Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
-
ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Bericht
door ElektroThriller » 03 jun 2014 17:12
Peter schreef:Men gaat dus niet alvast mast 6N van isolatorkettingen en katrollen voorzien? Het is natuurlijk wel een korte werkweek en daarnaast is het weer ook niet al te best.
Aan het eind van de middag even een vluggertje per auto. Er wordt in ieder geval gewerkt aan de touwtjes tussen hoekmast 5N via draagmast 6N naar hoekmast 7N. De uiteinden zijn dus volledig afgespannen. Tussen twee opeenvolgende masten gaat het om 20 geleiders. Reken maar uit. In de week na Pinksteren ga ik nog wel eens opnieuw kijken. 10N is a hell of a job en Tennet geeft de lijn hiervoor niet zomaar vrij. Verder vermoed ik dat ook voor SAA-oost (beide verzorgingsplaatsen) de voorfasen (rijplaten, fundering) zijn gestart.
Bij 5N zie je al drie losse geleiders van een bundelgeleider hangen; die gaan later zo'n 'oorbel' vormen.
- 3 juni 2014. Detail van hoekmast 5N.
- IMG_0239B_800.jpg (116.46 KiB) 5950 keer bekeken
- 3 juni 2014. Detail van hoekmast 5N.
- IMG_0240B_800.jpg (181.62 KiB) 5950 keer bekeken
- 3 juni 2014. Detail van draagmast 6N.
- IMG_0242B_800.jpg (105.81 KiB) 5950 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
-
voltron
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28
Bericht
door voltron » 03 jun 2014 20:14
wow wat een dunne isolatoren
-
bas380
- Berichten: 834
- Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01
Bericht
door bas380 » 03 jun 2014 20:48
Ik ben waarschijnlijk niet de enige, maar de mast op de laatste foto doet mij ondanks het andere type railing er best Oostring-esque aan. Het zal vast minder worden als het uiteindelijk een halfverankering wordt.
Thuis in zijn EGD gebied
-
voltron
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28
Bericht
door voltron » 03 jun 2014 21:22
hij oogt een beetje boos zo
-
Peter
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 03 jun 2014 21:49
Interessante update!
De isolatorkettingen van de hoekmast zijn duidelijk niet zo lang als die van de eerste generatie 380kV hoekmasten en die van de draagmast zien er zeker dun uit. Wat ik nog opvallender vind is dat men niet de bliksemdraden als eerste trekt. Ik meende dat het de regel was dat de bliksemdraad altijd als eerste moest worden getrokken. Ik weet wel dat in één van de bliksemdraden van Diemen - Ens een glasvezelkabel zit, daarom hebben de masten bij Muiderberg nu ook nog maar aan één kant een driebundel bliksemafleider.
De foto van draagmast 6N met de enkele isolatorkettingen en katrollen daaronder roept bij mij herinneringen op van de bouw van de oostring eind jaren '80 Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien met die dunne isolatoren als de mast helemaal klaar is met definitieve isolatorophanging.
-
Tom
- Berichten: 2673
- Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
- Dichtstbijzijnde trafo: Lochem
Bericht
door Tom » 03 jun 2014 22:16
Ja, het is inderdaad net een oostring mast. De herinnering aan de bouw ervan met de katrollen komt weer tot leven.
-
Knarvel
- Berichten: 1184
- Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
- Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder
Bericht
door Knarvel » 05 jun 2014 14:44
Even tussendoor: Zijn de geo-coördinaten van de nieuwe masten ergens bekendgemaakt?
-
Peter
- Berichten: 3404
- Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
- Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld
Bericht
door Peter » 06 jun 2014 19:53
Mooie update wederom! Het was vandaag goed fotoweer
Het trekken van de geleiders tussen mast 5N en 7N gaat dus niet per circuit maar dat maakt in dit geval toch niet uit. Ik blijf het wel vreemd vinden dat de bliksemdraad nog niet is getrokken, zeker met de hoge onweerskansen in dit Pinksterweekend. De foto's van het trekken van de geleiders zijn in elk geval altijd interessant om te zien.
Wat me opvalt is dat mast 18 t/m het eerste kruisverband verstevigde randstaven heeft. Heeft dit wellicht nog te maken met de driebundelbliksemdraden? Het lijkt me niet standaard bij de klassieke 380kV HC. Dat mast 19 een lijnhoek gaat krijgen met bijbehorende v-ophanging was wel te voorzien. Ben benieuwd wat ze met de laatste driebundel bliksemafleider gaan doen.