PGEM project
Re: PGEM project
Na Hemmen - Ede blijven we even in 50kV-land. We gaan nu een uitloper bekijken die recent nog in landelijk nieuws is geweest.
We gaan langs Tiel - Culemborg, een van de twee jaren '60 50kV-lijnen die nu nog over is.
Tiel - Culemborg is in 1964 in dienst gekomen als een uitloper. Het type mast die hier toegepast is, is de standaard 50kV-mast die in de jaren '60 veel is toegepast. De steunmasten zijn identiek zoals in de lijn Harderwijk - Nijkerk, maar de hoekmasten zijn een stuk dikker van onderen.
De lijn begon naast de 50kV-lijn naar Neerijnen ten noorden van Tiel aan de later gebouwde A15. Net zoals in de lijn naar Neerijnen ging het om een opstijgpunt bij mast 1. Hierna volgt er een kleine rechtstand naar mast 8, dit is tevens gelijk al de eerste wisselmast voor de lijn. Hier buigt de lijn al meer af in een noordwestelijke richting. In dit stukje komen veel verschillende hoogtes aan steunmasten voorbij Bij hoekmast 18 bij Kerk-Avenzaath buigt de lijn weg van de oudere lijn naar Neerijnen.
Hierna volgt een best lange rechtstand tot aan mast 30, wat de tweede wisselmast al is. Vanaf hier loopt de lijn door open landschap richting het dorpje Asch. Bij hoekmast 42 is de volgende hoekmast, die is nu een unicum in zijn soort. Vanaf mast 42 volgt de zeer lange rechtstand naast mast 63. Bij mast 50 zit er een afspanmast wat de derde wisselmast al is in de lijn!
Zoals gezegd gaat de rechtstand tot mast 63. Daar maakt de lijn zijn laatste bocht om te eindigen bij het station van Culemborg. Bij het station staat eindmast 64 die hetzelfde is als mast 1 bij Tiel.
In de jaren '70 werd bij mast 18 een aftak gemaakt zodat de lijn naar Neerijnen daarop aangesloten kon worden, dit kwam vanwege de bouw van de lijn naar Zaltbommel die pas in 1980 in gebruik werd genomen. In 1980 verviel de lijn naar Neerijnen ook.
In 1999/2000 werd het eindpunt bij Tiel verplaatst door de bouw van de Betuweroute. Masten 1 t/m 6 werden gesloopt, mast 7 werd een portaalmast. Masten 8 t/m 12 werden vervangen door nieuwere donaumasten. Vanaf mast 13 begon het oude gedeelte weer.
We gaan nu de lijn naar Culemborg volgen. Hier ben ik op 7 april & 4 mei geweest.
Dit was het eerste deel van de lijn naar Culemborg.
Cheers Ruben
We gaan langs Tiel - Culemborg, een van de twee jaren '60 50kV-lijnen die nu nog over is.
Tiel - Culemborg is in 1964 in dienst gekomen als een uitloper. Het type mast die hier toegepast is, is de standaard 50kV-mast die in de jaren '60 veel is toegepast. De steunmasten zijn identiek zoals in de lijn Harderwijk - Nijkerk, maar de hoekmasten zijn een stuk dikker van onderen.
De lijn begon naast de 50kV-lijn naar Neerijnen ten noorden van Tiel aan de later gebouwde A15. Net zoals in de lijn naar Neerijnen ging het om een opstijgpunt bij mast 1. Hierna volgt er een kleine rechtstand naar mast 8, dit is tevens gelijk al de eerste wisselmast voor de lijn. Hier buigt de lijn al meer af in een noordwestelijke richting. In dit stukje komen veel verschillende hoogtes aan steunmasten voorbij Bij hoekmast 18 bij Kerk-Avenzaath buigt de lijn weg van de oudere lijn naar Neerijnen.
Hierna volgt een best lange rechtstand tot aan mast 30, wat de tweede wisselmast al is. Vanaf hier loopt de lijn door open landschap richting het dorpje Asch. Bij hoekmast 42 is de volgende hoekmast, die is nu een unicum in zijn soort. Vanaf mast 42 volgt de zeer lange rechtstand naast mast 63. Bij mast 50 zit er een afspanmast wat de derde wisselmast al is in de lijn!
Zoals gezegd gaat de rechtstand tot mast 63. Daar maakt de lijn zijn laatste bocht om te eindigen bij het station van Culemborg. Bij het station staat eindmast 64 die hetzelfde is als mast 1 bij Tiel.
In de jaren '70 werd bij mast 18 een aftak gemaakt zodat de lijn naar Neerijnen daarop aangesloten kon worden, dit kwam vanwege de bouw van de lijn naar Zaltbommel die pas in 1980 in gebruik werd genomen. In 1980 verviel de lijn naar Neerijnen ook.
