Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 01 dec 2015 10:39

België is niet echt sterk bezig op het vlak van klimaatakkoorden, maar toch is er een lichtpuntje in de vergroening van elektriciteit: gisteren is het Belgische record voor windenergie weer gebroken. Op 29/11/2015 werd er maar liefst 38.6 GWh windenergie geproduceerd, ofwel gemiddeld meer dan 1600 MW.

Om de netstabiliteit te garanderen (want zo'n windvermogen is natuurlijk niet constant) zouden er in België bijna evenveel MW aan snelstartende gascentrales gebouwd moeten worden. Maar helaas beliste de regering net om de stokoude kerncentrales nog maar eens langer open te houden. Deze beslissing zal er op termijn sowieso toe leiden dat op bepaalde momenten windmolens uitgezet gaan moeten worden, omdat de oververtegenwoordigde kerncentrales niet stiller gezet kunnen worden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Hans » 01 dec 2015 11:01

Prachtig, zo'n windproductie. Ook België begint op te stomen en voorzichtig aansluiting te zoeken in het rijtje dat aangevoerd wordt door Duitsland en Denemarken. Dat de Belgische kerncentrales langer open blijven las ik vanmorgen ook. Het lijkt elkaar inderdaad te bijten wanneer we kijken naar de benodigdheden in een net dat steeds woestere schommelingen zal kennen.

Maar het kan zoals je zegt nog gekker: die recordpiek van 1600 MW windvermogen was op uitgerekend dezelfde dag als waarop juist België (waar maar één kolencentrale staat!) ook de buitengewoon eervolle prijs Fossiel van de Dag kreeg toegekend. Nou ja zeg. Ziehier het verschil tussen klimatologie in de politiek en in de praktijk.

Die prijs had Nederland moeten toekomen, met ons trotse 0,4% zonvermogen, door mothballing geplaagde gascentralepark en een splinternieuw kolenproductiepark dat nog decennialang trage basislast staat te leveren en dat afbetaald moet worden (linksom of rechtsom), pal tegen elke wet van de logica, vergroening, netstabiliteit en responstijd in. Wie heeft daar bij Fossil of the Day zijn huiswerk niet goed gedaan?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Knarvel » 01 dec 2015 17:47

Ik zit niet diep genoeg in de materie on dit te kunnen weerleggen, maar denk wel dat de prijsuitrijkers hun bronnen goed gebruiken... Het kan dus idd nog slechter als Nederland, helaas.

Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 01 dec 2015 23:17

Knarvel schreef:Ik zit niet diep genoeg in de materie on dit te kunnen weerleggen, maar denk wel dat de prijsuitrijkers hun bronnen goed gebruiken... Het kan dus idd nog slechter als Nederland, helaas.

Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?
In België is het vooral de politiek die niet echt meewil, en dat is op zo'n klimaatconferentie natuurlijk het belangrijkst. In Nederland heb ik de indruk dat het eerder de bedrijven zijn die niet echt groen denken (terwijl de regering net wel een steenkooluitstap plant).
Hoe dan ook heeft geen enkele van de lage landen een echte energiewende zoals de oosterburen die wel kennen.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door BaDu » 03 dec 2015 18:04

Shrek schreef:In België is het vooral de politiek die niet echt meewil, en dat is op zo'n klimaatconferentie natuurlijk het belangrijkst. In Nederland heb ik de indruk dat het eerder de bedrijven zijn die niet echt groen denken (terwijl de regering net wel een steenkooluitstap plant).
Hoe dan ook heeft geen enkele van de lage landen een echte energiewende zoals de oosterburen die wel kennen.
De stroomprijzen in NL zijn zodanig laag dat het voor bedrijven niet loont om te investeren in duurzame energie opwekking of stroom besparingsmaatregelen. De echte omwenteling moet komen vanuit de politiek, maar helaas denken die alleen korte termijn en als er al iets gebeurt is het in de vorm van duurder maken (belasten) grijze stroom ipv goedkoper maken groene stroom (zoals in DLD).
Overigens is de lage stroomprijs vooral een gevolg van de duitse energiewende, bij vlagen (letterlijk) is er zon grote productie in DLD dat het afgelopen jaar minimaal 15 maal de grootverbruikstroomprijs negatief was. Je werd betaald om stroom af te nemen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Knarvel » 04 dec 2015 21:20

