PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 07 okt 2019 22:59

Mooie foto's, die verhoogde ophanging springt inderdaad aardig in het oog, helaas op een negatieve manier :jaleuk .

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 09 okt 2019 20:05

Dank je Tom! Die verhoogde geleiderophanging valt inderdaad in een negatieve manier op...

We gaan verder naar de volgende lijn. Hedendaags een klein lijntje, vroeger een schakel in het 50kV-net van Gelderland. Een verbinding tussen de twee grootste steden. Ik heb het over Nijmegen - Arnhem.

Met een lengte van 13 kilometer was het van origine niet een hele lange lijn. De lijn telde 49 masten. Deze lijn had de primeur om als eerste lijn te beginnen bij het nieuw gebouwde Centrale Gelderland. Met een ondergrondse kabel passeerde de lijn de Waal. Vlakbij het punt waar de oudere 50kV-lijn naar Arnhem afboog begon de nieuwe lijn naar Arnhem. Later hield het eindpunt zich schuil achter de grote hoekmast 5 van de lijn naar Apeldoorn die in 1949 verrees. Tussen mast 4 & 5 wordt de spoorlijn Arnhem - Nijmegen overspannen. Toen de latere N325 werd aangelegd in de jaren '50 kwam mast 5 in de middenberm te staan.

Hierna zet de lijn koers richting Bemmel. Bij mast 14 maakt de lijn zijn eerste knik richting het noorden. Bij de masten 23 & 34 waren nog twee knikjes die de lijn meer richting het noorden deed afbuigen. Vanaf mast 34 volgde er een rechtstand tot mast 49 de eindmast aan de Arnhemse kant van de lijn. Het eindpunt stond aan de Malburgse Rijndijk, vanaf hier ging het wederom met een ondergrondse kabel richting het eindpunt station Arnhem.

De nieuwere lijn heeft in tegenstelling tot de oudere lijn de oorlog goed doorstaan, mede doordat de lijn in niemandsland lag wat de Betuwe was tijdens de Slag om Arnhem. In de jaren '70 kwam de eerste aanpassing & dat was de bouw van het huidige eindpunt, het station Bredelaar. Mast 26A werd tussen mast 25 & 26 geplaatst. Dit was een eindmast/splitsingmast. Een circuit vanuit Arnhem & een circuit vanuit Nijmegen takte af op dit station, een circuit ging nog doorgaans van Nijmegen naar Arnhem. In de eind jaren '80 werd het deel vanaf mast 49 t/m mast 26 afgebroken. De lijn eindigde sindsdien bij mast 26A, de nieuw gebouwde mast. Vlak daarna in 1991 werd de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem gebouwd. De nieuwe lijn passeerde Nijmegen - Bemmel tussen mast 20 & 21. In 2002 werd de situatie anders toen de Betuweroute werd aangelegd. Mast 20 werd een portaal, mast 21 werd vervangen door een nieuwe niet passende Donaumast & naast mast 20 kwam portaal 20A te staan.

In 2010 kwam de volgende verkabeling, door het project Waalsprong bij Lent werden mast 1 t/m 8 afgebroken, mast 9 werd vervangen door een portaal. Hiermee verdween de bijzonder eindmast 1 & mast 5 die jaren lang in de middenberm stond. Hedendaags resteert het stukje mast 9 t/m 20 & mast 20A t/m 26A. Een lengte van bijna 4 kilometer bovengronds.

