PGEM project

Foto van hoog- en middenspanningsobjecten gemaakt die je wilt delen met het forum? Plaats 'm hier
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: PGEM project

Bericht door ElektroThriller » 18 nov 2019 11:51

Het moet maar eens loud and clear worden gezegd: hulde & nog eens hulde voor deze megaprestatie :feestje:
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 22 dec 2021 22:40

Na lange radiostilte heb ik weer tijd en ruimte gevonden om de publicatie van het PGEM project te hervatten. We zijn nog altijd bij Nijmegen - Doetinchem, een van de twee thuislijnen van mij.
Mast 35.jpg
Links is mast 35 te zien, dat is een van de twee wisselmasten die aanwezig is in deze lijn. We zien gelijk ook de korte rechtstand 35 - 40. Ook de crossing komt steeds dichterbij.
Mast 35.jpg (1.01 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 35a.jpg
Wat gelijk opvalt aan de wisselmasten is de grotere afstand tussen de traversen. Zo krijgt de mast een totaal andere blik. Uiteraard is ook de fasewisseling te zien.
Mast 35a.jpg (1.05 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 35b.jpg
Mast 35 nog eens van voren kijkend richting mast 27.
Mast 35b.jpg (1 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 36.jpg
Mast 36 staat aan de andere kant van de doorgaande weg tussen Angeren en Doornenburg. Het is een mast van het verhoogde type S+6 die met regelmaat in deze lijn voorkomt.
Mast 36.jpg (923.15 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 37.jpg
Mast 37 is een lastige mast om te fotografen, in eerst instantie omdat deze op een camping staan. En ten tweede omdat de mast van veraf omringt is door bomen, zelfs vanaf de dijk is het onmogelijk om een foto te maken.
Mast 37.jpg (1.42 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 38.jpg
Mast 38 daarentegen was wel weer goed te fotograferen.
Mast 38.jpg (701.18 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 38a.jpg
Mast 38 kijkend richting wisselmast 35.
Mast 38a.jpg (931.36 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 39.jpg
Steunmast 39 en hoekmast 40. Ook mast 39 is weer van het type S+6. Mast 40 is een verhoogde hoekmast die speciaal wordt toegepast bij crossingen van de tonmasten.
Mast 39.jpg (862.28 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 39a.jpg
Mast 39 met beide crossingmasten 41 en 42.
Mast 39a.jpg (823.72 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 39b.jpg
Mast 39 met de volledige crossing.
Mast 39b.jpg (888.78 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 40.jpg
Mast 40 in staatsieportret. Een stoere hoekmast waar de lijn een behoorlijke hoek maakt om het Pannerdens Kanaal haaks te kruisen
Mast 40.jpg (950.76 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 41.jpg
Crossingmast 41 is de westelijke crossingmast en is voorzien van een ijs wig, iets wat mast 42 weer niet heeft.
Mast 41.jpg (788.55 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 41a.jpg
Een mooie slanke crossingmast. Aan de vernieuwde ophanging die sinds 2013 erop zit al ik niet aan gaan wennen...
Mast 41a.jpg (800.17 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 41b.jpg
Mast 41 van Nijmegen - Doetinchem samen met mast 56 van Dodewaard - Doetinchem.
Mast 41b.jpg (984 KiB) 3900 keer bekeken
Crossing Pannerdens Kanaal.jpg
De overspanning tussen beide crossingmasten.
Crossing Pannerdens Kanaal.jpg (1022.9 KiB) 3900 keer bekeken
Crossing Pannerdens Kanaal a.jpg
De oostelijke kant van de crossing. Het verloop van mast 42 naar mast 43.
Crossing Pannerdens Kanaal a.jpg (989.45 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 42.jpg
Mast 42 samen met mast 43. Mast 42 staat op een betonnen tafel die we later veelvoudig gaan zien.
Mast 42.jpg (916.59 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 42a.jpg
