Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Nou, ik denk net als ot dat de ronde balken voor het in elkaar zetten of kantelen wel degelijk "de poten uit elkaar houden".
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ik vind deze railingen een stuk minder storend dan die schuin lopende. Ben benieuwd hoe het resultaat eruit ziet als hij klaar is.
'your personal grid modeler'
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Gisteren het broekstuk, vanochtend de twee stukken daarbovenop. Daarna volgen nog het topstuk met daaraan gemonteerd de vier traversehelften. Het via de schetsplaten verbinden gaat overigens niet bepaald vanzelf en kost de nodige tijd. Er moeten extra krachten worden uitgeoefend.
Ik weet niet wat de huidige (ongeveer 19.00 uur) status is. Om een uur of een ben ik naar huis gegaan.
Edit ca. 19:30 Op de middelste foto is ingezoomd op de werkers die de vier junctions maken. Rechts van de elleboog van de werker rechtsvoor zie je op de schetsplaat 2+2+2+1 gaten. Op de randstaaf daaronder zie je een deel van een vergelijkbaar patroon. Ik schat dat de kraan wat die randstaaf betreft dus nog zo'n 30 cm moet vieren. Rechtsachter zie je een vergelijkbare situatie. Razend knap trouwens hoe precies de maatvoering is.
Ik weet niet wat de huidige (ongeveer 19.00 uur) status is. Om een uur of een ben ik naar huis gegaan.
Edit ca. 19:30 Op de middelste foto is ingezoomd op de werkers die de vier junctions maken. Rechts van de elleboog van de werker rechtsvoor zie je op de schetsplaat 2+2+2+1 gaten. Op de randstaaf daaronder zie je een deel van een vergelijkbaar patroon. Ik schat dat de kraan wat die randstaaf betreft dus nog zo'n 30 cm moet vieren. Rechtsachter zie je een vergelijkbare situatie. Razend knap trouwens hoe precies de maatvoering is.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 16 mei 2014 19:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mooie fotos ET! Het was er nog prachtig weer bij ook vandaag
Ik zie in het broekstuk inderdaad het kenmerkende knikje van de eerste generatie 380kV hoekmasten. Wel is dit duidelijk een steviger exemplaar. Zoals je al aangaf, deze masten zijn al voorbereid op de komende netverzwaring met vierbundels. Altijd mooi om te zien hoe een mast in elkaar wordt gezet. Ik kan me voorstellen met deze grote schetsplaten dat er enige tijd in het verbinden gaat zitten.
Ik zie in het broekstuk inderdaad het kenmerkende knikje van de eerste generatie 380kV hoekmasten. Wel is dit duidelijk een steviger exemplaar. Zoals je al aangaf, deze masten zijn al voorbereid op de komende netverzwaring met vierbundels. Altijd mooi om te zien hoe een mast in elkaar wordt gezet. Ik kan me voorstellen met deze grote schetsplaten dat er enige tijd in het verbinden gaat zitten.
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mooie opname die laatste. Het is een bijzondere klus de montage van zo'n mast. Toch wel apart dat we getuige zijn van het bouwen van een mast die als ontwerp in de basis al 45 jaar oud is.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Ik denk dat dat knikje waarschijnlijk zit bij de overgang van het broekstuk naar het eerste tussenstuk.Peter schreef:Ik zie in het broekstuk inderdaad het kenmerkende knikje van de eerste generatie 380kV hoekmasten.
De toren als geheel is zo'n beetje klaar en bestaat uit broekstuk, eerste tussenstuk*, tweede tussenstuk en topstuk. Maandag volgen naar ik aanneem de vier traversehelften en de beveiliging op diagonale randstaven, plus het verwijderen van allerlei tijdelijke dingen.
Het viel me op dat mast 8N (S+0) hoger is dan mast 7N (HC+0). Volgens mij is dat zo omdat de HC met volledige en de S met halfverankering werken. Als je van opzij op een lijn kijkt is het wel mooi als het lijnbeeld geen onnodige ups of downs heeft.
* Bij de voormontage kon je zien dat het onderste deel van het eerste tussenstuk al aan de halve broekstukken** was gemonteerd. Kijk de diverse foto's er maar op na.
**Bij het samenvoegen speelden waarschijnlijk die houten balken een rol.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Had al wel verwacht dat mast 7N er nu zo bij zou staan, nog zonder traversen. Het knikje dat ik bedoel zit nog onder de overgang tussen het broekstuk en het eerste torendeel. Het zit bij het eerste horizontale verband. Het is heel weinig maar zit er wel. De Oostring hoekmasten hebben dit knikje niet.
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Aan dat knikje herken ik ook inderdaad de typische eigenschap van de westringmast. Ik heb nog eens wat foto's met elkaar vergeleken, maar deze mast ziet er echt bijna identiek uit als de oorspronkelijke exemplaren. Kijk bijvoorbeeld ook naar de verspringende pootverbanden. En de vorm van de knoopplaten. Wat me daarbij nog enigszins verbaasd is dat de diagonaal juist onder de boventraverse veel lichter is dan de dezelfde diagonaal in de oostringmast. Vergelijk maar eens met onderstaande foto. Daar is de diagonaal even groot als de randstaaf, 20 cm dus. Bij de westringmast is dat veel minder.
Wel hebben beide staven een boutverbinding met 5 bouten. Andere knikberekening? - ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
Mast 7N is ruwweg klaar. Bij 5N (ook een HC+0, dus gelijk aan 7N) zijn ze bezig met de montage van beide helften van het broekstuk (vandaar twee kranen). Bij 6N (S+3) zijn ze aan het beton storten. De vier metaal-betonovergangen zijn zeer nauwkeurig gepositioneerd met behulp van laserapparatuur. Aan het beton zijn stofjes toegevoegd, zodat het snel uithardt. Het zou mij daarom niets verbazen als vandaag over een week 6N wordt overeind gezet. Foto's gemaakt tussen ca. 10.00 en 11.45 (qua gewone zonnetijd dus een uur vroeger). Je ziet mooi hoe ver in die tijd het broekstuk van 5N is gevorderd.
Verder: de hoogte van 7N en 8N is al afgestemd op de situatie dat de A1 tussen beide masten is verdwenen. Bij de steiger langs de Maxisweg werden vandaag hoge straatlantaarns door lagere vervangen. En in mast 8N hangen al zes katrollen.
Verder: de hoogte van 7N en 8N is al afgestemd op de situatie dat de A1 tussen beide masten is verdwenen. Bij de steiger langs de Maxisweg werden vandaag hoge straatlantaarns door lagere vervangen. En in mast 8N hangen al zes katrollen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Mastmutaties rond Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA)
T wordt steeds erger met die railingen he?
Belachelijk.
Belachelijk.
'your personal grid modeler'