2e draadstel Van Eyck-Gramme

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

2e draadstel Van Eyck-Gramme

Bericht door Shrek » 28 jun 2013 10:13

In Van Eyck (vlakbij Maasbracht NL) is er enkele jaren terug een volledige 380 kV-schakelpost gebouwd.
Deze dient niet enkel om de dwarsregeltransfos te kunnen inlussen, maar laat ook de verdere aansluiting van nieuwe lijnen toe. Dit gaat nu dus gebeuren: Van Eyck-Gramme gaat van een tweede draadstel voorzien worden. Deze lijn heeft momenteel maar één draadstel, en dat vormt een bottleneck in het systeem.
De capaciteit naar Nederland is immers vergroot (door de dwarsregeltransfo's wordt er meer toegelaten) en de capaciteit naar het zuiden is ook uitgebreid (Aubange-Moulaine 220kV). Enkel het stukje tussenin ontbrak nog.
Het hele verdubbelingsproject was al lang voorzien, veel grote werken komen er dus niet. De masten zijn dubbelvlag dus er kan gewoon een draadstel worden bijgehangen aan de andere kant. Het stukje Genk-Gramme was al voorzien van een tweede draadstel, al was dit op 150kV geëxploiteerd. Dit zal nu vervangen worden door een nieuwe 380/150 transfo in Genk.
Deze komt in het nieuwe onderstation André Dumont (genoemd naar de beroemde Belgische geoloog die steenkool ontdekte in limburg). Dit station komt aan de oever van het Albertkanaal, er komt zelfs een nieuwe 380kV- overspanning.

Ten gepast tijde zal ik wel eens een tochtje ondernemen naar daar voor wat fotos, maar eerst moet ik nog wt in het westen gaan vastleggen.

Voor wat meer info: http://www.elia.be/nl/projecten/netproj ... n-Eyck.pdf

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: 2e draadstel Van Eyck-Gramme

Bericht door Peter » 28 jun 2013 10:33

Interessant. België gaat het hoogspanningsnet de komende jaren dus ook flink uitbreiden naast de al lopende projecten zoals Horta, Brabo en Stevin. Ik had in Google Maps al eens gezien dat de 380kV verbinding naar Gramme bij Genk een zijtak heeft met masten die ook al voor 380kV geschikt zijn. Als ik naar het schema van Elia kijk wordt dat dus een harde aftak naar het nieuwe 380kV station Andre Dumont. Ik had hier eigenlijk wel een inlussing verwacht met twee circuits naar het nieuwe 380kV station. Misschien dat men die optie nog open laat voor de toekomst.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: 2e draadstel Van Eyck-Gramme

Bericht door Shrek » 28 jun 2013 10:42

Peter schreef:Interessant. België gaat het hoogspanningsnet de komende jaren dus ook flink uitbreiden naast de al lopende projecten zoals Horta, Brabo en Stevin. Ik had in Google Maps al eens gezien dat de 380kV verbinding naar Gramme bij Genk een zijtak heeft met masten die ook al voor 380kV geschikt zijn. Als ik naar het schema van Elia kijk wordt dat dus een harde aftak naar het nieuwe 380kV station Andre Dumont. Ik had hier eigenlijk wel een inlussing verwacht met twee circuits naar het nieuwe 380kV station. Misschien dat men die optie nog open laat voor de toekomst.
Inlussing is iets wat in Beligë zelden voorkomt, het zou op die plaats ook niet veel nut hebben volgens mij. Als er meer capaciteit nodig zou zijn in André Dumont (bijvoorbeeld wanneer de centrale Langerlo sluit) komt er gewoon een tweede aftak bij op het andere draadstel.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: 2e draadstel Van Eyck-Gramme

Bericht door Powerlion » 28 jun 2013 23:55

Bedankt voor je info en kennis Shrek!

Plaats reactie