Staatsieportret van mast 42.
Mast 42a.jpg (909.09 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 42b.jpg
Gelukkig had ik nog een foto van de crossing voordat de isolatoren werden vervangen. Zo oogt de crossing toch vele malen mooier!
Mast 42b.jpg (412.47 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 42c.jpg
Het verloop tussen masten 42 en 43 is ook veranderd nu de isolatoren bij de crossingmasten zijn aangepast.
Mast 42c.jpg (1000.93 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 43.jpg
De lange rechtstand tussen mast 43 en 53. Duidelijk is te zien dat vanaf mast 51 de masten weer op vaste grond staan.
Mast 43.jpg (956.13 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 43a.jpg
Hoekmast 43 samen met beide crossingmasten van de 380kV-lijn.
Mast 43a.jpg (1 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 43b.jpg
Een stevige stoere hoekmast die op een betonnen tafel staat. Hedendaags is de betonnen tafel netjes opgeknapt!
Mast 43b.jpg (913.15 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 44.jpg
Steunmast 44 is de eerste S+0 in dit rijtje die op een tafel staat.
Mast 44.jpg (838.46 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 44a.jpg
Mast 44 kijkend richting hoekmast 53.
Mast 44a.jpg (880.97 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 45.jpg
De lijn loopt hier door de uiterwaarde van de Oude Rijn.
Mast 45.jpg (960.59 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 45a.jpg
Staatsieportret van mast 45.
Mast 45a.jpg (838.4 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 46.jpg
Vanaf een verre afstand kon mast 46 worden vereeuwigd.
Mast 46.jpg (909.04 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 46a.jpg
Mast 46 kijkend richting hoekmast 43 gezien vanaf de plek waar het buurtschap Het Leuven vroeger was maar verwoest is door een dijkdoorbraak.
Mast 46a.jpg (723.03 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 47.jpg
Mast 47 met op de achtergrond een 380kV-mast.
Mast 47.jpg (820.79 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 47a.jpg
Mast 47 samen met crossingmast 42 en steunmast 36.
Mast 47a.jpg (630.43 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 48a.jpg
Het terrein van de Oude Rijn en de De Jezuiten Waai is bijzonder fraai te noemen waar de lijn doorheen loopt!
Mast 48a.jpg (970.26 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 49b.jpg
Op de fraaie ochtend van dinsdag 21 december kon mast 49 in de rijp worden vastgelegd.
Mast 49b.jpg (950.6 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 50.jpg
Mast 50 markeert de laatste mast met de betonnen tafel.
Mast 50.jpg (1.07 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 50a.jpg
Anno 2021 is de betonnen tafel opgeknapt.
Mast 50a.jpg (853.63 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 51a.jpg
Mast 51 is de eerste mast die binnendijks staat en in de gemeente Duiven staat.
Mast 51a.jpg (980.64 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 52.jpg
Na mast 29 is mast 52 pas de volgende mast met geleiderverhoging.
Mast 52.jpg (967.78 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 53.jpg
Hoekmast 53 in het zachte avondlicht. De mast staat aan de binnendoor weg tussen Zevenaar en Pannerden.
Mast 53.jpg (1 MiB) 3900 keer bekeken
Mast 54.jpg
Aan de andere zijde van de weg staat steunmast 54.
Mast 54.jpg (925.17 KiB) 3900 keer bekeken
Mast 55.jpg
Mast 55 in het buurtschap Ooy, vallend onder de gemeente Zevenaar gezien vanaf de dijk van de Oude Rijnstrang en de Oude Rijn.
Mast 55.jpg (1.01 MiB) 3900 keer bekeken
Dit was het tweede deel van Nijmegen - Doetinchem. In het volgende deel volgt de passage van Oud Zevenaar en een paar foto's van het afgebroken gedeelte waaronder de splitsingmast.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 23 dec 2021 20:38

