Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde

Bericht door Shrek » 08 aug 2013 23:21

Het Brusselse 150kV-net dateert al van de jaren '50. Voor een stevige bovengrondse hoogspanningslijn is dat nog niet zo heel oud (er zijn lijnen van 80 jaar oud nog in perfecte staat). Maar voor schakelstations en kabels begint de leeftijd wel te spelen.
Enkele ondergrondse kabels zijn al vervangen, nu begint men met de modernisering van enkele strategische hoogspanningsposten.
De oude post van Schaarbeek was er eentje met slechts 1 railstel. Dit laat weinig flexibiliteit in de uitbating toe wat zorgt voor zeer grote kortsluitstromen, en dat wil men niet zo graag.
De post wordt daarom vervangen door een volledig dubbel uitgebouwd GasgeÏsoleerd Substation.

De post Schaarbeek wordt gevoed vanuit Verbrande brug via een lijn bestaande uit uitsluitend spanmasten, vrij uitzonderlijk dus
De eindmasten in Schaarbeek zijn zeer opvallend door hun driehoekige vorm. Bij mijn weten uniek in België. De nieuwe eindmast is een redelijk banale horizontale configuratie. Deze zal dus de leuke driehoekjes vervangen.

Hieronder enkele fotos van de bouw van de nieuwe post vorig jaar
Bijlagen
IMG_4317.jpg
De nieuwe eindmast. Links zie je nog de verbrandingsoven van Schaarbeek, rechts het oefenstation Edison.
IMG_4317.jpg (252 KiB) 7765 keer bekeken
IMG_4320.jpg
2 nieuwe transfo's 150-36kV vlak buiten het nieuwe schakelstation.
IMG_4320.jpg (276.05 KiB) 7765 keer bekeken
IMG_4321.jpg
Zicht op de oude post.
IMG_4321.jpg (286.21 KiB) 7765 keer bekeken
IMG_4322.jpg
De opvallende driehoekige eindmastjes.
IMG_4322.jpg (265.53 KiB) 7765 keer bekeken
IMG_4323.jpg
De aankomst van de 150kV-lijn
IMG_4323.jpg (246.79 KiB) 7765 keer bekeken
IMG_4324.jpg
Het terrein waarop de nieuwe installatie staat was al eigendom van Elia, het werd onder andere als opslagplaats gebruikt. Enkele sloopwerken moeten er nog verricht worden.
IMG_4324.jpg (252.63 KiB) 7765 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 06 jun 2016 09:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuwe post Schaarbeek

Bericht door Peter » 08 aug 2013 23:35

Die deltamastjes met enkele bliksemdraad doen me meteen weer denken aan de reportage van elo over IJsland

De nieuwe mast vind ik ook wel grappig, een éénvlaksmast met typisch Belgische bliksembok. Bij Drogenbos staat een grotere versie voor 380kV waarvan tot nu toe één circuit/draadstel in gebruik is.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwe post Schaarbeek

Bericht door Shrek » 08 aug 2013 23:41

En nu de situatie vandaag:
De eindmastjes zijn afgekoppeld en het schakelveld van transfo 1 is afgebroken.
Deze transfo in de oude post wordt nu rechtstreeks via een kabel uit de nieuwe post gevoed.
De andere kabel uit de nieuwe post sluit ergens midden op de oude post aan. Er blijven in de oude post nog 2 velden werken waaraan nog eens 2 transfos hangen. De rest van de schakelapparatuur in de post zal weg gaan. In totaal zullen er dus 5 transfos staan, best impressionant.
Eén van de redenen hiervoor is de opdeling van het 36kV-net in Brussel in verschillende kleine eilandjes, elk apart gevoed uit de 150kV. Deze aanpak maakt de beheersing van de vermogens een stuk eenvoudiger.

De fotos heb ik in de rapte met mijn telefoon gemaakt, de kwaliteit is dus een stuk minder.
Bijlagen
2013-08-08 17.12.13.jpg
De nieuwe mast is aangesloten.
2013-08-08 17.12.13.jpg (289.06 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.14.33.jpg
Ook in het 36kV-net is er vanalles aangepast, helaas onzichtbaar onder de grond.
2013-08-08 17.14.33.jpg (446.77 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.16.18.jpg
De leuke eindmastjes staan er nu werkloos bij.
2013-08-08 17.16.18.jpg (347.27 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.17.04.jpg
De nieuwe post, transfo en inkomende lijnen zijn aangesloten.
2013-08-08 17.17.04.jpg (315 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.17.39.jpg
De vreemde (tijdelijke?) aansluiting van de nieuwe op de oude post.
2013-08-08 17.17.39.jpg (407 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.20.04.jpg
Transfo 1 is nu rechtstreeks op de nieuwe post aangesloten. De schakelaars waarmee de transfo vroeger bediend werd kan je nog zien staan.
2013-08-08 17.20.04.jpg (386.29 KiB) 7762 keer bekeken
2013-08-08 17.22.27.jpg
Overzichtje van de oude post. Op de transfos na zal dit allemaal verdwijnen.
2013-08-08 17.22.27.jpg (335.77 KiB) 7762 keer bekeken

