Onttakelde masten
Onttakelde masten
In de netkaart zag ik laatst in de afdeling "spanningsloos" een hoofdje "Onttakelde masten". Dat maakt nieuwsgierig! is er hier kennis van welke lijnen deze 20(!) masten een onderdeel gewest zijn? En waarom zijn deze eigenlijk destijds blijven staan, in tegenstelling tot hun buurmasten
Re: Onttakelde masten
Ok dan:
Izegem: deze mast vormde de eindmast van de lijn naar Pittem, toen deze nog met 70kV bedreven werd.
Corbais: Bij de bouw van deze lijn was het de bedoeling ooit verder te bouwen richting Tienen, de eerste mast werd alvast gebouwd...
Monceau: Deze mast vormde de verbinding met de centrale, toen deze nog actief was.
Aubange: Voor de komst van 150 en 220kV vormde 70kV het internationale koppelnet, deze mast hoorde daarbij.
Izegem: deze mast vormde de eindmast van de lijn naar Pittem, toen deze nog met 70kV bedreven werd.
Corbais: Bij de bouw van deze lijn was het de bedoeling ooit verder te bouwen richting Tienen, de eerste mast werd alvast gebouwd...
Monceau: Deze mast vormde de verbinding met de centrale, toen deze nog actief was.
Aubange: Voor de komst van 150 en 220kV vormde 70kV het internationale koppelnet, deze mast hoorde daarbij.
Re: Onttakelde masten
En voor de masten in Nederland, onttakelde masten staan in principe alleen aangegeven als ze voldoen aan minimaal één van de volgende drie kenmerken.
1: de voormalige mast draagt geen geleiders meer en is dus een zelfstandig object.
(Indien de geleiders er nog aan zitten valt de mast onder een spanningsloze verbinding is en dat is een andere categorie.)
2: de onttakelde mast staat nog op zijn originele positie
(Een mast met afgezaagde traversen die nu dienst doet als GSM-mast voldoet hieraan. Heerhugowaard, Apeldoorn, ...)
2: de onttakelde mast is verplaatst, maar voor een leek nog direct als een voormalige hoogspanningsmast herkenbaar.
(SoDa-masten zoals de oefenmast in Hoogeveen voor Venko Schilderwerken, de Groningse poort of Mountain Network Arnhem.)
In een lijstje zijn momenteel de volgende exemplaren bekend, bij aanklikken op GE V4.4 van boven naar beneden:
1: de voormalige mast draagt geen geleiders meer en is dus een zelfstandig object.
(Indien de geleiders er nog aan zitten valt de mast onder een spanningsloze verbinding is en dat is een andere categorie.)
2: de onttakelde mast staat nog op zijn originele positie
(Een mast met afgezaagde traversen die nu dienst doet als GSM-mast voldoet hieraan. Heerhugowaard, Apeldoorn, ...)
2: de onttakelde mast is verplaatst, maar voor een leek nog direct als een voormalige hoogspanningsmast herkenbaar.
(SoDa-masten zoals de oefenmast in Hoogeveen voor Venko Schilderwerken, de Groningse poort of Mountain Network Arnhem.)
In een lijstje zijn momenteel de volgende exemplaren bekend, bij aanklikken op GE V4.4 van boven naar beneden:
- 1. 50 kV-masttoren op een boerenerf bij Dodewaard
Restant van Hemmen-Tiel. Vermoedelijk verplaatst, maar nog met traversen eraan en dus herkenbaar. Doet nu dienst als opstelpunt voor erfverlichting.
2. 50 kV-mast in de bosjes bij Heidenhoek
Restant van Doetinchem-Winterswijk. Nog origineel en niet verplaatst. Onaangetast, foto is beschikbaar. Mast staat op privéterrein en de eigenaar heeft hem simpelweg nooit weggehaald ->
3. 50 kV-mastrestant op A1 talud
Restant van Apeldoorn-Zutphen. Ontdaan van traversen, niet verplaatst. Doet dienst als GSM-mast.
4. Mast bij trafostation Radio Kootwijk
Onaangetast origineel schaarmast zonder geleiders. Moet een mooi gezicht zijn. Ooit de eindmast van Apeldoorn - Radio Kootwijk
5. Idem aan 4, nu van de lijn Ede - Radio Kootwijk
6. 150 kV-tonmast van Mountain Network Arnhem, voor klimmers.
Geen idee waar deze vandaan komt, ontwerp lijkt op PGEM 3e generatie ton. Mogelijk bij Tiel-Zaltbommel vandaan, afdanker na aanleg Betuwelijn waar die foeilelijke stompe tonnen de rol over hebben genomen. Opgeschilderd, maar direct als voormalige hoogspanningsmast herkenbaar.
