Elektriciteitsproductie België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maarten
220 kV
Berichten: 339
Lid geworden op: 22 mei 2017 10:38

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door maarten » 24 mei 2021 20:50

ds23man schreef:
24 mei 2021 13:18
De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Dus 5 cent duurder dan in Nederland. Is dat ook het verschil met de normale tarieven? Je betaalt hier tegenwoordig zo'n 20-22 cent.
Shrek schreef:
24 mei 2021 16:38
Eerst en vooral: het daltarief hoeft helemaal niet snachts te zijn,
Sterker nog: op een normale dag is de spotprijs overdag laag en 's nachts hoog. Dus voor mensen met een elektrische auto die overdag op het werk staat en 's avonds geladen moet worden kan het misschien nog wel eens nadelig zijn.

ds23man
380 kV
Berichten: 1872
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 20:54

Shrek schreef:
24 mei 2021 19:29
De mens privé is misschien een gewoontedier, maar bedrijven zijn veel innovatiever en dynamischer. Vanaf dat er euro's kunnen verdiend worden springen die op de kar. Dit soort dynamische tarieven laat net toe dat innovatieve systemen geld opbrengen, dus er gaan sowieso slimme electriciens en verkopers van toestellen zorgen dat die nieuwe technologieën er komen.
De mensen zullen vanzelf wel volgen eens de oplossingen gebruiksvriendelijk genoeg zijn.
De elektrische tandenborstel is al in de jaren 70/80 uitgevonden, de meerderheid van de poetsers gebruikt het niet terwijl ze de BAS methode met een handborstel
https://lookingfordental.com/poetstechn ... ethode.php
al niet eens onder de knie hebben....

Gedragsverandering is een lastig geval, ook bij bedrijven. De energiebedrijven kunnen wel allerlei geweldige initiatieven bedenken, maar om eerlijk te zijn ( geredeneerd vanuit de medische hoek: roken, zuipen, vet en te veel suiker enz), heb ik er een hard hoofd in.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 20:57

maarten schreef:
24 mei 2021 20:50
ds23man schreef:
24 mei 2021 13:18
De prijsformule van Dynamic is 0.1 x Epex-spot + 0.204 c€/kWh.
Dus 5 cent duurder dan in Nederland. Is dat ook het verschil met de normale tarieven? Je betaalt hier tegenwoordig zo'n 20-22 cent.
Shrek schreef:
24 mei 2021 16:38
Eerst en vooral: het daltarief hoeft helemaal niet snachts te zijn,
Sterker nog: op een normale dag is de spotprijs overdag laag en 's nachts hoog. Dus voor mensen met een elektrische auto die overdag op het werk staat en 's avonds geladen moet worden kan het misschien nog wel eens nadelig zijn.
Ik denk dat we sowieso evolueren in de richting van bedrijven die overdag op de parking een oplaadpaal aanbieden voor de werknemers als extralegaal voordeel. Dat zie ik zelfs een criterium worden bij sollicitatiegesprekken. Voor die bedrijven zijn dynamische tarieven dan een zegen natuurlijk.

ds23man
380 kV
Berichten: 1872
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 24 mei 2021 21:05

Het is geen spotprijs zoals ze zelf aangeven maar een inkoopprijs die 24 uur van te voren bepaald is. Dus als het opeens stevig waait en de zon vol op gaat schijnen, zeg dan maar dag met je handje qua voordeel. Gewoon even de site doorspitten wat betreft de Q&A's... Zoals ze zelf al aangeven max 15% besparing als je een EV hebt die je in de nacht oplaadt....

Gebakken lucht!

