Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 13 jul 2021 19:36

kevelek schreef:
13 jul 2021 18:37
Ten minste 1 à 2 grote units van rond de 1GVA zouden eigenlijk rond het havengebied in Antwerpen moeten staan. Op zich zijn er ruim voldoende verbindingen van 380kV naar het Antwerpse om na de uitdienstname van alle units van Doel het havengebied optimaal te blijven voeden.
Maar toch is het steeds interessant om sterke productie dicht bij grote afnamegebieden te hebben. Dit was ook de reden dat de kerncentrale van Doel in het havengebied staat en die van Tihange bij de intussen deels vergane Waalse (staal-)industrie
Er gaan geruchten dat er een hele grote STEG wordt gepland op de gronden van Ineos in Lillo, maar dat project hangt samen met hun nieuwe plastic-fabriek. Zolang die vergunning niet helemaal rond is zullen ze waarschijnlijk ook niets zeggen over hun STEG.
Die nieuwe STEG zou dan wel pal in het havengebied staan.
kevelek schreef:
13 jul 2021 18:37
T-power in Tessenderlo is een mooi project, maar dan zou men eigenlijk een verbinding naar Meerhout moeten gaan bouwen in de ideale situatie.
Vandaag is de site van Tessenderlo verbonden met Beringen d.m.v. 2 draadstellen 150kV die elk 235MW kunnen verzetten.
De verbinding Beringen - Meerhout is vandaag uitgevoerd met 2 draadstellen 150kV van elk 280MW
Rond Beringen zal het niet snel nodig zijn om elektriciteit af te voeren richting Meerhout. Sinds de sluiting van de centrale van Mol stroomt er immers enorm veel stroom vanuit Beringen naar het noorden. Volgens mij kan je daar perfect 400MW extra (naast T-Power) op aansluiten zonder richting Meerhout te moeten verzwaren.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 13 jul 2021 20:24

Shrek schreef:
13 jul 2021 19:36

Rond Beringen zal het niet snel nodig zijn om elektriciteit af te voeren richting Meerhout. Sinds de sluiting van de centrale van Mol stroomt er immers enorm veel stroom vanuit Beringen naar het noorden. Volgens mij kan je daar perfect 400MW extra (naast T-Power) op aansluiten zonder richting Meerhout te moeten verzwaren.
De nieuwe centrale bij T-power zou een vermogen van 900MW injecteren naast de bestaande centrale van 425MW
https://petrochem.nl/tessenderlo-bouwt- ... scentrale/
Dat lijkt me niet wenselijk te zijn op 150kV, los van de huidige vermogensbeperkingen van de rails in Beringen. (900MW +425 MW is ruimschoots 5000A op 150kV) als men dit vermogen in N-1 ter beschikking wil houden voor heel het land (wat me logisch lijkt als de kerncentrales weg zijn)
Uiteraard neemt Tessenderlo chemie zelf al een deel van dit vermogen af. Maar dan is het resterende nog steeds een hoop vermogen op 150kV.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 13 jul 2021 21:01

Inderdaad, wat capaciteit in Antwerpen zou zeker mooi zijn! Al staat het havengebied tegenwoordig vol met WKK's en de centrale van BASF, in mindere mate ook wat wind, solar en biogas. Ik zou vermoeden dat het havengebied zo quasi dekkend is qua energie. De chemie verbruikt natuurlijk een hoop maar een doorsnee terminal niet. Al heb ik daar geen cijfers over... Ik verwacht nog wel een stijging met de verduurzaming die men daar ziet (voor walstroom over 10j bijvoorbeeld)

