Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 15 mei 2014 19:57

Nou, ik denk net als ot dat de ronde balken voor het in elkaar zetten of kantelen wel degelijk "de poten uit elkaar houden".

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Max » 16 mei 2014 00:44

Ik vind deze railingen een stuk minder storend dan die schuin lopende. Ben benieuwd hoe het resultaat eruit ziet als hij klaar is.
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 16 mei 2014 18:49

Gisteren het broekstuk, vanochtend de twee stukken daarbovenop. Daarna volgen nog het topstuk met daaraan gemonteerd de vier traversehelften. Het via de schetsplaten verbinden gaat overigens niet bepaald vanzelf en kost de nodige tijd. Er moeten extra krachten worden uitgeoefend.
Ik weet niet wat de huidige (ongeveer 19.00 uur) status is. Om een uur of een ben ik naar huis gegaan.

Edit ca. 19:30 Op de middelste foto is ingezoomd op de werkers die de vier junctions maken. Rechts van de elleboog van de werker rechtsvoor zie je op de schetsplaat 2+2+2+1 gaten. Op de randstaaf daaronder zie je een deel van een vergelijkbaar patroon. Ik schat dat de kraan wat die randstaaf betreft dus nog zo'n 30 cm moet vieren. Rechtsachter zie je een vergelijkbare situatie. Razend knap trouwens hoe precies de maatvoering is.
IMG_0137B_800.jpg
Foto 16 mei 2014.
IMG_0137B_800.jpg (258.29 KiB) 5950 keer bekeken
IMG_0143B_800.jpg
Foto 16 mei 2014.
IMG_0143B_800.jpg (124.47 KiB) 5950 keer bekeken
IMG_0144B_800.jpg
Foto 16 mei 2014.
IMG_0144B_800.jpg (279.88 KiB) 5950 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 16 mei 2014 19:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 16 mei 2014 19:06

Mooie fotos ET! Het was er nog prachtig weer bij ook vandaag

Ik zie in het broekstuk inderdaad het kenmerkende knikje van de eerste generatie 380kV hoekmasten. Wel is dit duidelijk een steviger exemplaar. Zoals je al aangaf, deze masten zijn al voorbereid op de komende netverzwaring met vierbundels. Altijd mooi om te zien hoe een mast in elkaar wordt gezet. Ik kan me voorstellen met deze grote schetsplaten dat er enige tijd in het verbinden gaat zitten.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 16 mei 2014 19:55

Mooie opname die laatste. Het is een bijzondere klus de montage van zo'n mast. Toch wel apart dat we getuige zijn van het bouwen van een mast die als ontwerp in de basis al 45 jaar oud is.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 17 mei 2014 16:00

Peter schreef:Ik zie in het broekstuk inderdaad het kenmerkende knikje van de eerste generatie 380kV hoekmasten.
Ik denk dat dat knikje waarschijnlijk zit bij de overgang van het broekstuk naar het eerste tussenstuk.
De toren als geheel is zo'n beetje klaar en bestaat uit broekstuk, eerste tussenstuk*, tweede tussenstuk en topstuk. Maandag volgen naar ik aanneem de vier traversehelften en de beveiliging op diagonale randstaven, plus het verwijderen van allerlei tijdelijke dingen.
Het viel me op dat mast 8N (S+0) hoger is dan mast 7N (HC+0). Volgens mij is dat zo omdat de HC met volledige en de S met halfverankering werken. Als je van opzij op een lijn kijkt is het wel mooi als het lijnbeeld geen onnodige ups of downs heeft.

* Bij de voormontage kon je zien dat het onderste deel van het eerste tussenstuk al aan de halve broekstukken** was gemonteerd. Kijk de diverse foto's er maar op na.
**Bij het samenvoegen speelden waarschijnlijk die houten balken een rol.
IMG_0145B_800.jpg
Foto 17 mei 2014.
IMG_0145B_800.jpg (213.72 KiB) 5903 keer bekeken
IMG_0148B_800.jpg
Foto 17 mei 2014.
IMG_0148B_800.jpg (235.79 KiB) 5903 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Peter » 17 mei 2014 16:25

Had al wel verwacht dat mast 7N er nu zo bij zou staan, nog zonder traversen. Het knikje dat ik bedoel zit nog onder de overgang tussen het broekstuk en het eerste torendeel. Het zit bij het eerste horizontale verband. Het is heel weinig maar zit er wel. De Oostring hoekmasten hebben dit knikje niet.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Tom » 17 mei 2014 21:13

Aan dat knikje herken ik ook inderdaad de typische eigenschap van de westringmast. Ik heb nog eens wat foto's met elkaar vergeleken, maar deze mast ziet er echt bijna identiek uit als de oorspronkelijke exemplaren. Kijk bijvoorbeeld ook naar de verspringende pootverbanden. En de vorm van de knoopplaten. Wat me daarbij nog enigszins verbaasd is dat de diagonaal juist onder de boventraverse veel lichter is dan de dezelfde diagonaal in de oostringmast. Vergelijk maar eens met onderstaande foto. Daar is de diagonaal even groot als de randstaaf, 20 cm dus. Bij de westringmast is dat veel minder.
DSE_4310 detial.jpg
DSE_4310 detial.jpg (120.44 KiB) 5873 keer bekeken
Wel hebben beide staven een boutverbinding met 5 bouten. Andere knikberekening?

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door ElektroThriller » 20 mei 2014 16:59

Mast 7N is ruwweg klaar. Bij 5N (ook een HC+0, dus gelijk aan 7N) zijn ze bezig met de montage van beide helften van het broekstuk (vandaar twee kranen). Bij 6N (S+3) zijn ze aan het beton storten. De vier metaal-betonovergangen zijn zeer nauwkeurig gepositioneerd met behulp van laserapparatuur. Aan het beton zijn stofjes toegevoegd, zodat het snel uithardt. Het zou mij daarom niets verbazen als vandaag over een week 6N wordt overeind gezet. Foto's gemaakt tussen ca. 10.00 en 11.45 (qua gewone zonnetijd dus een uur vroeger). Je ziet mooi hoe ver in die tijd het broekstuk van 5N is gevorderd.
Verder: de hoogte van 7N en 8N is al afgestemd op de situatie dat de A1 tussen beide masten is verdwenen. Bij de steiger langs de Maxisweg werden vandaag hoge straatlantaarns door lagere vervangen. En in mast 8N hangen al zes katrollen.
IMG_0149B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0149B_800.jpg (213.21 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0150B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0150B_800.jpg (254.3 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0151B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0151B_800.jpg (209.11 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0153B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0153B_800.jpg (139.54 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0155B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0155B_800.jpg (236.88 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0156B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0156B_800.jpg (184.94 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0157B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0157B_800.jpg (193.14 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0159B_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0159B_800.jpg (207.8 KiB) 5829 keer bekeken
IMG_0160_800.jpg
Foto 20 mei 2014.
IMG_0160_800.jpg (150.41 KiB) 5829 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)

Bericht door Max » 20 mei 2014 18:53

T wordt steeds erger met die railingen he?
Belachelijk.
'your personal grid modeler'

Plaats reactie