We gaan verder met het derde deel van Nijmegen - Doetinchem.
Mast 56.jpg
Mast 56 staat dicht aan de dijk en is vanaf daar prima te fotograferen. Ik ken deze mast ook niet anders dan dat hij een GSM-antenne bovenin de toren heeft zitten.
Mast 56.jpg (1.11 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 57.jpg
In de kleine rechtstand tussen hoekmasten 56 en 60 komen twee masten van het type S+6 voor. Mast 57 is de eerste.
Mast 57.jpg (1.31 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 58.jpg
Nabij het openluchtzwembad De Breuly in Zevenaar staat mast 58 een S+0.
Mast 58.jpg (939.25 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 59.jpg
We staan midden in het dorp Oud Zevenaar als we naar mast 59 kijken, wederom een S+6.
Mast 59.jpg (914.56 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 60.jpg
Mast 60 was vroeger ook van een GSM-antenne voorzien, vergelijkbaar met die op mast 56. Maar hier is hij al een aantal jaar verdwenen.
Mast 60.jpg (1.09 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 61.jpg
Het grensbaanvak Arnhem-Emmerich en de Betuweroute worden op een "niet PGEM" overspant. Dit gebeurt met een normale S+0 en een HA+0.
Mast 61.jpg (1.01 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 62.jpg
Mast 62 vanuit Zevenaar zelf gezien. Tot mei 2008 was dit een normale hoekmast, maar met de verkabeling vanwege de nieuwbouwwijk Groot-Holthuizen is mast 62 nu een eindmast geworden. Het opstijgpunt ligt voor de mast vanwege dat de mast tegen een talud staat.
Mast 62.jpg (642.93 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 62a.jpg
Mast 62 kijkend richting mast 60.
Mast 62a.jpg (951.65 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 62b.jpg
Wat gelijk opvalt aan mast 62 is hoe de mast verbouwd is tot eindmast, ze hebben de mast zoveel mogelijk op een PGEM-eindmast willen laten lijken. En dat is toch aardig gelukt.
Mast 62b.jpg (709.77 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 65.JPG
Met de verkabeling in 2008 verdwenen twee speciale masten die sinds 1976 onderdeel uitmaakte van Nijmegen - Doetinchem. Mast 65 en mast 65-1. Mast 65 was de splitsingmast zodat een circuit vanuit Nijmegen en een circuit uit Doetinchem naar het nieuw gebouwde station Zevenaar ging aan de andere kant van het spoor. Op deze foto gemaakt in maart 2008 is de afbraak al begonnen.
Mast 65.JPG (390.51 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 65-1.jpg
Een bijgesneden foto van mast 65-1. Een circuit vanuit Nijmegen was nog verbonden met Zevenaar via de masten. De fundamenten van 65-1 staan nog altijd bij het station.
Mast 65-1.jpg (86.92 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 67.jpg
Op deze foto zien we vijf van de zes masten die uiteindelijk verdwenen zijn. Mast 67 is vervangen door een typisch PGEM-portaal.
Mast 67.jpg (289.75 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 67a.jpg
Het portaal 67 die sinds 2008 het eindpunt markeert voor het deel uit Doetinchem.
Mast 67a.jpg (747.55 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 68.jpg
Mast 68 staat aan de andere kant van de A12, met de verkabeling hebben de iconische dubbele ketting plaats gemaakt met de geleiderverhoging. Naar mijn weten is het met deze mast begonnen. Een trend die hedendaags nog wordt toegepast.
Mast 68.jpg (989.52 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 69.jpg
Nog niet zo heel lang geleden is mast 69 voorzien van een GSM-antenne in de top. We zien ook al wisselmast 70 en het vervolg richting mast 76 die Didam zuidelijk passeert.
Mast 69.jpg (806.93 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 69a.jpg
Mast 69 terugkijkend naar mast 68 en portaal 67.
Mast 69a.jpg (567.92 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 70.jpg
Mast 70 markeert de tweede wisselmast in de lijn. Wat wel opmerkelijk te noemen is, is dat op iedere derde deel van de lijn een wisselmast is toegepast. Van origine had de lijn 105 masten en op 35 en 70 waren de wisselmasten toegepast.
Mast 70.jpg (833.01 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 70a.jpg
Wisselmast 70 kijkend richting mast 71.
Mast 70a.jpg (951.1 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 70b.jpg