Na een lap tekst, gaan we kijken naar dit bijzondere kleine lijntje.
Mast 9.jpg
De lijn begint hedendaags bij mast 9, een typisch Gelders portaal.
Mast 9.jpg (517.1 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 9a.jpg
Dit portaal is in de laatste 20 jaar veelvoudig toegepast op zowel 50kV als 150kV-lijnen.
Mast 9a.jpg (641.24 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 9b.jpg
Mast 9 t/m 14 met een donkere lucht op de achtergrond.
Mast 9b.jpg (552.98 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 10.jpg
Mast 10 is nu de eerste originele mast in deze lijn. Het zijn de voorgangers van de 150kV Dennenboommasten van de PGEM.
Mast 10.jpg (619.68 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 11.jpg
De steunmasten zijn bijzonder slank van de zijkant, hier mast 11.
Mast 11.jpg (481.89 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 12.jpg
Mast 12 geheel van de zijkant gezien.
Mast 12.jpg (558.96 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 12a.jpg
Mast 12 samen met mast 37 van Dodewaard - Doetinchem.
Mast 12a.jpg (501.22 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 12b.jpg
En aan de andere zijde van mast 12 zien mast 15 van de lijn naar Doetinchem die als volgende lijn wordt besproken.
Mast 12b.jpg (539.82 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 13.jpg
Mast 13 is voorzien van een dubbele ketting. Deze lijn bij deze masten zéér klein!
Mast 13.jpg (868.65 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 14.jpg
Mast 14 is een van de twee hoekmasten die van dit type over zijn.
Mast 14.jpg (639.65 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 14a.jpg
Mast 14 met de rechtstand naar mast 19.
Mast 14a.jpg (777.41 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 14b.jpg
Mast 14 in het zonnetje.
Mast 14b.jpg (632.85 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 14c.jpg
Close-up van de traversen van mast 14. Alles oogt klein aan deze mast!
Mast 14c.jpg (562.55 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 samen met mast 14. Duidelijk zijn de verschillen te zien.
Mast 15.jpg (626.52 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 15a.jpg
Mast 15 vanaf de andere kant gezien. Mooi contrast met de wolken.
Mast 15a.jpg (781.29 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 15b.jpg
Detailopname van de traversen van mast 15.
Mast 15b.jpg (748.41 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 16.jpg
Mast 16 is voorzien van een enkele ketting.
Mast 16.jpg (920.55 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 17.jpg
Mast 17 staat hedendaags midden op een parkeerplaats in een woonwijk.
Mast 17.jpg (697.98 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 17a.jpg
De steunmasten met een enkele ketting stralen een simpele ziel uit.
Mast 17a.jpg (492.75 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 18.jpg
Mast 18 is weer voorzien van dubbele kettingen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar deze configuratie.
Mast 18.jpg (961.01 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 samen met mast 41.
Mast 19.jpg (712.76 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 20.jpg
Mast 20 is weer een portaal. Deze staat er sinds 2002 met de komst van de Betuweroute.
Mast 20.jpg (1.16 MiB) 12312 keer bekeken
Mast 20A.jpg
De voormalige overspanning van de 50kV-lijn is nog aanwezig maar de 50kV-lijn gaat hedendaags ondergronds onder de: Betuweroute & de A15.
Mast 20A.jpg (591.7 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 20Aa.jpg
Portaal 20A samen met mast 21.
Mast 20Aa.jpg (711.07 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 21.jpg
Mast 21 van de andere kant gezien. Ook is mast 41 weer te zien.
Mast 21.jpg (596.45 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 22.jpg
Vanaf mast 22 zijn de oude dennenbomen weer te zien.
Mast 22.jpg (588.2 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 22a.jpg
Mast 22 kijkend richting Bemmel. Mast 19 is door de bomen te zien.
Mast 22a.jpg (854.53 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 22b.jpg
Close-up van mast 23. Deze mastjes ogen heel vriendelijk!
Mast 22b.jpg (563.79 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 23.jpg
Vanaf de zijkant zijn de hoekmasten lekkere kleine dikkertjes zoals Tom het eens beschreef!
Mast 23.jpg (449.79 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 23a.jpg
Mast 23 is samen met mast 14 een unicum in het PGEM het net.
Mast 23a.jpg (615.51 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 23b.jpg
Mast 23 met de laatste rechtstand naar mast 26A. Vroeger liep deze door naar mast 34.
Mast 23b.jpg (667.58 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 23c.jpg
De hoekmasten kijken toch een stuk bozer dan de steunmasten.
Mast 23c.jpg (480.85 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 24.jpg
Drie spanningen op één foto. We zien mast 24 van de 50kV-lijn Nijmegen - Bemmel. Mast 43 van Dodewaard - Doetinchem & mast 24 van Nijmegen - Doetinchem.
Mast 24.jpg (519.53 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 24a.jpg
Wederom mast 24, nu kijkend naar het eindpunt.
Mast 24a.jpg (694.76 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 25.jpg
Mast 25 van de zijkant gezien. Duidelijk is de overgang naar de eindmast al te zien aan de linkerkant.
Mast 25.jpg (856.22 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 25a.jpg
Mast 25 samen met mast 26A.
Mast 25a.jpg (852.42 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 26A.jpg
Mast 26A met het station van Bemmel. Aan de achterkant zijn de bretels veel groter dan aan de andere traversen.
Mast 26A.jpg (986.84 KiB) 12312 keer bekeken
Mast 26Aa.jpg
En als laatste een vooraanzicht van mast 26A.
Mast 26Aa.jpg (784.73 KiB) 12312 keer bekeken
Dit was Nijmegen - Arnhem, een bijzonder lijntje, nu de masten in deze lijn uiterst zeldzaam zijn!

