Conductor gallop in het noorden van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Mark » 09 jan 2016 12:07

Het lijndansen heeft waarschijnlijk een "slachtoffer" geëist, er is een kabel uit z'n schoen geschoten en bungelt nu dus boven de weg. Klik

De Hooiweg in Zijldijk ligt in Noord-Groningen en passeert de 220 kV Robbenplaat - Vierverlaten. GMaps

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Mark » 09 jan 2016 12:56

Hier staan paar foto's maar een goede indruk van de schade krijg ik nog niet.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door ElektroThriller » 09 jan 2016 13:05

Mark schreef:Het lijndansen heeft waarschijnlijk een "slachtoffer" geëist, er is een kabel uit z'n schoen geschoten en bungelt nu dus boven de weg. Klik
Hulde voor het bovenop het nieuws zitten! En er wordt/is meteen wat aan gedaan. Ik heb ze wel eens van dichtbij gezien: lieren om de geleider aan te trekken, met een ratelmechanisme. Waarna een en ander weer op de juiste doorhang wordt gefixeerd. In de foto van RTVN is er in beide richtingen al een trekdraad aanwezig, in afwachting van verdere activiteiten.
Edit. Ik heb de foto van de heer Wildeboer nog eens goed bekeken. De 220kV-lijn heeft 6x3 dubbelgeleiders. Eentje daarvan is uit de linker klem losgeschoten. In de rechterklem is de draad nog gefixeerd. Het losse uiteinde (kennelijk is er post de facto gezaagd) is duidelijk te zien.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 09 jan 2016 13:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Hans » 09 jan 2016 13:29

Insgelijks Mark, hulde. Ik werd zonet getipt door een collega-weergeïnteresseerde op Whatsapp.(We moeten als hoogspanningsgeïnteresseerden toch maar eens aan zoiets gaan geloven, zoals al eerder door meer mensen gesuggereerd. Voor dit soort dingen kan het een uitkomst zijn. Volgende week zal ik eens kijken.)

Voor dit soort dingen was al enige vrees. Tennet meldde immers al dat er enige schade was ontstaan zo hier en daar. Lijndansen vraagt veel van het materiaal en het is nog niet gezegd dat het bij één zo'n klem blijft. De kans is groot dat men in Arnhem op de berg stevig zit te balen vandaag. Naast de fysieke schade is ook de imagoschade van vervolggebeurtenissen na het lijndansen natuurlijk niet erg gewenst.

We zullen kort iets op de voorpagina zetten, hoewel er weinig te zeggen is.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door ElektroThriller » 09 jan 2016 14:01

Hans schreef:(...)(We moeten als hoogspanningsgeïnteresseerden toch maar eens aan zoiets gaan geloven, zoals al eerder door meer mensen gesuggereerd. Voor dit soort dingen kan het een uitkomst zijn. Volgende week zal ik eens kijken.)
Whatsapp werkt op basis van je telefoonnummer en de aanwezigheid van (gratis) Wifi, hetgeen in huize ET aanwezig is. Ik whatsapp voor het snelle werk met Michel. Je kunt een groupsapp aanmaken. In huize ET is er een groupsapp voor nieuwe foto's van het nieuwste kleinkind. De reacties van diverse tantes, zussen en you name it zijn wel eens van het type meer van hetzelfde. Soms ook onbenullig. Je hebt ergens een lunch, maakt een foto van het voedsel en appt die foto naar je vriendinnen. Dat zijn dan alfavrouwtjes op de apenrots. Ik neem aan dat er in de context van het forum alleen serieuze berichten zijn. Hierbij meld ik mij aan voor de OSM-groepsapp (Ons Soort Masten).
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Peter » 09 jan 2016 14:40

Ik zag de foto net ook al op nosnieuws.nl voorbij komen, maar nu zie ik in elk geval toch een duidelijke foto van de schade. Als ik dit zo zie zal er in die omgeving vast nog wel meer schade zijn. Ondanks de mogelijke imagoschade denk ik toch dat TenneT er weinig aan kon doen dat deze schade is opgetreden aangezien volgens mij vrijwel alle hoogspanningslijnen in het noordoosten last hadden van lijndansen door de weersomstandigheden.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Mark » 09 jan 2016 15:47

ElektroThriller schreef:Hulde voor het bovenop het nieuws zitten!
Geen dank, zag het ook gewoon maar voorbij komen . Idee van een WA-groep lijkt mij trouwens wel geinig.

Inmiddels heeft TenneT aangegeven nog een keer goed te gaan controleren. Bij nu.nl staat ook een nogal kort filmpje klik.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Nico uit Gouda » 09 jan 2016 17:23

Lees daarom nu ook http://www.dvhn.nl/groningen/TenneT-gaa ... 10691.html
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Plaats reactie