Mast 70 terugkijkend naar het onderbroken lijnstuk 62 - 70.
Mast 70b.jpg (906.25 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 71.jpg
Mast 71 staat aan de buitenrand van Didam.
Mast 71.jpg (910.25 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 71a.jpg
De S+6 van de tonmasten blijft een fraai type met het breder uitlopende mastbeeld naar onderen toe.
Mast 71a.jpg (814.97 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 72.jpg
Mast 72 kijkend richting hoekmast 76.
Mast 72.jpg (891.47 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 72a.jpg
Staatsieportret van mast 72. De circuitkleuren zijn ook opmerkelijk te noemen: Geel voor Zevenaar - (nu) Langerak en Paars voor Nijmegen - Langerak.
Mast 72a.jpg (1 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 73.jpg
Mast 73 staat aan de doorgaande weg tussen Didam en Beek en heeft ook al voor langere tijd een GSM-antenne in de toren.
Mast 73.jpg (1.1 MiB) 3865 keer bekeken
Mast 74.jpg
Mast 74 heeft sinds 2016 ook geleiderverhoging gekregen.
Mast 74.jpg (901.06 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 75.jpg
Mast 75 staat pal tussen Didam en het dorpje Nieuw-Dijk in.
Mast 75.jpg (836.87 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 76.jpg
Mast 76 is weer een fraaie hoekmast. De korte bliksemtraverse geeft de hoekmast toch een heel ander beeld dan zijn evenknie zoals in de later gebouwde lijnen.
Mast 76.jpg (840.91 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 76a.jpg
Mast 76 met de rechtstand naar mast 82. Met deze rechtstand ontwijkt de lijn het grote bos Het Stille Wald.
Mast 76a.jpg (867.05 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 76b.jpg
De rechtstand 70 - 76 van een afstandje gezien.
Mast 76b.jpg (927.03 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 76c.jpg
Later op diezelfde dag kon een mooi shot genomen worden met het avondrood.
Mast 76c.jpg (745.07 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 77.jpg
Masten 77 en 76. Hier zijn duidelijk de verschillen te zien tussen de steun- en hoekmast van de oude tonmasten van de PGEM.
Mast 77.jpg (697.11 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 77a.jpg
Uiteraard moest dit ook met het avondrood worden vastgelegd.
Mast 77a.jpg (635.92 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 78.jpg
Vanaf mast 76 loopt de lijn door het buurtschap Friesland heen. Hier zien we mast 78.
Mast 78.jpg (1011.51 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 79.jpg
Tussen mast 79 en 80 was in 2016 nog een tijdje een doorlussing aanwezig toen ze bij Wehl de lijn aan het inkorten waren, dit vanwege de bouw van Doetinchem - Wesel.
Mast 79.jpg (961.17 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 79a.jpg
Mast 79 s weer een fraaie steunmast van het S+0 type.
Mast 79a.jpg (965.36 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 80.jpg
Mast 80 kijkend richting mast 82. Steunmast 81 springt eruit.
Mast 80.jpg (876.65 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 81.jpg
Steunmast 81 is de enige S+11 in deze lijn, maar hij is niet origineel uit 1954. Met de aanleg van de A18 tussen Zevenaar en Varsseveld in eind jaren '70 is de originele mast 81 vervangen door deze nieuwe hogere variant. Het is duidelijk te zien dat de mast nieuw is, de isolatorkettingen staan verder uit mekaar zoals dat het geval is bij de tweede generatie tonmasten van eind jaren '60.
Mast 81.jpg (1001.89 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 82.jpg
Mast 82 staat aan de andere kant van de A18 en deze mast zorgt ervoor dat de lijn mooi Het Stille Wald zuidelijk passeert. De knik die bij mast 76 wordt gemaakt, wordt hier hersteld.
Mast 82.jpg (1007.35 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 82a.jpg
Mast 82 terugkijkend richting mast 76.
Mast 82a.jpg (895.79 KiB) 3865 keer bekeken
Mast 83.jpg
Als laatste foto van dit deel een zijkantshot van mast 83.
Mast 83.jpg (849.92 KiB) 3865 keer bekeken
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem. In het vierde en laatste deel gaan we het laatste stukje van de lijn bespreken.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 23 dec 2021 20:54

