Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door maurice » 26 okt 2017 23:49

Die veren zijn vogelmarkeringen. Sommigen vogelsoorten zien de dunne aarddraad niet goed en vliegen zich te pletter. Die veren (ook wel varkenskrullen genoemd) zorgen voor een betere zichtbaarheid.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Knarvel » 28 okt 2017 11:02

Johan schreef:Weet iemand waarvoor zijn de veren om deze aarddraad en wat is het doel van het zonnepaneel.
De glasvezelkabel eindigt in de RVS-cylinder die aan de mast hangt. in deze cylinder bevind zich een soort rangeerblok waar de individuele glasvezels gelast kunnen worden of naar een aftakkabel kunnen wisselen. Het lassen van glasvezels gebeurt in een schone omgeving die in een bestelwagen is ingebouwd. Daartoe wordt hier de stalen cylinder van de mast losgenomen en in zijn geheel in de servicewagen gebracht. Daar kan de cylinder geopend worden en dan schoon gewerkt worden. De veren om de kabels beschermen deze tijdens het verplaatsen van de cylinder. Zie ook dit filmpje. De zonnepanelen dienen uiteraart de opwek van energie, maar wat daarmee gedaan wordt? Ik weet het niet, zou me kunnen voorstellen dat de krachten in de (holle?) palen gemeten worden met rekstrookjes, of temperatuurmetingen?
Laatst gewijzigd door Knarvel op 28 okt 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 28 okt 2017 11:54

In het Stevin-project zijn de amsten ook van zonnepaneeltjes voorzien. Daar dienen ze voor waarschuwingslichten voor vliegtuigen. Blijkbaar is er een wijziging in de Belgische wet waardoor elke nieuwe mast moet voorzien zijn van zo'n lampjes, hoe hoog of laag ook. Waarschijnlijk zal op de oostlus hetzelfde gelden en er dus rode lampjes voorzien zijn, gevoed door een zonnepaneeltje.

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Johan » 29 okt 2017 11:00

Knarvel,
Leerzaam filmpje. Ik had de apparatuur al eerder gezien bij een oud collega die deze gebruikte voor het herstellen van 10kV kraankabels waar ook glasvezels in zitten, maar ik heb de apparatuur nooit in gebruik gezien. Wat me bij gebleven is, dat je heel voorzichtig moet zijn dat je je niet prikt met een glasvezel als die dan afbreekt zijn niet meer terug te vinden!

Shrek,
Die kleine zonnepaneeltjes kunnen toch maar een heel beperkt vermogen afgeven na een zwaar bewolkte dag.

Beide bedankt,
Johan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 29 dec 2017 13:43

De nieuwe lijn Bévercé-Butgenbach-Amel was nog maar de eerste stap in het project Oostlus. In de tweede stap wordt de oude 70kV lijn Bévercé-Brume eveneens vervangen door een 110kV-lijn met 2 draadstellen. Ik was toevallig in de buurt enkele weken geleden.

We beginnen bij de post van Brume. Dit is 1 van de oudste 380kV-posten van het land. De draadstellen die hier toekomen hebben dan ook niet voor niets de nummers 1,2,3 en 4 (hoewel draadstel 2 wel later werd gebouwd).

Op de eerste foto zien we links het 220kV-gedeelte van de post, rechts het 380kV-stuk. Op de voorgrond de lijn naar Coo.
IMG_5588.jpg
IMG_5588.jpg (558.7 KiB) 8620 keer bekeken
Vervolgens zien we de interne lijn die van de 380/220transfo komt.
IMG_5585.jpg
IMG_5585.jpg (402.64 KiB) 8620 keer bekeken
Er is nog een tweede interne lijn, namelijk die waarmee het Infrabel-gedeelte van de post aangesloten wordt. Deze lijn bestaat uit slechts 2 fasen, dat is immers genoeg voor de 25kV AC te maken waarop de spoorlijn hier wat verderop gevoed wordt.
Een mastmodelletje bedoeld voor 3 fasen 70kV voldoet perfect voor 2 fasen 220kV.
IMG_5582.jpg
IMG_5582.jpg (467.61 KiB) 8620 keer bekeken
Vervolgens zien we de Infrabel-post. Hier wordt zoals gezegd de 220kV omgezet in 25kV voor de spoorwegen. De voeding is enkelvoudig uitgevoerd, maar er staan wel 2 transfo's opgesteld. Zo kan men altijd werken aan de 25kV-kant zonder problemen. Bij werken aan de 220kV-apparatuur is er een speciale redundante voeding: dan wordt de Belgische spoorlijn gevoed via de Luxemburgse spoorwegen en hun onderstation ettelijke kilometers verderop. Dit is echter geen ideale situatie en Infrabel heeft het zich al beklaagd dat het destijds zo gebouwd is.

