Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 02 mei 2015 21:49

Goeienavond hoogspanningsfans,
Niet alleen tussen Wesel en Doetinchem of Wesel en Meppen wordt aan niewue 380 kV verbindingen gewerkt. Niet ver over de grens wordt tussen Westerkapeln en Lüstringen een 20 km lange 220 kV lijn door 380 kV vervangen. Meer info's vind je hier. Gisteren ben ik naar Westerkappeln gereden en hab foto's van de station en de masten gemaakt.

De grote masten zijn van de nieuwe 380 kV lijn naar Lüstringen. Die masten worden in 2014 gebouwd maar zij worden nog met 220 kV bedrijven. Naar de kruising van de A30 zijn er al nieuwe 380 kV masten gebouwd. Dit gebeurde in 2009. De kleine 110 kV lijn voert naar Ibbenbüren.
Westerkappeln_1.jpg
Westerkappeln_1.jpg (987.03 KiB) 9649 keer bekeken
De 220 kV deel van de station Westerkappeln is nog steeds in bedrijf. Achter het de nieuwe 380 kV deel.
Westerkappeln_2.jpg
Westerkappeln_2.jpg (368.95 KiB) 9649 keer bekeken
Vanaf de landsgrens naar Niedersachsen is er een voor 380 kV uitgelegde lijn die in 1984 wordt gebouwd. Nu wordt zij met 110 en 220 kV bedrijven. Helaas was ik niet in Lüstringen waar al een 380 kV mast wordt gebouwd. Tot nu is aan de masten van 1984 niet omgebouwd worden. Hier zien we een mast die in 2001 is gebouwd worden. Vroeger waren er twee oude lijnen uit de jaren 1920/1930. Jammer dat er geen foto's van existeeren. In het achtergrond een mast van 1984. Opvallig is dat de 110 kV circuits in plaats van de 380 kV circuits boven lopen.
Sutthausen_1.jpg
Sutthausen_1.jpg (553.55 KiB) 9649 keer bekeken
Een verdere mast van 2001 in Osnabrück-Nahne. De 110 kV aftak is nieuw (hb ik voor het eerste keer er gezien).
Nahne_1.jpg
Nahne_1.jpg (225.21 KiB) 9649 keer bekeken
Ook naar de centrale van Ibbenbüren is opgeruimt worden. De lijn van Westerkappepln naar Ibbenbüren heft nu een 2e circuit en wordt eindelijk met 380 kV bedrijven. Jammer dat er alle oude mastjes gedemonteerd worden. Hier zien we een nieuwe mast van de 380 kV verbinding naar Westerkappeln die ook deel van het project is. Ja, we moffen bouwen nog met vakwerk
Ibbenbüren.jpg
Ibbenbüren.jpg (458.94 KiB) 9649 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door Hans » 03 mei 2015 23:31

De veelheid aan combinaties die men in Duitsland maakt is werkelijk om je tanden bij af te likken. En wat er ook mooi uitziet is dat er op station Westkappeln tenminste is gekozen voor een vakwerkconstructie om de rails aan op te hangen. Dat ziet er altijd wat beter in harmonie uit met vakwerkmasten.
Het is hoog, slank, eenvoudig maar doeltreffend, puntig en er gaat er zelden eentje stuk. Wat is het? Een Duitse hoogspanningsmast.
ElexTro schreef: Ja, we moffen bouwen nog met vakwerk
Jullie wel ja. Het is om jaloers op te worden. Overigens heeft Duitsland op hoogspannings- en elektriciteitsgebied nog zoveel meer dingen om jaloers op te zijn. Betere landschappen, meer ruimte, meer spanningen en combinaties, een enorme uitdaging op elektrotechnisch gebied genaamd de energiewende, bahnstrom, en dan heb je er ook nog eens veel betere onweersbuien dan hier. (Ik zou het maar wat graag willen ruilen tegen die afschuwelijke visbak oftewel de Noordzee die hier bij ons zo vaak het weer verpest, maar die men in Duitsland dan weer aantrekkelijk lijkt te vinden. )
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 04 mei 2015 00:18

Ik weet, het is offtopic, maar ik weet in ieder gevaal tenminste tien dingen om op u Nederlanders jaloers te zijn: Niet alleen de uitstekende kennis van het Engels of de hogere kwaliteit van leven bij u maar ook infrastructurele dingen. Kijk eens naar het Noordoostpolder waar de grootste windpark van europa momenteel ontstaat (ik ben ok en grote vriend van windturbines en regeneratieve energie algemeen) of de top kwaliteit van uw snelwegen.