In 1999/2000 werd het eindpunt bij Tiel verplaatst door de bouw van de Betuweroute. Masten 1 t/m 6 werden gesloopt, mast 7 werd een portaalmast. Masten 8 t/m 12 werden vervangen door nieuwere donaumasten. Vanaf mast 13 begon het oude gedeelte weer.
We gaan nu de lijn naar Culemborg volgen. Hier ben ik op 7 april & 4 mei geweest.
Dit was het eerste deel van de lijn naar Culemborg.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Met veel plezier gelezen en bekeken !
Groeten, Pieter
Groeten, Pieter
Re: PGEM project
Leuk hoor! Of je ze nou mooi vind of niet, eigenlijk is het best bijzonder dat er bij Tiel nog zulke jonge 50kV masten staan Toch ook wel leuk gedaan met die buienluchten, de lijnfietser gaat door weer een wind
Op de foto van mast 15 is trouwens goed te zien dat de nieuwe hoekmast 12 van de verbinding naar Zaltbommel ook wel enigszins scheef staat...
Op de foto van mast 15 is trouwens goed te zien dat de nieuwe hoekmast 12 van de verbinding naar Zaltbommel ook wel enigszins scheef staat...
Re: PGEM project
@Pieter, bedankt! Daar doe ik het voor.
@Peter, bedankt! Het is zeker bijzonder dat rond die tijd nog 50kV-masten zijn gebouwd. Die buienluchten geven daar toch weer een bijzondere draai aan. Ik ga door in weer en wind, sneeuw, regen, hitte. De Lijnfietser buffelt voort!
We gaan verder met het tweede deel van de lijn!
Dit was het tweede deel van de lijn, in deel 3 het laatste stukje naar Culemborg.
Cheers Ruben
@Peter, bedankt! Het is zeker bijzonder dat rond die tijd nog 50kV-masten zijn gebouwd. Die buienluchten geven daar toch weer een bijzondere draai aan. Ik ga door in weer en wind, sneeuw, regen, hitte. De Lijnfietser buffelt voort!
We gaan verder met het tweede deel van de lijn!
Dit was het tweede deel van de lijn, in deel 3 het laatste stukje naar Culemborg.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
We gaan het laatste stukje bekijken van Tiel - Culemborg.
Dit was de reportage van Tiel - Culemborg. Als voorlopige laatste 50kV-lijn is hierna Harderwijk - Nijkerk aan de beurt.
Cheers Ruben.
Dit was de reportage van Tiel - Culemborg. Als voorlopige laatste 50kV-lijn is hierna Harderwijk - Nijkerk aan de beurt.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Nu ik al een aantal lijnen heb gepubliceerd op het forum ben ik nog steeds druk bezig met de plaatjes aan het maken van de lijnen in Gelderland. Een dag per week pak ik een lijn of soms twee als het meezit.
Hieronder wil ik per spanning voor de huidige stand van zake per 26-10-2019 een overzicht per spanning laten zien wat klaar is, gepubliceerd is en nog gedaan moet worden.
50kV:
Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet
150kV
Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet
Dodewaard - Tiel 5-5-2019:compleet
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : nog niet compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: nog niet compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018: compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
380kV
Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem: nog niet compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet
Duidelijk is te zien dat vooral het 50kV & 150kV net grotendeels compleet is gefotografeerd. Binnenkort zal ik Harderwijk - Nijkerk publiceren!
Cheers Ruben
Hieronder wil ik per spanning voor de huidige stand van zake per 26-10-2019 een overzicht per spanning laten zien wat klaar is, gepubliceerd is en nog gedaan moet worden.
50kV:
Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet
150kV
Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet
Dodewaard - Tiel 5-5-2019:compleet
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : nog niet compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: nog niet compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018: compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
380kV
Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem: nog niet compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet
Duidelijk is te zien dat vooral het 50kV & 150kV net grotendeels compleet is gefotografeerd. Binnenkort zal ik Harderwijk - Nijkerk publiceren!
Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 15 nov 2019 15:35, 10 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Wat een monnikenwerk, hulde voor de inspanningen.
Als ik het zo zie heb je nog een flinke klus alleen al aan het publiceren.
Vraagje:
Kan je in de post ook aangeven in welke periode (maand/kwartaal en jaar) je welke lijnen hebt geschoten?
Of vraag ik dan iets onmogelijks?
Edit: inmiddels op genomen zie ik, geweldig!
Als ik het zo zie heb je nog een flinke klus alleen al aan het publiceren.
Vraagje:
Kan je in de post ook aangeven in welke periode (maand/kwartaal en jaar) je welke lijnen hebt geschoten?
Of vraag ik dan iets onmogelijks?
Edit: inmiddels op genomen zie ik, geweldig!