Het alternatief was de 220kV-post van Brume uit te voeren met een 2e rail en 2 transfovelden voor de 25kV-transfo's. Dit zal waarschijnlijk niet meer gebeuren gezien de lange-termijn plannen van de post.
IMG_5583.jpg
IMG_5583.jpg (505.43 KiB) 8620 keer bekeken
Vervolgens een blik op de masten rond de 220kV-post. Op de voorgrond het lijntje naar Trois-Ponts, gebouwd voor 2x220kV, maar enkel het rechtse draadstel is in gebruik op 70kV. Het linkse draadstel is ooit gebruikt geweest voor een 70kV-lijntje Trois-Ponts - Houffalize, toen de 380kV-lijn nog bedreven werd op 220+70 kV (tegenwoordig is het 380+220).
De toenmalige configuratie verklaart ook de vreemde 220kv-eindmast van de lijn richting Houffalize, die als caravellemast is uitgevoerd om de 70kV te kunnen meenemen.
IMG_5581.jpg
IMG_5581.jpg (529.26 KiB) 8620 keer bekeken
Zoals gezegd wordt de lijn Trois-Ponts - Brume dus op 70kV uitgebaat. Na het Oostlus-project wordt dit 110kV, er komen immers 2 transfos 380-110kV bij in Brume die deze lijn gaan voeden. De stevige 220kV-masten zullen dus nooit op hun volle potentieel gebruikt worden.
IMG_5580.jpg
IMG_5580.jpg (483.96 KiB) 8620 keer bekeken
Trois-Ponts is vandaag een klein 70kV-stationnetje met maar 1 rail. Dit wordt in de toekomst een volwaardig dubbelrail 110kV-station.
IMG_5579.jpg
IMG_5579.jpg (421.42 KiB) 8620 keer bekeken
Een minimum aan bedrijfszekerheid met één rail kan, dan moet je genoeg scheiders voorzien die de rail kunnen onderbreken in geval van werken of een defect. Ideaal is het zeker niet, daarom bouwt Elia deze architectuur tegenwoordig niet meer.
IMG_5578.jpg
IMG_5578.jpg (443.78 KiB) 8620 keer bekeken
Rechts zien we de lijn richting Coo/Bévercé. Dit zal in de toekomst dus 2x110kV worden.
IMG_5577.jpg
IMG_5577.jpg (446.7 KiB) 8620 keer bekeken
Vervolgens dalen we af richting het dal van de Amblève. De 70kV-lijn tussen Trois-ponts en Coo is hier uitgevoerd met dubbelvlagmasten. Dezen zouden eventueel 2x110kV kunnen dragen. Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
IMG_5590.jpg
IMG_5590.jpg (561.44 KiB) 8620 keer bekeken
IMG_5591.jpg
IMG_5591.jpg (484.47 KiB) 8620 keer bekeken
De staat van de mastjes is ook niet meer al te best, enkele staven zijn al vervangen moeten worden.
IMG_5592.jpg
IMG_5592.jpg (765.68 KiB) 8620 keer bekeken
Vervolgens komen we in Coo, de grootste pompcentrale van de Benelux. Hoewel de centrale aangesloten is op 380kV is er een hulp-aansluiting voor de hulp-elementen op 70kV. Deze wordt enkel in noodgevallen gebruikt, gezien er ook voeding is voor de hulpelementen via 380kV èn via dieselaggregaten. Coo is immers de primaire blackstartcentrale van België en kan dus werken zonder enige verbinding met het net.
De hulpvoeding die nu op 70kV zit zal eveneens op 110kV voozien worden.
IMG_5594.jpg
IMG_5594.jpg (664.89 KiB) 8620 keer bekeken
Hier zien we ook nog een in onbruik geraakt 15kV-lijntje.
IMG_5595.jpg
IMG_5595.jpg (488.11 KiB) 8620 keer bekeken
Nee ik laat me niet om de tuin leiden, het is 15kV.
IMG_5596.jpg
IMG_5596.jpg (603.05 KiB) 8620 keer bekeken
De 70kV tranfso verraadt dat de hulpelementen in de centrale op 6kV werken.
IMG_5597.jpg
IMG_5597.jpg (541.95 KiB) 8620 keer bekeken
Dan komen we bij het echte werk: elke turbine-eenheid heeft zijn eigen 380kV-transfo, 6 exemplaren in totaal dus. Er zijn plannen om Coo in de toekomst nog uit te breiden, maar dat zou via een nieuwe 380kV-post wat verderop gebeuren.
IMG_5602.jpg
IMG_5602.jpg (630.3 KiB) 8620 keer bekeken
De overgangsmast tussen 6 en 2 draadstellen.
IMG_5603.jpg
IMG_5603.jpg (428.36 KiB) 8620 keer bekeken
Nog een zicht op de 380kV-transfos.
IMG_5604.jpg
IMG_5604.jpg (528.19 KiB) 8620 keer bekeken
En tot slot een driehoeksmastje op de lijn richting Bévercé. Deze zal dus ook ooit vervangen worden door een betonmast 110kV.
IMG_5605.jpg
IMG_5605.jpg (386.94 KiB) 8620 keer bekeken