Ook ofwel ik het vakwerk voor de wintrackmasten kies zie ik deze als een bewijs van uw toekomstig potentieel

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door Peter » 04 mei 2015 09:28

Mooie reportage Elextro. Ik moet de omgeving van Westerkappeln en Osnabrück dit jaar toch maar eens in de gaten houden als ik er tzt weer heen ga om treinen te fotograferen. Ik vind die lijn ten zuiden van Osnabrück altijd wel apart met 110kV bovenin en 220kV daaronder terwijl je kan zien dat de masten op 380kV zijn voorbereid. Zover ik weet stonden deze combinatiemasten er altijd al. Ik heb ze idd in 2009 langs de A30 enkele nieuwe 380kV masten zien bouwen. De kortere isolatoren kunnen je wel een beetje op het verkeerde been zetten, het lijkt zo net een 220kV lijn. Hetzelfde zie ik ook bij de nieuwe masten in de omgeving van Raesfeld die ik enkele weken terug gefotografeerd heb.

Ook ik ben het met Hans eens dat Duitsland een aantal zaken veel beter voor elkaar heeft dan Nederland, maar ik denk dat het per onderwerp verschillend is. Om treinen te fotograferen neig ik ook steeds meer naar Duitsland omdat daar meer variatie op het spoor is, meer verschillende typen locomotieven en ook mooiere spotplekken. In Nederland zijn al heel wat mooie plekken door ProRail verkloot met lelijke hoge stalen hekken Het nadeel van Duitsland is de vele begroeiing van de spoorbermen. Wat betreft het weer heeft Duitsland duidelijk meer een landklimaat met meer echt weer i.p.v. dat gematigde weer hier inderdaad aan de visbak maar Duitsland ligt ook voor een deel aan de visbak en de Oostzee en in Noordwest Duitsland (Emsland/Münsterland) is het vaak hetzelfde prutweer als bij ons.

Ik vind het wegennet ook beter geregeld, autosnelwegen zonder limiet waarbij je niet op de teller hoeft te staren of je niet per ongeluk 5km te hard rijdt en de autobelastingen zijn aanzienlijk lager. In Nederland betaal je als automobilist overal de hoofdprijs voor, bpm, hoogste mrb, hoogste accijnzen en hoogste verkeersboetes Daarnaast worden de oude Bundesstrassen niet afgewaardeerd zoals bij ons zodat je bij een calamiteit op de snelweg de omgeving meteen muurvast hebt zitten. Het minpunt van Duitsland is de slechte staat van het wegennet en de vele Baustellen waarbij het een eeuwigheid duurt voordat het klaar is. Dat hebben wij dan wel weer beter geregeld. Maar goed, ik zal maar stoppen want anders wordt het wel heel erg off-topic.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElektroThriller » 04 mei 2015 10:17

Wie immer ist das Gras bei den Nachbarn grüner
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 04 mei 2015 10:57

In Nederland sowieso
Overigens zoek ik nu een netkaart van de nieuwe verbindingen in Ibbenbüren. Er is alles nieuw- en omgebouwd!

