Brabo en de Antwerpse haven

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 17 mei 2019 13:40

Elia heeft een filmpje gemaakt met enkele spectaculaire beelden: https://www.youtube.com/watch?v=-xx9NVs ... e=youtu.be

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door BaDu » 17 mei 2019 20:01

Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 17 mei 2019 22:28

BaDu schreef:Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
4000A, dus ongeveer 3000MVA per draadstel

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door BaDu » 18 mei 2019 11:28

Shrek schreef:
17 mei 2019 22:28
BaDu schreef:Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
4000A, dus ongeveer 3000MVA per draadstel
Netjes, wat wordt de bundel configuratie? (Misschien een goeie vraag voor zondag :))
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Shrek » 18 mei 2019 11:56

BaDu schreef:
18 mei 2019 11:28
Shrek schreef:
17 mei 2019 22:28
BaDu schreef:Wat wordt eigenlijk de transport capaciteit van die scheldekruising?
4000A, dus ongeveer 3000MVA per draadstel
Netjes, wat wordt de bundel configuratie? (Misschien een goeie vraag voor zondag :))
Ongeveer 650 mm² HTLS dacht ik, maar inderdaad een goeie vraag om morgen aan de mensen van Elia te stellen ;)

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Tom » 20 mei 2019 20:02

Fotoverslag van de open wervendag.

Samen met een groepje van acht man waarvan twee Belgische leden de nieuwbouw van de Scheldekruisingsmasten bezocht, de post Lillo en een kleine tour door de haven gemaakt. Met dank aan Shrek voor het organiseren en met dank aan de mensen van Elia die ons erg interessante informatie konden vertellen. Niet met dank aan het weer, want het was een kille bedoeling met een noordwestenwindje en nevelige lucht.

Als eerste deze dag bij de "oude" Scheldekruising gekeken. Toch wat betreft principe niet veel anders dan de nieuwe. Met twee afspanmasten en de enkele geleider. Tijdens deze opname regende het. Gelukkig hield dat later op.
DSCJ6933-b2.jpg
DSCJ6933-b2.jpg (783.19 KiB) 9130 keer bekeken
Hierna kwam ik bij het parkeerterrein bij Lillo aan. Daar stonden deze twee jongens.
DSCJ6939-b2.jpg
DSCJ6939-b2.jpg (797.07 KiB) 9130 keer bekeken
Een detail van de mast laat er geen twijfel over waar straks de geleider wordt afgespannen.
DSCJ6941-b2.jpg
DSCJ6941-b2.jpg (552.6 KiB) 9130 keer bekeken
Een looppad leidde de mensen via twee grote tenten naar de bouwlocatie van mast 2. Het was dus mast 3 die afgelopen week net was opgebouwd. Mast 2 is aanstaande.
DSCJ6944-b2.jpg
DSCJ6944-b2.jpg (1.48 MiB) 9130 keer bekeken
Naast het eerste deel van mast 2 dat al geplaatst was stonden de mastsegmenten klaar om opgetild te worden.
DSCJ6958-b2.jpg
DSCJ6958-b2.jpg (1.02 MiB) 9130 keer bekeken
DSCJ6955-b2.jpg
DSCJ6955-b2.jpg (849.63 KiB) 9130 keer bekeken
DSCJ6964-b2.jpg
DSCJ6964-b2.jpg (1.13 MiB) 9130 keer bekeken
DSCJ6968-b2.jpg
DSCJ6968-b2.jpg (1.26 MiB) 9130 keer bekeken


Aan de overkant een kleine kilometer verderop stond mast 3. Zichtomstandigheden waren slecht.
DSCJ6957-b2.jpg
DSCJ6957-b2.jpg (415.38 KiB) 9130 keer bekeken
Te zien was de mensen onder de indruk waren van de grote staalprofielen. Samengesteld uit twee zware exemplaren van 30 cm bleken die te zijn :uunk: .
DSCJ6963-b2.jpg
DSCJ6963-b2.jpg (675.87 KiB) 9130 keer bekeken
DSCJ6970-b2.jpg
DSCJ6970-b2.jpg (1.18 MiB) 9130 keer bekeken
DSCJ6973-b2.jpg
DSCJ6973-b2.jpg (545.68 KiB) 9130 keer bekeken
We kregen uitleg over de moeilijke locatie en waarom de plek uiteindelijk op de oever van de Schelde uitkwam, iets met gasleidingen.
Een groepsfoto zat er ook nog in.
DSCJ6980-b2.jpg
DSCJ6980-b2.jpg (1.38 MiB) 9130 keer bekeken
De zware kraan die normaal voor windturbines wordt ingezet stond al klaar.
DSCJ6981-b2.jpg
DSCJ6981-b2.jpg (1.59 MiB) 9130 keer bekeken
In de tent pronkte ook het schaalmodel dat zich in de windtunnel had bewezen. Je kon er eigenlijk niet dicht genoeg bij staan om goed te bekijken, want 1:100 is toch wel klein.