Gebruikersavatar
kevelek
220 kV
Berichten: 226
Lid geworden op: 05 jun 2019 20:00

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door kevelek » 24 mei 2021 21:25

Shrek schreef:
24 mei 2021 16:38

Ik denk dat we sowieso evolueren in de richting van bedrijven die overdag op de parking een oplaadpaal aanbieden voor de werknemers als extralegaal voordeel. Dat zie ik zelfs een criterium worden bij sollicitatiegesprekken. Voor die bedrijven zijn dynamische tarieven dan een zegen natuurlijk.
Veel bedrijven hebben vandaag al een MS aansluiting met de mogelijkheid om een variabel tarief te kiezen. Een variabel tarief is nieuw op LS niveau. Maar een bedrijf dat meer dan 3 tot 5 laadpalen wil zetten zal sowieso technisch gedwongen worden om een klantcabine te installeren indien die er nog niet is. En er zijn nog hééél veel kleine kmo's met 3 tot 10 bedrijfswagens die vandaag enkel een LS aansluiting hebben omdat ze niets produceren maar enkel wat IT materiaal moeten voeden. De richtprijs voor een klantencabine loopt van 30.000€ tot ruim 60.000€ afhankelijk van de situatie. Ook dat zal nog betaalbare oplossingen vergen om gebruik te kunnen maken van goedkope laadenergie op het werk. En dan spreken we nog niet over het achterliggende MS net in gebieden als zaventem waar het vol staat met KMO zones met 1000'den parkeerplaatsen die elke dag behoorlijk gevuld zijn.
Meten is Weten, Gissen is Missen. Raak niets aan wat niet geaard is en aard nooit zonder te meten.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 24 mei 2021 22:24

kevelek schreef:
24 mei 2021 21:25
Shrek schreef:
24 mei 2021 16:38

Ik denk dat we sowieso evolueren in de richting van bedrijven die overdag op de parking een oplaadpaal aanbieden voor de werknemers als extralegaal voordeel. Dat zie ik zelfs een criterium worden bij sollicitatiegesprekken. Voor die bedrijven zijn dynamische tarieven dan een zegen natuurlijk.
Veel bedrijven hebben vandaag al een MS aansluiting met de mogelijkheid om een variabel tarief te kiezen. Een variabel tarief is nieuw op LS niveau. Maar een bedrijf dat meer dan 3 tot 5 laadpalen wil zetten zal sowieso technisch gedwongen worden om een klantcabine te installeren indien die er nog niet is. En er zijn nog hééél veel kleine kmo's met 3 tot 10 bedrijfswagens die vandaag enkel een LS aansluiting hebben omdat ze niets produceren maar enkel wat IT materiaal moeten voeden. De richtprijs voor een klantencabine loopt van 30.000€ tot ruim 60.000€ afhankelijk van de situatie. Ook dat zal nog betaalbare oplossingen vergen om gebruik te kunnen maken van goedkope laadenergie op het werk. En dan spreken we nog niet over het achterliggende MS net in gebieden als zaventem waar het vol staat met KMO zones met 1000'den parkeerplaatsen die elke dag behoorlijk gevuld zijn.
Hoe het middenspanningsnet stabiel houden wanneer je incentives geeft om allemaal tegelijk te gaan consumeren is inderdaad nog een stevig vraagstuk. Het voordeel is natuurlijk dat meestal de zonnepanelen bij woningen/bedrijven in de buurt vollenbak aan het produceren zijn, maar dat zal niet overal de belasting van het net doen dalen. Op sommige plaatsen zelfs het tegendeel.
Interessante tijden voor Fluvius, Sibelgas en Ores ;)

ds23man
380 kV
Berichten: 1872
Lid geworden op: 11 okt 2020 12:29

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ds23man » 25 mei 2021 11:37

Dat bedrijven hun parkeerplaatsen gaan vol zetten met laadpalen zal wel meevallen. De EV's van tegenwoordig hebben een range van 300km. Dat is voldoende voor woon werk verkeer en de werknemer laadt dan gewoon thuis op. Het wordt een ander verhaal als het bedrijfswagenpark uit EV's gaat bestaan.

