Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 16:38

Eerst en vooral: het daltarief hoeft helemaal niet snachts te zijn, bij ietwat zonnig weer is dat heel vaak gewoon in de namiddag. Daarnaast heb jij precies toch niet zo'n goede toestellen. Ik ken genoeg mensen die vlak voor het slapen gaan hun wasmachine aanzetten om van het nachttarief gebruik te maken, zonder dat daar anderen last van hebben. Een ietwat performante diepvries kan makkelijk enkele uren zijn temperatuur houden, daar zie ik absoluut geen probleem in. Een intelligent toestel kan bovendien naast de normale werkingsrange een maximale temperatuur hebben waarboven hij ongeacht de elektriciteitsprijs sowieso begint te koelen.
Je onderschat toch wel een beetje de mogelijkheden hoor. En vooral: deze prijsstimulans zal ervoor zorgen dat er nieuwe toepassingen bedacht zullen worden.

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 17:02

Dit zeggen ze er zelf over:

"Het energietarief Dynamic is voordelig indien je een groot energieverbruik hebt waarvan je het moment van verbruik kan plannen. Dit is typisch het geval bij een elektrische wagen, maar kan ook dankzij het gebruik van een batterij in combinatie met zonnepanelen, op voorwaarde dat de batterij vanop het net kan geladen worden en dat dit kan geprogrammeerd worden kan geprogrammeerd worden.

Om je voordeel met dit tarief te doen, moet je een deel van je verbruik hebben in of verschuiven naar de momenten waarop het dynamisch energietarief voordeliger is dan een standaard tarief. Typisch is tussen middernacht en 6 uur ’s ochtends de goedkoopste periode. Kan je echter het verbruik niet verschuiven naar ’s nachts, dan is tussen 13 en 17u in de namiddag meestal de beste periode."

Heb hier zelf dag en nachtstroom, mijn besparing is wel 200 euro op jaarbasis met een verbruik van 15.000 Kwh per jaar. En ja, de vaatwasser gaat in de nacht aan. Sorry dat ik een beetje cynisch ben over een product dat overduidelijk bedacht is op de marketingafdeling.....

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 17:06

Je denkt teveel in het nu. Dat nachttarief met vaste uren gaat op termijn sowieso verdwijnen, dus dat voordeel verliest iedereen. Momenteel is die specifieke formule van Engie inderdaad enkel nog maar nuttig voor grootverbruikers, maar dat gaat de komende jaren nog wel veranderen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 17:07

"maar kan ook dankzij het gebruik van een batterij in combinatie met zonnepanelen, op voorwaarde dat de batterij vanop het net kan geladen worden en dat dit kan geprogrammeerd worden kan geprogrammeerd worden."

Wat is dit voor soort Nederlands trouwens. Ik ken de Belgen toch wel als een zeer strikt volkje qua taling in het Nationaal Dictee, maar wat hier staat is toch echt kansloos. :vlaming: :vlaming:

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 17:14

Shrek schreef:
24 mei 2021 17:06
Je denkt teveel in het nu. Dat nachttarief met vaste uren gaat op termijn sowieso verdwijnen, dus dat voordeel verliest iedereen.
Hier in Nederland niet. Denk helemaal niet in het nu. Heb het afgelopen jaar diverse berekeningen gemaakt over het overstappen naar warmtepompen hier in huis met 10k kuub aan gasverbruik (waarbij ik in dit Rijksmonument in het voorhuis al minimaal 20Kw aan vermogen nodig heb met een HT warmtepomp). Al met al is de investering dermate hoog dat de terugverdientijd dermate lang is waardoor ik beter in bitcoins kan investeren....

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 17:22

ds23man schreef:
24 mei 2021 17:14
Shrek schreef:
24 mei 2021 17:06
Je denkt teveel in het nu. Dat nachttarief met vaste uren gaat op termijn sowieso verdwijnen, dus dat voordeel verliest iedereen.
Hier in Nederland niet. Denk helemaal niet in het nu. Heb het afgelopen jaar diverse berekeningen gemaakt over het overstappen naar warmtepompen hier in huis met 10k kuub aan gasverbruik (waarbij ik in dit Rijksmonument in het voorhuis al minimaal 20Kw aan vermogen nodig heb met een HT warmtepomp). Al met al is de investering dermate hoog dat de terugverdientijd dermate lang is waardoor ik beter in bitcoins kan investeren....
Dat nachttarief gaat op termijn overal verdwijnen hoor, het is compleet onlogisch en zeer contraproductief in een wereld vol zonnepanelen die hun piekproductie in de namiddag hebben.

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 18:43

En daar leg je nu precies de vinger op de zere plek, productiepiek na een uur of twaalf. Grootste gedeelte van de huishoudens bestaan uit tweeverdieners. Die zijn dan gewoon aan het werk. Een wasmachine voorprogrammeren is leuk maar wie stopt na twee uur de inhoudt in de wasdroger? De twee EV's staan ergens op een parking zonder laadpalen. Sturing op stroomprijs is leuk, maar in de praktijk niet haalbaar.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 18:53

ds23man schreef:
24 mei 2021 18:43
En daar leg je nu precies de vinger op de zere plek, productiepiek na een uur of twaalf. Grootste gedeelte van de huishoudens bestaan uit tweeverdieners. Die zijn dan gewoon aan het werk. Een wasmachine voorprogrammeren is leuk maar wie stopt na twee uur de inhoudt in de wasdroger? De twee EV's staan ergens op een parking zonder laadpalen. Sturing op stroomprijs is leuk, maar in de praktijk niet haalbaar.
Je snapt het niet he. Het feit dat er een verschil in stroomprijs is tussen dal en piek zal er net voor zorgen dat er oplossingen komen. Het zal de mensen geld opleveren als ze een combo was/droog kopen. Het zal geld opleveren als je je wagen op het werk kan opladen waardoor bedrijven dit als service naar hun werknemers gaan aanbieden. Een diepvries die een paar uur kan overbruggen zal je geld opleveren. Het is net door de gedifferentieerde tarieven dat er vanzelf gebruiksvriendelijke oplossingen gaan komen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1870
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 19:15

Denk dat jij het niet begrijpt, een mens is een gewoontedier. Ik werk zelf in de tandheelkunde, mijn vrouw is tandarts en ik ben haar assistent. Mijn Opa en zijn broer waren als tandarts gestart net voor WO2 en je wil niet weten hoeveel moeite en tijd het kost om het voor elkaar te krijgen dat mensen netjes regelmatig poetsen en flossen/rageren ondanks de jaarlijkse rekeningen qua vullingen, extracties en tandvleesbehandelingen.
Binnen de tandheelkunde is gedragsverandering al een jaar of 50 het speerpunt qua onderzoek en behandeling en nu pas gaan we wat effect zien.

Die 200 euro besparing per jaar gaat het hem echt niet doen....

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 19:29

De mens privé is misschien een gewoontedier, maar bedrijven zijn veel innovatiever en dynamischer. Vanaf dat er euro's kunnen verdiend worden springen die op de kar. Dit soort dynamische tarieven laat net toe dat innovatieve systemen geld opbrengen, dus er gaan sowieso slimme electriciens en verkopers van toestellen zorgen dat die nieuwe technologieën er komen.
De mensen zullen vanzelf wel volgen eens de oplossingen gebruiksvriendelijk genoeg zijn.

Plaats reactie