Er hangt iets moois in de lucht

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
michel
380 kV
Berichten: 1385
Lid geworden op: 14 mar 2015 17:27
Dichtstbijzijnde trafo: Papendrecht

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door michel » 28 apr 2016 00:23

Hans schreef:Op het randje dan maar. Voor wie het 50-jarig jubileum van 380 kV in Nederland wil vieren.

Dat was de verbinding Geertruidenberg-Eindhoven. De kleerkastenlijn met die drie circuits erin. Uit het hoofd 1966 of 1967 in dienst gesteld. Hoewel het daarna niet lang zou duren of een handvol andere verbindingen werd ook in dienst gesteld. In 1972 was de helft van de landelijke ring reeds gereed, vanaf Diemen via Krimpen, Geerttruidenberg, Eindhoven, Maasbracht en tot aan Dodewaard. Toen ging dat met een noodvaart.
Ook dat lijkt mij een leuk idee,50 jaar 380kv in de Lage Landen.Die kleerkasten kunnen inderdaad een mooi thema zijn voor de viering ,maar eerst Zwolle-Meeden-Eemshaven.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door ElektroThriller » 28 apr 2016 09:27

En Koppelnet V1.0 is in 1953 in gebruik genomen.
En het tijdstip waarop er 1 x 220 kV op Meeden-Diele werd geplaatst is ook bekend.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Shrek » 28 apr 2016 10:39

Zeer leuk gedaan die site. Dit gaat wel wat volk trekken denk ik

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Tom » 28 apr 2016 23:30

Heel leuk inderdaad, ik vind ook de presentatie erg creatief gemaakt hulde daarvoor.
Het verhaal van de landeigenaar geeft ook een heel boeiend inkijkje. Er komt heel wat op je af als je het zo leest. Erg interessant vond ik de observatie dat elk mastdeel door een aparte ploeg wordt gebouwd. Ook dat de heli er mede voor de bouwsnelheid is geweest, was mij nog niet bekend. Het verhaal van Ot heb ik ook met veel plezier en herkenning gelezen. Nu nog pogen om het verhaal van een (oud) werknemer er aan toe te voegen.

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Peter Forbes » 01 mei 2016 08:28

1 mei, spannend

Ik heb al een beetje zitten grasduinen op de site en het ziet er erg indrukwekkend uit. Leuk ook die achtergrond verhalen. Ook dat reis mee verhaal is erg leuk opgezet. Helaas hikt Prezi nogal op mijn PC, maar met de pijltjes is het goed te doen.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door ElektroThriller » 02 mei 2016 12:40

Het onderdeel Verhalen vind ik heel leuk. Wellicht is een aanvulling mogelijk in de vorm van het tweedelige 'Tracéontwerp en landschappelijke aspecten van 380 kV Zwolle- Eemshaven' dat op de site van Jhon van Veelen is te vinden. Het kan zijn dat een (c)-kwestie een belemmering vormt.
Misschien is het leuk om een tegenhanger van een contemporaine SEP-brochure te publiceren, bijvoorbeeld een brochure uit circa 1954/55 waarvan ik kopieën bezit. Ook de 'Electriciteitsvoorziening van Nederland' uit 1963 behoort tot de mogelijkheden.
Tot slot eigen werk in de vorm van het vanuit Bad Nieuweschans per auto en per fiets in oktober/november bezoeken van regionale masten, en dan natuurlijk uitsluitend Meeden.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Shrek » 06 mei 2016 17:14

Vandaag heb ik de lijn Zwolle-Eemshaven voor het eerst gezien. Niet vanop de grond zoals jullie op het forumuitje (waar ik jammer genoeg niet bij kon zijn), maar hoog vanuit de lucht.
Ik zat namelijk op een vlucht van St-Petersburg naar Brussel en die vloog zowat heel Nederland over. Ik kon gelukkig vanaf Denemarken de hele kustlijn volgen, dus wist ik waar te kijken en jaja: iets voorbij de Eems-baai zag ik het kanaal richting Groningen met 2 gigantische masten erlangs. Ik kan dus bevestigen dat Meeden-Eemshaven vanop 10km hoogte te zien is !

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Ot » 13 mei 2016 19:48

Er heel hoog overheen vliegen met een lijnvlucht, dat is wel heel gaaf!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Hans » 11 okt 2016 18:12

De jubileumsite is na het verstrijken van de maand mei niet offline gehaald en gewoon blijven staan.
Dat bleek een paar weken terug maar goed ook. Dankzij een lezer die destijds bij de aanleg betrokken is geweest hebben we er zowaar nog een uniek stukje nieuwe content bij gekregen.

Een zestien minuten lange voorlichtingsvideo, genaamd 'Een Duidelijke Lijn'. Enkele bekende personen en gezichten komen in beeld, alsmede het proces van aanleg in bouw, gezet in een context van het eeuwige schipperen en op hun tenen lopen wat netbeheerders al sinds hun ontstaan eigen is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Er hangt iets moois in de lucht

Bericht door Peter » 11 okt 2016 19:16

Wow dat is een mooie vondst!!! Ik heb ooit eens een amateurvideo van Zl-Mee gezien waarop de lijn in aanbouw is, maar deze is nog veel interessanter met o.a. fraaie beelden van het trekken van de lijnen over het Eemskanaal, fraaie beelden van de Mammoetmasten in de menie en katrollen onder de isolatorkettingen maar ook mooie beelden van bovenin een mast Ik heb deze gelijk maar even van YouTube gedownload

Plaats reactie