Klantaansluiting naar Duitsland
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Na het sluiten van de mijn Julia, is de centrale nog even blijven staan om het contract met RWE na te komen. Inmiddels is alles al weer lang geleden gesloopt.
Op internet moet vast wel meer te vinden zijn over deze centrale.
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Aanvulling op vorige bericht.
De 1:50.000 kaart toont dus de tijd dat de mijn Julia al gesloten was, maar elektrische centrale nog operationeel was.
Het donker ronde vierkantje met arcering geeft een hoog gebouw aan en dat is de ketel van de centrale.
Een ander detail, de spoorlijn langs de mijn (Sittard - Heerlen - Herzogenrath) heeft van Haanrade (voorm. station) een raccordement (aftakking) naar een depot voor materieel van de Nato.
De 1:50.000 kaart toont dus de tijd dat de mijn Julia al gesloten was, maar elektrische centrale nog operationeel was.
Het donker ronde vierkantje met arcering geeft een hoog gebouw aan en dat is de ketel van de centrale.
Een ander detail, de spoorlijn langs de mijn (Sittard - Heerlen - Herzogenrath) heeft van Haanrade (voorm. station) een raccordement (aftakking) naar een depot voor materieel van de Nato.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Ik had inmiddels ook al wat dingen uitgevonden, waaronder het nummer van 21 december 1962 van Nieuws van de Staatsmijnen, en een samenvattende archiefomschrijving. Er kwamen andere zaken tussen. Nu niet meer. In datzelfde tijdschrift waar Henk die twee pdf'jes haalde staan nog wat andere interessante zaken, waaronder een netkaart van 1962 met details voor Zuid-Limburg. Misschien kan Henk betere pdf's produceren?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Bij deze een pdf van het hoogspanningsnetwerk (150 kV-lijnen en -kabels en 10 kV-kabels) van De Staatsmijnen van 1962/1963
Ook nog HS-netwerken uit 1933 van de mijnen (Staatsmijnen en particuliere mijnen) gevonden op internet. Dit zijn dan alleen 10 kV-kabels.
De kwaliteit is matig en daarom een donkere afdruk en een lichte afdruk, waarmee een compleet beeld zichtbaar is.
Ook nog HS-netwerken uit 1933 van de mijnen (Staatsmijnen en particuliere mijnen) gevonden op internet. Dit zijn dan alleen 10 kV-kabels.
De kwaliteit is matig en daarom een donkere afdruk en een lichte afdruk, waarmee een compleet beeld zichtbaar is.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Zojuist vond ik deze nog, uit 1953:
Je ziet de oude 50 kV-hoogspanningslijn van Maastricht naar Hoensbroek. Verder het 220 kV-netwerk, inclusief de rotonde van Schoonbron. De 150 kV-hoogspanningslijn van westelijke naar oostelijke mijnstreek is in aanbouw. De dunne strepen zijn 10 kV-verbindingen.Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Bijzonder interessant allemaal. ET heeft een en ander al gedeeltelijk uitgespit in het lange Nethistorietopic, maar er komen nu toch weer nieuwe dingen aan het licht. (En als het te ver offtopic gaat verplaatsen we 'm.)
Zo zien we op het netschema dat Staatsmijn Emma met een 150 kV grondkabel is verbonden met iets dat vandaag de dag station Treebeek lijkt. Hoewel van de staatsmijn en bijbehorend station weinig meer over is, geldt het als uitzonderlijk dat een grondkabel geamoveerd wordt. Wellicht dat die gewoon verlaten is, aan beide uiteinden van zijn aansluiting is ontdaan en nu stof ligt te vangen in de lössgrond.
Idem voor de 1200 meter lange kabel van Swentibold naar de Mauritscentrale. Ook die is niet meer in gebruik tot zover ik weet en zou dus ergens stof moeten vangen of misschien een tweede leven met middenspanning moeten voeren. (Verder vraag ik me af of station Swentibold anno nu überhaupt wel gelijk is aan de Swentibold van destijds. Het is maar een gedachte... maar is het niet zo dat het station Valderenstraat best eens het oude Swentibold kan zijn?)
Zo zien we op het netschema dat Staatsmijn Emma met een 150 kV grondkabel is verbonden met iets dat vandaag de dag station Treebeek lijkt. Hoewel van de staatsmijn en bijbehorend station weinig meer over is, geldt het als uitzonderlijk dat een grondkabel geamoveerd wordt. Wellicht dat die gewoon verlaten is, aan beide uiteinden van zijn aansluiting is ontdaan en nu stof ligt te vangen in de lössgrond.