Mooi verslag Ruben! Leuk om de lijn zo helemaal te volgen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: PGEM project

Bericht door Hans » 24 dec 2021 06:59

Leuk dat het verslag weer verder gaat. In deze lijn zit best nog wat variatie. Het is ook geen gemakkelijk tracé als je op de netkaart kijkt, reeds bij de aanleg had men al betrekkelijk veel objecten om te kruisen. Maar vandaag de dag zou de lijn meer hoekmasten dan steunmasten tellen, want een mastpositie hopsekee midden op een boerenerf op enkele tientallen meters pal in het zicht van de woning zetten, dat krijg je nu niet meer voor elkaar.

De hoekmasten met korte boventraverse wekken een welhaast Britse indruk. Persoonlijk vind ik het mooier als die bliksemtraverse wat langer is, hoewel het de masten ook een heel eigen karakter geeft. Vrij gespierde types in de bocht, waarbij we blij mogen zijn dat het in Nederland nooit gangbaar is geweest om in de hoekmasten de traverselengte asymmetrisch te maken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: PGEM project

Bericht door Tom » 24 dec 2021 14:31

Mooie verzameling, die foto's met de rijp zijn mijn favoriete!
Dat balktraversetje onderscheidt deze masten van de latere types, ik ben wel blij dat ze dit eerste principe hebben verlaten.
Die kruisingsmasten zijn inderdaad wel :puntjepuntje: na de aanpassing van de kettingen.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 24 dec 2021 22:00

@Peter, dank je! Dat is een voordeel als je de lijn zo mooi kan vastleggen, zodat iedere mast getoond kan worden.

@Hans, het heeft even geduurd maar de motivatie en tijd heb ik weer gekregen nu ik druk ben met de huidige opleiding. De masten met de korte bliksemtraverse ken ik al sinds dat ondergetekende nog vanuit de auto naar deze fraaie masten keek. De splitsingmast 65 was altijd een "vreemde eend" in de bijt tussen al die tonmasten met korte bliksemtraversen. De lijn is zeker variërend te noemen. Gelukkig heb ik met eigen ogen het originele beginpunt van de lijn in Nijmegen gezien, dat is al zéér fraai te noemen. De crossing over het Pannerdens Kanaal en het verloop door de uiterwaarden zie je ook niet op veel plekken terug in Nederland. Persoonlijk vind ik beide ontwerpen fraai zo hebben de masten met de langere bliksemtraverse hun eigen karakter, maar die met de korte bliksemtraverse ook, Michel noemde ze altijd de bolhoedjes. Zelf vind ik het absoluut geen straf dat ik deze masten toch wel dagelijks zie als ik naar het werk toe ga en tijdens het werk.

@Tom, dank je! De rijpfoto's zijn van afgelopen dinsdag 21 december. Had toen een dag vrij en daar gelijk van geprofiteerd. O,a de tonmasten van Nijmegen-Doetinchem bezocht, maar ook de masten van de lijnen Doetinchem-Zutphen, Zutphen-Lochem en Lochem-Borculo, maar die lijnen komen nog aan bod.

Zoals reeds bij de reactie naar Hans geschreven spreken beide ontwerpen mij aan, het blijft bijzonder dat de PGEM destijds voor een andere manier van de bliksemtraversen koos, terwijl tussen Nijmegen-Veenendaal en Nijmegen-Doetinchem toch maar twee jaar zit (1952 tegenover 1954). Het blijft inderdaad zonde dat de isolatoren van de crossing over het Pannerdens Kanaal zijn aangepast in 2013...

