Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Bericht door Mark » 30 jul 2015 21:02

Een algemeen topic voor dit megaproject in Duitsland, de nieuwe gelijkstroom noord-zuid verbinding die in Duitsland als Südlink door het leven gaat. Deze verbinding moet tussen Schleswig-Holstein en Bayern/Baden-Württemberg gaan lopen.

Afgaande op dit nieuwsbericht zit de planning niet mee voor de Südlink. Er is besloten dat de verbinding als ondergrondse kabel moet worden aangelegd in plaats van bovengrondse hoogspanningslijn. Dat betekend dat jaren van planning de prullenbak in kan en het denkwerk min of meer opnieuw moet beginnen (als ik het goed lees). De kosten van het project stijgen met dit besluit ook enorm, van 2-3 miljard euro naar 15 miljard euro.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Bericht door Ot » 31 jul 2015 14:52

Woooot
maken ze de hoogspanningslijn dan zomaar 12 miljard duurder door hem als gelijkstroom onder de grond te stoppen terwijl iedereen maar klaagt over dat infra projecten altijd te duur zijn en te lang duren om af te maken?

Ik kan niet zo goed duits dus ik weet niet of het in het nieuwsbericht staat waarom een grondkabel voor gelijkstroom en twee converters dan zoveel duurder is, maar 12 miljard duurder dan 380 kV wisselstroom is zo extreem veel extra geld, dat kan toch haast niet kloppen?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Bericht door Mark » 31 jul 2015 15:20

Ik ben ook benieuwd waar de meerprijs van 12 miljard euro precies vandaan komt. Zowel BritNed als NorNed kostte ieder zo'n 600 miljoen euro volgens Wikipedia. Nu is een zeekabel vermoedelijk technisch minder uitdagend en op zee heb je minder last van vergunningen, obstakels etc maar 12 miljard euro is een extreem hoog bedrag. Wellicht heeft het te maken dat er voor land-HVDC kabels nieuwe technieken ontwikkeld moeten worden?

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Bericht door Knarvel » 01 aug 2015 11:27

Men heeft het over 10 - 15miljard, dus nog zeer globaal en evtl. nog meer.

Meerkosten komen o.a uit:
-ondergrondse kabel heeft een isolatiemantel, luchtlijnen niet dat kost dus extra.
-ondergrondse kabel heeft een veel slechtere warmte afgifte, dus om minder warmte te produceren moet de geleideroppervlakte, bij gelijke belasting, veel groter zijn dan bij luchtlijnen.
-je kunt ervan uitgaan dat er om de 100 meter een nieuwe grondeigenaar in beeld komt waarmee een overeenkomst moet worden afgesloten. bij zo'n N-Z verbinding zijn dat al gouw 10.000 dossiers.
-Graven is duurder dan lijnen spannen, reken maar op 50 - 100 Euro per meter
-Waar wegen en andere moeilijke objekten gekruisd moeten worden zal men voor gestuurde boringen kiezen, ook behoorlijk wat (10x?) duurder..
-en niet in het minst, de tot op heden gemaakte kosten voor planning en participatie komen er nog eens bij, ondanks dat je er niets meer aan hebt.

Verder weten we de kapaciteit van de verbinding nog niet, maar ik vermoed dat het enige malen groter zal zijn als NorNed, dus de converterstations zullen dan ook nasvenant duurder zijn.

Maar het belooft al met al wel een grensverleggend projekt te worden.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Nord-Süd-Stromtrasse / Südlink (Duitsland)

Bericht door Knarvel » 27 nov 2016 14:54

over de Südlink gaat dit niet, maar een heel nieuw topic voor een enkele tip naar wat duitse nethistorie opzetten wil ik ook niet...

op http://www.walter-schossig.de/SD_PDF_6090.pdf een momentaufname van de hoogspannings-wiedervereinigung 10 jaar na de Wende...
Het Domain zelf bevat trouwens ook enige nethistorisch relevante documenten.

Plaats reactie