De volgende lijn was een primeur lijn voor Gelderland wat uiteindelijk het boegbeeld werd voor de PGEM qua het masttype, we gaan naar de tonmasten! Om te beginnen met Nijmegen - Doetinchem.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 09 okt 2019 20:20

Mooie reportage Ruben! Toch wel een apart ding hoor die mast 26A. Gelukkig is nog een groot deel van deze lijn bewaard gebleven.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 13 okt 2019 15:29

Dank je Peter! Mast 26A is zeker een bijzondere mast te noemen, tegelijkertijd ook een unieke. Aangezien dit de enige in zijn soort is! Zelf ben ik ook blij dat er wat van deze masten bewaard zijn!

Zoals ik bij Nijmegen - Arnhem heb gezegd, gaan we naar de tonmasten toe. Deze masten zijn toch het boegbeeld van de PGEM geworden. Dit is niet de eerste lijn met tonmasten, dat was Lent - Apeldoorn uit 1922, maar dit is wel de eerste 150kV-lijn van de PGEM met tonmasten, natuurlijk heb ik het over Nijmegen - Doetinchem!

De lijn is in 1954 gebouwd en bestond origineel uit 106 masten. Deze lijn had als bijzonderheid dat het merendeels is voorzien van korte bliksemtraversen, wat wel opvallend is nadat in 1953 nog de laatste Dennenbomen nog de langere bliksemtraversen hadden. De lijn had als functie om elektriciteit rechtstreeks vanuit Nijmegen richting Doetinchem te transporten & niet via Arnhem zoals dat voorheen gebeurde.

De lijn begint zij aan zijn met de lijnen naar Apeldoorn & Dodewaard, die plek hebben gemaakt voor de bouw van deze lijn. Zoals in de oudere lijnen begint deze lijn met de iconische Waalportalen. De lijn naar Doetinchem gebruikt de portalen die origineel van de lijn naar Apeldoorn waren. Mast 3 is een afspanmast nog als dennenboommast om synchroon te zijn met de andere twee lijnen, maar daar gaat de configuratie over naar tonmast. De lijn loopt eerst een klein stukje parallel aan de lijn naar Apeldoorn die al snel afbuigt, vanaf daar loopt de lijn parallel aan de lijn naar Arnhem uit 1935. Bij mast 6 is de eerste knik in de lijn te vinden. Tussen masten 8 & 9 worden de spoorlijn Arnhem - Nijmegen & de rijksweg overspannen op de PGEM manier. Mast 9 is een verhoogde afspanmast. De lijn naar Doetinchem loopt tot hoekmast 14 parallel aan de lijn naar Arnhem, daar buigt de nieuwe lijn af om Bemmel zuidelijk te gaan passeren. Bij mast 18 maakt de lijn weer een hoek om Bemmel uiteindelijk zuidelijk te gaan passeren. Deze mast staat net buiten de dijk van de Waal & is daarom voorzien van een betonnen tafel.