We gaan naar het stuk kijken van Nijmegen - Doetinchem zoals hij vandaag eindigt, in het allerlaatste deel komt het afgebroken stuk aan bod vanaf mast 94 tot eindmast 105.
Mast 83a.jpg
We beginnen waar we gebleven waren, bij mast 83. Hier kijken we terug naar hoekmast 82 en de nieuwe S+11 mast 81.
Mast 83a.jpg (805.03 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 84.jpg
Mast 84 is de laatste mast met de geleiderverhoging in de lijn.
Mast 84.jpg (1.1 MiB) 3756 keer bekeken
Mast 85.jpg
Mast 85 kijkend richting hoekmast 88. Het valt op dat de masten 85, 86 en 87 dicht op elkaar staan.
Mast 85.jpg (1.01 MiB) 3756 keer bekeken
Mast 85a.jpg
Het blijven zeer vriendelijke masten de tonmasten van de PGEM!
Mast 85a.jpg (994.28 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 86.jpg
Mast 86 heeft sinds dat ik mij kan herinneren ook al een GSM-antenne.
Mast 86.jpg (888.38 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 86a.jpg
Mast 86 terugkijkend naar mast 82.
Mast 86a.jpg (890.61 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 87.jpg
Mast 87 en 88 gezien vanaf een talud voor een viaduct over de A18.
Mast 87.jpg (939.41 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 88.jpg
Bij mast 88 maakt de lijn weer een klein hoekje om koers te zetten richting Doetinchem. Duidelijk vallen de nieuwere masten 89 en 90 op voor de overspanning van de A18.
Mast 88.jpg (985.89 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 88a.jpg
De bretels hangen net zoals bij mast 82 niet zo ver door zoals bij de overige masten, misschien komt dit door de aanpassing die later zijn gemaakt met de vervanging van de masten 81, 89 en 90 toen de A18 werd gebouwd.
Mast 88a.jpg (849.75 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 89.jpg
Mast 89 is weer van het type S+6 maar met de traversen van de tweede generatie. De traversen zijn breder dan van de originele masten.
Mast 89.jpg (859.42 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 90.jpg
Hetzelfde geldt voor mast 90.
Mast 90.jpg (841.54 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 91.jpg
Mast 91 is een van de drie masten die eind 2012 voorzien zijn van een extra broekstuk vanwege de bouw van het Bedrijvenpark A18.
Mast 91.jpg (874.55 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 92.jpg
Het originele fundament lijkt te zijn gebruikt zoals we hier zien bij mast 92.
Mast 92.jpg (788.99 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 92a.jpg
Mast 92 terugkijkend richting mast 88.
Mast 92a.jpg (762.64 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 93.jpg
Mast 93 met op de achtergrond de nieuwe eindmast 94A.
Mast 93.jpg (912.24 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 93a.jpg
Duidelijk zijn de drie verhoogde masten te zien voor het Bedrijvenpark A18.
Mast 93a.jpg (684.93 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 94A.jpg
Mast 94A is in 2016 gebouwd voor de komst van Doetinchem - Wesel. Mast 94 t/m 105 zijn hiervoor afgebroken. Hieronder vielen drie masten uit 1954 en de overige masten stammen uit 1990 toen de lijn werd verlegd van Doetinchem naar Langerak.
Mast 94A.jpg (901.18 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 94Aa.jpg
Duidelijk valt op dat ze bij Tennet hebben geprobeerd het bestaande model te handhaven maar met de eisen van deze tijd. Ook hebben ze de typische eindmast nagebouwd zoals ze onder andere te zien zijn in Zutphen.
Mast 94Aa.jpg (1.01 MiB) 3756 keer bekeken
Mast 94Ab.jpg
Als we de mast van de zijkant bekijken zien we overduidelijk het profiel van de 1e generatie tonmasten van de PGEM.
Mast 94Ab.jpg (1008.47 KiB) 3756 keer bekeken
Mast 94Ac.jpg
Mast 94A met het verloop naar mast 88 gezien vanaf de plek waar 62 jaar lang mast 96 gestaan heeft.
Mast 94Ac.jpg (1.05 MiB) 3756 keer bekeken
Dit was het derde deel van Nijmegen - Doetinchem, in het vierde deel wordt het afgebroken stuk besproken wat om de wijk De Huet liep naar Langerak.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: PGEM project