7. 50 kV-donaumast van Mountain Network Arnhem, voor klimmers.
Vermoedelijk een afdanker van de lijk Tiel-Culemborg, die net als de lijn naar Zaltbommel een paar masten verloor bij de aanleg van de Betuwelijn.
8. Oude Groningse hamerkophoekmast
Tweede generatie, het type dat de IJsselmij ook gebruikte en waar van die wenkbrauwen op zitten. Ooit van de 110 kV-lijn Vierverlaten-Opperkooten. De landeigenaar heeft hem nooit weggehaald. Roestige conditie, maar nog intact, foto is beschikbaar.
9. Mastrestant van Musselkanaal-Lathen
Op de originele plek in iemands tuin, maar wel ontdaan van de traversen. Ontwerp is gelijk aan de laatste generatie hamerkoppen zoals Beilen-Emmen.
10. Idem aan 5 en 4, nu van de lijn Nunspeet - Radio Kootwijk. Ander mastontwerp, donau zonder trekschoren.
11. 150 kV-mast op het terrein van Chemelot.
Let op, deze staat niet correct aangegeven op de netkaart V4.4! Na recentelijk onderzoek met Bing Maps blijkt deze mast nog in functie te zijn als éénzijdige afspanmast. Deze kan dus worden genegeerd.
12. Oefenmast op het terrein van Venko Schilderwerken
Over de herkomst van deze voormalige 110 kV-mast is een topic op het forum (zoek op SoDa-mast). Verplaatst en een traverse minder, maar nog direct herkenbaar.
13. Onttakelde donaumasten bij Zwinderen
Uitzonderlijk, een hele straat van acht masten zonder geleiders, die leeg in de velden staan voor al bijna anderhalf jaar. Slechts één is gesloopt, de andere acht staan er tot op heden. Nog geen zicht op sloop, de grond is te nat. Eigenlijk zouden ze apart moeten worden aangegeven.
14. 110 kV-mast Helpmancentrale
Stond ooit bij de Helpmancentrale om het kanaal te overspannen. Is daar weggehaald, traversen zijn verbouwd en is nu veranderd in een kunstwerk dat de stadspoort van Groningen moet vertegenwoordigen vanaf de A28.
15. 50 kV-mastrestant op het oude station van Arnhem
Deze mast staat op een grote gemetselde sokkel en er zijn meerdere foto's van. Maakte ooit deel uit van de verbinding naar Nijmegen. Details zijn te vinden in het Nethistorietopic en in het PGEM-historietopic.
16. 150 kV-mastrestant bij Heerhugowaard
Maakte ooit deel uit van de lijn naar Anna Paulowna, die nu over een kort deel verkabeld is. Deze bleef zonder traversen staan als antenne-opstelpunt voor GSM-apparatuur. En als zitplek voor een agressieve oehoe natuurlijk.
17. 50 kV-hoekmastrestant van de verbinding Tiel-Neerijnen
Staat vlakbij het spoor, gestript van de traversen. Antenne-opstelpunt, de plek is echter nog origineel.
18. 50 kV-mastrestant bij Vragender
Voormalige mast van de verbinding Doetinchem-Winterswijk. Tot voor kort nog origineel, nu echter ontdaan van de traversen en veranderd in een opstelpunt voor een (foeilelijk) windmolentje. Plek is nog origineel.
19. 110 kV-mast Helpman-Gasselte
Recentelijk in onbruik geraakte hamerkop van de verbinding naar Gasselte, vanwege een korte verkabeling. Details onbekend, of ie vandaag nog bestaat weet ik ook niet. Op GE is hij te zien.
20. Twee 50 kV-masten in Tiel
Discutabel of ze vermeld moeten worden. Ze doen dienst als opstelpunt voor terreinverlichting en zijn ontdaan van de traversen. De plek lijkt niet meer origineel. Op V4.4 staan ze er nog op, maar of dat zo blijft weet ik niet. Onbekend uit welke verbinding ze komen, maar het mastlichaam doet vermoeden dat ze uit Hemmen-Tiel of Tiel-Neerijnen komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Onttakelde masten
Dat is mooie info die in de database kan worden opgenomen in het veld "Opmerkingen".Hans schreef:
In een lijstje zijn momenteel de volgende exemplaren bekend, bij aanklikken op GE V4.4 van boven naar beneden:
- .......
Dat is dan mooi weer vastgelegd voor het nageslacht.
