Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 21 dec 2021 20:55

kevelek schreef:
21 dec 2021 20:23
Op Youtube staat de opgenomen versie van de live presentatie van de roadmap to NetZero.
https://www.youtube.com/watch?v=jIfvdZg ... annel=Elia

Wat de kernuitstap betreft, gevaarlijke discussie die als snel verglijd in een politiek debat.
Maar zuiver technisch gezien is het een zeer complex kluwen. Alleen 2025 zal definitief uitmaken wie er gelijk had in het debat. Maar ik zie het als een gemiste kans om grote hoeveelheden waterstof te kunnen produceren. Nu zullen we spreekwoordelijk elke kWh hernieuwbare energie "Live" nodig hebben en zullen de overschotten onvoldoende zijn om voor de industrie de benodigde hoeveelheden waterstof inlands en economisch en ecologisch verantwoord te produceren. Hopen op de implementatie van een digitaal platform dat vraag en aanbod in evenwicht houdt (zeer noodzakelijk om wagens op een intelligente manier te laden) tegen de kernuitstap is nog minder waarschijnlijk dan de levensduurverlenging van de huidige centrales.
Om te beginnen zijn in België de gewesten verantwoordelijk voor de implementatie van een dergelijk systeem op niveau van de distributienetten (digitale meters bv). Maar is het Elia onder de bevoegheid van de Federale regering die er wellicht de grootste nood bij heeft na de kernuitstap.
Dan moet je nog een protocol en een functionele werking uitdokteren die met zo veel mogelijk lokale en overkoepelende factoren rekening houdt die bepalend zijn voor de maximale vermogensstromen.
Kortom, een "Smart Grid" op nationaal niveau is niet voor de eerste 10 jaar volgens mij. De overrompeling door EV´s zal een snellere curve kennen dan de distributienetten aankunnen. Vandaag zien we al de eerste huishouden die hun aansluiting laten verzwaren van bv 10kVA naar 15kVA omdat de hoofdzekering springt als de wagen insteekt tijdens het koken of de was... Uitleggen dat die wagen beter na het koken /de was laadt, resulteert dan wel al eens in het antwoord dat ze met hun stroom doen wat ze willen want ze betalen er immers voor.

Terug naar de productie,
In het huidige juridisch kluwen ivm de stikstofuitstoot die veel te hoog is in Vlaanderen, en het de vele recente arresten hieromtrent zie ik de nieuwe gascentrale van Vilvoorde nog niet onmiddellijk goed komen. Rekening houdend met een zeer optimistische bouwtijd van 3 jaar hebben we hier allerminst tijd op overschot.
Stel dat we toch tegen 2025 de 2 gascentrales gebouwd krijgen met een gezamenlijk vermogen van 1,75GW dan vraag ik me nog af hoe die met "een beperkt aantal draaiuren" zoals de regering beloofd de 6GW aan nucleaire capaciteit zal vervangen rekening houdend met een verwachte toename in vraag van 17% als we toch nog redelijk op eigen benen willen blijven staan op vlak van bevoorradingszekerheid. Als we alle daken in volleggen met zonnepanelen dat crashen in de zomer de distributienetten. Voor windmolens op zee dienen eerst enorme infrastructuurprojecten uitgevoerd worden om die energie land inwaarts te krijgen. Elia geeft zelf aan dat de huidige vergunningstrajecten absoluut onhoudbaar zijn om tijdig klaar te zijn met de benodigde netversterking.
Weet ook dat nagenoeg alle andere grote eenheden in België nog uit het tijdperk van Electrabel zijn monopolie tijd stammen en dus tegen 2025 minstens 30 jaar oud zijn en bijgevolg redelijk tegen het einde van hun berekende levensduur aanleunen.
Die oude eenheden zullen dan ipv hoofdzakelijk regelvermogen zoals nu, in de basisbehoefte moeten gaan voldoen om de kerncentrales te kunnen vervangen.
Bijgevolg zullen die oude en relatief sterk vervuilende gascentrales terug allemaal op vollast gaan draaien in koude windstille periodes.

De toekomst zal oordelen over de beslissingen van vandaag, zowel goed als slecht, dat is zowat het enige dat niemand nog tegenspreekt.
+1

Nu nog de beleidsmakers overtuigen

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 31 dec 2021 11:03

Het lijkt erop dat de Belgische kerncentrales vannacht met ~9% vermogen zich hebben teruggeregeld. Wellicht door de lage energieprijzen die we sinds lange tijd weer eens zien. Iemand met insider kennis die weet of we dit vaker gaan zien?