In het artikel van Engie stond dat er sprake was van een tweede centrale (klasse 880 MW) naast zandvlietpower op de terreinen van BASF. Over de plannen van een grote centrale in het kader van INEOS had ik nog niet gehoord! Dat project zou wel werken met goedkoop schaliegas. Met een energiecentrale ernaast krijg je zo wel leuke schaalvoordelen! Jammer dat project one vertraging oploopt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 13 jul 2021 21:24

larsg schreef:
13 jul 2021 16:40
Moest al het bovenstaande, incl. alle plannen van Engie, gerealiseerd worden komt er een ~5,7 GW aan gas capaciteit bij. Dat zou de kerncentrales perfect vervangen. De extra CO2 uitstoot zal héél significant zijn maar nodig om het licht aan te houden. Zeker als men kijkt naar de te verachten toename in verbruik. Het hele (bedrijfs)wagenpark moet vanaf die datum 2025 ook elektrisch en nu is een groot deel al PHEV. Om maar te zwijgen van andere overigens goede ontwikkelingen zoals warmtepompen. Ik ben in ieder geval benieuwd!
De bedoeling is wel dat de toename in verbruik volledig gedekt wordt door extra hernieuwbare productie. Gemiddeld gezien lijkt dit ook wel waar te gaan worden, met + 3 GW wind en +5 GW zon.
Het geheel zal sowieso alleen maar stabiel te houden zijn als al dat extra verbruik er niet komt op piekmomenten. Als iedereen zijn elektrische wagen om 18u vollenbak begint op te laden valt het licht uit, zelfs met het huidige centralepark.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 14 jul 2021 00:03

kevelek schreef:
13 jul 2021 20:24
Shrek schreef:
13 jul 2021 19:36

Rond Beringen zal het niet snel nodig zijn om elektriciteit af te voeren richting Meerhout. Sinds de sluiting van de centrale van Mol stroomt er immers enorm veel stroom vanuit Beringen naar het noorden. Volgens mij kan je daar perfect 400MW extra (naast T-Power) op aansluiten zonder richting Meerhout te moeten verzwaren.
De nieuwe centrale bij T-power zou een vermogen van 900MW injecteren naast de bestaande centrale van 425MW
https://petrochem.nl/tessenderlo-bouwt- ... scentrale/
Dat lijkt me niet wenselijk te zijn op 150kV, los van de huidige vermogensbeperkingen van de rails in Beringen. (900MW +425 MW is ruimschoots 5000A op 150kV) als men dit vermogen in N-1 ter beschikking wil houden voor heel het land (wat me logisch lijkt als de kerncentrales weg zijn)
Uiteraard neemt Tessenderlo chemie zelf al een deel van dit vermogen af. Maar dan is het resterende nog steeds een hoop vermogen op 150kV.
Ik begrijp niet waarom het een goed idee zou zijn om deze extra centrale in Tessenderlo te bouwen.
Als men die gewoon kort bij het 380kV station van Meerhout zou bouwen, ergens in 1 van de industriegebieden aan het Albertkanaal dus, spaart men zowel de extra ondergrondse hoogspanningskabels als de nieuw te bouwen koelwaterleiding uit.

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 14 jul 2021 00:54

pietje schreef:
14 jul 2021 00:03
Ik begrijp niet waarom het een goed idee zou zijn om deze extra centrale in Tessenderlo te bouwen.
Als men die gewoon kort bij het 380kV station van Meerhout zou bouwen, ergens in 1 van de industriegebieden aan het Albertkanaal dus, spaart men zowel de extra ondergrondse hoogspanningskabels als de nieuw te bouwen koelwaterleiding uit.
Vanuit technisch (en maatschappelijk) oogpunt is dat uiteraard het beste. Het is in Vlaanderen eerder zoeken waar je de minste NIMBY weerstand krijgt... Langs het kanaal is geen vrije industriegrond meer. Je zou perfect dat weiland naast de post Meerhout kunnen aanstellen maar dit zal een lange procedure worden.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 23 jul 2021 22:08

https://www.hln.be/binnenland/kernuitst ... ~abf49fc8/
Helaas als hier de provincie voet bij stuk houdt en geen vergunning uitreikt voor de nieuwe STEG centrale bij Verbrande brug, is dit een zware streep door de rekening van de federale overheid. Eigenlijk zou de federale regering inzake klimaat en energiebeleid een soort vetorecht moeten hebben in het algemeen belang van de maatschappij. Maar dat is een andere discussie.
In ieder geval het zoveelste tijdverlies in de run naar 2025 om de kernuitstap te realiseren.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 23 jul 2021 22:43

