Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 06 jun 2015 16:58

Volgens de site van Elia zijn de werken eindelijk begonnen. Ik trek begin juli naar daar, maar misschien zijn sommigen van jullie al wel sneller in de buurt.

Voor wie Frans begrijpt is er een brochure: http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... s_Elia.pdf

Maar ik zal kort samenvatten wat er gaat gebeuren:

De oostlus (boucle de l'est), is een 110kV-lus die Brume, Bevercé, Amel, St-Vith en Cierreux aandoet. De bedoeling is voornamelijk het kunnen afvoeren van de windenergie die op de hoogvlaktes in aanzienlijke hoeveelheden geproduceerd wordt of gaat worden.

De driehoek Bevercé (Malmedy)-Butgenbach-Amel wordt eerst aangepakt. Hier wordt de bestaande lijn, voornamelijk uitgevoerd met zadelmasten, vervangen door betonnen dubbelvlagmasten, 110kV-ready.
Afbeelding

Al zijn er 2 uitzonderingen: aan de hoogspanningsposten, de aftak en de scherpe hoeken komen er klassieke vakwerkmasten.

Maar de grootste uitzondering is in Butgenbach zelf: daar komen, als test, 3 dubbelmasten in koolstofvezel.

Afbeelding

Bij mijn weten is dit een uniek project in de lage landen, ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
De bedoeling van deze koolstofvezelmasten is de levensduur te verlengen. Betonmasten gaan immers maar een goeie 40 jaar mee, daarna moet je ze vervangen.


De werken lopen gefaseerd, zoals deze kaart laat zien:

Afbeelding

Elia geeft veel details over de masten: http://www.elia.be/fr/projets/projets-reseau/Boucle_Est, klik daar door naar implantation en je ziet meteen wat er allemaal gaat komen.

Moest er iemand van jullie deze zomer toevallig op vakantie zijn in de Ardennen, neem dan zeker eens een kijkje op de werf !

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Tom » 06 jun 2015 20:56

Ok, interessante info. Ik begrijp dat het deel Brume - Bevercé nog even niet gebeurt, maar in een volgende fase?
In de herfst kom ik meestal een paar dagen in de Ardennen. Wellicht zit er dan nog een bezoekje in naar dit project.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 06 jun 2015 21:50

TomBorger schreef:Ok, interessante info. Ik begrijp dat het deel Brume - Bevercé nog even niet gebeurt, maar in een volgende fase?
In de herfst kom ik meestal een paar dagen in de Ardennen. Wellicht zit er dan nog een bezoekje in naar dit project.
Brume-Bevercé is momenteel net iets minder dringend. Door de renovatie van de lijn Bevercé-Romsée met dikkere geleiders kan men daar immers meer stroom wegkrijgen dan op de 93mm² AMS van Bevercé tot Amel.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Knarvel » 07 jun 2015 14:24

Interessant projekt, vooral vanwege de koolstofvezelmasten, ik vond ook nog een duitse vertaling van de projektbeschrijving, wellicht makkelijker te begrijpen voor sommige onder ons...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 07 jun 2015 14:29

Knarvel schreef:Interessant projekt, vooral vanwege de koolstofvezelmasten, ik vond ook nog een duitse vertaling van de projektbeschrijving, wellicht makkelijker te begrijpen voor sommige onder ons...
Oja, natuurlijk bestaat dat ook in het Duits, het is daar Duitstalig gebied. Even onze derde landstaal vergeten

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Hans » 07 jun 2015 19:17

Daar heb je het al... onze éénaprilgrap van vorig jaar is opgepikt door de mastfabrikantsector. Plastic hoogspanningsmasten, we konden erop wachten in de Benelux.

Beton is geen vakwerk en het vierkante uiterlijk van de nieuwe 110 kV-masten vertoont een sterke gelijkenis met deze apparaten in Friesland. Aan de andere kant, er wordt tenminste geen grondkabel gelegd en dat is heel wat beton waard.

Afbeelding
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Peter » 08 jun 2015 09:15

Die nieuwe masten lijken inderdaad veel op die uit Friesland Maar inderdaad, gelukkig geen grondkabel. Ben benieuwd hoe het er straks in het fraaie landschap van de Ardennen uit gaat zien. De drie dubbelmasten lijken dan wel weer een beetje op wintracks.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 03 okt 2015 20:53

Inmiddels zijn de werken aan de masten ook begonnen. Elia heeft 3 fotos op hun site gezet. (c) Elia uiteraard.

Op de fotos zijn de nieuwe koolstofvezelmasten te zien tijdens de montage. Op de achtergrond de oude zadelmast die niet lang meer zal zijn.
pylones_boucledelest-montage_01.jpg
pylones_boucledelest-montage_01.jpg (24.72 KiB) 9910 keer bekeken
pylones_boucledelest-montage_02.jpg
pylones_boucledelest-montage_02.jpg (30.94 KiB) 9910 keer bekeken
pylones_boucledelest-montage_03.jpg
pylones_boucledelest-montage_03.jpg (62.31 KiB) 9910 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Hans » 04 okt 2015 13:12

Dat zijn wel behoorlijk dikke palen. Veel dikker dan een stalen koker of een betonpaal. Zou men voor de zekerheid een extra dik en plomp ontwerp hebben overwogen of zou koolvezel dat daadwerkelijk technisch vereisen?
Van vakwerkliefhebbers kan je moeilijk andere argumentatie verwachten, maar deze lijvige palen lijken me vrij dominant aanwezig en uit de toon vallen met de dunne enkelvoudige 110 kV-geleiders die eraan komen te hangen. Als het dan toch een kunststof bipole moet worden, had men wellicht beter voor iets kegelvormiger mini-wintrackjes kunnen kiezen, met of zonder schoorlatten en met de V-braces naar buiten gedraaid in plaats van de metalen ondertraverse. Allemaal net iets smaller en strakker.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 783
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door voltron » 04 okt 2015 13:14

ze lijken zwaar op de combo wind tracks zonder kabels

Plaats reactie