Bericht door Ruben » 25 dec 2021 12:44

We gaan naar het vierde en laatste deel van de eerste 150kV tonmasten lijn van de PGEM. In dit deel komt het in 2016 afgebroken stuk in beeld.
Mast 94.jpg
Mast 94 was vanaf 1990 de laatste steunmast uit 1954. Rechts liggen de nieuwe delen al klaar voor mast 94A.
Mast 94.jpg (714.87 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 94_a.jpg
Staatsieportret van mast 94 kijkend richting mast 97.
Mast 94_a.jpg (922.43 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 94_b.jpg
Duidelijk is te zien dat de lijn hier geaard is.
Mast 94_b.jpg (594.75 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 95.jpg
Mast 95 kijkend richting mast 98. Duidelijk is de overgang al te zien van 1e generatie naar de 2e generatie tonmasten.
Mast 95.jpg (727.71 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 95a.jpg
De hoekmasten van de 1e generatie blijven toch mijn favoriete. Zowel met balktraverse als met de volle traverse zijn fraai om te zien.
Mast 95a.jpg (557.61 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 95b.jpg
Een beeld die ik jaren heb gezien vanuit de trein toen ik nog naar school toe ging.
Mast 95b.jpg (514.82 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 96.jpg
Steunmast 96 en de nieuwe hoekmast 97. Mast 96 was een S+6 dit mede voor de overspanning van het spoor.
Mast 96.jpg (590.91 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 96a.jpg
Een foto van de laatste tonmasten uit 1954. Mast 96 links.
Mast 96a.jpg (557.21 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 97 & 96.jpg
De overgang van mast 96 naar mast 97 is hier te zien. Tegelijkertijd overspant hier de spoorlijn Winterswijk - Zevenaar.
Mast 97 & 96.jpg (725.97 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 97.jpg
De korte rechtstand van mast 97 naar mast 99. Alle drie de masten waren helaas wel voorzien van een GSM-antenne.
Mast 97.jpg (610.99 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 97a.jpg
De hoekmast was een hele stevige HC+0 die ervoor zorgt dat de lijn om de wijk de Huet heengaat.
Mast 97a.jpg (655.63 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 97b.jpg
Hoekmast 97 met op de achtergrond een steunmast van Doetinchem - Ulft die ook helaas is verdwenen.
Mast 97b.jpg (722.26 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 98.jpg
Steunmast 98 met op de achtergrond een van de redenen dat de lijn verlegt is.
Mast 98.jpg (553.58 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 99.jpg
Hoekmast 99 met links op de achtergrond de toren van Langerak.
Mast 99.jpg (782.84 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 99a.jpg
Hoekmast 99 met wederom het lijnstukje naar mast 97.
Mast 99a.jpg (631.33 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 100.jpg
Steunmast 100 is duidelijk te zien dat het een tonmast van de 2e generatie betreft.
Mast 100.jpg (822.02 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 100a.jpg
Wat een heel groot verschil is tussen de 1e en 2e generatie is dat de traversen breder zijn gemaakt. Hierdoor staan de dubbele kettingen ook verder uit elkaar.
Mast 100a.jpg (560.76 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 102.jpg
Steunmast 102 is ook een S+11, dit vanwege de overspanning van de Oude IJssel.
Mast 102.jpg (548.66 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 102a.jpg
Steunmast 102 terugkijkend richting mast 99.
Mast 102a.jpg (570.91 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 103.jpg
Rechts steunmast 103 met op de achtergrond mast 104 en op de achtergrond Doetinchem - Langerak.
Mast 103.jpg (627.82 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 103a.jpg
Ook steunmast 103 is een fraaie S+11.
Mast 103a.jpg (653.12 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 103b.jpg
Wederom steunmast 103 met op de achtergrond mast 104, 7 en mast 2.
Mast 103b.jpg (609.32 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 104.jpg
Hoekmast 104 met op de achtergrond mast 6.
Mast 104.jpg (694.42 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 104a.JPG
De volledige rechtstand van mast 104 naar mast 99.
Mast 104a.JPG (301.74 KiB) 3716 keer bekeken
Mast 105.JPG
Als laatste foto van de lijn is eindmast 105 die in 1990 gebouwd is vanwege de bouw van Langerak. Mast 105 was van origine, de originele 105 was een steunmast.
Mast 105.JPG (529.81 KiB) 3716 keer bekeken
Dit was Nijmegen - Doetinchem voor mij een speciale lijn omdat ik deze altijd al heb gezien vanaf kleins af aan. En gelukkig dat er toch tonmasten zijn die net anders zijn dan de rest.

