Pagina 29 van 31
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 21 sep 2018 12:57
door Peter
Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren
Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht
Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?
Ik vind het ontwerp van de buismasten van Amprion zo gek nog niet, al zijn er zeker verbeter punten. Dat de geleiders uit elkaar gaan bij hoekmasten zien we overigens ook in de 380kV verbinding Hengelo - Gronau aangezien die ook grotendeels met v-ophangingen is uitgevoerd. Alleen bij de opgewaardeerde 220kV verbinding Vierverlaten - Hoogeveen hebben ze dat met een extra v-fixatie in de hoekmasten opgelost.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 21 sep 2018 14:45
door Hans
ElektroThriller schreef: ↑20 sep 2018 16:11
Ikke wel. Ze hebben een vrolijke uitstraling. Met die bovenkant moest ik meteen aan Kabouter Plop denken
Je wordt bedankt, ET.
Die associatie had ik nog niet gelegd, maar nu kan ik het onmogelijk
niet meer zien als die masten in beeld komen.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 21 sep 2018 15:19
door Knarvel
Peter schreef: ↑21 sep 2018 12:57
Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren
Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht
Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?
-In Duitsland gelden belangrijk hogere normen voor het toelaatbare magneetveld.
-De gewijzigde situatie is al op de netkaart ingevoerd, net als het plaatselijke 110 kv net. Jessen-Nord (nou ja, dat noord valt wel tegen) zit naar het zuiden aan Lauchstädt en Marke, en naar het NO aan Schönewalde en Rachow.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 24 sep 2018 22:40
door Tom
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 24 sep 2018 23:46
door Peter
Mooie reportage Tom, ook de details heb je weer mooi in beeld gebracht! Kon je nog horen dat de verbinding in bedrijf was?
Ik ben wel blij dat deze wintracks lang niet zo krom trekken als de exemplaren in de Randstad, al zie je als je goed kijkt dat zelfs de zware Duitse hoekmasten iets kromtrekken maar dat is bijna onvermijdelijk met deze zware geleiders. De extra steunisolatoren bij mast 50 had ik nog niet eerder gezien, maar zijn wel logisch. Wellicht is het uit het testen van de verbinding gebleken dat het toch noodzakelijk is.
En wat betreft het weer, het zou zaterdag zo goed als droog blijven... nou dat hebben we geweten
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 25 sep 2018 07:51
door Knarvel
Mooie fotoos idd weer, dank.
Wat zou de reden zijn dat er bij mast 50 de bovenste kabels afgespannen zijn en de de rest niet? Die extra steunisolator zal wel noodzakelijk zijn, maar het resultaat is wel behoorlijk rommelig, kon dat niet wat netter?
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 25 sep 2018 09:19
door maurice
Daar kan ik wel iets over zeggen. De braced-V ophanging is gevoelig voor wind loodrecht op de lijn. Bij harde wind die niet helemaal homogeen is verdeeld over een vak ontstaat er naast een kracht loodrecht op de lijn ook een kracht in longitudinale richting. De braced-V ophanging kan dan scheef staan en in het uiterste geval zelfs omklappen (met een 1-fase kortsluiting en een verbinding die eruit ligt als gevolg).
In hoeverre de braced-V kan omklappen is afhankelijk van het ontwerp van de braced-V (met name de hoek van de as waarover hij scharniert met de verticaal), de lengte van het vak, de hoogte van de geleiders (wind neemt toe met de hoogte) en het tracé (al dan niet een kleine lijnhoek op een steunmast).
Voor alle Wintrack-lijnen is gecontroleerd of de braced-V stabiel is of niet bij ongelijke wind en voor het vak 45-54 van DW380 bleek dit niet zo te zijn voor de bovenfase. Er zijn diverse oplossingen bedacht, variërend van het vak opdelen in twee vakken (en dus een exta hoekmast, die bij 2-circuit Wintrack masten beduidend hoger is dan een steunmast, ook niet fraai en bovendien een kostbare oplossing) tot een lokale aanpassing van de braced-V. Die laatste is het dus geworden.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 26 sep 2018 17:58
door ElektroThriller
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 27 sep 2018 22:08
door Peter
Vandaag ben ik bij Mehrhoog treinen wezen fotograferen en ik kon van een afstand zien dat men bij Pkt. Wittenhorst nog bezig was met circuit zwart, dus die is zeker nog niet in bedrijf! Men is nog bezig met het afmonteren van de nieuw getrokken geleiders in het gedeelte met de bestaande masten tussen Pkt. Wittenhorst en Wesel. Bij een aantal masten zaten 380kV Doetinchem - Wesel zwart en 220kV Pfalzdorf - Niederrhein (Pfalzdorf Tr211) nog in de katrollen en waren bij enkele hoekmasten de bretels nog niet afgemonteerd, waaronder de overgangsmast bij Pkt. Wittenhorst (2444-60). Het is er helaas niet meer van gekomen om foto's te nemen.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Geplaatst: 27 sep 2018 23:43
door ElexTro
De tweede circuits van Doetinchem-Wesel is eerst in November klaar. Bron:
https://www.amprion.net/Netzausbau/Aktu ... ederlande/