Idem voor de 1200 meter lange kabel van Swentibold naar de Mauritscentrale. Ook die is niet meer in gebruik tot zover ik weet en zou dus ergens stof moeten vangen of misschien een tweede leven met middenspanning moeten voeren. (Verder vraag ik me af of station Swentibold anno nu überhaupt wel gelijk is aan de Swentibold van destijds. Het is maar een gedachte... maar is het niet zo dat het station Valderenstraat best eens het oude Swentibold kan zijn?)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Nog geen besluit kabelverbinding Delfzijl-Emden.
http://rtvnoord.nl/gemist/videogemist.a ... size=groot
http://rtvnoord.nl/gemist/videogemist.a ... size=groot
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Het blijft een merkwaardige vertoning dat energie per eigen lijn of kabel uit Duitsland gehaald dusdanig goedkoper is. Pikanterwijs is de netbeheerder van het station Emden ook al een oude bekende, nl. Tennet-TSO GmbH...
Ervan uitgaande dat de E-producenten door het marktmechanime al op de minimaal mogelijke prijs zitten, kan het alleen maar zo zijn dat het duitse Bundesnetzagentur (=ACM in DE) de tarieven die zij netbeheerders toestaan te berekenen duidelijk beter in de hand houden.
Aan de in nederland verschuldigde energiebelasting kan het niet liggen, want daarvan zijn bedrijven als Aldel geheel vrijgesteld. (zie hier) daar staat o.a: Elektriciteit voor houders van een gesloten distributie systeem: onbelast, Elektriciteit voor elektriciteitsopwekking, chemische reductie en elektrolytische en metallurgische procédés en NAVO vrijgesteld
Deze vrijstellingen verklaren dan ook wel al die procedures bij de ACM om vrijstelling van de plicht tot benoemen van een netbeheerder te verkrijgen. Het heeft allemaal erg weinig met techniek en electronen te maken en des te meer met de centjes...
Ervan uitgaande dat de E-producenten door het marktmechanime al op de minimaal mogelijke prijs zitten, kan het alleen maar zo zijn dat het duitse Bundesnetzagentur (=ACM in DE) de tarieven die zij netbeheerders toestaan te berekenen duidelijk beter in de hand houden.
Aan de in nederland verschuldigde energiebelasting kan het niet liggen, want daarvan zijn bedrijven als Aldel geheel vrijgesteld. (zie hier) daar staat o.a: Elektriciteit voor houders van een gesloten distributie systeem: onbelast, Elektriciteit voor elektriciteitsopwekking, chemische reductie en elektrolytische en metallurgische procédés en NAVO vrijgesteld
Deze vrijstellingen verklaren dan ook wel al die procedures bij de ACM om vrijstelling van de plicht tot benoemen van een netbeheerder te verkrijgen. Het heeft allemaal erg weinig met techniek en electronen te maken en des te meer met de centjes...
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Dagblad van het Noorden meldde deze week dat de optie voor een 110 kV-grondkabel naar Emden nog steeds een optie is voor de drie genoemde bedrijven in Delfzijl. Aldel werd genoemd en ook een Duits bedrijf met een vestiging in Delfzijl. Maar ook de derde, ESD-SiC, stond er nu er met naam en toenaam in. Dat is nieuw, want die houden zich normaal gesproken letterlijk en figuurlijk graag op de vlakte, verdekt opgesteld achter hun privé-struikgewas.
Dat die kabel nog steeds wordt onderzocht is een veeg teken: verandering in de wet dan wel Europese gelijktrekking zit er dus werkelijk niet in voorlopig.
Dat die kabel nog steeds wordt onderzocht is een veeg teken: verandering in de wet dan wel Europese gelijktrekking zit er dus werkelijk niet in voorlopig.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Op oa rtvnoord lezen we dat die kabel er nu daadwerkelijk zal gaan komen. Zie ook nu.nl:
Elders (bv het FD) lezen we dat ook ESD aan deze kabel mee doet. Heeft iemand hier, uit Groningen, al officiële aankondigingen van vergunningsaanvragen in de lokale pers gezien? Is er ergens al over een mogelijk tracee van deze verbinding wat bekend geworden?nu.nl schreef:Eigenaar Klesch Metals wil een elektriciteitskabel aanleggen naar het Duitse Emden, om zo de hoge Nederlandse stroomprijs te kunnen omzeilen. (...) Klesch Metals wil de kabel aanleggen met het havenbedrijf van Delfzijl. Naar schatting kost het project tussen de 10 en 15 miljoen euro.