Het is gewoon de Belgische wetgeving: boven een bepaald hoogte zijn de felle lampen verplicht en als je felle lampen hebt hoeft de schildering niet meer.Hans schreef: ↑22 jun 2020 22:36Wat ik minstens zo interessant vind is de overweging om de afspanmasten in daverend roodwit te schilderen, maar de veel hogere kruisingsmasten mogen het doen met een laag standaardgrijs. Er zullen wel markeringslampen op staan te blazen en er hangen ook markeringsballen in de bliksemdraden, maar toch trekt het de aandacht dat de kruisingsmasten juist zo min mogelijk de aandacht trekken.
Heeft iemand anders toevallig naar deze keuze gevraagd tijdens het bezoek vorig jaar?
Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Re: Brabo en de Antwerpse haven
We steken nu de Schelde over naar Lillo. Ook aan deze kant zijn de vlagmasten zo goed als afgewerkt, vanaf mast 1A werden zelfs de geleiders richting station Lillo al getrokken.
De geleiders zelf hangen er al, afstandhouders moeten nog aangebracht worden.
Het nodige gereedschap staat klaar om ook mast 1B met Lillo te verbinden.
De aarddraad hangt zelfs al op de remtrommels.
Iets verderop ligt ook een bobijn geleiders klaar, 1450m is ruim genoeg om de 200m lange overspanning met één draadstel bundelgeleiders (oftewel 6 geleiders) uit te rusten.
Dit is een "normale" HTLS geleider, dit is dus niet de staalversterkte geleider van de Scheldekruising, die kan je enkele pagina's terug bewonderen.
Dus: beneden de 943mm² UHC AMS, boven de 989mm² ACSR
De nylon trekkoorden waarmee onder andere katrollen en ander gereedschap de mast in gehesen worden.
De aarddraad wordt op de grond al samengesteld, dus eerst dempers en ballen voor ie de lucht in gaat.
Zelfs de verankering aan het portiek van station Lillo is al geperst, hij hoeft enkel maar omhoog gehangen te worden.
Tot slot nog een beeld van de hele bollenwinkel die omhoog hangt boven de Scheldelaan. Dit is geen overbodige luxe gezien de vele helikopters die hier gaspijpleidingen controleren. Helikopters in hoogspanningsleidingen, dat willen we hier niet, dat is meer iets voor het Nederlandse leger
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Mooie reportage! Dat is inderdaad een aardige bollenwinkel zo... markeringsbollen in geleiders zie je niet zo vaak. Verder valt het me op dat er enkelvoudige geleiders de schelde overgaan i.p.v. twee of vierbundels?
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ja op dit korte stukje zullen de verliezen relatief hoog zijn. De ACSR kabel zal er echter voor zorgen dat de doorhang binnen de perken blijft.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Het bordje aan mast 1B laat er geen twijfel over bestaan: de mastrij van de Scheldeoversteek is genummerd NOL301.
Aan mast 1B komt de overgang van de enkele ACSR-geleider naar de dubbele UHC-AMS. at ook opvalt is dat deze masten geen traversen krijgen, hoewel de bevestigingsplaten wel voorzien zijn. Zou het gewoon een gevalletje copy-paste van de masten op de andere oever zijn?
Dan kijken we naar de post Lillo, wat eerder in dit topic kan je de binnenfoto's zien.
Het opstijgpunt van de 150kV-lijn naar de Inovyn-fabriek.
De overgang van luchtgeïsoleerd naar SF6-geïsoleerd.
Dan enkele beelden van de eindmast richting Zandvliet.
Tot slot van dit deel van de reportage een blik op de eerste 380/150 transfo van Lillo. Het tweede exemplaar zal snel volgen, wanneer Brabo3 start zal de 150kV-voeding uit Mercator richting Kallo immers wegvallen en deels vanuit Lillo moeten komen.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Stevige jongens die eindmasten. En interessant om te zien met die verschillende traverses over de hoogte.
Van onderaf domineren die stapstaven wel in de traverses.
De in NL alomtegenwoordige leuningen zijn er dan weer niet.
Van onderaf domineren die stapstaven wel in de traverses.
De in NL alomtegenwoordige leuningen zijn er dan weer niet.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Uit zo'n hoge mast mensen evacueren is geen sinecure, dat moest dus eens getest worden. https://youtu.be/DytMGzV1UlE
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Vorig jaar tijdens ons rondje door de haven stonden we hier nog onder een 140m hoge 150kV-mast, nu is het een bouwwerf van mast 4 van Lillo-Zandvliet.
Dit wordt een mooi exemplaar De kunststofisolatoren zijn beduidend kleiner dan hun glazen voorouders, maar het gehele plaatje ziet er zeker niet slecht uit. Als afsluiter van dit deel nogmaals de 140m hoge kanaaldokcrossing.