kevelek schreef:
23 jul 2021 22:08
https://www.hln.be/binnenland/kernuitst ... ~abf49fc8/
Helaas als hier de provincie voet bij stuk houdt en geen vergunning uitreikt voor de nieuwe STEG centrale bij Verbrande brug, is dit een zware streep door de rekening van de federale overheid. Eigenlijk zou de federale regering inzake klimaat en energiebeleid een soort vetorecht moeten hebben in het algemeen belang van de maatschappij. Maar dat is een andere discussie.
In ieder geval het zoveelste tijdverlies in de run naar 2025 om de kernuitstap te realiseren.
Tja, zolang men de kernuitstap wil opvangen met dit soort centrales nieuw te bouwen, ga ik ermee akkoord dat niemand dit graag in zijn buurt heeft.
De gevolgen zouden een pak extra CO2 uitstoot zijn in ons land en veel miserie met extra stikstof in natuurgebieden, waardoor landbouwers en andere industrieën in de problemen komen bij vergunningsaanvragen.

Van mij mag de kernuitstap doorgaan, maar niet als de enige oplossing is om bergen extra vervuiling in de lucht te blazen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 26 jul 2021 21:17

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... d20210726/

De saga van de vergunningen blijft maar duren. Zo geraakt het centralepark natuurlijk nooit vernieuwd :roll:

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 17 okt 2021 18:24

Ondertussen is de vergunning voor de 2e centrale in Tessenderlo (900MW) ook geweigerd. Eind deze maand moet de beslissing gemaakt worden om 2 reactoren open te houden. Maar zelfs als men in 2025 van 6 GW nuclear terugvalt naar 2 GW is dat een gigantisch verlies aan generatie capaciteit in tijden van toenemend verbruik. Ter illustratie de elektrificatie van wagens en verwarming neemt enkel toe.

Kijkend naar windenergie wil men naast de huidige ~2,2GW op zee er nog ~3,6GW bij plaatsen. Daarna zit onze kleine kust wel vol met een totaal van 5,8 GW. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/15 ... indmolens/

Hoogspanningstechnisch zitten we daar al met een probleem. Als ik me niet vergis is het Stevin project voorzien van 2 x 3 GW luchtlijn en een stukje 4 x 1 GW grondlijn. Om N+1 te behouden zal men dus snel een gelijkaardige link moeten bijbouwen. Dit zal er komen in de vorm van Izegem-Stevin waar al lekker veel boerenprotest tegen is. Deze zal vermoedelijk ook een 2 x 3GW configuratie hebben. De vraag is of men dit optijd af zal hebben.

Verder is er in de kustprovincie weinig significant grote lokale productie met uitzondering van de pieker eenheid Herdersbrug (320MW) en wat WKK's die opgaan in lokaal verbruik. Wat de situatie interessanter maakt is de connectie naar de UK (Nemo 1GW) en een 2e (Nautilus) in de toekomst. Er was zelfs sprake van een verbinding die Nederland bypassed richting het windrijke Denemarken (1,4 GW). Al deze windenergie en kabels kan je momenteel enkel in Zeebrugge laten landen, dit is de enige plek waar 380KV voorhanden is. Zo heb je dus een 9 GW aan productie en import capaciteit op één punt!

Ik weet niet hoe men zal rekenen met kabel redundantie maar de 2 verbindingen brengen 4 x 3 GW naar het punt in Zeebrugge. (Vraagje wordt dit gezien als N+1 9 GW beschikbaar als we spreken over 2 lijnen?)

Het lijkt mij dat het paar jaar oude idee van Coo3 en iets gelijkaardig in zee toch wel héél handige tools zouden zijn om het net te balanceren.

Plaats reactie