Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 23 apr 2022 14:50

En in de Eemshaven draait nu bijna geen windmolen meer. Als ik richting Delfzijl kijk dan draait daar nog wel wat maar wel gereduceerd.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 23 apr 2022 16:49

Bij mij in de buurt staan tegenwoordig 15 windmolens en die draaiden rond 12:30 allemaal nog.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 23 apr 2022 17:02

Denk dat je op dit soort dagen mooi kan zien welke molens op een lange termijn leveringscontract zitten en de andere op de day ahead markt.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 23 apr 2022 19:00

En inmiddels draait alles weer in de Eemshaven en in Delfzijl draaien ze nu een stuk sneller.

maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 26 mei 2022 21:36

Vandaag was weer een dag met negatieve prijzen, en morgen zelfs zo ver negatief dat de consumentenprijs negatief wordt voor 2 uur. België en Nederland gaan op zo'n moment meestal dezelfde richting op maar het valt me op dat Frankrijk totaal niet beweegt in prijs.
Nu is Frankrijk natuurlijk een groot land, maar blijkbaar is de interconnectiecapaciteit tussen België en Frankrijk ook niet zo groot dat dit effect heeft op de prijzen in België?
Bijvoorbeeld morgen 13-14 uur, Nederland € -100,09, België € -88,56, Duitsland € -0,10 en Frankrijk € 163,29.

Zou het niet lonen voor de Belgen en Fransen om daar wat aan te doen?

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 26 mei 2022 22:19

Als ik die verschillende prijzen zie die je daar opnoemt, lijkt het probleem van overproductie zich op dat moment vooral in NL te bevinden.

Interconnectie: eigenlijk de belangrijkste investering die nodig is om de energietrantie te laten lukken, maar ik heb nog steeds het idee dat dit niet door alle belanghebbenden voldoende naar waarde geschat wordt.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 27 mei 2022 00:25

pietje schreef:
26 mei 2022 22:19
Als ik die verschillende prijzen zie die je daar opnoemt, lijkt het probleem van overproductie zich op dat moment vooral in NL te bevinden.

Interconnectie: eigenlijk de belangrijkste investering die nodig is om de energietrantie te laten lukken, maar ik heb nog steeds het idee dat dit niet door alle belanghebbenden voldoende naar waarde geschat wordt.
Er wordt weldegelijk veel in interconnectie geïnvesteerd hoor. Het is nog maar enkele maanden geleden dat in Aubange twee PST's in gebruik genomen zijn die alweer enkele honderden MW importcapaciteit verhogen. De vervanging door HTLS op Avelgem-Avelin en de plannen om Gramme-Lonny te verdubbelen tonen toch aan dat het Elia echt menens is.
We zijn trouwens al heel ver gekomen tegenover 20 jaar geleden, toen gingen er twee 380kV-draadstellen de grens met Frankrijk over en dienden de 220kV-lijnen enkel maar als backup bij storingen. Het gaat dus de goede kant op en zelfs aan een behoorlijk tempo.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 27 mei 2022 10:00

Vergeet niet dat Frankrijk veel Kernenergie online heeft staan, dan ben je niet echt flexibel en blijft de prijs hoog.

pietje
220 kV
Berichten: 265
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 27 mei 2022 14:54

ds23man schreef:
27 mei 2022 10:00
Vergeet niet dat Frankrijk veel Kernenergie online heeft staan, dan ben je niet echt flexibel en blijft de prijs hoog.
Ik vrees dat je ergens de makrtwerking niet volledig begrijpt.
Als er voldoende interconnectie capaciteit is, zal de prijs in Frankrijk ongetwijfeld mee dalen.
Het feit dat dit zelden gebeurt, is omdat Frankrijk meestal hun eigen overschot gemakkelijk kwijt kan aan buurlanden.
is er een overschot in BE of D? dan wordt er meer uitgevoerd naar de UK, Spanje, Italië
Maar met meer interconnectie tussen BE en F, was de prijs hier hoger gebleven en was die in F lager geworden
Shrek schreef:
27 mei 2022 00:25
Er wordt weldegelijk veel in interconnectie geïnvesteerd hoor. Het is nog maar enkele maanden geleden dat in Aubange twee PST's in gebruik genomen zijn die alweer enkele honderden MW importcapaciteit verhogen. De vervanging door HTLS op Avelgem-Avelin en de plannen om Gramme-Lonny te verdubbelen tonen toch aan dat het Elia echt menens is.
We zijn trouwens al heel ver gekomen tegenover 20 jaar geleden, toen gingen er twee 380kV-draadstellen de grens met Frankrijk over en dienden de 220kV-lijnen enkel maar als backup bij storingen. Het gaat dus de goede kant op en zelfs aan een behoorlijk tempo.
Uiteraad wordt er veel geïnvesteerd in interconnectie en weet ik ook dat waar Elia enkel jaren geleden maar 3 GW tegelijk kon importeren, dit intussen al verdubbeld is en er nog plannen zijn om dit nog sterk te verhogen.

Maar als we zo snel mogelijk van alle fossiele centrales af willen geraken, gaan we ook qua interconnecties nog een tandje moeten bijsteken
En dan vooral zorgen dat we ook op langere afstanden echt vermogenstransport aankunnen, want op dit moment zien we steeds meer momenten dat een stevige wind de prijzen negatief maakt, terwijl er 1000 km verder op datzelfde moment misschien een tekort dreigt omdat de wind het daar laat afweten. De huidige 400kV AC verbindingen of HVDC's van 100 km gaan ons daarbij weinig helpen.

ds23man
380 kV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 27 mei 2022 16:48

Ik begrijp de marktwerking wel degelijk en de prijsverschillen die je ziet zijn volledig toe te schrijven aan een tekort qua interconnectiecapaciteit en het type opwekkingsvermogen in een land. Frankrijk zet al jaren fors in op kern en niet op hernieuwbaar.

Plaats reactie