In Frankrijk was er een gelijkaardige beweging te zien maar relatief gezien kleiner.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 31 dec 2021 14:18

larsg schreef:
31 dec 2021 11:03
Het lijkt erop dat de Belgische kerncentrales vannacht met ~9% vermogen zich hebben teruggeregeld. Wellicht door de lage energieprijzen die we sinds lange tijd weer eens zien. Iemand met insider kennis die weet of we dit vaker gaan zien?

In Frankrijk was er een gelijkaardige beweging te zien maar relatief gezien kleiner.
Je moet geen insider kennis hebben om te weten dat, zolang we 5GW nucleair hebben staan, die heel regelmatig gaan moeten afregelen. In een energielandschap met zo veel windturbines als in België is 5GW nucleair eigenlijk veel te veel. Vannacht was er bijvoorbeeld 3,5 GW windproductie, dan moet de rest natuurlijk afregelen.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 01 jan 2022 15:39

Kleine correctie, 6GW :grin:
Maar ja dat is een stevige hoeveelheid maar nog steeds kleiner als de baseload.

Ik ben wel onder de indruk dat de BE kerncentrales maar heel beperkt afregelen?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 01 jan 2022 17:31

larsg schreef:
01 jan 2022 15:39
Kleine correctie, 6GW :grin:
Maar ja dat is een stevige hoeveelheid maar nog steeds kleiner als de baseload.

Ik ben wel onder de indruk dat de BE kerncentrales maar heel beperkt afregelen?
De baseload in België is intussen gezakt tot 3 GW. Je moet kijken naar wat de belasting op alle HS-MS transfos is op een zomerse zondagmiddag. Die 3 GW basload is dus veel minder dan de 5 GW nucleaire capaciteit.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 01 jan 2022 17:53

Shrek schreef:
01 jan 2022 17:31
larsg schreef:
01 jan 2022 15:39
Kleine correctie, 6GW :grin:
Maar ja dat is een stevige hoeveelheid maar nog steeds kleiner als de baseload.

Ik ben wel onder de indruk dat de BE kerncentrales maar heel beperkt afregelen?
De baseload in België is intussen gezakt tot 3 GW. Je moet kijken naar wat de belasting op alle HS-MS transfos is op een zomerse zondagmiddag. Die 3 GW basload is dus veel minder dan de 5 GW nucleaire capaciteit.
Van waar haal je die 3GW? De som van alle trafo's van een pagina als deze? https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... dso-infeed
Ik heb net de som gemaakt en kom daarmee op 4,5 GW. Natuurlijk zijn mensen al wel begonnen met koken nu. Daar tegenover staat dan weer dat het lekker waait waardoor alle windmolens op land verbonden via DSO de load verkleinen of zelfs te injecteren op HS. Natuurlijk staan de WKK's ook lekker te injecteren (al heb ik helaas geen weet van een totaal cijfer in België)
Elia zegt in haar grafiek dat de grid load nu ligt op 7,2 GW. Dit verschil interpreteer ik als de industriële/NMBS afname.
De minimale totale grid load lag vandaag op 5,4 GW terwijl er lekker veel wind en zon werd geïnjecteerd op de DSO netten. Dus op een warme dag met amper bedrijfsactiviteit heb je wel een baseload van ongeveer 7 GW (1 GW zon + ~600 MW DSO wind (schatting totale wind was 2,7 GW op dat moment)).

Daarmee lijkt me dat de baseload ten allen tijde met 7GW groter is dan het vermogen van de kerncentrales met 6 GW (niet 5 GW!). Dus waarom heeft BE teveel kerncentrale?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2493
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 01 jan 2022 18:07

larsg schreef:
01 jan 2022 17:53
Shrek schreef:
01 jan 2022 17:31
larsg schreef:
01 jan 2022 15:39
Kleine correctie, 6GW :grin:
Maar ja dat is een stevige hoeveelheid maar nog steeds kleiner als de baseload.