Ik moet alleen even kijken of deze masten in de database terecht gekomen zijn met de meest recente import van de netkaart 4.4.
KML-generator generator
Re: Onttakelde masten
Die kans is heel klein, want de masten zijn als lijnstukjes met drie nodes aangegeven om de oriëntatierichting van de voormalige geleiders te markeren. Het zijn dus geen puntmarkeringen. In het bestand met mastnummers hebben ze nooit gestaan, behalve misschien de recente exemplaren zoals die bij Zwinderen en Helpman.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Onttakelde masten
Interessante lijst, die mast bij Geldermalsen kende ik nog niet. Zelf zou ik nog graag een mastrestant van Arnhem - Apeldoorn willen aandragen die nog niet in de lijst voorkomt. Hij staat (stond?) op park Hertenhorst bij Beekbergen.
In 2005 heb ik die gespot aldaar. Met de tele heb ik er een foto van genomen, hij was niet zo toegankelijk tussen al die huisjes. En dit is bij benadering de plek op een kaart uit 1988. Op datzelfde park staat overigens nog een mooie wisselmast in de 150 kV-lijn Nijmegen - Apeldoorn. Zie streetview.
In 2005 heb ik die gespot aldaar. Met de tele heb ik er een foto van genomen, hij was niet zo toegankelijk tussen al die huisjes. En dit is bij benadering de plek op een kaart uit 1988. Op datzelfde park staat overigens nog een mooie wisselmast in de 150 kV-lijn Nijmegen - Apeldoorn. Zie streetview.
Re: Onttakelde masten
De mastenlijst waar ik nu aan werk bevat al deze mastposities met de lijninfo waarvan ze eens een onderdeel waren.BaDu schreef:Dat is mooie info die in de database kan worden opgenomen in het veld "Opmerkingen".
Dat is dan mooi weer vastgelegd voor het nageslacht.
Ik moet alleen even kijken of deze masten in de database terecht gekomen zijn met de meest recente import van de netkaart 4.4.
Het moet trouwens voor een hoogspanningsmast geen pretje zijn om als lantaarnpaal te eindigen, dan nog liever een GSM-zendmast
Re: Onttakelde masten
Als ik op streetview kijk is die mast in Dodewaard overigens ook zonder traverses. Hij staat zeker niet op een plaats in het tracé. Dat liep meer in de buurt van de spoorlijn.
Re: Onttakelde masten
Herinner ik me die dan zo verkeerd? Blijkbaar, want je hebt gelijk.TomBorger schreef:Als ik op streetview kijk is die mast in Dodewaard overigens ook zonder traverses. Hij staat zeker niet op een plaats in het tracé. Dat liep meer in de buurt van de spoorlijn.
Dan moet hij dus ook in de categorie verplaatst én gestript vallen zodat vermelding niet langer gerechtvaardigd is.
Voor wat betreft die andere bij Doetinchem, die is al eens eerder voorbij gekomen op het forum. Wat ons toepn opviel was de grote afstand tussen de traversen - of wat voor traversen moet doorgaan, want er zitten niet eens trekschoren op.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Nethistorie: oude verbindingen en mastontwerpen
Mooi kaartmateriaal!
Overigens n.a.v. het topic met de stokoude mastjes in Friesland moest ik ineens denken aan een mast die ik al enige tijd terug heb gezien bij Kampen:
https://goo.gl/maps/8Vy321RfHWu
Lijkt me vrijwel zeker het restant van een oude hoogspanningsmast, maar hier heeft voor zover ik weet en terug kan vinden op topotijdreis nooit een hoogspanningslijn gelopen. Het mastrestant is ook goed te zien vanuit de trein naar Kampen. Het kan een oude PGEM-mast zijn geweest, maar misschien ook wel uit Medemblik afkomstig zijn?
Dit en enkele andere berichten zijn afgesplitst uit het Nethistorie topic. --Mark
Overigens n.a.v. het topic met de stokoude mastjes in Friesland moest ik ineens denken aan een mast die ik al enige tijd terug heb gezien bij Kampen:
https://goo.gl/maps/8Vy321RfHWu
Lijkt me vrijwel zeker het restant van een oude hoogspanningsmast, maar hier heeft voor zover ik weet en terug kan vinden op topotijdreis nooit een hoogspanningslijn gelopen. Het mastrestant is ook goed te zien vanuit de trein naar Kampen. Het kan een oude PGEM-mast zijn geweest, maar misschien ook wel uit Medemblik afkomstig zijn?
Dit en enkele andere berichten zijn afgesplitst uit het Nethistorie topic. --Mark