Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 25 mei 2021 15:34

Zolang Engie nog aangeeft dat de laagste prijzen nog steeds in de nacht zijn en een klein voordeel in de middag:
1engie.PNG
1engie.PNG (144.37 KiB) 5123 keer bekeken
Dan ga je echt niet overdag bij je baas opladen. Die ziet je al aankomen, straks moet ie ook nog een waterstof vulpunt aanleggen. Ik ben geen tankstation zal ie dan zeggen. Wel eens gekeken wat voor stroomaansluiting je moet hebben voor een 22Kw snellader? Verder is het systeem van Engie helemaal niet groene energie gestuurd maar gaat gewoon uit van de marktprijzen.

En met een EV met een range van 300Km (wat tegenwoordig al het minimale is) kom je makkelijk de dag door met alle gezinsactiviteiten als je er van uitgaat dat men gemiddeld maximaal 50Km van het werk woont. Sterker nog, ik denk dat meeste mensen niet eens elke dag hoeven te laden. Je rijdt toch ook niet elke dag een halve tank benzine weg?

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ktf » 25 mei 2021 16:18

ds23man schreef:
25 mei 2021 15:34
En met een EV met een range van 300Km (wat tegenwoordig al het minimale is)
De goedkoopste nieuwe EV met dat bereik kost 34.000€. Er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen/willen betalen voor een auto, en eveneens genoeg mensen die een lager leasebudget krijgen.

Opel Mokka-E, Opel Corsa-e Peugeot e-208, Citroen e-C4, Dacia Spring, Volkswagen ID3 (standaard uitvoering), Hyundai IONIQ Electric, Nissan Leaf, Skoda Enyaq iV , BMW i3, Mini Electric, Fiat 500e, Seat Mii, Volkswagen e-Up, Renault Twingo Electric, Honda e, Mazda MX-30, DS 3 Crossback E-Tense, Hyundai Kona (39kWh uitvoering), Kia e-Soul (39kWh uitvoering) en de Smart EQs halen allemaal geen 300km, aldus EV-database.nl

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 25 mei 2021 16:48

Als ik hier kijk:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... sche-autos

Hebben alleen nog de kleine stadsautootjes een beperkte range. Maar daar heb je ook nog zat aan voor wat stadswerk zonder elke dag op te hoeven laden.

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 25 mei 2021 17:20

ktf schreef:
25 mei 2021 14:05
Toch is de oplossing denk ik toch vrij simpel: automatiseren. Laadpalen waarbij je aangeeft wanneer ie vol moet zijn, een boiler aangesloten op een 'slimme' schakelaar of een wasdroger verbonden met de slimme meter en een schakelaar met standen 'snel' en 'voordelig'. Dit volgens koppelen aan een lager tarief, dus geen piek-dal maar stroom 'hoogtarief/on-demand' en 'laagtarief/vertraagd'. Ik denk dat er maar weinig mensen zin hebben in de onvoorspelbaarheid van spotprijzen of continu variabele tarieven.

Stel dat het laagtarief 5ct lager kan dan hoogtarief (misschien met een beetje hulp van de energiebelasting?), dan spaar je toch zo'n 20% uit als consument. Niet genoeg om een nieuwe wasdroger mee terug te verdienen, wel genoeg om je droogprogramma uit te laten stellen?

In het automatiseren kun je dan naast de spotprijzen ook de MS belasting of misschien zelfs de MS/LS-trafo belasting meenemen.

edit: zoiets als dit dus: https://www.eneco.nl/klantenservice/pro ... er-module/
Zuiver technisch gezien heb je helemaal gelijk.
Echter is een dergelijke doorgedreven automatisatie wat betreft laadinfrastructuur(zelfs de plaats van de laadpaal versus de betreffende belasting van de voedende distributielus is van belang) absoluut niet aan de orde.
Fluvius is sinds dit jaar pas begonnen met het standaard telebewaakt maken van de nieuwe cabines. (Ex-eandis, Ex infrax stond hier al iets verder).
Met andere woorden, er is geen tijd, laat staan geld om dergelijke systemen te bouwen binnen de 10 jaar. Er zou dan al eerst een standaard moeten worden ontwikkeld tussen de verschillende distribuitienetbeheerders en de fabrikanten van laadinfrastructuur, dit op zich duurt wellicht al 10 jaar.
Een mooi voorbeeld is het softwareplatform "Atrias" , dat is een project van alle DNB´s van België samen om de data van de digitale meters te verzamelen en ter beschikking te stellen van de energieleveranciers. Intussen is dat een halve ramp geworden die niet half kan wat vooropgesteld stond en al een mooie put van ruim 200M€ heeft geslagen. En dit project klinkt voor de leek gewoon als een database zonder veel automatisatie.

