Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 02 jan 2022 00:51

larsg schreef:
01 jan 2022 19:41
Dat vindt ik een heel gevaarlijke uitspraak, van jou en de regering. In alle scenario's zal het totale energieverbruik stijgen!
Het aantal elektrische auto's en warmtepompen neemt aan sneltempo toe. Bovendien zet de regering in op een betere spreiding van het verbruik. Dat gaat met kinderziektes gepaard gaan maar ik zie straks EV's en warmtepompboilers lekker in de nacht pruttelen en tijdens perioden van veel renewable productie. Daarmee gaat de beaseload ongetwijfeld toenemen.
Het totale energieverbruik zal niet stijgen, we worden immers steeds efficiënter. Het elektriciteitsverbruik zal wel stijgen, maar dat zal gepaard gaan met een grotere daling in gas/diesel/benzine.

Dat balancingmaatregelen als EV's en warmtepompen op de juiste tijdstippen laten verbruiken is iets wat er absoluut moet komen, liever vandaag dan morgen. Alleen blijven concrete oplossingen helaas uit momenteel.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 02 jan 2022 00:57

kevelek schreef:
01 jan 2022 20:27
Trouwens, Kerncentrales hebben met een netto CO² uitstoot van 5,5g/kWh volgens de meest recente studie van het IPCC ten opzichte van 12g/kWh voor windenergie offshore en 22g/kWh voor zonnepanelen nog steeds een niet te negeren voordeel in het klimaatdebat. Ik ben het zuiver technisch gezien dus volkomen eens om de kerncentrales nooit te laten afregelen zolang andere productiecapaciteit met een hogere CO² uitstoot kan worden af geregeld.
Jamaar wacht, die cijfers zeggen ook niet alles. Bij pakweg gas- en steenkoolcentrales komt het overgrote deel van de CO²-uit de brandstoffen, minder productie is recht evenredig met minder uitstoot. Bij windturbines en PV komt de uitstoot bijna uitsluitend vrij bij de bouw en afbraak ervan, er is bijna geen link tussen elektriciteitsproductie en uitstoot. Windturbines uitzetten zal dus de CO² per kwh gaan verhogen op de momenten dat hij wel draait. Maw: Je bespaart geen CO²-uitstoot door een windturbine uit te zetten.
Kerncentrales zitten er ergens tussenin, maar door hun gigantische vermogens is de uitstoot per kwh sowieso verwaarloosbaar.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 02 jan 2022 01:07

kevelek schreef:
01 jan 2022 20:27
Waarom wil toch altijd iedereen productie afstemmen op de vraag als het op kerncentrales aankomt????
De oplossing is doodeenvoudig, bouw electrolysers die snel hun vermogen kunnen aanpassen en op dergelijke momenten van overvloed aan energie groene waterstof produceren. Probleem opgelost, als je dan ook nog steeds een voldoende groot overschot hebt kunnen die regelbare elektrolysers zelfs het systeem perfect in evenwicht houden zonder de nu noodzakelijke STEG centrales.
Ik geef je volledig gelijk met die theorie. Het enige woord wat niet juist is is "doodeenvoudig". Vandaag zijn er nog geen snelle electrolysers en helaas ziet het er ook niet naar uit dat ze snel gaan komen. Andere grootschalige buffercapaciteit zit er ook niet meteen in. Moest Coo 3 er bijvoorbeeld komen zou het probleem van de overschotten al direct een pak kleiner zijn, maar dat dossier zit blijkbaar muurvast.
Zolang je geen snel regelbare afname of opslag hebt zal die grote hoeveelheid kerncentrales dus een probleem blijven.

