Conductor gallop in het noorden van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door maurice » 04 jan 2016 21:09

TomBorger schreef:Wat ik me ook afvraag: zijn die geleiders dan zo koud, door de stroom worden ze toch verwarmd. Zeker bij Vierverlaten - Zeyerveen werden toch hoge temperatuur geleiders toegepast?
Op de verbinding Vierverlaten - Zeyerveen zit een AMS 882 mm2 geleider. Dit is geen hoge temperatuurgeleider.

En het klopt dat de geleiders worden opgewarmd, maar bewegende wind koelt heel goed. Voor normale geleiders (lees: anders dan hoge temperatuurgeleiders) geldt een maximale temperatuur van 70 a 80 graden. Dat geldt bij nominale belasting en tamelijk worst-case omstandigheden (30 graden omgevingstemperatuur, 0,6 m/s wind en 1000 W/m2 zon-instraling).
Bij die omstandigheden is het temperatuursverschil tussen de geleider en de lucht dus zo'n 70 - 30 = 40 graden.
Bij een twee-circuit verbinding wordt ieder circuit normaliter hooguit 50% belast (N-1). De verliezen gaan kwadratisch met de stroomstrerkte, dus bij 50% belasting heb je maar een kwart van de verliezen. Nou is het verband tussen het temperatuursverschil en de verliezen vast niet helemaal lineair, maar als we voor het gemak aannemen dat het in de buurt zit, dan heb je in normale omstandigheden slechts een kwart van die 40 graden, dus 10 graden temperatuursverschil (bij nog steeds 0,6 m/s wind en 1000 W/m2 zon).
Als er dan geen zon is en het waait flink, dan heb je nog maar een klein beetje van de 10 graden. En een verbinding wordt ook vrijwel nooit tot aan 50% belast.

Ik schat dat het temperatuursverschil tussen de geleiders en de omgevings daarom maar een paar graden zal zijn. Met een paar graden vorst zal er dan weinig ijs smelten.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door maurice » 04 jan 2016 21:12

Ot schreef:Volgens Tennet is er geen blijvende schade maar van andere kortsluitingen weten we dat er dan vonk erosie aan de draden kan zijn. zou dat dan wel meevallen of zou dit echt slecht zijn voor de verbindingen zodat de draden misschien wel gerepareerd moeten worden?
Het kan bij kortsluiting gebeuren dat er één of enkele tieren (de losse draden waaruit de gehele geleider is samengesteld) doorbranden. Dat kan worden hersteld met reparatie-spiralen die je om het beschadigde deel wikkelt.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Tom » 04 jan 2016 21:40

Dat klinkt plausibel van dat kwadratische verband, in dat geval is de opwarming heel gering. Tijdens de rijpsituatie van 22 dec 2007 kon je bij de lijn Zwolle - Hoogeveen heel goed zien welke drie geleiders onder spanning stonden en welke drie niet. Er zat geen rijp aan de onder spanning staande draden. Maar toen zal het vrijwel windstil zijn geweest.
DSC_3982 bew kl.jpg
DSC_3982 bew kl.jpg (64.76 KiB) 7808 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Hans » 04 jan 2016 21:53

Mooi voorbeeld. Ik was dus niet de enige die dat was opgevallen bij het maken van de kalender, Tom.
Wat mij overigens ook opviel was de vreemde configuratie (en dito randstaafschildering) van de geleiders, maar dat is een ander verhaal.

Op dit moment heb ik in Holsloot geen nieuwe spanningsdippen meer opgemerkt sinds circa 18.00 uur. Het dagtotaal is tot nu toe slechts drie stuks. Het lijkt er met andere woorden op dat de situatie vandaag alleszins meevalt en/of dat de maatregelen die Tennet probeert te nemen effect hebben.
Vannacht komt er nieuwe ijzel door. Het lijkt er niet op dat het meer dan 10 mm gaat worden, maar met dit soort situaties weet je het maar nooit.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door maurice » 04 jan 2016 22:06