Om technisch waterdicht te zijn, zou je zelfs de actuele belasting van de voedende LS distributiekabel moeten weten, maar deze meetwaarde is zelfs in een nieuwe telebewaakte cabine niet beschikbaar. Anders riskeer je hier nog overbelasting. Of je zou laadpalen moeten groeperen per 5 bv en deze dan steeds rechtstreeks voeden uit een distributiecabine zonder andere aangesloten klanten.

Ik heb jaren in de industriële automatisering gewerkt, steeds blijkt dat een eenvoudig idee naar automatisering toch wel wat voeten in de aarde heeft als je de vraagstelling in de diepte gaat analyseren. Dit wil niet zeggen dat het onmogelijk is of er nooit zal komen, maar dergelijke systemen zullen nooit sneller dan de aangroei van EV´s hun introductie doen vanwege hun complexiteit en de verschillende betrokken partijen.

Ook zal wellicht blijken dat het strategisch aanleggen van zwaardere MS feeders financieel voordeliger zal zijn dan het implementeren van voorgesteld systeem. zeker in verstedelijkt gebied waar al een vrij sterke ruggengraat aanwezig is in het MS net en de aan te leggen afstanden niet al te groot zijn zal dit zeker de goedkoopste oplossing zijn die dan ook nog eens het eenvoudigste is in uitbating met weinig extra kosten en complexiteit eens in dienst gesteld.
Goedkoop is hier natuurlijk relatief, maar de kostprijs van de aanleg van een extra kabel is goed te berekenen en kent weinig verassingen.

Je kan eenvoudig automatiseren om te laden bij de laagste kostprijs, dat is relatief simpel want dat vergt geen data uit het distributienet.
Maar dan krijg je op sommige plaatsen zeker en vast problemen door capaciteit in het MS/LS net. En dit probleem gaan wegwerken met automatisatie is een ander verhaal zoals hierboven verteld.

In feite zouden slimme toestellen de netspanning kunnen gebruiken als variabele om hun vermogen te regelen. bij een te lage netspanning (zwaar belast distributienet) of een te lage frequentie (aanbod en vraag zijn niet in evenwicht) dient er vermogen bespaart te worden. Snelladers gaan dan bv wat trager laden. Bij een te hoge netspanning / frequentie worden batterijen geladen en wordt iedere vorm van terugvoeding zoveel als mogelijk vermeden.

Daar zouden we mits de juiste finetuning in de algoritmes al een eind mee komen om de boel draaiende te houden. En het is goedkoop te implementeren.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 25 mei 2021 19:35

ktf schreef:
25 mei 2021 16:18
ds23man schreef:
25 mei 2021 15:34
En met een EV met een range van 300Km (wat tegenwoordig al het minimale is)
De goedkoopste nieuwe EV met dat bereik kost 34.000€. Er zijn genoeg mensen die dat niet kunnen/willen betalen voor een auto, en eveneens genoeg mensen die een lager leasebudget krijgen.
Zat net even in de prijslijsten te turen. De goedkoopste VW Golf benzine start bij 33.000 euri. De Golf ID.3 ( de elektrische Golf) kost 32.000 euro met een range van 350 Km.... Het fabeltje dat een EV duur is kunnen we hiermee wel begraven.