Ik ben wel onder de indruk dat de BE kerncentrales maar heel beperkt afregelen?
De baseload in België is intussen gezakt tot 3 GW. Je moet kijken naar wat de belasting op alle HS-MS transfos is op een zomerse zondagmiddag. Die 3 GW basload is dus veel minder dan de 5 GW nucleaire capaciteit.
Van waar haal je die 3GW? De som van alle trafo's van een pagina als deze? https://www.elia.be/nl/grid-data/balanc ... dso-infeed
Ik heb net de som gemaakt en kom daarmee op 4,5 GW. Natuurlijk zijn mensen al wel begonnen met koken nu. Daar tegenover staat dan weer dat het lekker waait waardoor alle windmolens op land verbonden via DSO de load verkleinen of zelfs te injecteren op HS. Natuurlijk staan de WKK's ook lekker te injecteren (al heb ik helaas geen weet van een totaal cijfer in België)
Elia zegt in haar grafiek dat de grid load nu ligt op 7,2 GW. Dit verschil interpreteer ik als de industriële/NMBS afname.
De minimale totale grid load lag vandaag op 5,4 GW terwijl er lekker veel wind en zon werd geïnjecteerd op de DSO netten. Dus op een warme dag met amper bedrijfsactiviteit heb je wel een baseload van ongeveer 7 GW (1 GW zon + ~600 MW DSO wind (schatting totale wind was 2,7 GW op dat moment)).

Daarmee lijkt me dat de baseload ten allen tijde met 7GW groter is dan het vermogen van de kerncentrales met 6 GW (niet 5 GW!). Dus waarom heeft BE teveel kerncentrale?
Met intussen bedoel ik tussen pakweg 1990 en 2022. Sindsdien is de baseload enorm gezakt. Vandaag is het inderdaad 5,4, maar op een zomerdag is het nog veel minder. Daarom dat de huidige 5 GW nucleair te veel is. De 2 GW die de regering eventueel voorziet zou wel passen in het huidige productiepark.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 01 jan 2022 19:41

Dat vindt ik een heel gevaarlijke uitspraak, van jou en de regering. In alle scenario's zal het totale energieverbruik stijgen!
Het aantal elektrische auto's en warmtepompen neemt aan sneltempo toe. Bovendien zet de regering in op een betere spreiding van het verbruik. Dat gaat met kinderziektes gepaard gaan maar ik zie straks EV's en warmtepompboilers lekker in de nacht pruttelen en tijdens perioden van veel renewable productie. Daarmee gaat de beaseload ongetwijfeld toenemen.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 01 jan 2022 20:27

Waarom wil toch altijd iedereen productie afstemmen op de vraag als het op kerncentrales aankomt????
De oplossing is doodeenvoudig, bouw electrolysers die snel hun vermogen kunnen aanpassen en op dergelijke momenten van overvloed aan energie groene waterstof produceren. Probleem opgelost, als je dan ook nog steeds een voldoende groot overschot hebt kunnen die regelbare elektrolysers zelfs het systeem perfect in evenwicht houden zonder de nu noodzakelijke STEG centrales.
We moeten ook dringend stoppen met alles op Belgische schaal te bekijken. Onder andere in Duitsland en Polen staan steen- en bruinkoolcentrales energie te leveren op datzelfde moment als we hier te veel kern- en windenergie hebben. Die vervuilende eenheden zouden beter wat afregelen als we nog wat willen bijdragen aan het klimaatprobleem. Dus Interconnectoren met de buurlanden op de meest ecologisch mogelijke manier benutten is eveneens een belangrijke bijdrage aan het probleem van een te hoge baseload van onze kerncentrales.

Als we binnen enkele jaren met zen allen in de Europese regelzone een enorme hernieuwbare productiecapaciteit hebben gebouwd, zullen er ook na het buiten dienst gegaan zijn van de kerncentrales dagen komen dat we een overschot aan energie zullen hebben. Ook dan zullen die electrolysers verder kunnen worden gebruikt. Of gaan we dan wel genoegen noemen met het afregelen van windenergie?

Trouwens, Kerncentrales hebben met een netto CO² uitstoot van 5,5g/kWh volgens de meest recente studie van het IPCC ten opzichte van 12g/kWh voor windenergie offshore en 22g/kWh voor zonnepanelen nog steeds een niet te negeren voordeel in het klimaatdebat. Ik ben het zuiver technisch gezien dus volkomen eens om de kerncentrales nooit te laten afregelen zolang andere productiecapaciteit met een hogere CO² uitstoot kan worden af geregeld.