KML-generator generator
Re: PGEM project
Hou niets voor onmogelijk, dat is wel wat uit deze krachttoer blijkt.
Niets is zo sterk als intrinsieke motivatie, tijd en een groep medegeïnteresseerden. En een paar OV-fietsen natuurlijk.
Wat een monsterklus.
Een (één) representatieve foto van elk station en elke verbinding is momenteel een ambitieus streven voor in elk geval de Nederlandse deel van de netkaart, maar Ruben toont in het PGEM-gebied wel aan dat je altijd in standje overload kan gaan. Gewoon letterlijk elke mastpositie platen.
Hier kom je niet mee weg zonder een aangepaste ranking op dit forum.
Er zullen maar weinig vergelijkbare gevallen op de wereld zijn, waarbij een gebied van deze omvang (Gelderland met vele tientallen lijnen en meer dan duizend mastposities) deze mate van dekking en documentatie heeft die openbaar inzichtelijk is voor iedereen die kennis of een blik nodig heeft.
Niets is zo sterk als intrinsieke motivatie, tijd en een groep medegeïnteresseerden. En een paar OV-fietsen natuurlijk.
Wat een monsterklus.
Een (één) representatieve foto van elk station en elke verbinding is momenteel een ambitieus streven voor in elk geval de Nederlandse deel van de netkaart, maar Ruben toont in het PGEM-gebied wel aan dat je altijd in standje overload kan gaan. Gewoon letterlijk elke mastpositie platen.
Hier kom je niet mee weg zonder een aangepaste ranking op dit forum.
Er zullen maar weinig vergelijkbare gevallen op de wereld zijn, waarbij een gebied van deze omvang (Gelderland met vele tientallen lijnen en meer dan duizend mastposities) deze mate van dekking en documentatie heeft die openbaar inzichtelijk is voor iedereen die kennis of een blik nodig heeft.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: PGEM project
Bedankt Bas & Hans!
@Bas, daar gaat nog héél wat tijd inzitten om alles op het forum & op de netkaart te zetten.
@Hans, die motivatie is er zeker, ook namens jullie & zelfs door mijn familie! De OV-fiets is een prachtig hulpmiddel om het onmogelijke het mogelijke te maken!
Tot nu toe is het aardig gelukt om van iedere lijn, iedere mast te fotograferen, als een mast op privé terrein staat o.i.d. laat ik hem helaas links liggen. Je ziet dan wel op een andere foto maar dan van een afstandje.
Het net van Gelderland is groot en dicht zodat die vele lijnen & mastposities uiteindelijk zoveel zijn geworden zodat ze nu zijn (vroeger natuurlijk veel meer met de 50kV-lijnen nog). Het schiet gelukkig al aardig op om het Gelderse net compleet te krijgen!
Bij deze wil ik jullie gelijk informeren, weet niet of mensen nu pas de lijst zien en lezen, maar het 50kV-net is af!
Cheers Ruben
@Bas, daar gaat nog héél wat tijd inzitten om alles op het forum & op de netkaart te zetten.
@Hans, die motivatie is er zeker, ook namens jullie & zelfs door mijn familie! De OV-fiets is een prachtig hulpmiddel om het onmogelijke het mogelijke te maken!
Tot nu toe is het aardig gelukt om van iedere lijn, iedere mast te fotograferen, als een mast op privé terrein staat o.i.d. laat ik hem helaas links liggen. Je ziet dan wel op een andere foto maar dan van een afstandje.
Het net van Gelderland is groot en dicht zodat die vele lijnen & mastposities uiteindelijk zoveel zijn geworden zodat ze nu zijn (vroeger natuurlijk veel meer met de 50kV-lijnen nog). Het schiet gelukkig al aardig op om het Gelderse net compleet te krijgen!
Bij deze wil ik jullie gelijk informeren, weet niet of mensen nu pas de lijst zien en lezen, maar het 50kV-net is af!
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: PGEM project
Wow, een topprestatie hoor om het hele 50kV-net in beeld te brengen en met het 150kV-net schiet het ook al aardig op in Gelderland! Toch wel heel bijzonder om van bijna alle masten in de voormalige PGEM-concessie een foto te hebben, dan moet ik hier in het IJsselmij-gebied nog wel het nodige doen
Maar ook ik ga door om stukje bij beetje mastposities te fotograferen als ik er in de buurt ben
Ik ben erg benieuwd naar de foto's die je nog moet publiceren. Ik zag op de app al fraaie voorbeelden voorbij komen
Maar ook ik ga door om stukje bij beetje mastposities te fotograferen als ik er in de buurt ben
Ik ben erg benieuwd naar de foto's die je nog moet publiceren. Ik zag op de app al fraaie voorbeelden voorbij komen