Hans schreef:Mooi voorbeeld. Ik was dus niet de enige die dat was opgevallen bij het maken van de kalender, Tom.
Wat mij overigens ook opviel was de vreemde configuratie (en dito randstaafschildering) van de geleiders, maar dat is een ander verhaal.
Voor de opwaardering van Hessenweg - Vierverlaten was er tussen Zeyerveen en Hessenweg maar één 220kV-circuit. Tussen Zeyerveen en Hoogeveen was het andere circuit in bedrijf op 110 kV (met de aftak voor de vuilverbrander in Wijster), tussen Hoogeveen en Hessenweg was het andere circuit geaard. Bij de eerste mast ten zuiden van het oude 220 kV station in Hoogeveen (123 volgens de oude nummering als ik me goed herinner) werden de fasen zodanig op elkaar aangesloten dat de twee onderste fasen geaard waren, wat inderdaad mooi te zien is op de foto. Dat had te maken met de soms (te?) korte afstand tot de grond. Bij de opwaarding zijn de geleiders ook strakker opgehangen dan voorheen en zijn her en der de ophanging aangepast. Er zit bijvoorbeeld ook een paar keer een hangende afspanning in om nog wat extra centimeters te winnen (al weet ik niet zeker of dat tussen Hessenweg en Hoogeveen zit of tussen Hoogeveen en Vierverlaten).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Tom » 04 jan 2016 22:16

Ja, dat klopt, in 2007 was er een cicuit dat van Heessenweg rechtsreeks naar Zeyerveen doorliep. Mast 123 stond inderdaad bij Hoogeveen en markeerde de laatste mast van het IJsselcentrale type. In zowel het stuk tussen Hessenweg en Hoogveen als het vervolg naar Vierverlaten komt de V-ophanging voor, zij het in het eerste deel slechts in het eerste vak na Hessenweg.

@Maurice: je komt over als een aardig ingewijd iemand. Ben je werkzaam bij iets met het elektriciteitsnet?

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Nico uit Gouda » 05 jan 2016 17:25

Hallo iedereen. Lees nu http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... ansen.html en de update hiervan op http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... erond.html Hartelijke ijzel-groeten van Nico uit Gouda.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door maurice » 05 jan 2016 21:11

TomBorger schreef:Ja, dat klopt, in 2007 was er een cicuit dat van Heessenweg rechtsreeks naar Zeyerveen doorliep. Mast 123 stond inderdaad bij Hoogeveen en markeerde de laatste mast van het IJsselcentrale type. In zowel het stuk tussen Hessenweg en Hoogveen als het vervolg naar Vierverlaten komt de V-ophanging voor, zij het in het eerste deel slechts in het eerste vak na Hessenweg.
Yep, in het deel tussen Hessenweg en Hoogeveen is dat op het laatste moment nog gewijzigd i.v.m. magneetvelden. Er zaten ooit fase-wisselingen in het trace bij mast 41 (of daar in de buurt), bij mast 121 en nog ergens daartussen in. Tussen Hessenweg en 41 en tussen 121 en Hoogeveen waren de klokgetallen in de oude situatie (nog voor de ombouw naar één 220 kV circuit) zodanig dat de magneetveldzone smaller was dan tussen 41 en 121. Om de magneetveldzone na de opwaardering niet breder te laten worden dan in die oude situatie zijn op die delen V-ophangingen toegepast. Op het deel tussen 41 en 121 was de zone in het verleden al breder door de ongunstige klokgetallen, waardoor de magneetveldzone na de opwaardering (maar dan uiteraard met gunstige klokgetallen) niet breder was dan in het verleden.

In het deel tussen Hoogeveen en Vierverlaten was de keuze voor V-ophangingen met name gemaakt op constructieve gronden (en ook deels t.b.v. magneetvelden). Zonder V-ophanging zou er veel meer verzwaring van de masten nodig zijn geweest.

De benodigde verzwaring van het deel Hessenweg - Hoogeveen waren overigens ook relatief gering, omdat de lijn oorspronkelijk was ontworpen voor een 4-bundel, terwijl er maar een 2-bundel in hing (geleidertype weet ik niet meer).
@Maurice: je komt over als een aardig ingewijd iemand. Ben je werkzaam bij iets met het elektriciteitsnet?
Ehh, ja

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door BaDu » 05 jan 2016 23:01

maurice schreef:
@Maurice: je komt over als een aardig ingewijd iemand. Ben je werkzaam bij iets met het elektriciteitsnet?
Ehh, ja

Ahhh ik dacht al, dat moet een vakbroeder zijn
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Knarvel » 06 jan 2016 14:35

Maurice schreef:Om de magneetveldzone na de opwaardering niet breder te laten worden dan in die oude situatie zijn op die delen V-ophangingen toegepast.
Ik begrijp dit niet helemaal, Hoe kan een andere manier van bevestiging aan de traversen de vorm van het magneetveld beinvloeden?

Plaats reactie