Vanaf mast 24 loopt de lijn door de weilanden tussen Bemmel en het kanaal. Bij mast 27 maakt de lijn een hoek om een oostelijke richting aan te houden. Bij mast 35 is de eerste wisselmast van de lijn te vinden. Aldaar maakt de lijn een kleine knik. Bij Mast 40 maakt de lijn een scherpe hoek om het Pannerdensch Kanaal haaks te overspannen. Dit gebeurt tussen masten 41 & 42. Mast 43 is de noordelijke hoekmast & daar maakt de lijn weer een scherpe hoek om nu een iets meer noordoostelijke richting aan te houden. De masten 43 t/m 50 staan allemaal in de uiterwaarden bij Zevenaar, daardoor staan deze masten nog allemaal op betonnen tafels. Vanaf mast 51 staan de masten weer op "eigen poten". Bij mast 53 maakt de lijn weer een kink om het gehucht Ooy te vermijden. Bij mast 56 wordt deze knik hersteld. Bij mast 60 maakt de lijn weer een lichte knik. Tussen mast 61 & 62 wordt de spoorlijn Zevenaar - Emmerich overspannen, hier niet op de PGEM manier. Vanaf mast 62 is er een rechtstand naar mast 70 door de weilanden net buiten Zevenaar. Bij mast 70 is de tweede wisselmast te vinden in de lijn.

Vanaf mast 70 loopt de lijn weer in een noordoostelijke richting. Deze rechtstand loopt tot mast 76. Vanaf daar wordt er een meer oostelijke koers aangehouden om het Stille Wald te gaan vermijden. Bij mast 82 is de afstand zo groot geworden dat er weer een hoekmast komt. Bij mast 88 begint de bijna kaarsrechte aanloop naar Doetinchem. Bij mast 95 is er nog een klein knikje. Tussen masten 96 & 97 wordt de spoorlijn Zevenaar - Winterswijk overspannen, net zoals bij Zevenaar op de niet PGEM manier. Deze rechtstand vanaf mast 95 loopt t/m mast 104 die al aan de andere kant van de Oude IJssel staat. Tussen masten 103 & 104 wordt deze rivier overspannen door twee verhoogde hoekmasten. Vanaf mast 103 is de bliksemtraverse langer geworden. Vanaf mast 104 staat alleen steunmast 105 nog voordat eindmast 106 wordt bereikt bij het nieuwe 150kV-station. Deze is naast het oudere 50kV-station gebouwd.

De eerste wijziging in de lijn vond plaats in 1976 met de bouw van het 150kV-station in Zevenaar. Mast 65 werd vervangen door een splitsingmast en bij het station aan de andere kant van de spoorlijn Zevenaar - Winterswijk kwam het station met eindmast 65-1. In begin jaren '90 met de bouw van Doetinchem Langerak toen de 380kV-lijnen uit Dodewaard & Hengelo werden gebouwd werd het eindpunt van de lijn uit Nijmegen verlegd van Doetinchem naar Langerak. Eindmast 106 verdween & masten 97 & 105 werden vervangen door masten van de tweede generatie aan tonmasten. Deze aanpassing had ook te maken met de bouw van de wijk De Huet. Voorheen liep de lijn dwars door de wijk heen, nu ging de lijn er om heen. De eerste verkabeling van de lijn kwam in 2008, toen bij Zevenaar de masten 63 t/m 66 & 65-1 werden afgebroken vanwege een woonwijk. Mast 67 werd vervangen door een portaal & mast 62 werd omgebouwd tot eindmast. De volgende verkabeling volgde al snel, deze kwam in 2010. Toen werden de masten 3 t/m 5 vervangen door de niet passende donaumasten. Mast 6 t/m 12 werden afgebroken & mast 13 werd vervangen door een nieuwe eindmast. In 2013 is de ophanging van de crossing van het Pannerdensch Kanaal aangepast. De geleiders zijn hier ook strakker getrokken. In 2016 kwam de huidige laatste verkabeling. Doordat de nieuwe lijn van Doetinchem naar het Duitse Wesel dwars door het tracé kwam te lopen & het aanzicht rondom De Huet mooier te maken werden masten 95 t/m 105 gesloopt & werd mast 94 vervangen door een eindmast. Hiermee ging het nieuw aangelegde deel rondom De Huet alweer tegen de vlakte...

