ALEGrO

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: ALEGrO

Bericht door Hans » 15 mei 2020 22:20

Oef, zeg dat wel. Voor wie er toen op de Nemo open dag ook bij waren, wat een geluk dat we die kans gepakt hebben. :shock:
Omdat Tennet met COBRA geen open dag heeft gehouden, ALEGrO hem nu noodgedwongen moet annuleren en er op afzienbare termijn ook geen nieuwe HVDC-projecten concreet op stapel staan, blijkt Nemo plotseling de enige kans te zijn geweest die er überhaupt was om een keer een converterhal van binnen te zien. Zo blijkt maar weer, denk niet te snel van ach ja, dat doe ik een andere keer wel. Soms komt die keer niet.

Het filmpje laat inderdaad een grote gelijkenis zien met de hardware van Nemo. Op zich ook niet verrassend met dezelfde leveranciers, dezelfde AC-aansluitspanning, dezelfde capaciteit en slechts een verschil in de DC-spanning van de interconnector zelf.
In elk geval nog wel aardig dat er tenminste een filmpje en aan pagina op de site van Elia aan is gewijd. Nu maar afwachten wanneer hij klaar genoeg is om getest te gaan worden. Klinkt als een goede gelegenheid voor een Belgisch biertje ergens aan de rand van de Ardennen, vermits een en ander dan weer mogelijk is natuurlijk.

PJK
380 kV
Berichten: 761
Lid geworden op: 31 mei 2019 17:18
Dichtstbijzijnde trafo: ‘s-Graveland 150kV

Re: ALEGrO

Bericht door PJK » 15 mei 2020 22:23

Shrek schreef:
15 mei 2020 21:57
als troost heeft Elia een filmpje gemaakt over het bijna afgewerkte conversiestation: https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... n?clang=nl
In de begeleidende tekst benoemen ze dat de stroom in België vertrekt en in Duitsland aankomt. Lijkt me in de praktijk eerder dat het vermogenstransport de andere kant op nodig is...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: ALEGrO

Bericht door Shrek » 15 mei 2020 22:37

PJK schreef:
15 mei 2020 22:23
Shrek schreef:
15 mei 2020 21:57
als troost heeft Elia een filmpje gemaakt over het bijna afgewerkte conversiestation: https://www.elia.be/nl/infrastructuur-e ... n?clang=nl
In de begeleidende tekst benoemen ze dat de stroom in België vertrekt en in Duitsland aankomt. Lijkt me in de praktijk eerder dat het vermogenstransport de andere kant op nodig is...
Dat is niet noodzakelijk zo. België heeft vandaag een heel groot geïnstalleerd vermogen, relatief gezien meer dan vele landen in het oosten.
Gemiddeld gezien zal dat grote productiepark dus voor export zorgen, dat zien we vandaag heel erg (door het lagere verbruik). Maar ook vorig jaar waren er al grote periodes met elektriciteitsexport. Het is enkel wanneer het grote geïnstalleerde vermogen van wind en zon niets levert dat België met een belangrijk tekort zit en heel veel moet importeren.
Het beste voorbeeld is hier wel de Nemo-kabel, die heeft in zijn hele levensduur tot nu toe bijna alleen maar geëxporteerd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: ALEGrO

Bericht door Shrek » 15 mei 2020 22:38

Hans schreef:
15 mei 2020 22:20
Oef, zeg dat wel. Voor wie er toen op de Nemo open dag ook bij waren, wat een geluk dat we die kans gepakt hebben. :shock:
Dat was inderdaad een gouden kans blijkt achteraf, ik ben heel blij dat we dat gedaan hebben :mrgreen:

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: ALEGrO

Bericht door Shrek » 21 okt 2020 16:56

De eerste testen zijn inmiddels begonnen !

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: ALEGrO

Bericht door pietje » 21 okt 2020 23:44

Benieuwd in welke richting deze verbinding het meeste gaat gebruikt worden.
Bij Nemo was dit eenvoudig te voorspellen, maar voor ALEGrO gaat het toch meer richting evenwicht vermoed ik, afhankelijk van de evolutie van de productiecapaciteit de volgende jaren.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: ALEGrO

Bericht door ktf » 30 okt 2020 09:09

Misschien een rare vraag, maar waarom lijken DC interconnectors zoveel minder capabel dan AC interconnectors?

De interconnectie bij Zandvliet is 2 x 1400MVA en wordt 3 x 1400MVA, bij Van Eyck is het eveneens 2 x 1400 MVA, en dit project is 'maar' 1000MW? Dat verschil zit hem toch zeker niet alleen in het blindvermogen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: ALEGrO

Bericht door Shrek » 30 okt 2020 09:19

ktf schreef:
30 okt 2020 09:09
Misschien een rare vraag, maar waarom lijken DC interconnectors zoveel minder capabel dan AC interconnectors?

De interconnectie bij Zandvliet is 2 x 1400MVA en wordt 3 x 1400MVA, bij Van Eyck is het eveneens 2 x 1400 MVA, en dit project is 'maar' 1000MW? Dat verschil zit hem toch zeker niet alleen in het blindvermogen?
Zandvliet wordt zelfs 4x1400MVA ;)
Het grootste verschil is natuurlijk dat er in Zandvliet een stevige luchtlijn staat en men naar Duitsland alles ondergronds wou hebben. Een DC-luchtlijn had gemakkelijk 4x zoveel stroom kunnen verzetten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: ALEGrO

Bericht door pietje » 30 okt 2020 09:34

Ik denk dat je ook de kosten van die DC convertorstations niet mag onderschatten als factor.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: ALEGrO

Bericht door ktf » 30 okt 2020 19:34

Shrek schreef:
30 okt 2020 09:19
Het grootste verschil is natuurlijk dat er in Zandvliet een stevige luchtlijn staat en men naar Duitsland alles ondergronds wou hebben. Een DC-luchtlijn had gemakkelijk 4x zoveel stroom kunnen verzetten.
Ik heb er helemaal geen verstand van, maar is dat geen kwestie van meer kabels in de grond leggen? Suedlink wordt 2 x 2000MW HVDC. En bij Delft hebben ze al jaren geleden 2 x 2635MVA in de grond gelegd natuurlijk. Is dat appels met peren vergelijken?
pietje schreef:
30 okt 2020 09:34
Ik denk dat je ook de kosten van die DC convertorstations niet mag onderschatten als factor.
Uiteraard zijn dat dure dingen, maar het lijkt me dat die ook min of meer lineair schalen. Dan blijft de vraag staan: waarom is deze interconnector zoveel kleiner dan de interconnectoren van België met Nederland? Zwaardere verbinding kost meer, maar levert ook meer op. Is het misschien dat het bij bovengrondse AC praktischer is om meteen op de groei aan te leggen, en bij DC niet?

Plaats reactie