Gebruikersavatar
ktf
110 kV
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:47
Dichtstbijzijnde trafo: Bergen op Zoom

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door ktf » 25 mei 2021 14:05

Shrek schreef:
24 mei 2021 22:24
Hoe het middenspanningsnet stabiel houden wanneer je incentives geeft om allemaal tegelijk te gaan consumeren is inderdaad nog een stevig vraagstuk.
Toch is de oplossing denk ik toch vrij simpel: automatiseren. Laadpalen waarbij je aangeeft wanneer ie vol moet zijn, een boiler aangesloten op een 'slimme' schakelaar of een wasdroger verbonden met de slimme meter en een schakelaar met standen 'snel' en 'voordelig'. Dit volgens koppelen aan een lager tarief, dus geen piek-dal maar stroom 'hoogtarief/on-demand' en 'laagtarief/vertraagd'. Ik denk dat er maar weinig mensen zin hebben in de onvoorspelbaarheid van spotprijzen of continu variabele tarieven.

Stel dat het laagtarief 5ct lager kan dan hoogtarief (misschien met een beetje hulp van de energiebelasting?), dan spaar je toch zo'n 20% uit als consument. Niet genoeg om een nieuwe wasdroger mee terug te verdienen, wel genoeg om je droogprogramma uit te laten stellen?

In het automatiseren kun je dan naast de spotprijzen ook de MS belasting of misschien zelfs de MS/LS-trafo belasting meenemen.

edit: zoiets als dit dus: https://www.eneco.nl/klantenservice/pro ... er-module/
Laatst gewijzigd door ktf op 25 mei 2021 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pietje
220 kV
Berichten: 271
Lid geworden op: 13 apr 2020 10:04

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door pietje » 25 mei 2021 14:12

ds23man schreef:
25 mei 2021 11:37
Dat bedrijven hun parkeerplaatsen gaan vol zetten met laadpalen zal wel meevallen. De EV's van tegenwoordig hebben een range van 300km. Dat is voldoende voor woon werk verkeer en de werknemer laadt dan gewoon thuis op. Het wordt een ander verhaal als het bedrijfswagenpark uit EV's gaat bestaan.
Ik ga toch eerder van het omgekeerde uit: men rijdt 's morgens met de wagen naar het werk, hangt de wagen daar een hele dag aan de stekker zodat hij zeker 100% vol is als je 's avonds vertrekt.
Normaal heb je dan zeker voldoende geladen om 's avonds nog naar de winkel te rijden, de kinderen naar de verschillende hobby's te vervoeren en 's anderendaags terug naar de laadpaal-annex-werkplek te rijden. 8-)

Enkel in het weekend kan er mss overdag wat zonne-energie in de auto gestopt worden., maar avond- en nachtladen gaat men eerder ontmoedigen omdat de avondpiek aan productiezijde reeds de duurste moment is. 's Nachts kan je ook al nooit goedkope zonn-energie gebruiken om te laden dus de momenten met een overaanbod aan productiezijde zijn dan veel beperkter.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Elektriciteitsproductie België

Bericht door Shrek » 25 mei 2021 14:34

pietje schreef:
25 mei 2021 14:12
Ik ga toch eerder van het omgekeerde uit: men rijdt 's morgens met de wagen naar het werk, hangt de wagen daar een hele dag aan de stekker zodat hij zeker 100% vol is als je 's avonds vertrekt.
Normaal heb je dan zeker voldoende geladen om 's avonds nog naar de winkel te rijden, de kinderen naar de verschillende hobby's te vervoeren en 's anderendaags terug naar de laadpaal-annex-werkplek te rijden. 8-)
Ja dat denk ik dus ook. En als de werknemers dat gaan vragen van hun bedrijf zullen die dat volgens mij zeker willen voorzien, het is een makkelijk te geven extralegaal voordeel dat toch een grote meerwaarde kan hebben voor de werknemer.

Plaats reactie