Na een lap tekst is natuurlijk tijd voor beeld. Ga mee van Nijmegen naar Doetinchem.
Mast 1.jpg
Mast 1 naast het 150kV station van Nijmegen. Duidelijk is te zien hoe de geleiders vanaf de mast naar het station gaan.
Mast 1.jpg (910.99 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 2.jpg
Mast 2 is het oudste portaal aan de noordelijke kant van de Waal. Hij dateert uit 1949, vijf jaar voor de bouw van de lijn waar hij nu onderdeel van is.
Mast 2.jpg (1.14 MiB) 11234 keer bekeken
Mast 3 & 4.JPG
Hier is nog de originele afspanmast te zien, ook mast 4 staat nog op de foto! Deze foto dateert uit 2010 vlak voor dit deel verplaatst werd.
Mast 3 & 4.JPG (289.93 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 3.jpg
Hoekmast 3 heeft in 2010 de originele mast 3 vervangen.
Mast 3.jpg (1.1 MiB) 11234 keer bekeken
Mast 5.jpg
Mast 5 was in 2005 al gebouwd, maar in 2010 pas werkelijk in dienst gekomen.
Mast 5.jpg (734.13 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 13.jpg
Eindmast 13 met hoekmast 14. De twee masten passen totaal niet bij elkaar...
Mast 13.jpg (650.31 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 14.jpg
Hoekmast 14 met eindmast 13. De Waalportalen zijn nog te zien.
Mast 14.jpg (629.59 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 15.jpg
Mast 15 is nu de eerste steunmast die we tegenkomen in de lijn naar Doetinchem. Het is een fraaie S+6!
Mast 15.jpg (508.5 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 16.jpg
Mast 16 kijkend naar mast 18. Duidelijk is te zien dat de mast vroeger was voorzien van een antenne.
Mast 16.jpg (669.07 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 16a.jpg
Mast 16 van de zijkant gezien. Ook steekt een mast van Nijmegen - Bemmel nog boven de huizen uit.
Mast 16a.jpg (520.71 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 17.jpg
Mast 17 is een S+6 vanwege de dijk. Helaas is deze al voorzien van geleiderverhoging.
Mast 17.jpg (729.39 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 18.jpg
Mast 18 in staatsieportret. Duidelijk is te zien dat de mast in de uiterwaarden van de Waal staat.
Mast 18.jpg (773.11 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 18a.jpg
Mast 18 met de korte rechtstand naar mast 14.
Mast 18a.jpg (643.53 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 19.jpg
Mast 19 is een van de drie S+6 die in deze rechtstand te vinden is. Duidelijk valt de antenne en de kabel in de toren op...
Mast 19.jpg (778.55 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 20.jpg
Ook mast 20 is al een S+6.
Mast 20.jpg (977.36 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 21.jpg
Net zoals mast 19 is mast 21 voorzien van antennes...
Mast 21.jpg (583.14 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 22.jpg
Mast 22 is een S+6 maar heeft enkele kettingen, best en zeldzaamheid.
Mast 22.jpg (505 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 23.jpg
Mast 23 met zijn vriendelijke dubbele kettingen.
Mast 23.jpg (634.64 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 24.jpg
Vanaf mast 24 gaat de lijn door de weilanden richting Doornenburg & het kanaal.
Mast 24.jpg (531.78 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 25.jpg
Mast 25 is de tweede mast met geleiderverhoging die we tegenkomen in de lijn
Mast 25.jpg (564.7 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 26.jpg
Mast 26 is gelukkig weer eentje met de normale ophanging.
Mast 26.jpg (609.46 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 27.jpg
Hoekmast 27 met duidelijk de crossing al in beeld.
Mast 27.jpg (552.95 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 27a.jpg
Mast 27 met een stukje van de Oostring.
Mast 27a.jpg (535.43 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 28.jpg
We zien hier mast 28 t/m 35.
Mast 28.jpg (658.17 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 28a.jpg
Mast 28 van de zijkant gezien met geleiderverhoging.
Mast 28a.jpg (491.2 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 29.jpg
Mast 29 is voor nu de laatste met geleiderverhoging, de eerstvolgende is pas bij mast 52.
Mast 29.jpg (662.5 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 29a.jpg
De geleiderverhoging heeft het mastbeeld niet goeds gedaan...
Mast 29a.jpg (531.6 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 30.jpg
Mast 30 kijkend richting de crossing.
Mast 30.jpg (598.94 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 30a.jpg
Mast 30, duidelijk is de groene randstaafbeschildering te zien op de mast.
Mast 30a.jpg (623.34 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 31b.jpg
Mast 30 met schuinhangende isolatoren. De originele ophanging bij de masten is natuurlijk mooier dan de geleiderverhoging zoals bij mast 29.
Mast 31b.jpg (726.05 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 31.jpg
Mast 31 met enkele kettingen.
Mast 31.jpg (560.75 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 31a.jpg
Mast 31 kijkend richting mast 27.
Mast 31a.jpg (609.46 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 32.jpg
Mast 32 kijkend richting de crossing met de Linge.
Mast 32.jpg (870.91 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 32a.jpg
Mast 32 van wat dichterbij gezien. Het blijven fraaie tonmasten om te zien!
Mast 32a.jpg (847.97 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 32b.jpg
Mast 32 samen met mast 51.
Mast 32b.jpg (533.32 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 33.jpg
Staatsieportret van mast 33
Mast 33.jpg (700.15 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 33a.jpg
Mast 33 met op de achtergrond mast 51 die er nog bovenuit steekt.
Mast 33a.jpg (800.06 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 34.jpg
Mast 34 met op de achtergrond de 380kV crossing over het Pannerdensch Kanaal.
Mast 34.jpg (672.95 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 34a.jpg
Mast 34 samen met een deel van de 380kV-lijn Dodewaard - Doetinchem.
Mast 34a.jpg (639.55 KiB) 11234 keer bekeken
Mast 34b.jpg
Voor de laatste keer mast 34 nu samen met mast 51.
Mast 34b.jpg (742.31 KiB) 11234 keer bekeken
Dit was het eerste deel van Nijmegen - Doetinchem!

