Documenten over Wintrackmasten type II

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Hans » 19 jun 2016 10:03

Dat is niet eenvoudig. Wanneer men daadwerkelijk aan de relatief nieuwe netstrategie tegemoet wil komen en bij 380 kV-steeklijnen alleen nog N-2 redundantie wil, dan kan je met donaumasten of met een rij eenvoudige wintracks niks meer beginnen. Drie circuits betekent in de praktijk vier circuits en als die circuits allemaal 2635 MVA aan moeten kunnen, dan heb je een grote kluwen draden: 48 geleiders moeten dan telkens van mast naar mast oversteken.

Dat is zo lomp zwaar dat ik me moeilijk kan indenken hoe je dat kan aanpakken met een minder massieve en zware vakwerkmast dan de mammoetlijn. De kwaliteitseisen in Nederland zijn zeer hoog: kijk maar eens naar hoe veel zwaarder de mammoetlijn is in vergelijking met Duitse dubbele tonmasten zoals ze in het Rührgebiet staan. Die houden het ook, dus de mammoetlijn is qua sterkte van de masten overgedimensioneerd.
Dit vermogen kan voorlopig niet ondergronds en moet dus wel aan een bovengrondse lijn hangen. En aan de 48 geleiders doe je niets. Maar omdat een nieuwe mammoetlijn in Zeeland waarschijnlijk op een totale oorlog uitdraait, kan met met een wintracklijn er in ieder geval nog mee aankomen dat dan maar de hoogspanningsmasten in elk geval zo minimalistisch mogelijk zijn gehouden.

Wanneer je een flinke lijnhoek maakt met twee wintracks waar vier 380 kV-circuits van 2635 MVA aan hangen, zullen ze zich overigens flink moeten afvragen of je niet ook met een veel stijvere mastconstructie niet toch weer teveel doorbuiging krijgt. De AMS-620 fasedraden bij een spanveld van 350 meter wegen per bundel meer dan twee ton, zodat er per paal een gewicht van ruim 24 ton moet worden getorst onder een hoek. En dan komt daar ook de afspanning nog bij: bij wintracks staat alles nogal strak en bij een HB krijg je dan een enorme belasting van de wel heel smalle basis.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door BaDu » 19 jun 2016 12:39

De N-2 strategie gaat niet op wanneer de vier circuits aan een mast hangen. Mast weg? 4 verbindingen weg!
Dus zal TenneT de vier circuits willen scheiden over twee masten. Zeker gezien de onderhoudsproblematiek bij wintracks.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Knarvel » 19 jun 2016 13:02

Maar met 50m hoge wintracks die plm. 8 meter uit elkaar staan kan je ook niet van twee volledig onafhankelijke masten spreken... dus ook daar: een mast omgevallen mogelijk 4 circuits weg... Afhankelik van of de binnenbocht- of de buitenbochtpaal omvalt.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Peter » 19 jun 2016 13:21

Of men moet voor het Belgische mastontwerp kiezen zoals nu iets verderop bij het Stevinproject worden toegepast. Toch een lage compacte mast en deze zijn ook makkelijk naast elkaar te bouwen en onafhankelijk van elkaar te onderhouden.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Documenten over Wintrackmasten type II

Bericht door Shrek » 19 jun 2016 23:18

Hans schreef:En aan de 48 geleiders doe je niets.
Dat is ook niet waar. Elia heeft in Stevin de vierbundels vervangen door tweebundels met dezelfde capaciteit: de zogenaamde HTLS-geleiders. HTLS staat voor High Temperature Low Sag. Deze geleiders kunnen veel warmer worden dan gewone AMS-kabeltjes waardoor ze dubbel zoveer stroom per geleider kunnen verzetten. Met deze technologie kan die 48 dus tot 24 gebracht worden

Plaats reactie