Op de verbinding Vierverlaten - Zeyerveen zit een AMS 882 mm2 geleider. Dit is geen hoge temperatuurgeleider.TomBorger schreef:Wat ik me ook afvraag: zijn die geleiders dan zo koud, door de stroom worden ze toch verwarmd. Zeker bij Vierverlaten - Zeyerveen werden toch hoge temperatuur geleiders toegepast?
En het klopt dat de geleiders worden opgewarmd, maar bewegende wind koelt heel goed. Voor normale geleiders (lees: anders dan hoge temperatuurgeleiders) geldt een maximale temperatuur van 70 a 80 graden. Dat geldt bij nominale belasting en tamelijk worst-case omstandigheden (30 graden omgevingstemperatuur, 0,6 m/s wind en 1000 W/m2 zon-instraling).
Bij die omstandigheden is het temperatuursverschil tussen de geleider en de lucht dus zo'n 70 - 30 = 40 graden.
Bij een twee-circuit verbinding wordt ieder circuit normaliter hooguit 50% belast (N-1). De verliezen gaan kwadratisch met de stroomstrerkte, dus bij 50% belasting heb je maar een kwart van de verliezen. Nou is het verband tussen het temperatuursverschil en de verliezen vast niet helemaal lineair, maar als we voor het gemak aannemen dat het in de buurt zit, dan heb je in normale omstandigheden slechts een kwart van die 40 graden, dus 10 graden temperatuursverschil (bij nog steeds 0,6 m/s wind en 1000 W/m2 zon).
Als er dan geen zon is en het waait flink, dan heb je nog maar een klein beetje van de 10 graden. En een verbinding wordt ook vrijwel nooit tot aan 50% belast.
Ik schat dat het temperatuursverschil tussen de geleiders en de omgevings daarom maar een paar graden zal zijn. Met een paar graden vorst zal er dan weinig ijs smelten.