Gelijk laat ik dan de stand van zaken zien hoe het project het hedendaags ervoor staat.

50kV:

Hemmen - Ede 22-4-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Arnhem 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Ede - Nijkerk 6-4-2019: compleet & gepubliceerd
Tiel - Culemborg: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nijkerk 13-4-2019: compleet & gepubliceerd
Harderwijk - Nunspeet 10-6-2019: compleet

150kV

Nijmegen - Apeldoorn 23-2-2019 & 7-3-2019: compleet & gepubliceerd
Apeldoorn - Deventer 8-9-2018 & 24-3-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Veenendaal 22-3-2019 : compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Blerick 18-11-2018 & 22-9-2019: compleet & gepubliceerd
Nijmegen - Doetinchem 13-2-2018 & 18-2-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Ede 14-1-2018 & 8-9-2018: compleet & gepubliceerd
Dodewaard - Tiel 5-5-2019: compleet & gepubliceerd
Terwolde - Hattem 8-9-2018: compleet
Doetinchem - Zutphen 6-10-2018 : compleet
Ede - Harderwijk 25-2-2018: nog niet compleet
Aftak Vaassen 11-5-2019: compleet
Woudhuis - Zutphen 11-5-2019: compleet
Zutphen - Lochem 6-10-2018: compleet
Lelystad - Harderwijk 21-7-2018 & 16-5-2019: compleet
Lelystad - Hattem 26-5-2019: compleet
Biddinghuizen - Zeewolde - Soest: nog niet compleet
Doetinchem - Ulft 28-7-2016: compleet
Woudhuis - Hattem 2-6-2019: compleet
Nijmegen - Teersdijk 2-6-2019: compleet & gepubliceerd
Lochem - Borculo 6-10-2018: compleet
Tiel - Zaltbommel 13-10-2018: nog niet compleet
Teersdijk - Druten 27-10-2018: compleet
Druten - Tiel 27-10-2018:compleet
Zeewolde - Almere 4-11-2018: compleet
Ulft - Dale 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Dale - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet
Borculo - Winterswijk 1-8-2016 & 9-6-2019: compleet

380kV

Maasbracht - Dodewaard: nog niet compleet
Diemen - Lelystad 26-10-2019: compleet
Lelystad - Ens 26-10-2019: compleet
Doetinchem - Hengelo: 24-11-2019 nog niet compleet
Dodewaard - Doetinchem 9-11-2019 & 15-11-2019 : compleet
Doetinchem - Wesel (D): nog niet compleet

Cheers Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 09 jan 2022 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

JarnoS
380 kV
Berichten: 405
Lid geworden op: 02 feb 2017 19:32
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen Weerdinge

Re: PGEM project

Bericht door JarnoS » 26 dec 2021 14:48

We waren vaak tussen 1995 en 2006 in Gelderland op vakantie vlakbij Nijmegen.
En kon ik nog veel herinneren van de lijnen rondom Betuwe.
Ik dacht dat die meeste 150kV masten uit de jaren 90 stammen, omdat ik een ladder zag in de masten en Zwolle Meeden heeft ook ladders in de masten.
En met klimhaken ouder waren.
Toen was ik rond 6 jaar oud.

Die lijn Nijmegen Doetinchem 150kV kon ik goed volgen toen we naar Het Land van Jan Klaasen in Braamt reden.
Ik dacht dat die lijn verder liep naar Ulft, maar scheen een andere lijn te zijn.
Die oorspronkelijke mast 3 had brede bliksemtraversen en de lijn had smalle bliksemtraversen en ik geloofde dat later die lijn later met brede bliksemtraversen verder ging lopen. En klopte letterlijk ook. En die aftak bij Zevenaar kon ik gelukkig nog herinneren.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: PGEM project

Bericht door Peter » 02 jan 2022 13:15

Ik ken de PGEM-masten al van jongs af aan. We gingen in de jaren '80 regelmatig naar familie in Doesburg en Zutphen en ik vond de tonmasten altijd erg leuk om te zien. Ook kan ik me nog goed herinneren dat in de 2e helft van 1990 de 380kV verbinding Doetinchem - Hengelo werd gebouwd.

Plaats reactie