Ik heb het al veel te vaak gezegd, het dringende probleem is niet kernenergie. Het dringende probleem is broeikasgassen reduceren.
Stop met ruzie te maken over welk soort water je gaat gebruiken om te blussen als je huis in brand staat. Maar neem het water dat je het snelst kunt bereiken.
Vandaag is het bijna 15°C (welkom klimaatopwarming in het kersverse jaar), ligt iedereen thuis in zijn zetel en waait het toevallig wat hard met een waterzonnetje en plots zijn kerncentrales overbodig. Maar binnen een maand is het misschien windstil en ligt er een laag sneeuw bij -12°C en zij we alle bestaande gascentrales en turbojets aan het opstoken omdat die 6GW nucleair amper de helft van ons verbruik dekt.

De Baseload is voor geen halve Watt gedaald in België. De baseload is enkel op vlak van Elia zijn grafiek gedaald omdat Elia geen zicht heeft op de decentrale productie gekoppeld op MS en LS (dat heeft trouwens niemand, want zelfs een digitale meter geeft het netto verbruik van een woning/bedrijf niet weer, enkel de netto afname of de injectie is hiermee gekend). Als je de baseload wil kennen van België moet je naar een donkere en windstille dag gaan kijken. Dan kom je aardig in de buurt want dan heb je hoofdzakelijk de WKK´s nog niet in rekening gebracht.
Uiteraard heeft Shrek wel gelijk in zijn argumentatie als het op de baseload aankomt van de productie eenheden op HS niveau. Ik heb het hierboven op de werkelijke systeemload op vlak van netto energieconsumptie.

Indien vanaf nu iedereen die zonnepanelen plaatst dat doet met een correct gedimensioneerde thuisbatterij en dus weinig injecteert op het net. En in combinatie tegen 2025-2030 elektrische wagens gaat laden als de zon schijnt of als het waait, gaan we nog ogen trekken van het tekort aan hernieuwbare energie om de industrie en andere resterende gebruikers CO² neutraal te voeden zonder kerncentrales. Elia spreekt in zijn roadmap2050 van een noodzakelijke verdrievoudiging aan hernieuwbare productiecapaciteit. Dat is misschien wel noodzakelijk, maar daarom nog niet gegarandeerd uitvoerbaar. En als het niet waait, dan is 3x niks nog steeds niks.
Tegen 2030 zijn er trouwens al heel wat hernieuwbare productiecapaciteiten hun verwachte levensduur van 25 jaar aan het naderen. Het is dus geen lijn met een finish, maar een cirkel die steeds opnieuw begint.
De oplossing ligt niet uitsluitend bij Windmolens of zonnepanelen, noch bij kerncentrales. De oplossing ligt bij een integratie van verschillende technologieën die op een zeer grote ruimtelijke schaal met elkaar verbonden zijn. Interconnectoren met veelvouden van de huidige capaciteiten zijn broodnodig, net als een doorgedreven digitalisering van het energielandschap en nieuwe marktmodellen.
Slechts 1 ding zou buiten spel moeten staan, en dat zijn op fossiele brandstoffen gebaseerde technologieën.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 02 jan 2022 00:40

Grotendeels akkoord met @kevelek
Eerst moeten we van de CO2 uitstoot af en daarna kunnen we nog bekijken of we echt zonder kernenergie kunnen.

Alleen heb ik lichtjes andere ideeën over wat we moeten doen op een moment van overschot.
* Niet gesubsidieerde windmolens zullen door de operatoren eenvoudigweg stilgelegd worden, want de enige reden waarom die nu bij negatieve prijzen blijven draaien is omdat de subsidies dit rendabel maken. Dit is dus een probleem dat zichzelf oplost als we net als andere landen de subsidies naar 0 brengen.
* door prijsincentives kan de vraagsturing al zorgen voor variaties in gebruik die het aanbod meer volgt.
* Indien er door grotere hernieuwbare productie frequentere en langdurigere overschotten komen met prijzen die onrendabel zijn voor de producenten, kan dit idd best opgelost worden door electrolyse en transmissie verbindingen.
* Kerncentrales moeten veelal jaarlijks een tijdje stilgelegd worden voor noodzakelijk onderhoud. In de zomer zal er dus veelal minder baseload productie zijn, waardoor de overschotten daar ook vermeden worden.

Plaats reactie