Er hangt iets moois in de lucht

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Tom » 21 apr 2016 09:07

ok, mooi dat jullie ook wel in Meeden willen kijken. Inderdaad zou een beetje fraai weer gewenst zijn, al zijn de verwachtingen voor de temperatuur niet al te best. Maar belangrijkste is of het droog is en een beetje zonnig liefst voor de foto's. De afgelopen drie dagen zou het prima zijn geweest . Als de datum nadert moeten we maar eens kijken wat de beste dag wordt.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door BaDu » 21 apr 2016 09:55

Plan niet op mijn beschikbaarheid (die is te onvoorspelbaar), maar ik kom als het past.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 26 apr 2016 09:10

Het had eergisteren al zullen gebeuren, maar zoals wel vaker ging er net wat meer tijd zitten in enkele kleine dingen. Vanavond is het dan toch zover en geven we de jubileumsite in bescheiden kring vrij via Schakelveld 51. Aanvullingen en commentaren zijn dan (intern) welkom.

De onlinezetting voor het publiek komt pas op 01 mei, door middel van de voorpagina van de mainsite.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
coevorden stroom
middenspanning
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 apr 2014 16:16

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door coevorden stroom » 26 apr 2016 16:32

wanneer is de lijn precies in gebruik genomen
dat kan ik mij niet zo goed plaatsen
ongeveer 2 mei toch

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 26 apr 2016 23:24

Precies 2 mei zelfs.
Dat is in elk geval de dag waarop de 380 kV-circuits van Zwolle-Meeden onder spanning werden gebracht, waarmee het project elektrisch gezien werd opgeleverd. (De technische oplevering van Meeden-Eemshaven was al wat eerder en de officiële ingebruikname door de minister was pas in september, maar je moet toch een keer een datum kiezen.)

Vanwege een onvoorziene maar zeer welkome technische ontdekking (men leert iedere dag bij) heb ik een last-minute wijziging op een van de twee toekomstige portalpagina's doorgevoerd. Die moet nog even af en ik ga niet aan nachtwerk beginnen voor hobbywerk. Morgen komt ie dan echt, want het wordt toch graftakkeweer. Beter een goede site neerzetten dan als een verzopen kat over de vrijmarkt slenteren. Zo is het ook.



@Ot: jouw tekstlap heb ik inmiddels ook op de site in aanbouw gezet, die kan dus meegenomen worden vandaag.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 27 apr 2016 10:32

Zie inmiddels Schakelveld 51.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Peter » 27 apr 2016 11:41

Ik heb al e.e.a. gelezen en het ziet er top uit! Echt een fantastische verzameling informatie over Zwolle - Meeden. Ook de achtergronden en tracékeuze's vind ik erg interessant. Ook heb ik met veel aandacht het verhaal van Tom gelezen, het brengt bij mij ook herinneringen naar boven uit de periode dat de oostring in Twente werd gebouwd. Gelukkig heb ik daar toch nog redelijk wat van gezien om dat destijds mijn opa en oma in de buurt van het tracé woonden.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Knarvel » 27 apr 2016 20:09

Een vraagje aan de rand van dit onderwerp... Welke was/waren de eerste 380kV-lijnen en stations en wanneer werden die gebouwd?

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 27 apr 2016 21:49

Op het randje dan maar. Voor wie het 50-jarig jubileum van 380 kV in Nederland wil vieren.

Dat was de verbinding Geertruidenberg-Eindhoven. De kleerkastenlijn met die drie circuits erin. Uit het hoofd 1966 of 1967 in dienst gesteld. Hoewel het daarna niet lang zou duren of een handvol andere verbindingen werd ook in dienst gesteld. In 1972 was de helft van de landelijke ring reeds gereed, vanaf Diemen via Krimpen, Geerttruidenberg, Eindhoven, Maasbracht en tot aan Dodewaard. Toen ging dat met een noodvaart.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Peter » 27 apr 2016 22:43

Hmmm, wellicht is 50 jaar 380kV ook een leuk thema op de site Maar wat betreft Geertruidenberg - Eindhoven, die is toch eerst deels met 150kV in bedrijf gegaan en een paar jaar later pas op 380kV?

Plaats reactie