Dat je het internationaal moet bekijken is natuurlijk ook juist, maar het bouwen van bijkomende interconnectiecapaciteit neemt ook heel veel tijd in. Zomaar 10GW opsturen uit een winderige Benelux naar een windstille Balkan zit er niet meteen in. Tegen de tijd dat die interconncecties nog beter zijn en er snel regelbare afname/opslag beschikbaar is zitten we alweer zo veel jaren verder. In de tussentijd zit je dan met kerncentrales die aan de limieten van hun afregelcapaciteit gaan geraken en zo het netevenwicht blijven verstoren. De 5GW die we vandaag hebben is teveel, de 2GW lijkt mij een mooi getal om het komende decennium door te komen (of 3GW als Coo3 opeens er toch komt). Voor daarna lijkt het mij veel beter om zoals de Fransen te investeren in nieuwe, flexibele nucleaire technologie. Dat lijkt mij alvast toekomstvaster dan nog veel geld in centrales uit 1970 te gaan stoppen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1804
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 02 jan 2022 09:57

De oplossing ligt bij SMR reactoren:

https://en.wikipedia.org/wiki/Small_modular_reactor

Probleem is alleen dat we nog een jaar of 10 onderweg zijn om die dingen op grote schaal in te zetten. Dus voorlopig zullen bestaande (afgeschreven) centrales nog even in de lucht moeten worden gehouden.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 02 jan 2022 17:58

Shrek schreef:
02 jan 2022 00:57
kevelek schreef:
01 jan 2022 20:27
Trouwens, Kerncentrales hebben met een netto CO² uitstoot van 5,5g/kWh volgens de meest recente studie van het IPCC ten opzichte van 12g/kWh voor windenergie offshore en 22g/kWh voor zonnepanelen nog steeds een niet te negeren voordeel in het klimaatdebat. Ik ben het zuiver technisch gezien dus volkomen eens om de kerncentrales nooit te laten afregelen zolang andere productiecapaciteit met een hogere CO² uitstoot kan worden af geregeld.
Jamaar wacht, die cijfers zeggen ook niet alles. Bij pakweg gas- en steenkoolcentrales komt het overgrote deel van de CO²-uit de brandstoffen, minder productie is recht evenredig met minder uitstoot. Bij windturbines en PV komt de uitstoot bijna uitsluitend vrij bij de bouw en afbraak ervan, er is bijna geen link tussen elektriciteitsproductie en uitstoot. Windturbines uitzetten zal dus de CO² per kwh gaan verhogen op de momenten dat hij wel draait. Maw: Je bespaart geen CO²-uitstoot door een windturbine uit te zetten.
Kerncentrales zitten er ergens tussenin, maar door hun gigantische vermogens is de uitstoot per kwh sowieso verwaarloosbaar.
Toch ook even nuanceren: een gascentrale, die niet continu aan exact hetzelfde vermogen kan draaien, maar moet regelen om fluctuaties van wind- en zonneproductie op te vangen, zal ook een minder goed rendement halen dan als ze gewoon aan vollast kan draaien.
Dit geld vooral voor de CCGT's die Engie wil bouwen om de kernuitstap op te vangen.
Daarom is de uitstoot niet volledig evenredig met de geproduceerde kWh, maar zal een gascentrale die bv. op een week tijd gemiddeld 50% van de capaciteit draait (varierend tussen 30 en 100%) niet 50% CO2 uitstoot hebben, maar eerder ergens tussen 60 en 70%.

Vooral op de momenten dat een gascentrale voor korte tijd erg teruggeregeld moet worden om daarna terug naar 100% te gaan, zal de uitstoot op dat moment amper lager liggen dan dat de centrale gewoon aan 100% was blijven werken.

Dweep
150 kV
Berichten: 153
Lid geworden op: 16 mei 2017 02:48
Dichtstbijzijnde trafo: Ridderkerk

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Dweep » 02 jan 2022 18:26

Dan nog niet meegenomen wat als de CCGT meermaals in paar dagen stop start instructies moet volgen, dan is het rendement nog verder te zoeken :grotegrutten:

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 03 jan 2022 19:19

Die CCGT's gaan toch bijna volledig in baseload draaien...

De momenten dat we wind en zon teveel hebben worden druk gerapporteerd maar dit nog altijd procentueel een klein deel van de tijd...

De beste oplossing lijkt me juist een uitbreiding van het nucleair park naar 10GW. Volop inzetten op de elektrificatie van vervoer (ook schepen) en warmtepompen. Overtollige capaciteit kan in het stuwmeer van Coo 1+2+3 + batterijen (1à2GW lijkt me optimaal) + elektrolizers.