Voor de modelbouwers onder ons leuk om te zien, maar het blijft kunststof en dus geen metalen model :thtrcks: .
DSCJ6984-b2.jpg
DSCJ6984-b2.jpg (965.09 KiB) 9130 keer bekeken





Een klein beetje zonlicht kwam soms door.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

GIS station Lillo

Bericht door Tom » 20 mei 2019 20:09

Daarna staken we de weg over naar de nieuwe 380 kV-post Lillo. Een gasgeïsoleerd station, grotendeels ondergebracht in een gebouw. We kregen helmen uitgereikt.
Op de achtergrond de portalen voor de 380 kV-lijnen die hier aan zullen sluiten.
DSCJ6987-b2.jpg
DSCJ6987-b2.jpg (1007.97 KiB) 9127 keer bekeken
Een hesje en toen konden we binnen kijken naar indrukwekkende schakelelektronika.
DSCJ6992-b2.jpg
DSCJ6992-b2.jpg (655.64 KiB) 9127 keer bekeken
Dit is dus het indrukwekkende GIS-station.
DSCJ6993-b2.jpg
DSCJ6993-b2.jpg (954.25 KiB) 9127 keer bekeken
Gasdicht.
DSCJ6998-b2.jpg
DSCJ6998-b2.jpg (689.56 KiB) 9127 keer bekeken
Buiten werden de "rails" naar binnen gevoerd via de gesloten buizen.
DSCJ7006-b2.jpg
DSCJ7006-b2.jpg (1.46 MiB) 9127 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Tom » 20 mei 2019 20:13

Toen gingen we nog een keer kijken bij mast 2, ditmaal om de ontwerper ook nog te kunnen spreken :) .
Het model lachtte ons nog steeds toe.
DSCJ7020-b2.jpg
DSCJ7020-b2.jpg (821.17 KiB) 9124 keer bekeken
We kregen een model van de geleider in de handen.
DSCJ7026-b2.jpg
DSCJ7026-b2.jpg (521.75 KiB) 9124 keer bekeken
DSCJ7028-b2.jpg
DSCJ7028-b2.jpg (443.08 KiB) 9124 keer bekeken
Op de tekening was de schaal van de kraan te zien.
DSCJ7029-b2.jpg
DSCJ7029-b2.jpg (689.67 KiB) 9124 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Tom » 20 mei 2019 20:25

Vervolgens maakten we een kleine toer door het havengebied. Als eerste de in afbraak zijnde 150 kV-lijn van Lillo naar onder andere Merksem.
De circa 140 m hoge mast naast de Tijsmanstunnel.
DSCJ7039-b2.jpg
DSCJ7039-b2.jpg (728.79 KiB) 9116 keer bekeken
DSCJ7040-b2.jpg
DSCJ7040-b2.jpg (605.39 KiB) 9116 keer bekeken
We stonden oog in oog met een markeringsbol.
DSCJ7033-b2.jpg
DSCJ7033-b2.jpg (1.08 MiB) 9116 keer bekeken
Mast 2
DSCJ7038-b2.jpg
DSCJ7038-b2.jpg (828.14 KiB) 9116 keer bekeken
Hierna gingen we door de tunnel richting de nieuwe "compactmasten".
Bij Oorderen konden we een van deze masten zien. Er stonden alleen steunmasten.
DSCJ7043-b2.jpg
DSCJ7043-b2.jpg (622.34 KiB) 9116 keer bekeken
De kenmerkende mastkop.
DSCJ7055-b2.jpg
DSCJ7055-b2.jpg (487.91 KiB) 9116 keer bekeken
DSCJ7045-b2.jpg
DSCJ7045-b2.jpg (504.56 KiB) 9116 keer bekeken
Detail van de V-steun, met geïsoleerde tijdelijke steunkabels om scheefgaan tijdens intrekken te voorkomen.
DSCJ7049-b2.jpg
DSCJ7049-b2.jpg (814.1 KiB) 9116 keer bekeken
De mastvoet.
DSCJ7054-b2.jpg
DSCJ7054-b2.jpg (779.21 KiB) 9116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Brabo en de Antwerpse haven

Bericht door Tom » 20 mei 2019 20:34

Vervolgens naar Zandvliet. Gedomineerd door de gigantische industrie van BASF staat dit station naast de rondgaande Scheldelaan dichtbij de Nederlandse grens.

De grote dwarsregeltrafo van 2000 Ampere per stuk kunnen de stroominvoer regelen.
DSCJ7056-b2.jpg
DSCJ7056-b2.jpg (971 KiB) 9111 keer bekeken
Er was ook hier een mast gereed om gemonteerd te worden. Het zal hier gaan om een eindmast.
DSCJ7057-b2.jpg
DSCJ7057-b2.jpg (1.18 MiB) 9111 keer bekeken
DSCJ7059-b2.jpg
DSCJ7059-b2.jpg (1021.37 KiB) 9111 keer bekeken
De drie jaar geleden geplaatste nieuwe eindmast van Zandvliet in de lijn naar Rilland. Een indrukwekkende jongen, zeker in vergelijking tot de "compactmasten".
DSCJ7065-b2.jpg
DSCJ7065-b2.jpg (720.81 KiB) 9111 keer bekeken
DSCJ7067-b2.jpg
DSCJ7067-b2.jpg (787.91 KiB) 9111 keer bekeken
Een blik richting het zuiden is de mast te zien, de invoer zal vanaf de noordkant en de zuidkant plaatsvinden.
DSCJ7066-b2.jpg
DSCJ7066-b2.jpg (1.1 MiB) 9111 keer bekeken
Op de onderste geleider was nog dit kastje zichtbaar, waarschijnlijk een temperatuursensor om de toelaatbare capaciteit te bepalen "dynamic line rating".
DSCJ7068-b2.jpg
DSCJ7068-b2.jpg (174.81 KiB) 9111 keer bekeken
Bijlagen
DSCJ7061-b2.jpg
DSCJ7061-b2.jpg (1.01 MiB) 9111 keer bekeken

Plaats reactie