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 02 aug 2015 15:58

Als beloofd was ik vandaag aan de station in Lüstringen om verder naar de ombouw van de lijn Westerkappeln-Lüstringen te kijken. Helaas kon men niet erg dicht bij de station omdat ze deels aan een rivier (de Hase) staat. Ook zijn er nu geen werkzaamheden te zien ofwel deze jaar de masten op 380 kV opgewaardeerd moeten worden. Maar toch zijn de masten er wel interessant. Ale beelden zijn opgenomen van de Sandforter Straße

Panorama op de station. Die ligt helaas deels verborgen achter de bomen. Links de lijn naar Westerkappeln. De drie lijnen rechts moeten eveneens worden vervangen door 380 kV-lijnen. de 220 kV-lijnen lopen naar Paderborn (enkelcicuit) en Wehrendorf (dubbelcircuit). De 110 kV-lijnen lopen naar Georgsmarienhütte, Melle en ook naar Wehrendorf. Het lijntje rechts dragt op de onderste traverse een 30 kV-circuit.
Lüstringen 2.png
Lüstringen 2.png (990.76 KiB) 9472 keer bekeken
Zoom op de zuidelijke masten. Interessant is de lijn met de mast links. Een voroorlogse lijn (jaren 1920 of 30) die dwars door Voxtrup loopt. Tot ca. 2007 liep parallel nog een 220 kV-lijn. Met inbedrijfstelling van de nieuwe 380 kV-lijnen moet deze ook gedemonteerd worden. Jammer voor mij - maar goed voor de inwoners van Voxtrup
Lüstringen 3.png
Lüstringen 3.png (900.13 KiB) 9472 keer bekeken
De masten richting oosten aan de andere kant van de straat. In het achtergrond de Bahnstromleitung van Osnabrück naar Münster
Lüstringen 1.png
Lüstringen 1.png (1012.69 KiB) 9472 keer bekeken
Zicht op de tweede mast van de 110/30 kV-lijn naar Wehrendorf
Lüstringen 5.png
Lüstringen 5.png (1012.52 KiB) 9472 keer bekeken
Tot slot vandaag nog een zicht op het Unterwerk aan de spoorweg richting Minden/Hannover. Geen zorgen, ik ben ook na de foto aan't leven Opgenomen uit een autoraam
Lüstringen 6.png
Lüstringen 6.png (1009.34 KiB) 9472 keer bekeken

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 03 okt 2015 14:14

De Google Earth foto's van Juli 2015 zijn nu ook in de region Osnabrück geupdated. Men ziet een nieuw 380 kV station in Lüstringen in aanbouw en de nieuwe lijnen bij Ibbenbüren. De bouw van de 380 kV lijn lijkt nu verder te gaan.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door Peter » 10 dec 2016 20:06

Afgelopen zomer kwam ik nog langs Osnabrück en ik zag nog geen activiteiten in de grote combinatiemasten ten zuiden van Osnabrück, al lijkt men wel de voorbereidingen te treffen dus. Ik heb deze lijn de afgelopen week ook ingetekend op de Google Earth netkaart en heb deze alvast zo gemaakt dat ik deze makkelijk aan kan passen voor 380kV

Overigens zit ik bij Lüstringen te kijken naar de 220kV verbinding naar Gütersloh, ik kan uit de beelden van Google Earth niet echt wijs worden hoe deze bij trafostation Gütersloh loopt. De verbinding lijkt doorgeschakeld te zijn op een nieuwbouw 380kV circuit richting station Bechterdisssen bij Bielefeld. Misschien weet ElexTro hoe het zit?

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380 kV Westerkappeln-Lüstringen

Bericht door ElexTro » 10 dec 2016 23:24

Goedenavond, mooi weer te horen van dit project

Tussen Lüstringen en Gütersloh loopt een enkelcircuit 220-kV-lijn. Zij voert parallel naar de Bahnstromleitung naar zuiden en wisselt aan de A30 naar zuidoosten. Bij Hesseln is er een aftak. Zuidelijk van Steinhagen volgt een aftakmast waar de circuit met donaumasten naar de station Gütersloh loopt. De voortzetting van de lijn naar Paderborn is intussen gesloopt. Van Gütersloh naar Bechterdissen is er in plaats ervan een dubbelcircuit 380-kV-lijn die 2013 in bedrijf ging.

De donaumasten van de 220 kV lijn hebben twee circuits waarvan een buiten dienst is. Maar ook de lijn naar Bechterdissen is slechts met een circuit in bedrijf. Waarom dit zo is weet ik helaas niet.

Plaats reactie