Die gascentrales moeten er eigenlijk allemaal komen om de huidige vloot te vervangen. Die moeten we maar deels op waterstof laten draaien uit de elektrolizers + eventuele dure import waterstof.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 03 jan 2022 19:49

Shrek schreef:
02 jan 2022 01:07
kevelek schreef:
01 jan 2022 20:27
Waarom wil toch altijd iedereen productie afstemmen op de vraag als het op kerncentrales aankomt????
De oplossing is doodeenvoudig, bouw electrolysers die snel hun vermogen kunnen aanpassen en op dergelijke momenten van overvloed aan energie groene waterstof produceren. Probleem opgelost, als je dan ook nog steeds een voldoende groot overschot hebt kunnen die regelbare elektrolysers zelfs het systeem perfect in evenwicht houden zonder de nu noodzakelijke STEG centrales.
Ik geef je volledig gelijk met die theorie. Het enige woord wat niet juist is is "doodeenvoudig". Vandaag zijn er nog geen snelle electrolysers en helaas ziet het er ook niet naar uit dat ze snel gaan komen. Andere grootschalige buffercapaciteit zit er ook niet meteen in. Moest Coo 3 er bijvoorbeeld komen zou het probleem van de overschotten al direct een pak kleiner zijn, maar dat dossier zit blijkbaar muurvast.
Zolang je geen snel regelbare afname of opslag hebt zal die grote hoeveelheid kerncentrales dus een probleem blijven.

Dat je het internationaal moet bekijken is natuurlijk ook juist, maar het bouwen van bijkomende interconnectiecapaciteit neemt ook heel veel tijd in. Zomaar 10GW opsturen uit een winderige Benelux naar een windstille Balkan zit er niet meteen in. Tegen de tijd dat die interconncecties nog beter zijn en er snel regelbare afname/opslag beschikbaar is zitten we alweer zo veel jaren verder. In de tussentijd zit je dan met kerncentrales die aan de limieten van hun afregelcapaciteit gaan geraken en zo het netevenwicht blijven verstoren. De 5GW die we vandaag hebben is teveel, de 2GW lijkt mij een mooi getal om het komende decennium door te komen (of 3GW als Coo3 opeens er toch komt). Voor daarna lijkt het mij veel beter om zoals de Fransen te investeren in nieuwe, flexibele nucleaire technologie. Dat lijkt mij alvast toekomstvaster dan nog veel geld in centrales uit 1970 te gaan stoppen.
Bij het googelen achter de regelsnelheid van een electrolyser kwam ik op dit artikel https://biblio.ugent.be/publication/868 ... 688783.pdf Het betreft een studie waarbij men voor het Belgische HS net een studie maakt over hoe electrolysers zouden kunnen bijdragen aan grid stability.
Kort samengevat is het perfect mogelijk om dergelijk concept op te zetten. De elektrolyser moet wel binnen bepaalde grenzen bedreven worden om zo min mogelijk levensduurte te verliezen. Het is echter eerder economisch gezien problematischer om uitsluitend met de geproduceerde waterstof een businesscase te maken. Daarvoor was de investeringskost te hoog. Bijkomende participatie aan de primaire reserve door de electrolyser als baseload aan 55% vermogen uit te baten bleek een betere methode te zijn en was wel economisch haalbaar.
Zoals zo vaak is dus niet de techniek maar wel het economisch model de reden dat zaken niet van de grond komen.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 03 jan 2022 21:01

Regelsnelheid van electrolysers is zeker niet het probleem.
Het probleem is eerder rendabiliteit: Die dingen zijn zo duur dat je er eigenlijk maar iets aan verdient zodra ze 24/24 vollast kunnen werken, net als eender welk chemisch bedrijf. Aan de normale groothandels elektriciteitsprijs gaat dat al een hele uitdaging zijn om ooit uit de kosten te komen met de verkoop van het geproduceerde waterstof.

Laten betalen om naar beneden te regelen door de TSO is een mogelijkheid, maar ik vraag mij af of in zo'n geval het niet goedkoper is om een windmolen uit te schakelen?

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 07 jan 2022 00:53

Om even van België naar de hele EU te springen. Een grafiekje van de totale productie per bron in de EU.
Naamloos.png
Naamloos.png (189.65 KiB) 3508 keer bekeken

Plaats reactie