Aan de andere kant van de Lillobrug is de corssingsmast van het kanaaldok wel al afgewerkt. Met zijn 140m hoogte is het zeker geen kleintje, maar in een straal van 10km staan er 12 masten die hoger zijn waardoor deze 2 er niet uitschieten.
Aan de overkant is er een heel stukje lijn al klaar.
De masten hier zijn enkel nog maar in de grondlaag geschilderd.Dit wordt een mooi exemplaar De kunststofisolatoren zijn beduidend kleiner dan hun glazen voorouders, maar het gehele plaatje ziet er zeker niet slecht uit. Als afsluiter van dit deel nogmaals de 140m hoge kanaaldokcrossing.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dank voor de update. Vanwege de coronaperikelen ligt veldwerk behoorlijk op zijn achterste en ook het organiseren van een uitje lijkt er voorlopig niet in te zitten wanneer we een bestaand evenement van een netbeheerder als kapstok zouden willen gebruiken, want ook die zijn er niet. Gelukkig krijgen we op deze wijze ook van alles mee van de grote snoepwinkel die Antwerpen heet.
Die plek herkennen we zeker nog wel. Daar hebben we met een handjevol mensen nog een stukje gewandeld terwijl de verbinding reeds in deplorabele staat was. Dat is hard gegaan dan. Een complete crossing weg en een nieuwe in opbouw. Mooiere masten, dat wel. Toch had ik het ook wel mooi gevonden als de nieuwe crossing gewoon naast de bestaande was gebouwd, maar laten we niet mopperen.
Die grote bliksembok op de waterkruising maakt wel flinke temperamenten van de masten en dat staat zeker niet slecht in de haven.
Leuk ook, die foto van de nieuwe markeringsballon. Ik kan me herinneren dat we vorig haar een identieke foto hebben gemaakt, op dezelfde plek - maar dan met een witte, afgedankte bal die nog in een kabel zat die omlaag bengelde. De cirkel lijkt duidelijk rond.
Aha. Deels komt dat overeen met wat de FAA ook dicteert (en waar Nederland zich als enige niet aan lijkt te conformeren). Ergers op de mainsite slingert in de Experthoek nog een oude druk van de FAA-richtlijnen rond. Ik had er goed aan gedaan daar eerst even in te spieken voor het te vragen.
Witte strobe lights 20.000 mcd op een toren (om de 200 voet geloof ik) maakt een obstakelschildering inderdaad niet langer noodzakelijk. Wie geen lampen wenst overdag, zal moeten verven. En wie er echt zin in heeft, staat het vrij om beiden tegelijk toe te passen, zoals de andere 380 kV-waterkruising bij Doel doet.
Die plek herkennen we zeker nog wel. Daar hebben we met een handjevol mensen nog een stukje gewandeld terwijl de verbinding reeds in deplorabele staat was. Dat is hard gegaan dan. Een complete crossing weg en een nieuwe in opbouw. Mooiere masten, dat wel. Toch had ik het ook wel mooi gevonden als de nieuwe crossing gewoon naast de bestaande was gebouwd, maar laten we niet mopperen.
Die grote bliksembok op de waterkruising maakt wel flinke temperamenten van de masten en dat staat zeker niet slecht in de haven.
Leuk ook, die foto van de nieuwe markeringsballon. Ik kan me herinneren dat we vorig haar een identieke foto hebben gemaakt, op dezelfde plek - maar dan met een witte, afgedankte bal die nog in een kabel zat die omlaag bengelde. De cirkel lijkt duidelijk rond.
Aha. Deels komt dat overeen met wat de FAA ook dicteert (en waar Nederland zich als enige niet aan lijkt te conformeren). Ergers op de mainsite slingert in de Experthoek nog een oude druk van de FAA-richtlijnen rond. Ik had er goed aan gedaan daar eerst even in te spieken voor het te vragen.
Witte strobe lights 20.000 mcd op een toren (om de 200 voet geloof ik) maakt een obstakelschildering inderdaad niet langer noodzakelijk. Wie geen lampen wenst overdag, zal moeten verven. En wie er echt zin in heeft, staat het vrij om beiden tegelijk toe te passen, zoals de andere 380 kV-waterkruising bij Doel doet.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Interessante update, altijd mooi om de bouw van nieuw vakwerk te zien Het schiet al aardig op met de bouw van deze nieuwe verbindingen! Ik kwam de afgelopen week al een plaatje tegen waar de nieuwe crossingsmast op te zien is:
https://www.flickr.com/photos/cargofrank/50050227772/
https://www.flickr.com/photos/cargofrank/50050227772/