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 13 okt 2019 22:20

Mooie reportage, zitten fraaie plaatjes bij. En geeft een actueel beeld met alle geleiderverhogingen.
Ook die foto van de verhoogde S+15 van Dodewaard-Doetinchem :o is interessant.
Laatst gewijzigd door Tom op 14 okt 2019 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 14 okt 2019 19:07

Mooi Ruben, als ik op de achtergrond de 380kV verbinding zie had ook deze verbinding zomaar voor een gedeelte gecombineerd kunnen verlopen... maar gelukkig is ook deze lijn er nog, zij het met een aantal aanpassingen.

Gebruikersavatar
Dave
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 sep 2015 17:56
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: PGEM project

Bericht door Dave » 14 okt 2019 19:28

Prachtige rapportage.

Naar mijn mening heb je in gelderland de beste hoogspanningslijnen met mooie masten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 14 okt 2019 19:33

Inderdaad, Gelderland is een fraaie provincie met een rijke (net)historie :)

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 15 nov 2019 15:38

Tussen het publiceren door even een update betreffende de voortgang van het project.

Situatie per 8-12-2019

50kV:

Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet

150kV

Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet
Dodewaard - Tiel 5-5-2019:compleet
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : nog niet compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: nog niet compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet & gepubliceerd
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018: compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet

380kV

Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: 24-11-2019 nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem 9-11-2019 & 15-11-2019 : compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet

Duidelijk is te zien dat het 150kV gedeelte ook bijna zijn einde nadert. Het 380kV gedeelte zit inmiddels ook op de helft.

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 08 dec 2019 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 16 nov 2019 20:30

Indrukwekkende overzicht,
Ik kijk uit naar het plaatsen op het forum.
Mag ook best een aantal highlights zijn hoor, als de gehele reportage te veel tijd kost.

Plaats reactie