Het net van de 150kV naar de meterkast

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Johan » 13 okt 2015 19:11

@Bas, bedankt voor je opmerkingen.

Het klopt dat er verschil was tussen een hoog en een laagspanningsmonteur, maar dat is hier in de jaren tachtig rechtgetrokken. Van af die tijd is de midden ( in die tijd is de naam "middenspanning" ingevoerd voor de 10 en 13kV ) en laagspanningsmonteur opgehouden te bestaan en zijn in een afdeling opgegaan.

De incidenten wat betreft enkelpolig schakelen van de Magnefix installatie ken ik niet, die zijn van na mijn pensioen, maar zover als ik weet worden de Magnefix nog veel toegepast. In veel compact stations past meestal geen andere installatie.

Ik denk wel dat velen het een vreemd idee vinden dat we hele wijken na een storing enkelpolig werden ingeschakeld.

Zekeringen in combinatie met een lastschakelaar worden als trafobeveiliging nog veruit het meest toegepast, niet alleen in de Magnefix maar ook in veel gesloten drie polige schakelinstallaties . Het is de afweging lastschakelaar met zekeringen of een vermogenschakelaar met stroom/tijd relais.
Storingen door defecte zekeringen komen zelden voor.

Johan

Peter Forbes
66 kV
Berichten: 68
Lid geworden op: 19 aug 2015 19:35
Dichtstbijzijnde trafo: Marconistraat

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Peter Forbes » 14 okt 2015 19:25

Enkele maanden geleden was ik nog bij Eaton om een Xiria af te nemen. We kregen gelijk een rondje langs de productie afdeling, waar er nog steeds een lijn voor de Magnefix staat die ook nog vol op in bedrijf was. Ze zullen dus ongetwijfeld nog veel geplaatst worden. Belangrijkste verschil met de Magnefixen zoals ik die ken, is dat er tegenwoordig een mechanisme op zit om de schakelkappen altijd met de zelfde kracht in de schakelaar te laten drukken.

Wat betreft het enkelpolig schakelen blijf ik het altijd een aparte manier vinden om een trafo onder spanning te brengen. Bij een 10/0,4 kV D/Y trafo, zal er bij de eerste pool schakelen weinig gebeuren, maar als de tweede ingeschakeld wordt, staat er over één spoel de volle 10 kV en over de andere 2 gedeeld 10 kV. Mijn gevoel zegt dan dat in een van de secundaire spoelen netjes 230 volt wordt opgewekt en in de andere 2 een volt of 115, die daarbij ook nog een hele andere fase hoek heeft dan hij normaal hoort te hebben. De enige manier om dit een beetje netjes te doen, lijkt me om eerst de secundaire belasting netjes weg te schakelen, maar stel dat bijvoorbeeld één zekering van de magnefix aanspreekt, dan krijg je dezelfde situatie. Ik ben wel benieuwd hoe men daar bij de netbedrijven mee om ging.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Het net van de 150kV naar de meterkast

Bericht door Johan » 15 okt 2015 12:00

De Magnefix waar je het over hebt is type MF, deze schakelt met vooraf gespannen veerspanning, met grote kracht in. Deze zijn voor 15kV geschikt en hebben een groter kortsluitvermogen dan de heel veel gebruikte MD4.
Deze schakelt ook met veerspanning in.
Bij de eerste generatie, de Magnefix MD bepaalde de bediener de inschakelsnelheid.

Het klopt dat met enkelpolig schakelen, met de tweede fase inschakelen 2/3 van de verbruikers kort maar de halve spanning krijgen. Mij zijn geen problemen bekend door deze manier van inschakelen.

Johan

Plaats reactie