Conductor gallop in het noorden van Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Hans » 03 jan 2016 21:39

Foto's op Weerwoord (uit Drachten) en van Mister Roodeschool himself (Jannes Wiersema) doen vermoeden dat er minder dan 8 mm ijs moet liggen. Beslist geen verhouding tot de 30 mm ijzel van 1987. De grens moet ergens tussen Gasselte en Holsloot liggen: hier bij mij valt nog nét ijzel, maar eerder voor de administratie dan dat het ook echt wat zal doen.

Tot zover ik heb kunnen uitvogelen hebben de Mammoetlijn, de Heveskeslijn, de verbinding naar Winschoten óf die naar Winsum en de drievlakslijn Zeyerveen-Vierverlaten er bevestigd last van. (Foto's en ander beeldmateriaal waarop we de mastsoorten kunnen herkennen. Zie je wel, heeft die skill toch eens echt nut. ) Opvallend is dat die lijnen niet allemaal in dezelfde geografische richting lopen. Wat dus precies de achtergrond van deze situatie is laat zich minder eenvoudig uitleggen dan de situatie van tien jaar terug.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Shrek » 03 jan 2016 21:44

TomBorger schreef:Tjonge wat een uitzwaai. En voor mij opvallend hoe weinig beweging er ogenschijnlijk bij de isolatorkettingen zit. Hoeveel ijs zou er op zitten? Zoveel neerslag is er toch niet gevallen.
Het heeft niet zozeer met neerslag te maken, in tegendeel zelfs: bij veel neerslag krijg je net minder ijsafzetting.
Het gaat meer om een combinatie van luchtvochtigheid en temperaturen net rond het vriespunt, dan ontstaat er enkel ijs op koude voorwerpen (zoals hoogspanningskabels) en niet in de lucht (sneeuw).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Tom » 03 jan 2016 22:16

8 mm als ijzel is toch best aanzienlijk, dat komt niet heel vaak voor, vaak is het maar een dun laagje. Wat ik me ook afvraag: zijn die geleiders dan zo koud, door de stroom worden ze toch verwarmd. Zeker bij Vierverlaten - Zeyerveen werden toch hoge temperatuur geleiders toegepast?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Shrek » 03 jan 2016 22:19

TomBorger schreef:8 mm als ijzel is toch best aanzienlijk, dat komt niet heel vaak voor, vaak is het maar een dun laagje. Wat ik me ook afvraag: zijn die geleiders dan zo koud, door de stroom worden ze toch verwarmd. Zeker bij Vierverlaten - Zeyerveen werden toch hoge temperatuur geleiders toegepast?
De temperatuur van geleiders hangt heel sterk af van de windsnelheid. Bij windstil weer warmen ze heel snel op, maar wanneer er veel wind staat koelen ze ook enorm snel af. Daarom ook dat meerdere netbeheerders bezig zijn met projecten rond windmetingen om dynamische overbelasting te kunnen toepassen.

De speciale hogetempgeleiders zorgen er alleen maar voor dat er bij windstil weer meer stroom doorkan, maar bij een stevig briesje is er geen verschil meer met gewone geleiders.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Tom » 03 jan 2016 22:25

Ok, bedankt voor de info.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Hans » 03 jan 2016 22:37

We zijn er nog niet vanaf. Zojuist kwamen er twee flinke dippen voorbij in Holsloot. De televisie hield het, maar het laptopje op schoot viel even op zijn batterij terug.

Op dagen zoals deze zien we maar weer eens hoe belangrijk het is dat de hoofdverbindingen redundant en soms ook ringvormig zijn aangelegd. Tot nu toe heeft geen enkele dip (tot zover ik weet) een echte storing veroorzaakt. Met een beetje geluk komen we ermee weg.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Peter » 03 jan 2016 22:57

Het ging inderdaad een hele tijd goed, maar rond 22.35 was ik even in de douche en zag ik het licht opnieuw een keer knipperen. Ik hoop ook dat het niet erger wordt dan dit, maar we hebben hoe dan ook vandaag wel een paar spectaculaire beelden erbij gekregen, vooral de vlambogen bij de mammoetlijn...

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door geomario » 04 jan 2016 07:01

Inmiddels linkt RTL Nieuws naar de mainsite: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... en-noorden

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Tom » 04 jan 2016 09:50

Die van 22:35 was hier ook merken.

Ik vraag me wel af hoe zo'n wintrackmast zich zou houden onder dit gallopen. Met name de afspanmasten die al zo krom staan zijn een stuk slapper dan vakwerkmasten.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Conductor gallop in het noorden van Nederland

Bericht door Hans » 04 jan 2016 09:52

Ze schijnen erop berekend te zijn. Ik heb ooit eens gehoord dat ze in uiterste nood bijna vier meter uit het lood getrokken kunnen worden voordat ze bezwijken. Eerder vraag ik me af hoe die V-braces zich houden als er lijndansen optreedt: de bovenste isolator is niet op drukkracht berekend.

Inmiddels valt er sneeuw in het grootste deel van Noord Nederland. Bovenop de ijzel, samen met enige zuidoostenwind (die overigens allesbehalve hard is). Het was in mijn overalletje in ieder geval verhipte koud buiten op de boerderij zojuist.

Sinds 06.30h heb ik hier in het noorden (voor Googelaars: oost Drenthe, in het 110 kV-net) geen stroomdippen meer opgemerkt. Misschien hebben we het ergste nu gehad.

Vanavond wordt er opnieuw ijzel verwacht, maar het komt behoorlijk precies of dat ook op lijndansen uitdraait. Een kleine verandering van temperatuur, snelheid of windrichting kan al grote gevolgen hebben, beide kanten op.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie