Een dag eerder hebben we een en ander al op de voorpagina gezet, hoewel we toen het woord 'vrijwel' nog gebruikt hebben.
We hebben deels dezelfde bron gebruikt.
Edit: totdat die kabel er ligt (Kletsch wil hem voorschieten) zal Aldel zijn aansluiting op Weiwerd nog wel nodig gaan hebben om nog een jaar of twee dure stroom vanuit het Nederlandse net te betrekken (hetgeen Kletsch niet voorschieten zal).
Toch moeten de ovens draaien. Het is op de volgende release van de netkaart weer tijd voor een zeldzaam, maar leuk klusje: een buiten dienst gestelde verbinding opnieuw onder spanning brengen.
Klantaansluiting naar Duitsland
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Hoi,
Aldel had vroeger een directe lijn met de hunze centrale in Groningen. Ca 10 jaar geleden is de aansluiting voor Aldel verzwaard/aangepast en zijn de drie trafo's (110/30kV) vrijgekomen, twee daarvan zijn naar de Eemshaven verhuist en staan nu op het station Eemhaven 110/30 kV.
Aldel had vroeger een directe lijn met de hunze centrale in Groningen. Ca 10 jaar geleden is de aansluiting voor Aldel verzwaard/aangepast en zijn de drie trafo's (110/30kV) vrijgekomen, twee daarvan zijn naar de Eemshaven verhuist en staan nu op het station Eemhaven 110/30 kV.
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Bedoel je deze transformator? (foto jan 2011)
Laatst gewijzigd door Knarvel op 18 nov 2014 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Op de foto staan er twee op het station, maar er is er maar 1 aangesloten (de linker). De andere staat reserve.
De foto moet na ca 2007/2008 gemaakt zijn. De kabel komt rechts bij de bliksempiek bovengronds en gaat via een vermogensschakelaar, stroom/spanningstrafo en scheider naar het daknet.
Het kleine trafootje vooraan (net naast de witte container met de Siemens MS installatie is de sterpuntstrafo
De foto moet na ca 2007/2008 gemaakt zijn. De kabel komt rechts bij de bliksempiek bovengronds en gaat via een vermogensschakelaar, stroom/spanningstrafo en scheider naar het daknet.
Het kleine trafootje vooraan (net naast de witte container met de Siemens MS installatie is de sterpuntstrafo
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Hier een aankondiging van GETEC net AG in zijn eigen tijdschrift (pag2)
STROMKABELPROJEKT DURCH DIE EMS.
Die GETEC net AG hat sich einem deutsch-niederländischen Stromkabelprojekt angeschlossen. Zwischen dem niederländischen Delfzijl und dem deutschen Emden soll ein Stromkabel gezogen werden, das unter der Ems verlaufen wird. Energie intensive Unternehmen im Gebiet der Groningen Seaports erhielten dann Zugang zur deutschen Stromversorgung und damit zu wettbewerblichen Preisen. Das Projekt nehme konkrete Formen an, erklärt der Vorstandssprecher der GETEC net AG, Heiko Mevert. Die GETEC net AG verfüge über die entsprechenden Fachkenntnisse im Aufbau und Betrieb von Stromversorgungsnetzen und kenne den Markt und die Verfahren. Man befinde sich daher in enger Abstimmung mit den deutschen und niederländischen Regulierungsbehörden. Konkret soll die Verbindung zwischen der Transformatorenstation von Klesch Aluminium Defzijl und einer Station in der Nähe von Emden gezogen werden. Mevert geht im Falle der Realisierung des Projektes von einem erheblichen Anreiz für die Weiterentwicklung des Stan dorts Delfzijl aus.
Intussen weten we dat deze zeepbel gesprongen is, zonder verdere verklaring van redenen blijkt de duitse toezichthouder dit plan te dwarsbomen... En daarmee is iedereen weer terug bij af...
STROMKABELPROJEKT DURCH DIE EMS.
Die GETEC net AG hat sich einem deutsch-niederländischen Stromkabelprojekt angeschlossen. Zwischen dem niederländischen Delfzijl und dem deutschen Emden soll ein Stromkabel gezogen werden, das unter der Ems verlaufen wird. Energie intensive Unternehmen im Gebiet der Groningen Seaports erhielten dann Zugang zur deutschen Stromversorgung und damit zu wettbewerblichen Preisen. Das Projekt nehme konkrete Formen an, erklärt der Vorstandssprecher der GETEC net AG, Heiko Mevert. Die GETEC net AG verfüge über die entsprechenden Fachkenntnisse im Aufbau und Betrieb von Stromversorgungsnetzen und kenne den Markt und die Verfahren. Man befinde sich daher in enger Abstimmung mit den deutschen und niederländischen Regulierungsbehörden. Konkret soll die Verbindung zwischen der Transformatorenstation von Klesch Aluminium Defzijl und einer Station in der Nähe von Emden gezogen werden. Mevert geht im Falle der Realisierung des Projektes von einem erheblichen Anreiz für die Weiterentwicklung des Stan dorts Delfzijl aus.
Intussen weten we dat deze zeepbel gesprongen is, zonder verdere verklaring van redenen blijkt de duitse toezichthouder dit plan te dwarsbomen... En daarmee is iedereen weer terug bij af...
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Ze kunnen wel zeggen dat de druk van de ketel is maar waarom is dit alsnog afgeblazen dan?
Dit lijkt wel korte termijn denken.
de stroomprijs is lager geworden, maar als die straks weer omhoog gaat en de belasting wetten in Nederland en Duitsland verschillen nog steeds dan gaat Aldel toch alsnog voor de tweede keer failiet? Dan zouden ze blij zijn geweest als hij er lag en nu zijn we terug bij af en hoeft de olie prijs maar weer te klimmen of daar gaan we weer.
Dit lijkt wel korte termijn denken.
de stroomprijs is lager geworden, maar als die straks weer omhoog gaat en de belasting wetten in Nederland en Duitsland verschillen nog steeds dan gaat Aldel toch alsnog voor de tweede keer failiet? Dan zouden ze blij zijn geweest als hij er lag en nu zijn we terug bij af en hoeft de olie prijs maar weer te klimmen of daar gaan we weer.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Dat is geen korte termijn denken, maar de harde werkelijkheid van het netbeheer...
Om een betrouwbaar net op te bouwen, moeten er zo min mogelijk klanten dit soort eigen leidingen opzetten. Het klinkt wel handig, ff een kabeltje dor de Ems naar Emden, maar het gaat natuurlijk om de kosten van het netbeheer die men poogt te omzijlen... Dat is leuk voor de aandeelhouders van Aldel, maar slecht voor de rest van de tennet klanten die nu het aandeel wat Aldel dan niet betaald tezamen moeten ophoesten. Ik denk dat de duitse toezichthouder te prijzen valt dat ze deze grijze import van elektriciteit dwarsbomen...
Ruimte op de bestaande interconnectors is te koop op de dagelijkse veilingen...
Om een betrouwbaar net op te bouwen, moeten er zo min mogelijk klanten dit soort eigen leidingen opzetten. Het klinkt wel handig, ff een kabeltje dor de Ems naar Emden, maar het gaat natuurlijk om de kosten van het netbeheer die men poogt te omzijlen... Dat is leuk voor de aandeelhouders van Aldel, maar slecht voor de rest van de tennet klanten die nu het aandeel wat Aldel dan niet betaald tezamen moeten ophoesten. Ik denk dat de duitse toezichthouder te prijzen valt dat ze deze grijze import van elektriciteit dwarsbomen...
Ruimte op de bestaande interconnectors is te koop op de dagelijkse veilingen...