https://www.volkswagen.nl/modellen/id3

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 132
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ktf » 25 mei 2021 20:13

ds23man schreef:
25 mei 2021 19:35
Zat net even in de prijslijsten te turen. De goedkoopste VW Golf benzine start bij 33.000 euri. De Golf ID.3 ( de elektrische Golf) kost 32.000 euro met een range van 350 Km.... Het fabeltje dat een EV duur is kunnen we hiermee wel begraven.
Het idee dat een Golf een auto voor de massa is, is een idee van 20 jaar geleden. De helft van de auto's in Nederland is ouder dan 9 jaar. Dat zijn echt niet alleen maar oldtimers van liefhebbers, dat is omdat de helft van Nederland zich geen nieuwe auto kan veroorloven. Alleen kijken naar auto's boven de 30.000€ en doen alsof de rest van Nederland niet belangrijk is, is wel erg elitair, vind je niet?
kevelek schreef:
25 mei 2021 17:20
Om technisch waterdicht te zijn, zou je zelfs de actuele belasting van de voedende LS distributiekabel moeten weten, maar deze meetwaarde is zelfs in een nieuwe telebewaakte cabine niet beschikbaar. Anders riskeer je hier nog overbelasting. Of je zou laadpalen moeten groeperen per 5 bv en deze dan steeds rechtstreeks voeden uit een distributiecabine zonder andere aangesloten klanten.
Ik dacht eigenlijk een stuk simpeler: de laadpalen 'overboeken' en ze onderling daarover laten communiceren. Stel dat je 10 laadpalen aankoppelt en rekent alsof het er maar 4 zijn. Zijn ze alle 10 in gebruik, dan schroeven ze hun laadvermogen terug naar 40%. Zijn er maar 4 in gebruik, dan mogen ze allemaal 100% laden. Zijn er 3 aan het aftoppen (30% laadvermogen) dan kunnen er nog 3 op 100% bij etc. De juiste koppeling maken op basis van aan welke kabel of trafo ze liggen zou toch goed te doen moeten zijn.

Op die manier hoef je niks te meten in de MS of LS kring, enkel bij de laadpaal, en dat gebeurd toch al zeer nauwkeurig voor de betaling. Dit is uiteraard suboptimaal (ongebruikte capaciteit blijft liggen) maar het is wel een stuk simpeler.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 25 mei 2021 20:46

Ik neem even de Golf als voorbeeld, is qua middenklasse toch altijd de meest verkochte auto geweest en nog steeds. Dat die prijsklasse inmiddels rond de 35.000 ligt is helemaal niet elitair te noemen, de salarissen zijn ook navenant toegenomen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Hans » 25 mei 2021 21:37

ds23man schreef:
25 mei 2021 20:46
Ik neem even de Golf als voorbeeld, is qua middenklasse toch altijd de meest verkochte auto geweest en nog steeds. Dat die prijsklasse inmiddels rond de 35.000 ligt is helemaal niet elitair te noemen, de salarissen zijn ook navenant toegenomen.

De huizenprijs ook, om iets relevants in te brengen. Die is in Nederland zodanig is geëxplodeerd dat het het nationale koekoeksjong in de brede welvaart kan worden genoemd. Het probleem is zo groot geworden dat het inmiddels invloed heeft op de samenleving in zijn volle breedte en dus ook op hoeveel geld je nog over hebt om een auto van te betalen. Kijk ik naar mijn eigen leeftijdscategorie (ook wel de starter genoemd, in eufemistische makelaarstermen), dan is een huis krijgen zo'n waagstuk dat er zelfs met een goeie baan niets meer overschiet om de komende tien jaar een nieuwe auto van te kunnen betalen in de prijsklasse die je daar noemt. Dus dat argument in de autodiscussie is complexer dan eenvoudigweg inflatie.