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Nieuwe post Schaarbeek

Bericht door Shrek » 08 aug 2013 23:44

Oja, op foto 4 van de post hiervoor zie je nog wat 36kV kabels rondslingeren en helemaal links een nieuwe 10kV-cabine.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Nieuwe post Schaarbeek

Bericht door Mark » 09 aug 2013 14:43

Jammet dat die deltamastjes verdwijnen. Was een vrij herkenbaar punt als je vanuit het noorden Brussel inreed met de trein. Mooie serie!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schaarbeek en Machelen

Bericht door Shrek » 05 jun 2016 02:15

Eind vorig jaar was ik nog eens in de buurt, hierbij dus het vervolg.
Inmiddels zijn de werken in Schaarbeek afgelopen. De tijdelijke kabelverbinding tussen de oude openluchtpost en het nieuwe GIS is verdwenen en alle transfos en kabels zijn rechtstreeks op het GIS aangesloten. Ook de leuke delta mastjes zijn verdwenen. Opvallend: de kabel richting Woluwe is niet omgelegd maar bovengronds verbonden met een nieuw stukje kabel tot aan het GIS.
IMG_2029.jpg
IMG_2029.jpg (906.93 KiB) 7420 keer bekeken
Een 150-36kV transfo met daarachter de nieuwe eindmast van de lijn Verbrande Brug-Schaarbeek.
IMG_2030.jpg
IMG_2030.jpg (889.73 KiB) 7420 keer bekeken
De 150kV-post is daarmee vernieuwd, maar vlak ernaast ligt een stokoude overdekte (maar luchtgeïsoleerde) 36kV-post. Deze dateert nog van voor het 150kV-tijdperk maar is nog steeds in gebruik!
IMG_2033.jpg
IMG_2033.jpg (900.58 KiB) 7420 keer bekeken
Omdat er in Schaarbeek verder niet zoveel te zien was ben ik verder gefietst naar Machelen. Hier stond tot vorig jaar een luchtgeïsoleerde overdekte 150-kV post. Ook deze was over zijn houdbaarheidsdatum gegaan en is vervangen door een GIS. Net als in Schaarbeek blijven de transfos op dezelfde plek staan, maar worden ze verbonden met het nieuwe station.
De laatste delen van de hal van het overdekte station werden afgebroken:
IMG_2035.jpg
IMG_2035.jpg (977.21 KiB) 7420 keer bekeken
IMG_2038.jpg
IMG_2038.jpg (955.44 KiB) 7420 keer bekeken
Het kleine GIS-gebouwtje bevat meer schakelaars dan er vroeger in de hele hal konden. De technologie gaat er duidelijk op vooruit
IMG_2039.jpg
IMG_2039.jpg (438.8 KiB) 7420 keer bekeken
Het GIS van Machelen wordt gevoed door deze lijn uit Verbrande Brug.
IMG_2040.jpg
IMG_2040.jpg (875.86 KiB) 7420 keer bekeken
De lijnen Verbrande Brug-Schaarbeek en Verbrande Brug-Machelen lopen over bijna heel hun lengte parallel. Er is wel een duidelijk verschil in masten: links richting Schaarbeek met 3e generatie 150kV dubbelvlag, rechts naar Machelen met masten van de 4e generatie.
IMG_2046.jpg
IMG_2046.jpg (764.24 KiB) 7420 keer bekeken
De lijn uit Machelen loopt voor de laatste paar 100m ondergronds. Er is een opstijgpunt vlak naast de Zenne. Eén van de kabels is recent vervangen.
IMG_2043.jpg
IMG_2043.jpg (920.42 KiB) 7420 keer bekeken
IMG_2045.jpg
IMG_2045.jpg (895.57 KiB) 7420 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Shrek op 06 jun 2016 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schaarbeek en Machelen