Knarvel schreef:Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?
Intussen weten we dat dit 10 jaar is... Nou, jullie regering heeft wel moed! 3 tot 5 jaar zou ik in de gegeven situatie goed kunnen begrijpen, maar meteen 10 jaar? De tijd zal leren of dit een slimme of dan toch een beetje domme oplossing is.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door BaDu » 05 dec 2015 09:55

Knarvel schreef:
Knarvel schreef:Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?
Intussen weten we dat dit 10 jaar is... Nou, jullie regering heeft wel moed! 3 tot 5 jaar zou ik in de gegeven situatie goed kunnen begrijpen, maar meteen 10 jaar? De tijd zal leren of dit een slimme of dan toch een beetje domme oplossing is.
De investeringen die gedaan zijn in de reparatie zullen toch terugverdient moeten worden....

Als ik me niet vergis is de belgische minister van energie regelmatig van beschuldigd in de zakken van Electrabel en andere energie bedrijven te zitten en niet de belangen van de burger te behartigen. Maar daar zal shrek ons ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 05 dec 2015 11:45

BaDu schreef:
Knarvel schreef:
Knarvel schreef:Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?
Intussen weten we dat dit 10 jaar is... Nou, jullie regering heeft wel moed! 3 tot 5 jaar zou ik in de gegeven situatie goed kunnen begrijpen, maar meteen 10 jaar? De tijd zal leren of dit een slimme of dan toch een beetje domme oplossing is.
De investeringen die gedaan zijn in de reparatie zullen toch terugverdient moeten worden....

Als ik me niet vergis is de belgische minister van energie regelmatig van beschuldigd in de zakken van Electrabel en andere energie bedrijven te zitten en niet de belangen van de burger te behartigen. Maar daar zal shrek ons ongetwijfeld meer over kunnen vertellen.
Aan politieke uitspraken ga ik mij niet wagen. Maar Elia heeft vorige week een rapport gepubliceerd over de bevoorrading, en daar staat duidelijk in dat de problemen van vorige winter zijn opgelost door meer noodvermogen en importcapaciteit. Zelfs met maar 3 kerncentrales (d4, t1 en t3) was een afschakelscenario zeer onwaarschijnlijk. Nu blijkt dat ook de scheurtjescentrales d3 en t2 mogen heropenen zouden er dus terug 7 kerncentrales in België zijn. Het valt objectief vast te stellen dat 7 centrales in de huidige energiemix te veel zijn. Dus ofwel weet de minister meer (t2 en d3 blijven toch dicht? de bijkomende windparken op zee worden niet gebouwd?), ofwel maakt ze een foute keuze.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 05 dec 2015 11:47

Knarvel schreef:
Knarvel schreef:Hoe lang is de looptijdverlenging van Doel?
Intussen weten we dat dit 10 jaar is... Nou, jullie regering heeft wel moed! 3 tot 5 jaar zou ik in de gegeven situatie goed kunnen begrijpen, maar meteen 10 jaar? De tijd zal leren of dit een slimme of dan toch een beetje domme oplossing is.
De 10 jaar is inderdaad nodig om de retrofit te kunnen terugverdienen.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Knarvel » 05 dec 2015 17:36

Shrek schreef:De 10 jaar is inderdaad nodig om de retrofit te kunnen terugverdienen.
Wat is er eigenlijk gedaan, en wat heeft dat gekost? Is daar ergens een rapport over verschenen? Waren de haarscheurtjes in het reactorvat de enige reden voor de afschakeling?

Plaats reactie