 56 t/m 64 werden gesloopt vanwege de aanleg van een woonwijk. Het deel tussen Barneveld & Nijkerk is sindsdien parallel geschakeld.
Na vele woorden gaan we over in beeldmateriaal. Ga mee op reis van Ede naar Nijkerk.
Dit was deel 1 van Ede - Nijkerk!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie reportage van deze mini-mastjes
. Vooral die met de zon erop tegen de wolkenlucht zijn mooi.

Re: PGEM project
@Tom, bedankt! Het was wel een wisselvallige dag toen ik Ede - Harderwijk deed, dan was er weer even zon & even later trok het weer even dicht.
We gaan verder met het tweede deel van de lijn!
Dit was het tweede deel van lijn!
Cheers Ruben
We gaan verder met het tweede deel van de lijn!
Dit was het tweede deel van lijn!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan door met het derde deel van lijn!
Dit was het derde deel van de lijn. In het volgende deel, het laatste stukje naar Nijkerk.
Cheers Ruben
Dit was het derde deel van de lijn. In het volgende deel, het laatste stukje naar Nijkerk.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Mooie foto's, het blijven leuke mastjes bijzonder dat deze er nog altijd staan.
Interessant dat je ook de overspanning van de spoorlijn erop hebt gezet met de gerepareerde bevestiging.
Mij valt ook de blauwe beschildering op van de diagonaal van het topstuk
.
Interessant dat je ook de overspanning van de spoorlijn erop hebt gezet met de gerepareerde bevestiging.
Mij valt ook de blauwe beschildering op van de diagonaal van het topstuk

Re: PGEM project



Laatst gewijzigd door 1 op michel, in totaal 30 keer gewijzigd.
Re: PGEM project
@Tom, bedankt! Het blijven inderdaad leuke mastjes om vast te leggen! Gelukkig is er toch nog een lijn aanwezig met dit type! Het topstuk is aan de ene kant blauw geschilderd & aan de andere kant wit. De randstaafschildering is hier doorgevoerd in het topstuk.
@Michel, thanks bro! Jouw XL-project voor een paar jaar terug was inderdaad al gigantisch! Nu kom ik aan met het PGEM-gebied. Klopt dat wij in 2016 er nog zijn geweest, dat was ook een leuke tour! Als De Lijnfietser probeer ik zo goed mogelijk nu een lijn in beeld te krijgen! Met het PGEM-gebied schiet dat al aardig op!
We gaan verder met deel 4 en tevens het laatst deel.
Dit was Ede - Nijkerk. De volgende lijn die ik ga laten zien is hier al vertoond, maar door zijn verjaardag wordt er nog een keer uitgebreid aandacht aan besteed!
Cheers Ruben
@Michel, thanks bro! Jouw XL-project voor een paar jaar terug was inderdaad al gigantisch! Nu kom ik aan met het PGEM-gebied. Klopt dat wij in 2016 er nog zijn geweest, dat was ook een leuke tour! Als De Lijnfietser probeer ik zo goed mogelijk nu een lijn in beeld te krijgen! Met het PGEM-gebied schiet dat al aardig op!
We gaan verder met deel 4 en tevens het laatst deel.
Dit was Ede - Nijkerk. De volgende lijn die ik ga laten zien is hier al vertoond, maar door zijn verjaardag wordt er nog een keer uitgebreid aandacht aan besteed!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
De volgende lijn die ik toch weer ga laten zien is in het begin van dit topic al besproken, maar nu is ook elke mast vastgelegd nu zijn derde verkabeling eraan komt. Dit jaar mag hij ook 90 kaarsjes uitblazen.
Ik heb het dan natuurlijk over Hemmen - Ede!
Hedendaags is er nog een groot deel van de lijn over. Maar eind van dit jaar zal een stuk in Wageningen verdwijnen. Het gaat hierbij om masten 23 t/m 29. Mast 30 wordt vervangen door een portaal.
Op Tweede Paasdag heb ik de OV-fiets weer meegenomen en ben ik de complete lijn langs geweest, ook het deel in Ede wat letterlijk in achtertuinen staan staat erop!
Ga wederom mee op reis langs de jarige job!
Dit was het eerste deel van de nieuwe tour langs de schaarmasten!
Cheers Ruben
Ik heb het dan natuurlijk over Hemmen - Ede!
Hedendaags is er nog een groot deel van de lijn over. Maar eind van dit jaar zal een stuk in Wageningen verdwijnen. Het gaat hierbij om masten 23 t/m 29. Mast 30 wordt vervangen door een portaal.
Op Tweede Paasdag heb ik de OV-fiets weer meegenomen en ben ik de complete lijn langs geweest, ook het deel in Ede wat letterlijk in achtertuinen staan staat erop!
Ga wederom mee op reis langs de jarige job!
Dit was het eerste deel van de nieuwe tour langs de schaarmasten!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan verder met het tweede deel van Hemmen - Ede!
Dit was het tweede deel van Hemmen - Ede!
Cheers Ruben
Dit was het tweede deel van Hemmen - Ede!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Hele mooie foto's Ruben, niet in de minste plaats door het fraaie zonlicht en wolkenloze hemel.
De masten in het open land tussen Ede en Wageningen laten zich goed vastleggen.
Bijzonder van die missende bliksemdraad, zal wel weer koperdiefstal zijn
.
Denk je wel aan de server van Hans, volgens mij loopt het forum wel aardig vol zo.
De masten in het open land tussen Ede en Wageningen laten zich goed vastleggen.
Bijzonder van die missende bliksemdraad, zal wel weer koperdiefstal zijn

Denk je wel aan de server van Hans, volgens mij loopt het forum wel aardig vol zo.