Ergo: de rol van elektrische auto's in de elektriciteitsmarkt kan wel eens razend ingewikkeld worden. Je hebt te maken met de ontwikkeling van de productie, de systeembeveiliging- en bewaking, het nationale kader, de randomstandigheden (zoals in Nederland de huizenmarkt en daardoor de krappe liquide middelen die nog echt liquide zijn) en natuurlijk de volksaard.
Zeg eens eerlijk, en dan bedoel ik écht eerlijk: zou jij zomaar 35.000 euro neertellen voor een nieuwe auto als je voor de helft van dat bedrag ook een tweedehands van vijf jaar oud kan krijgen met bijna dezelfde functionaliteit en slechts 120k op de teller? :tongetje:

Elk land zal de rol van elektrische auto's in zijn elektriciteitsnet op een andere manier gaan vormgeven en ik denk dat we de verschillen in randomstandigheden serieuzer moeten nemen dan we nu doen in onze kokervisie op techniek, beveiliging en rijbereik. Het kan immers grote gevolgen hebben in hoe snel je bepaalde doelen of technische problemen tegenkomt in de toekomstige elektriciteitsproductie en de netbalans.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

larsg
50 kV
Berichten: 65
Lid geworden op: 13 jan 2021 02:05
Dichtstbijzijnde trafo: Malle-BE

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door larsg » 26 mei 2021 02:48

ktf schreef:
25 mei 2021 20:13
Ik dacht eigenlijk een stuk simpeler: de laadpalen 'overboeken' en ze onderling daarover laten communiceren. Stel dat je 10 laadpalen aankoppelt en rekent alsof het er maar 4 zijn. Zijn ze alle 10 in gebruik, dan schroeven ze hun laadvermogen terug naar 40%. Zijn er maar 4 in gebruik, dan mogen ze allemaal 100% laden. Zijn er 3 aan het aftoppen (30% laadvermogen) dan kunnen er nog 3 op 100% bij etc. De juiste koppeling maken op basis van aan welke kabel of trafo ze liggen zou toch goed te doen moeten zijn.

Op die manier hoef je niks te meten in de MS of LS kring, enkel bij de laadpaal, en dat gebeurd toch al zeer nauwkeurig voor de betaling. Dit is uiteraard suboptimaal (ongebruikte capaciteit blijft liggen) maar het is wel een stuk simpeler.
Inderdaad.
Momenteel laden de meeste EV's op aan 3x16A - 11KW. Op een 80A aansluiting kan je zo 5 palen kwijt aan volle snelheid.
Met een gemiddeld verbruik van 0,2 KWh/KM kan je een wagen na 8u @ 3KW gemakkelijk 120 KM bereik geven. Zo kan je op diezelfde aansluiting ineens 18 palen kwijt. De meeste wagens op de parking zullen zelfs minder Kwh's vereisen en zodoende sneller vermogen beschikbaar stellen voor de wagens die leger zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 26 mei 2021 03:26

ds23man schreef:
25 mei 2021 15:34
Zolang Engie nog aangeeft dat de laagste prijzen nog steeds in de nacht zijn en een klein voordeel in de middag:

1engie.PNG

Dan ga je echt niet overdag bij je baas opladen. Die ziet je al aankomen, straks moet ie ook nog een waterstof vulpunt aanleggen. Ik ben geen tankstation zal ie dan zeggen. Wel eens gekeken wat voor stroomaansluiting je moet hebben voor een 22Kw snellader? Verder is het systeem van Engie helemaal niet groene energie gestuurd maar gaat gewoon uit van de marktprijzen.
Het tekeningetje van Engie is maar een vereenvoudigd voorbeeld for dummies, de echte prijzen kan je zien in de tabellen waarnaar ze verwijzen. Daar kan je bijvoorbeeld zien dat voor 26/5 er een dal is om 3u van 51€, een piek van 96€ om 9u, een dal van 53€ om 15u en weer een piek van 101€ om 23u.
De namiddagdip is, zelfs bij wisselvallig weer als deze dagen, een absoluut feit. Die zonnepanelen overal te lande hebben een reële impact.

Over de relatie werknemer-baas heb je toch wel een vreemd idee hoor. Alvast in België zoeken werkgevers naar alle mogelijke middelen om hun werknemers "cadeautjes" te geven die geen deel uitmaken van het financiële loon. Hier gaan werkgevers liever een reeks laadpalen installeren en kosten maken voor de upgrade van hun elektrische installatie dan het nettosalaris van een werknemer te moeten verhogen (want dat kost hen bruto veel meer).

Plaats reactie