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Paullus » 30 dec 2017 09:52

Mooie rapportage. Geweldig ook die combinatie van een mooie lommerrijke omgeving met de masten, lijnen en stations.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Tom » 30 dec 2017 19:42

Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 30 dec 2017 20:06

TomBorger schreef:
30 dec 2017 19:42
Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.
De lijn is, net als al de rest daar in de buurt, begin jaren '70 gebouwd. Op zich kunnen die 3 masten dus nog zeker 30 jaar mee, maar als je toch alles in de buurt gaat vervangen en de hele logistieke keten nodig voor mastbouw opgestart hebt is het heel makkelijk meegenomen om ook dat korte tukje te vernieuwen. We zullen over een aantal jaar zien wat het wordt ;)
Als je nog foto's het, zeker plaatsen ! De kwaliteit van jouw foto's is doorgaans stukken hoger dan die van mij, dus het is zeker een meerwaarde. Bovendien had ik niet bepaald het beste weertype voor mooie foto's, in de zon staan ze er toch altijd mooier op.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 17 jul 2021 22:57

Omwille van het virus beperk ik mij tot een binnenlandse vakantie, meerbepaald in ost-Belgiën, het Duitstalig gedeelte van België.

Eerst een kleine update van Bévercé (Malmédy, nog in het Franstalig gedeelte). Hier zijn sinds de vorige update de lijnen naar Butgenbach/Amel en Brume helemaal vervangen. De nieuwe eindmasten zijn vakwerkmasten geworden, de twee transfos zijn momenteel nog 70/15kV.
IMG_8338.jpg
IMG_8338.jpg (179.05 KiB) 4291 keer bekeken
IMG_8337.jpg
IMG_8337.jpg (317.13 KiB) 4291 keer bekeken
Daarna enkele foto's van de stuwdam van Butgenbach. Deze stuwdam produceert een 2MW op 6000v. Vroeger was er een 6kV-net om de elektriciteit te verdelen, tegenwoordig gaat alles rechtstreeks de 6/70kV-transfo in.
IMG_8321.jpg
IMG_8321.jpg (345.75 KiB) 4291 keer bekeken
IMG_8322.jpg
IMG_8322.jpg (153.09 KiB) 4291 keer bekeken
IMG_8324.jpg
IMG_8324.jpg (239.17 KiB) 4291 keer bekeken
IMG_8326.jpg
IMG_8326.jpg (406.46 KiB) 4291 keer bekeken
Wanneer de 110kV tot hier komt zal dat eerst slechts één van beide draadstellen zijn. Deze transfo zal dan eerst vervangen worden door een 110/15 kV exemplaar.
IMG_8327.jpg
IMG_8327.jpg (245.02 KiB) 4291 keer bekeken
In de buurt is een groot vogelbroedgebied, Elia helpt de vogels door vogelkrullen op de geleiders te hangen.
IMG_8329.jpg
IMG_8329.jpg (299.92 KiB) 4291 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 18 jul 2021 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 17 jul 2021 23:06

Vervolgens zien we post Amel. De vernieuwde lijn uit Bévercé eindigt hier, de post zelf is nog niet vernieuwd. Ook hier komt in de toekomst een nieuwe 110kV-post, ook de lijn richting Houffalize zal ooit 110kV worden en deel uitmaken van de Oostlus (vandaar de lus).
IMG_8286.jpg
IMG_8286.jpg (295.58 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8288.jpg
IMG_8288.jpg (197.43 KiB) 4290 keer bekeken
De 70kV-lijn richting St Vith en Houffalize heeft op de eerste masten een 15kV meelifter.
IMG_8291.jpg
IMG_8291.jpg (99.05 KiB) 4290 keer bekeken
Dan enkele beelden van de dubbelvlag 110kV-betonmasten. De hoekmasten met scherpere hoeken zijn als bipole uitgevoerd.
IMG_8294.jpg
IMG_8294.jpg (199.21 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8290.jpg
IMG_8290.jpg (170.83 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8311.jpg
IMG_8311.jpg (181.8 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8314.jpg
IMG_8314.jpg (161.63 KiB) 4290 keer bekeken
In Stéphanshof takt de lijn naar Butgenbach af van de lijn Bévercé-Amel.
IMG_8297.jpg
IMG_8297.jpg (199.31 KiB) 4290 keer bekeken
Uiteraard ging ik ook even kijken bij de nieuwe koolstofvezelmasten. Het Belgische antwoord op de wintrack :wintracktong:
IMG_8303.jpg
IMG_8303.jpg (149.45 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8307.jpg
IMG_8307.jpg (321.72 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8308.jpg
IMG_8308.jpg (190 KiB) 4290 keer bekeken
IMG_8310.jpg
IMG_8310.jpg (124.59 KiB) 4290 keer bekeken
Als afsluiter nog een fotootje bij de spoorviaduct van Butgenbach.
IMG_8336.jpg
IMG_8336.jpg (204.19 KiB) 4290 keer bekeken

Plaats reactie