Bericht door Shrek » 06 jun 2016 00:31

Van aan het opstijgpunt is het nog maar een paar honderd meter tot aan de centrale van Verbrande Brug. Deze centrale is al enkele jaren werkloos en staat in de mottenballen als "R3 reserve". Wanneer het nodig is kan ze in enkele uren tijd opgestart worden om de uitval van andere centrales op te vangen.
IMG_2048.jpg
IMG_2048.jpg (858.14 KiB) 7369 keer bekeken
Naast de centrale ligt uiteraard een hoogspanningspost. Hier is die uitgevoerd als een overdekte post (geen GIS dus).
IMG_2051.jpg
IMG_2051.jpg (839.34 KiB) 7369 keer bekeken
De meeste lijnen komen aan aan de voorkant van de post, enkel de nieuwste lijn (jaren '70) is aan de achterkant aangesloten. Hiervoor is een speciaal portaal gebouwd.
IMG_2049.jpg
IMG_2049.jpg (857.74 KiB) 7369 keer bekeken
De post is symmetrisch opgebouwd: er is een linker- en een rechterdeel en elke inkomende lijn heeft één draadstel aangesloten op elk deel. Van de lijnen uit Brueghel en Lint gaat daarom telkens één draadstel via deze leuke mast naar de andere kant van het station.
IMG_2050.jpg
IMG_2050.jpg (897.44 KiB) 7369 keer bekeken
Zicht op de voorkant van het station.
IMG_2052.jpg
IMG_2052.jpg (895.43 KiB) 7369 keer bekeken
Gezien de centrale gesloten is, is het hier heel rustig. De hoogspanningslijnen daarentegen zijn wel nog volop in gebruik.
IMG_2054.jpg
IMG_2054.jpg (935.11 KiB) 7369 keer bekeken
De verbinding tussen de 150kV overdekte post en de 380kV-post gebeurt door dit lijntje met bundelgeleiders.
IMG_2055.jpg
IMG_2055.jpg (944.67 KiB) 7369 keer bekeken
Een mooi overzichtje van 3e, 5e en 4e generatie 150kV dubbelvlaggen.
IMG_2057.jpg
IMG_2057.jpg (820.52 KiB) 7369 keer bekeken
2 setjes transfos 380-150 van 555 MVA. Sinds de sluiting van de centrale zorgen zij voor de bevoorrading van dit gedeelte van Brussel.
IMG_2059.jpg
IMG_2059.jpg (899.72 KiB) 7369 keer bekeken
Een 380 kV deltamast als eindmast van de lijn uit Buggenhout/Mercator
IMG_2061.jpg
IMG_2061.jpg (891.53 KiB) 7369 keer bekeken
De schakelaars zijn GIS-uitgevoerd. Dit was volgens mij de eerste toepassing van GIS op 380kV in België.
IMG_2063.jpg
IMG_2063.jpg (993.19 KiB) 7369 keer bekeken
De transfos zelf zijn 6 monofase transfos.
IMG_2064.jpg
IMG_2064.jpg (995.38 KiB) 7369 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde

Bericht door Mark » 06 jun 2016 19:56

Mooi! Die 380 kV eindmast is gaaf zo in het rood/wit !

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Schaarbeek, Machelen, Vilvoorde

Bericht door Shrek » 07 jun 2016 00:28

Hierbij het laatste deel van deze reportage.

Eerst nog een foto van één van de 2 Belgische 380kV deltamasten (de andere staat hierboven), naast zijn kleine broertje.
IMG_2065.jpg
IMG_2065.jpg (927.04 KiB) 7319 keer bekeken
Omwille van de kanaalkruising enerzijds (nodige doorvaarthoogte) en de nabijheid van het vliegveld van Grimbergen heeft men hier voor masten gekozen die zo laag mogelijk zijn. Daarom dus deze leuke deltmasten. Hier zien we de lijn richting Grimbergen/Brueghel en de lijn richting Mechelen/Lint.
IMG_2067.jpg
IMG_2067.jpg (755.75 KiB) 7319 keer bekeken
De lijn richting Schaarbeek.
IMG_2068.jpg
IMG_2068.jpg (805.72 KiB) 7319 keer bekeken
De lijn richting Wilsele/Avernas gaat de laatste honderd meter ondergronds. De overgang gebeurt met een klassiek Belgisch opstijgpunt.
IMG_2070.jpg
IMG_2070.jpg (886.08 KiB) 7319 keer bekeken
Opvallend is dat van de laatste mast een bliksemkabel verbonden is met...
IMG_2075.jpg
IMG_2075.jpg (936.15 KiB) 7319 keer bekeken
De derde mast van de 380kV-lijn.
IMG_2071.jpg
IMG_2071.jpg (771.19 KiB) 7319 keer bekeken
Vroeger hadden zowel de 380kV lijn als de 150kV richting Wilsele slechts één draadstel. De 150kV liftte toen mee voor 3 masten. Bij de verdubbeling van de 150kV werd het laatste stukje dan ondergronds gebracht zodat er plaats vrijkwam voor het 2e draadstel 380kV.
IMG_2072.jpg
IMG_2072.jpg (838.48 KiB) 7319 keer bekeken
De lijn richting Avernas/Wilsele werd op dat moment geverfd, het gedeelte waar men zonder spanning kan werken was al gedaan net als het gedeelte binnen de spanningszone van één draadstel. Zo kan je goed zien waar deze zone zich juist bevindt.
IMG_2077.jpg
IMG_2077.jpg (793.18 KiB) 7319 keer bekeken
IMG_2080.jpg
IMG_2080.jpg (820.55 KiB) 7319 keer bekeken
Een detail van de 380kV hoekmast. Er zijn ankerpunten voor isolatoren met gewichten, maar deze zijn nooit gebruikt en ook niet nodig bij zo'n flauwe hoek.
IMG_2076.jpg
IMG_2076.jpg (878.53 KiB) 7319 keer bekeken
Als laatste nog een zicht op de 150kV richting Lint en de 380kV richting Mercator. De eerste kilometers van deze lijn zijn uitgevoerd met Donaumasten (het Beaubourg type), vanaf Zemst verandert dit naar gewone dubbelvlagmasten.
IMG_2078.jpg
IMG_2078.jpg (910.66 KiB) 7319 keer bekeken

Plaats reactie